Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1997)

Label: Columbia

1. Als het Vuur Gedoofd Is (3:53)
  2. Drie Keer Vallen (2:39)
  3. Lopen Tot de Zon Komt (3:27)
  4. Vondelpark Vannacht (3:20)
  5. Dag Esmee (3:56)
  6. Niemand Sterft (3:29)
  7. Het Geeft Niet (3:03)
  8. Henk (3:58)
  9. Wacht op Mij (4:01)
  10. Tien Seconden (3:50)
  11. Mooi Liedje (2:59)
  12. Zwerver Met een Wekker (5:15)
  13. De Stad Amsterdam (2:25)
  14. Als Je bij Me Weggaat (4:22)
avatar van Kos
1,5
Kos
Hier kan ik erg slecht tegen. Werd in mijn studentenhuis regelmatig gedraaid en de aversie is altijd gebeleven.

Kan de muziek van Acda en de Munnik echt blijven luisteren. Meezingen tot en met.

Mijn favoriete Nederlandstalige artiesten die ook nog eens geniale cabaret voorstellingen hebben.

blaauw

blaauw
het is overigens acda en de munnik, en niet acda en de munnick, zoals in de faq te lezen staat

blaauw schreef:

De oprechtste cd die ik totnogtoe gehoord heb.

helemaal mee eens behalve dat mijn lievelings nummer 'Als Het Vuur Gedoofd Is' is

als het vuur gedoofd is,
wat een pareltje is dat toch,
alleen daarom al is dit album in mijn top 10.

0,5
Op en top Muzak. Wat een ongelofelijk slechte en oppervlakkige muziek produceert Acda en de Munnik. De liedjes irriteren mij mateloos en je hoort ze veel te vaak voorbij komen op de radio... Dit is ongeveer het slechtste wat er op Nederlands Muziek gebied te beleven valt. Muziek voor hossende en ballerige studentjes in een foute bar met hun polo-shirtjes.

avatar van HammerHead
lukic schreef:

He he he, zo waar!

avatar van Safri
blaauw schreef:

De oprechtste cd die ik totnogtoe gehoord heb.

Ach, geloof ze toch niet meid...

lukic schreef:

ok jij houd dus misschien meer van Korn ofzo, ik kan Korn nu ook helemaal gaan afkraken maar daar begin ik niet aan, hun muziek spreekt al voor zich he.
Blijkbaar kan jij de boodschap in de liedjes van acda en de munnik niet zien want de meeste liedjes van hun zijn allerminst oppervlakkig. Maar eigenlijk denk ik dat jij het publiek dat van acda en de munnik houdt meer haat dan de muziek zelf. Die studentjes met hun polo's kan ik ook niet uitstaan. Maar de nummers van A&M zijn echt wel van een hoog niveau. Luister goed naar hun nummers en je waardeert hun muziek gegarandeerd.

RELTAPURNO schreef:

Laat ik als studentje met polo eens mijn bescheiden mening geven. Korn is ook niet best maar dat is een kwestie van smaak; ik kan de muziek van korn wel serieus nemen.
Zodra ik de radio aan zet en de toverwoorden 'Vondelpark' en 'een fles rose' voorbij hoor komen heb ik al bange vermoedens. Zodra de zang tweestemmig wordt weet ik het bijna zeker...Dan wordt het afgemaakt met een uit volle borst (let op: tweestemmig!) gezongen 'Lalalalalalalaaaaaaaa lalalalalaaaa'....Jawel we hebben weer een dijk van een Akda & De Munnikhit te pakken.

Onbegrijpelijk maar waar: deze CD staat dus in de top-100 van deze website. Juist ja.

ricky2612
hmmz vind 'deze' acda en de munnik nog wel goed..maareh het gaat in mijn ogen echt bergafwaarts met ze...!!

Maareh dit album vind ik errug goed..op stage constant moeten horen (zeilschool --> polo's ) en het is gewoon lekkere meezing muziek..

en ook mijn favoriet: Als het vuur gedoofd is..egt heerlijk om die keihard mee te gillen in de auto..:D

ricky2612
oow en trouwens ook favoriet hehe: Vondelpark vanacht, Dag esmee, Henk en De Stad Amsterdam..!!

josbanaan
Dit is echt het enige goede en mooie albums van ze. Daarna ging het inderdaad helemaal bergafwaarts. Bijvoorbeeld De kapitein deel 2 kan ik niet uitstaan, en Niet of nooit geweest ook niet, om van de nieuwste liedjes nog maar te zwijgen (Ren Lenny Ren)...
Oud verdriet is nog wel leuk geloof ik.

avatar van HiLL
staat veel te hoog in de top 100..overigens een lekker album hoor dat wel..maar kom kom jongens...:N

Dit album staat hoger dan the Bends - Radiohead, The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Dire Straits - Brothers in Arms, Pink Floyd - The Wall en The Beach Boys - Pet Sounds

lekker realistisch..

