Haken - Affinity (2016)

5. The Architect (15:40)

met Einar Solberg

6. Earthrise (4:48)
  7. Red Giant (6:06)
  8. The Endless Knot (5:50)
  9. Bound by Gravity (9:29)
avatar van Leeds
De nieuwe Haken is op komst. Volgens de band zelf zou dit hun meest ambitieuze plaat zijn. Eentje om naar uit te kijken!

avatar van stuntman_jasper
Ik kijk er nu al naar uit. De kwaliteit van de platen neemt alleen maar toe. The Mountain is wat mij betreft een heus meesterwerk, heel erg benieuwd welke kant ze met deze opgaan. Leuke album cover ook. Komt het album soms op floppydisk?

stuntman_jasper schreef:
Leuke album cover ook. Komt het album soms op floppydisk?

Dat zou nogal wat zijn. Ik denk het niet, aangezien een diskette nog geen 2 MB aankan. Zover ik me kan herinneren natuurlijk want het is al eventjes geleden. Als je een muziekalbum op mp3 320kbps zet met een tijdsduur van 60 minuten, dan ben je al snel aan 150 MB. Laat staan dat je ze met FLAC bestanden vult. De plaat wordt op LP, CD, CD Media Book en Digital Download uitgebracht.

avatar van stuntman_jasper
Uiteraard is dat zo Ik haal hem gewoon op LP denk ik.

Affiniteaser - YouTube

Hier wat samples!

avatar van Wous
Volg ze al sinds Aquarius, ik ben zeer benieuwd wat ze nu weer uit de mouw gaan schudden. Visions pakte me wat minder, maar the mountain en de restoration EP waren steengoed.

Wous schreef:

Zo zie je maar. Ik vind Visions en Restoration het beste. The Mountain is ook heel goed natuurlijk. Maar Aquarius is toch wat minder.

avatar van Apieknar
Haken heeft tot nu toe altijd kwaliteitswerk afgeleverd. Dit moet ongetwijfeld weer een geweldig gaan worden. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen!

Apieknar schreef:

Er zijn al 2 reviews bekend!

Ladyobscure gaf al 5/5.
Progressivemusicplanet gaf een 10/10.

Voor wat het waard is natuurlijk.

1 ding is zeker. De grunts zijn terug. Die waren al eerder op Aquarius te vinden.

avatar van Mindscapes
Leeds schreef:

Heerlijk! Heb me altijd afgevraagd wie die deed op Aquarius. Als zanger Ross Jennings ze doet, dan had ik dat in de verste verte niet verwacht, heeft er echt de stem niet voor

Mindscapes schreef:

ik heb in een recensie gelezen dat de "harsh vocals" terug waren te vinden in het nummer "The Arcitect" en dat deze werden verzorgd door Leprous' frontman Einar Solberg. Ik weet niet of we grunts a la Aquarius moeten verwachten, wellicht meer in de stijl van Leprous. Misschien "Rewind" of "Slave" als voorbeeld.

Ik kijk erg uit naar dit album, en wat ik van de recensies heb gelezen ziet het er goed uit. Het lijkt in ieder geval niet "The Mountain 2.0" te worden. Ik denk dat ze ook wel telkens nieuwe dingen moeten proberen. Genoeg progbandjes die elk album dezelfde trukjes gebruiken. Ik laat me verrassen

avatar van Apieknar
De grunts op Aquarius zijn ronduit slecht naar mijn mening. Ik ben over het algemeen geen fan van grunts, maar zolang het goed gedaan wordt kan ik het prima waarderen. Er in ieder geval een andere grunter op Affinity te horen dan op Aquarius. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

avatar van shadowgallery
Een video van het nummer Initiate staat inmiddels online.

HAKEN - Initiate (OFFICIAL VIDEO) - YouTube

avatar van Rick53
Een mix tussen Leprous en Anathema. Qua sound zijn ze per album erg vernieuwend en divers. Dat merk ik hier eveneens. Initiate is vergeleken met de andere singles, denk aan Pareidolia, Cockroach King, erg toegankelijk wat mij betreft niet verkeerd is.

Dit maakt de zes weken weer wat makkelijker om doorheen te gaan, ik ben erg benieuwd naar het geheel. Al hoop ik wel dat het geen 'Astonishing' move wordt..

avatar van Leeds
Ik ben vooralsnog niet echt te vinden voor het nieuwe nummer Initiate. Al wil dat nog niet zeggen dat het slecht is.

avatar van Leptop
Rick53 schreef:

Mee eens. Het klinkt zoals ik Dream Theater graag zou willen horen klinken. Maar goed...
Haken wordt de nieuwe DT.

avatar van Aladdin
Nou, ik vind het wel wat, die nieuwe single en DT al enige tijd niet meer. Misschien wordt het eindelijk wat tussen mij en deze band. Het wil tot nu toe maar niet lukken, terwijl hun sound in het verlengde ligt van Karnivool t.t.v. Sound awake, een van m'n favorieten.

avatar van Wous
Hij is via de bekende weg wel ergens op het net te vinden. Damn wat een plaat, eerste luisterbeurt pakt me wel. Leuke goofy gimmicks in sommige nummers. Ga nog niet in depth reviewen, daarvoor moet ie eerst vaker gedraaid worden. Maar hij valt zeker erg in de smaak tot nu toe. Geen spijt van mijn pre order

avatar van Rick53
Ondertussen ook al af gedraaid. Goeie plaat zeg..

avatar van Rick53
Wat er allemaal voorbij komt bij The Endless Knot is echt bizar. Haken doet toch steeds dingen die ik nog nooit eerder bij zo'n band gehoord heb. Die elektronische breakdown met als gevolg een geniale solo sectie.
Ongelofelijk.

avatar van progressive
Ja The Endless Knot is echt oneindig goed!

avatar van Rick53
Na meer dan 8 luisterbeurten begin ik met een 4,5.

