Haken - Affinity (2016)

5. The Architect (15:40)
    met Einar Solberg
  6. Earthrise (4:48)
  7. Red Giant (6:06)
  8. The Endless Knot (5:50)
  9. Bound by Gravity (9:29)
92 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 20 mei 2016, 13:48 uur [permalink]
Het IS geen plagiaat. Ik gebruik een beeldspraak vanuit een ontwerpstijl en gebruik het woord rieken. Maar goed, het is wel prikkelend het woord plagiaat. Je zou ook kunnen stellen: ondubbelzinnig geinspireerd door. ๐Ÿ˜‰

avatar van Wous
geplaatst: 20 mei 2016, 15:25 uur [permalink]
Leeds schreef:

Ik vind dat The Architect geen plagiaat is. We spreken van plagiaat als er duidelijke gelijkenissen zijn. Met enkel het gevoel te hebben kom je er niet. Dan kan je Airbag, om maar een voorbeeld te geven, beschuldigen van plagiaat omdat alles wat ze uitbrachten naar Pink Floyd neigt of gewoon Pink Floyd is.

no hard feelings, maar: quote alsjeblieft het goede bericht als je pur sang op de kwestie "plagiaat" gaat reageren. Ik neem dat woord liever niet in de mond, omdat het zo'n negatieve lading heeft ๐Ÿ˜›
Ik denk dat Leptop zijn positie hierin met bovenstaande post nu ook wel duidelijk heeft gemaakt ๐Ÿ™‚

Hoe dan ook, de stijlinvloeden qua sound in de solo's (opening en keyboard) zijn merkbaar. maar algeheel het nummer bekeken vind ik het niet een storende factor. Refrein en coupletten hebben nog genoeg ' Haken feel' in The Architect.

geplaatst: 20 mei 2016, 15:35 uur [permalink]
de muziek hierop is soms nog te pruimen, maar die stem... jongens, die stem...

het is zoooo overbloated en pathetisch dat het, nu ja, pathetisch wordt.

ik vrees dat ik nooit zal kunnen wennen aan die emotioneel overladen gewrochtheid van de huidige proggiaanse muziek.

en, dat is eigenlijk best spijtig, want muzikaal gezien gebeuren hier best wel interessante dingen

avatar van Misterfool
geplaatst: 20 mei 2016, 15:38 uur [permalink]
Grappig, ik vind de stem juist wel bijzonder veel toevoegen aan de muziek. Progrock mag van mij wat meer zijn dan enkel virtuositeit. Haken weet goede composities te combineren met spelplezier en ja, o.a door de vocalen, emotie!. Met dit album heeft Haken zijn positie, als een van de beste bands in het progrock-genre, mijn inziens bestendigd. Ik durf mijn handen er zelfs wel voor in het vuur te steken dat een nummer als: "The Architect" een klassieker wordt van vergelijkbaar allure als een Home of een A Change of Seasons van DT. Twee maal grappig trouwens, ook bij die band zijn er mensen die de vocalen niet kunnen waarderen.

geplaatst: 20 mei 2016, 15:48 uur [permalink]
hmmm, volgens mijn oren probeert deze jongen wel heel hard om emotie in zijn stem te leggen, maar faalt hij hier genadeloos in.

hij probeert het allemaal een beetje te mooi/perfect te laten klinken met als resultaat een vlak, geforceerd en volledig overbloathed stemgeluid, dat eigenlijk nergens raakt of ook maar een beetje uit de bocht gaat.

eerlijk? ik denk dat zijn stem een beetje te beperkt is voor de muziek die haken probeert te produceren. beetje het zelfde probleem heb ik bij het hier op musicmeter volledig opgeblazen gazpacho.

muzikaal is dit eigenlijk nog niet zo verkeerd. ik hou wel van de eighties invloeden in het begin van 1985 om er maar een voorbeeld uit te pikken

geplaatst: 20 mei 2016, 15:54 uur [permalink]
Wous schreef:

Geen probleem. ๐Ÿ™‚

avatar van Misterfool
geplaatst: 20 mei 2016, 15:55 uur [permalink]
khonnor schreef:

Mmm, dan denk ik dat het hier in wezen gaat om een verschil in smaak. Ohme is naar mijn mening een van 's werelds beste zangers. Misschien niet qua techniek en toonladdertjes(want daar heb ik sowieso qua zang een schurfthekel aan), maar wel door bezieling die hij in zijn vocalen legt. Jennings vind ik iets minder sterk, maar ook hier vind ik juist de bezieling(wat je klaarblijkelijk ook, negatief geformuleerd, geforceerd of overbloathed kan noemen), nou juist precies een van de grootste pluspunten. Die zanglijn rond de 9de minuut in "The Architect" is bijvoorbeeld ronduit heerlijk!

geplaatst: 20 mei 2016, 15:59 uur [permalink]
khonnor schreef:

Oei, het voelt plots dat mijn 5 hier volledig overbodig is. Ai Ai.

