Haken - Affinity (2016)

5. The Architect (15:40)

met Einar Solberg

6. Earthrise (4:48)
  7. Red Giant (6:06)
  8. The Endless Knot (5:50)
  9. Bound by Gravity (9:29)
avatar van Leptop
Leptop schreef:
In mijn beeldspraak heeft het meer met stijltype te maken zoals een architect ook een herkenbare stijl heeft. Dat hoor ik erin.
Ik wil nog wel een poging doen om wat specifieke nummers te matchen. Maar niet meer vandaag

Met enige hulp van buiten: Erotomania van Awake.

avatar van Sake
The mountain vond ik al een erg fijne plaat, maar ik vermoed dat deze Affinity stiekem wel eens hoger in mijn lijstje zou kunnen komen te staan. Waar ik me in een vroeg stadium bij Haken nog wel eens kon ergeren aan de vocals, ben ik daar inmiddels gelukkig volledig overheen gegroeid, een proces wat zich o.a. ook al voordeed bij Leprous, wiens frontman toevallig ook even om het hoekje komt kijken op deze plaat.

avatar van legian
Het eerste live album is zojuist aangekondigd, opgenomen in de Melkweg.
HAKEN | HAKEN announce L-1VE album &work on next studio album | HAKEN - hakenmusic.com.

ook nieuws over het volgende album:
"We're currently getting our teeth stuck into the writing process for Album 5 and great ideas are forming and evolving as we speak. It's still early days but there is a sense among us that Haken may take a darker path with this one. However, the playing field is still wide open and the direction this record takes could alter at any point. One thing is certain: We will endeavour to stick to our mandate of strong melodies and Killer riffs!"

avatar van namsaap
Op Affinity grijpt Haken terug naar het geluid van de jaren '80 en mixt deze invloeden met een flinke portie djent. Door het veelvoudig gebruik van elektronica moet ik op dit album regelmatig terugdenken aan Yes ten tijde van 90125, maar ook Magellan's Impending Ascension (dat op zijn beurt natuurlijk ook weer door Yes beïnvloed is). Het zorgt voor een interessante nieuwe dimensie in het geluid van de band.

Na een intro opent Affinity met het kortste nummer van dit album. Initiate maakt gelijk duidelijk dat we geen The Mountain deel 2 krijgen. De titel 1985 van het navolgende nummer is veelzeggend, want bij beluistering van dit nummer ga je weer terug in de tijd van 8-bit spelcomputers en Back To The Future.

Na deze dubbelklapper valt Lapse een beetje tegen. Het dipje is van korte duur gelukkig want het bijna 16 minuten durende The Architect is een magnifiek uitgewerkt nummer waarin instrumentale krachtpatserij en sfeervolle passages had in hand gaan.

Met Earthrise en Red Giant zakt het album daarna weer een beetje in. De nummers zijn zeker niet slecht maar halen niet het niveau van het eerste deel van het album. De laatste twee nummers zijn gelukkig wel weer bijzonder sterk. Met name Bound For Gravity is een genot voor het oor en laat nog maar eens horen hoe sterk Haken - en met name Ross Jennings - klinkt op wat meer gedragen, langzamere nummers.

Score 86/100

1. Affinity
2. The Mountain
3. Visions
4. Restoration
5. Aquarius

Groeiplaat waar il eigenlijk te weinig tijd voor heb en das zonde! Regelmatig hoor ik Caligula's Horse en dat is goed nieuws. Dit is een bijzonder fijne plaat die als ik hem opzet ik helemaal uitzit. Ga op zoek naar meer Haken of toch weer Tesseract War of Being......