Fantastisch album, de opener is met het geheel nóg beter dan dat het vorige maand uitkwam. 1985 is heerlijk fris, precies hoe Haken juist verrassend uit de hoek komt.

Lapse, The Architect (wat echt in de buurt van Visions komt met gelukkig een heel andere aanpak) en Earthrise zijn samen fenomenaal. De laatst genoemde is het toegankelijkste nummer wat eindigt in een wat Coldplay stijltje.

Dan komt het nummer waar ik het meest aan moet wennen: Red Giant. Zwevende instrumentatie met een vast houdende drum riff wat ontpopt als een echte knaller.

Endless Knot heb ik een paar berichten terug al omschreven. Weergaloos met alles erop en eraan.

Bound By Gravity is het zwevende afsluiter wat vreemd genoeg dichtbij de afsluiter van Pale Communion komt. Heerlijke reprise van initiate wat het een geniale afsluiter maakt.

Wow..

Rick53 schreef:

Dat het een ietwat lichter nummer is met een wat vrolijker karakter klopt, maar om het nummer, danwel het einde, te vergelijken met coldplay is wat mij betreft een beetje vergezocht. Earthrise ademt voornamelijk een heel erg grote "Under a glass moon" vibe naar mijn mening. Maar wellicht is mijn gevoel hierover anders dan die van jouw

Voorlopig een 4,5 gegeven. Vind het echt een top plaat, recensie neerplempen doe ik wel als ik de hardcopy heb. Geeft soms net even de extra dimensie aan het geheel en als lyric freak wil ik eerst alles goed doornemen voordat ik hierover ga oordelen

avatar van Leeds
Ik ben reeds aan mijn derde luisterbeurt gekomen maar ik vind het maar allemaal wat gewoontjes. Het voelt meer aan als een herhalingsoefening. Met die nieuwe plaat had ik een iets wat andere koers verwacht van de mannen. Zeker als ze de link maken naar de jaren 80tig. Nu, dat minderwaardig aanvoelen had ik ook met Visions en dat is wel volledig goed gekomen. Het is zelfs mijn favoriete plaat van de mannen. Dus beter dan The Mountain en al zeker beter dan hun debuut Aquarius. Restoration vond ik helemaal te gek. Maar wat betreft de nieuweling vooralsnog een teleurstellend gevoel.

Wous schreef:

Misschien heb ik het wat zwart/wit geformuleerd, maar ik bedoel dat laatste opbouwend stukje op 3:45.
Under A Glass Moon denk ik nu pas aan. Nu je het zegt. Gauw even luisteren.

avatar van Leeds
Ik verhoog mijn stem. Hoe meer ik er naar luister, hoe beter de plaat. Alles is technische weer heel erg verzorgd. Dan doen ze het toch maar weer.

avatar van Leptop
Ongelofelijk.

Ik kan dit nummer ook erg waarderen. Progessieve metal in optima forma.

avatar van Pinsnider
Net op het moment dat ik na een flink aantal enthousiaste jaren echt helemaal kotsberoerd ben geworden van al die pretentieuze knappe-muzikanten-toestanden, pseudo-progressieve-herenmuziek en van die hoor-mij-eens-op-Marillion-en-Pink-Floyd-lijkende bleekneuzenrock komt deze plaat voorbij en moet ik mijn mening wellicht toch weer wat bijstellen...
Wellicht ligt dat ook aan de lekker energieke manier waarop de muziek wordt aangeboden: het klinkt niet als gezapig gepiel, maar het lijkt zowaar alsof de mensen er plezier in hebben!! Dat werkt aanstekelijk!! Mooi dit!!!

avatar van The_CrY
Initiate vind ik wat standaard Haken. Niet verkeerd, maar niet direct boeiend. The Endless Knot klonk daarentegen heel vet. Misschien moet ik deze binnenkort toch maar gaan halen, gezien de positieve reacties...

avatar van Ernie5335
Heb um al vanaf 8 april en het is weer een heel fijn album

avatar van notsub
Haken heeft met Leprous getourd en dat hoor je direct terug op deze CD. De bekende Haken frivoliteiten hebben gedeeltelijk plaats gemaakt voor meer heftige elementen en dat doet hun sound goed. Er is geen gebrek aan zelfvertrouwen en Affinity is een stap voorwaarts ten opzichte van hun eerdere werk. Het klinkt gewoon erg actueel en direct allemaal, terwijl er wel degelijk inspiratie uit het verleden hoorbaar is (zoals in 1985). Affinity overtreft mijn verwachtingen en ik kijk er al naar uit dit live mee te maken volgende maand.