geplaatst: 20 mei 2016, 16:35 uur [permalink]
Misterfool schreef:

ik denk dat het hier inderdaad om een kwestie van smaak gaat, hoewel ik me toch niet van de indruk kan ontdoen dat het voooral het gebrek aan kracht is dat me in zijn stem zo tegensteekt. ik mis die rockende uithalen die deze muziek een beetje meer oomph zouden kunnen geven.

geplaatst: 20 mei 2016, 17:16 uur [permalink]
Ik luister al met al toch liever naar Jennings dan naar LaBrie. Persoonlijk. Maar als Jennings 'teveel zijn best gaat doen', vind ik het ook minder worden.
Maar nu ook niet zoveel om er een 1,0 van te maken ๐Ÿ˜‰.

geplaatst: 20 mei 2016, 17:31 uur [permalink]
Leptop schreef:
Maar nu ook niet zoveel om er een 1,0 van te maken ๐Ÿ˜‰.

Idd, een 1 is wat weinig voor een plaat die toch technisch heel sterk is. Alleen al voor het instrumentaal gedeelte mag ze nooit een 1 krijgen.

geplaatst: 20 mei 2016, 17:56 uur [permalink]
Hmmmm, instrumentaal zit het inderdaad goed in elkaar. De vraag is of het iets met me doet en het antwoord daarop is kort: nope. Het stoort me meestal niet maar het is allemaal zo vlakjes en braafjes. ๐Ÿ™‚

geplaatst: 20 mei 2016, 19:43 uur [permalink]
Hmmm...The Endless Knot is toch niet braafjes?

Ik respecteer jouw score, die afweging kun alleen jij maken, maar ik snap het niet helemaal.
Ik geef zelf alleen een 1 als het album werkelijk helemaal 3x niks is. Een 1 is bij mij eigenlijk nog niet eens voor de moeite.
Aan de andere kant, en dat besef ik ook wel, de rating is niet genormaliseerd. Dus de afweging is persoonlijk.

avatar van legian
geplaatst: 21 mei 2016, 19:00 uur [permalink]
Als 1985 zo tegen de 6 minuten aanloopt is waarschijnlijk het meest geweldige moment op dit album voor mij. Ongelofelijk hoe strak die wisseling in stijl en geluid is. Heerlijk ๐Ÿ˜‚

avatar van Apieknar
geplaatst: 26 mei 2016, 13:28 uur [permalink]
Morgen in de Boerderij in Zoetermeer. ๐Ÿ™‚

avatar van The_CrY
geplaatst: 26 mei 2016, 16:54 uur [permalink]
Een paar luisterbeurten erop zitten, maar het raakt me vooralsnog niet. The Mountain was een van mijn favoriete albums uit dat jaar, en dat Haken hier wat anders doet valt alleen maar te prijzen. Veelal heb ik het idee dat ik naar Dream Theater luister met Ross Jennings op zang, wat op zich geen probleem is, maar deze band mist dan wel de ballen die Dream Theater altijd wist toe te voegen in hun hoogtijdagen. Enkel bij 'The Endless Knot' val ik even van mijn stoel, maar voor de rest voel ik me als luisteraar heel onverschillig. Dat neemt niet weg dat ik een paar aardige ideeën hoor, zoals bij '1985' of op 'Earthrise', maar ik snap helemaal waarom khonnor dit omschrijft als vlakjes en braafjes. Nergens vliegt de band uit de bocht. Ik draai het album nog wat vaker in het rond voordat ik er een cijfer opplak, maar ik ben wel een beetje teleurgesteld.

geplaatst: 26 mei 2016, 19:37 uur [permalink]
Herken het. Gewoon blijven draaien, dan wordt het nog wellicht nog wat. Had ik ook.

avatar van The_CrY
geplaatst: 27 mei 2016, 01:47 uur [permalink]
Ik ga het proberen ๐Ÿ˜‰

avatar van Apieknar
geplaatst: 29 mei 2016, 23:02 uur [permalink]
Geweldig album met een heerlijk '80s sfeertje. ๐Ÿ™‚ Weinig op aan te merken, behalve het iets te langdradige slotstuk 'Bound by Gravity'.

avatar van shadowgallery
geplaatst: 30 mei 2016, 20:20 uur [permalink]
Het eurodubbeltje wil maar niet vallen.
Knap gemaakt, maar het doet me vrij weinig.

Ik zet de debuutplaat nog maar eens op.
Die raakt me dan weer wel.

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 18 juni 2016, 17:32 uur [permalink]
Zojuist even 1985 beluisterd. Dat nummer roept meteen sterke Rush-associaties op met zijn uit-de-tijd 80's-geluid. Daarna hoor ik zanglijnen in de trant van Karnivool, stemvervormingen à la Steven Wilson en een paar loodzware betonriffs zoals Deftones die op hun laatste albums geregeld laat horen. Behoorlijk afwisselend dus, of een allegaartje, het is maar hoe je het bekijkt.