RELTAPURNO schreef:

Kijk ik vind ook dat Tool wel erg hoog staat in de top, maar heb een
groot aantal nummers een beluisterd en kan niet anders zeggen dat het wel goeie muziek is! Misschien een kopertje waard, dat jij die nu een 0.5 geeft, beide albums...lijkt mij wat, sterker, zeer overdreven..

avatar van lebowski
Theman schreef:
Zodra ik de radio aan zet en de toverwoorden 'Vondelpark' en 'een fles rose' voorbij hoor komen heb ik al bange vermoedens. Zodra de zang tweestemmig wordt weet ik het bijna zeker...Dan wordt het afgemaakt met een uit volle borst (let op: tweestemmig!) gezongen 'Lalalalalalalaaaaaaaa lalalalalaaaa'....Jawel we hebben weer een dijk van een Acda & De Munnikhit te pakken.

bijzonder grappig omschreven en maar al te waar!

avatar van Kos
1,5
Kos
Hmmff.... van die quasi-ik ben lekker vrij-en geniet van het leven zoals ik wil-maar ben eigenlijk extreem burgerlijk en ik kan dit alleen maar in de spaarzame uurtjes dat ik niet aan m'n werk, rekeningen, hypotheek, oude studentenvriendenfacade en duurzame relatie denk-teksten.

avatar van Safri
Kos schreef:

Dit is maar al te waar

avatar van Zachary Glass
Safri schreef:

Dit is maar al te waar

(*me* kent deze muziek van die "Apocalypse Now"-achtige reis doorheen Nederland in de omineuze zomer van '99).

Anja is best een leuke meid, rijdt in haar blauwe VW Golf naar haar vriendin Anneke. Samen gaan ze squashen, hebben het over die "hopeloze" mannen en lachen samen wat af (en bij tijd en wijle worden de nodige hete tranen geplengd). Anja had een vriend ... maar die hield niet zo van horoscopen en tarotkaarten ... Gelukkig kon Anja uithuilen bij haar vele vrienden. Ze ging dansen - o jee - ze danste de wereld weg. Ze danste de lijken uit hun vergane kisten ... o o o wat was ze vrolijk, o o o wat zong ze de lof op het leven. Ze zong zo luid "ja!" tegen het leven, dat het één langgerekte "neen" werd. V-r-o-l-i-j-k en lachen maar ... Optimisme! Ja!

(dat waren de beelden die door mijn hoofd flitsten toen ik "Acda en de Munnik" hoorde.)

O - ja. De man die "Don't worry, be happy" zong, pleegde zelfmoord. Een vingerhoed arsenicum in een popliedje kan geen kwaad

avatar van lebowski
Zachary Glass schreef:
O - ja. De man die "Don't worry, be happy" zong, pleegde zelfmoord.

Mmm ik zag diezelfde man vorig jaar nog optreden in Groningen, of zie ik hier een snufje Vlaamse humor over het hoofd?

avatar van Zachary Glass
lebowski schreef:
Zachary Glass schreef:

Vlaamse humor, hoor ik daar geen contradictio in terminis?

Laten we het houden op een Belgenmop

avatar van everto
ach een ieder zo zn smaak. gelukkig is het niet zo dat iedereen hetzelfde goed en slecht vind anders was het ook al geen zak meer aan
maar ik vind dat dit album terecht zo hoog staat. die acda heeft echt een zwaar relaxte stem (vooral live) om naar te luisteren en de nummers van dit album zijn gewoon goed en als je naar de tekst luistert dan hoor je wel dat het helemaal niet oppervlakkig is.
mijn favo--> dag esmee

1,0
Sorry liefhebbers, maar ik snap niet waarom dit kleinkunstgeneuzel in een serieuze muzikale top 100 staat. Wie dit top vindt, heeft nog een hele hoop muziek te beluisteren.
"Slap smakeloos Hollands aftreksel van Franse chansons" is nog te complimenteus.

Troost is, dat dit soort hypes vanzelf wegebben.

Niet alle leuke muziek hoeft goed in elkaar te zitten en hoogdravende teksten te hebben.
Dit is muziek die je blij maakt en je laat huilen op het juiste moment. Niets mis mee toch?

avatar van HiLL
Dag Esmee is wel erg mooi.

Het was een beetje een hype op dat moment, Acda en de Munnik, maar daar doorheen prikkend is dit toch wel een erg lekker album. Als het vuur gedoofd is, Drie keer vallen, Vondelpark vannacht, Dag Esmee en Henk zijn nummers die de zanger in mij, die doorgaans gelukkig ver weggestopt zit, doen ontwaken, zodat ik in de file voluit mee zit te brullen.

En ook ik ben me daarna wel gaan ergeren aan de voortdurende teksten over terrasjes en Vondelparken, maar wie 2 sterke nederlandstalige albums achter elkaar kan maken, verdient van mij alle respect.

Held schreef:
die de zanger in mij, die doorgaans gelukkig ver weggestopt zit,

avatar van Erwin.c
0,5
Tenenkrommende muziek met mierzoete zang bweeeh.
Kan het niet anders zeggen.

Ik kon er in het begin erg goed tegen, maar de overdosis Acda en de Munnik zorgen er wel voor dat mijn waardering tanende is. Nog net voldoende, maar verder kom ik niet meer.