Enthousiast ben ik nog niet, maar mijn interesse is gewekt.

avatar van andnino
geplaatst: 6 juli 2016, 15:09 uur [permalink]
Affinity is een van de weinige albums van dit jaar tot nu toe die me echt weet te pakken. Creatief, virtuoos, pakkend, het weet te scoren op de belangrijkste criteria van een progplaat. Emotie, tsja, ik kan me voorstellen dat je dat er niet in hoort. De zanger heeft inderdaad niet het meeste gevoel in zijn stem, maar ik vind hem wel een uniek geluid hebben. Behalve die van Sieges Even en vervolgband Subsignal (tips voor de liefhebbers van deze plaat!) kan ik me eigenlijk geen zanger noemen met dit stemgeluid. Waar de zanger (van Haken) wat minder uit de verf komt, vangt de instrumentatie hem bovendien uitstekend op. Haken klinkt hier als een eenheid, en dat is lang geen vanzelfsprekendheid in dit genre.

geplaatst: 8 juli 2016, 17:20 uur [permalink]
stoepkrijt schreef:

Enthousiast ben ik nog niet, maar mijn interesse is gewekt.

The Mountain is ook zo'n allegaartje op het eerste gehoor. Deze band heeft gewoon de nodige luisterminuten nodig.

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 8 juli 2016, 19:54 uur [permalink]
Leptop schreef:

Ja, dat is me wel duidelijk geworden. De puzzelstukjes zijn op hun plaats gevallen en 1985 blijkt gewoon een ijzersterk. Niks allegaartje, maar juist een mooi geheel.

Ook de rest van het album is inmiddels ingedaald. Red Giant en Bound by Gravity vind ik maar saai, de rest is allemaal behoorlijk goed. Initiate en The Endless Knot zijn mijn favorieten. Allebei redelijk stevig en uptempo, de vergelijking met Karnivool gaat hier het meeste op. Zo hoor ik deze band het liefst.

geplaatst: 8 juli 2016, 20:10 uur [permalink]
Red Giant vind ik wel een mooi nummer. Zeker qua opbouw heeft het wel wat.
Earthrise daarentegen wil ik nog wel eens wegdrukken.

geplaatst: 8 juli 2016, 20:13 uur [permalink]
En Karnivool ga ik eens luisteren.. ๐Ÿ˜‰

avatar van El Stepperiño
geplaatst: 2 september 2016, 18:06 uur [permalink]
legian schreef:

Dat, maar dat begin van het instrumentale gedeelte komt toch rechtstreeks uit mariokart? ๐Ÿ˜„

avatar van Ayreonfreak
geplaatst: 11 september 2016, 00:38 uur [permalink]
Ondanks dat ik het een fijn album vind, wordt de cd in mijn optiek ook wel wat overgewaardeerd. Na de meerdere luisterbeurten vlakt mijn enthousiasme wat af. Waar ik eerst nog dacht dat het top vijf materiaal voor het jaar was, moet ik nu nog maar zien of het de top 10 haalt.

avatar van El Stepperiño
geplaatst: 23 september 2016, 08:17 uur [permalink]
Ik ben eruit: het mooiste van dit album is voor het laatst bewaard! Het groeit bij mij wel wat maar sommige nummers raak ik ook weer wat op uitgekeken. Maar die laatste 2 nummers maken een hoop goed ๐Ÿ˜„ Bound By Gravity doet mij af en toe ineens denken aan Mew. Anyone?

avatar van andnino
geplaatst: 27 oktober 2016, 16:40 uur [permalink]
Ik heb niet zo last van de verveling. 1985 blijft een spannend en interessant nummer, en waar de eerste helft van Red Giant mij inderdaad even laat indutten maakt de tweede helft van dat nummer dit ruimschoots goed. Mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar kortere albums (driekwartier vind ik een mooie lengte), maar Affinity houdt mijn aandacht het hele uur vast. Iedere keer als er een dipje dreigt te ontstaan, doet de band weer iets anders interessants.

geplaatst: 30 oktober 2016, 14:13 uur [permalink]
Leptop schreef:
In mijn beeldspraak heeft het meer met stijltype te maken zoals een architect ook een herkenbare stijl heeft. Dat hoor ik erin.
Ik wil nog wel een poging doen om wat specifieke nummers te matchen. Maar niet meer vandaag ๐Ÿ˜‰

Met enige hulp van buiten: Erotomania van Awake.

avatar van Sake
geplaatst: afgelopen dinsdag om 21:47 uur [permalink]
The mountain vond ik al een erg fijne plaat, maar ik vermoed dat deze Affinity stiekem wel eens hoger in mijn lijstje zou kunnen komen te staan. Waar ik me in een vroeg stadium bij Haken nog wel eens kon ergeren aan de vocals, ben ik daar inmiddels gelukkig volledig overheen gegroeid, een proces wat zich o.a. ook al voordeed bij Leprous, wiens frontman toevallig ook even om het hoekje komt kijken op deze plaat.