Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1997)

Label: Columbia

1. Als het Vuur Gedoofd Is (3:53)
  2. Drie Keer Vallen (2:39)
  3. Lopen Tot de Zon Komt (3:27)
  4. Vondelpark Vannacht (3:20)
  5. Dag Esmee (3:56)
  6. Niemand Sterft (3:29)
  7. Het Geeft Niet (3:03)
  8. Henk (3:58)
  9. Wacht op Mij (4:01)
  10. Tien Seconden (3:50)
  11. Mooi Liedje (2:59)
  12. Zwerver Met een Wekker (5:15)
  13. De Stad Amsterdam (2:25)
  14. Als Je bij Me Weggaat (4:22)
gizmo_o
Haha, ja ik was gewoon dit topic door aan het lezen, niet zozeer op de data gelet:p

Geweldig album, alles wat Thomas & Paul aanraken veranderd in goud

avatar van michel01
Heel goed album. Wat mij betreft kunnen ze qua teksten zich meten met de groten der aarde.

Als de heren dit in een Engels-talig land zouden maken, zou het wereldwijd een hit zijn geweest.

Debuut en hoogtepunt van deze kleinkunstenaars. Klassieke luisterliedjes, met veel gevoel gebracht en enkele meesterlijke uitschieters. Niet de zang of de muziek (vrij eenvoudige arrangementen) maar de teksten zijn het belangrijkste wapen van dit album.

avatar van bertus99
Grappig wat een uitersten aan reactie A en M toch oproepen. men vindt het geweldig of helemaal niks. Ik zat daar altijd een beetje tussenin. Hun muziek is er na dit album op vooruit gegaan doordat ze meer voor de popkant kozen. Dit debuutalbum heeft zijn sterke momenten, zoals bij wanneer het vuur...., drie keer vallen, Amsterdam en als je bij me weggeaat. Maar het heeft ook nog een beetje de sfeer van de kleinkunst-academie.
Dag Esmee, Vondelpark en Henk zijn bijvoorbeeld nogal cabaret-achtige gezochte teksten. Dat hebben A. en de M. wel meer.
De samenzang is verder ok, maar de solostem van Thomas Acda gaat me toch wel snel vervelen, nog even los van het accent.

De perfecte brug tussen theater en pop. In 1997 brachten Thomas Acda en Paul de Munnik de kleinkunst in de hitparade. Met breekbare liedjes en teksten die zowel de 3fm luisteraar als het publiek in de theaterzaal wisten te boeien. De Munnik is een fantastische zanger en pianist, terwijl Thomas Acda de blues er ingooit. Met liedjes als Vondelpark Vannacht, Das Esmee, Als Het Vuur Gedoofd Is, Het Geeft Niet, Henk en zeker ook de De Stad Amsterdam (een bewerking van Brel) maakten ze een plaat die de Nederpop mag koesteren.

avatar van rkdev
Schitterend debuut van AedM. En meteen hun beste plaat.
Als het Vuur Gedoofd Is, Vondelpark Vannacht, Dag Esmee en Mooi Liedje zijn werkelijk briljant.

lopen tot de zon komt?

avatar van rkdev
Ja die ook inderdaad. Eigenlijk gewoon teveel goede nummers om op te noemen

LoveStoned
bertus99 schreef:

Ik behoor bij de groep haters. Vreselijke meezing muziek voor bekakte studenten uit Leiden. De nummers zijn nog niet zo rampzalig als hun latere werken ('Het regent zonnestralen' ), maar de teksten zijn behoorlijk 'kijk me eens wijs en literair doen'. En al die nummers over dat eeuwige Amsterdam beginnen me ook behoorlijk te keel uittehangen.

blaauw
ja dit bericht vind ik zo'n bericht van 'kijk mij eens anti bekakt en alternatief doen', de teksten kon ik als 12 jaar mannetje al vrij makkelijk doorgronden dus heel erg literair en wijs zijn ze niet, ze zijn idd iets ingewikkelder en dieper dan marco borsato maar dat kan volgens mij alleen een pré zijn. Dat mensen de teksten van acda en de munnik niet begrijpen wijt ik maar aan een gebrek aan intelligentie van die mensen, want het zit niet vol met ondoorgrondelijke metaforen waar blof en consorte een handje van hebben.

avatar van Ratigan
Lekkere muziek met vaak goede en slimme teksten.

Sterk debuut van Thomas Acda en Paul de Munnik . Feitelijk 2 theatermensen maar door dit album zowaar uiteindelijk ook als een soort van Singer / Songwriter duo erkend .
De liedjes bouwen op piano en acoustische gitaar , de stemmen kleuren mooi bijelkaar en de teksten zijn bij vlagen briljant te noemen . Met name in de afsluitende track Als Je Bij Me Weggaat .
( Als je bij me weggaat , mag Ik dan met Je mee , is absoluut sterk gevonden .)
De melanchonische toon is fraai en het duo schuwt dan ook niet de zwaarmoedigheid van het bestaan .
Het is uiteindelijk wel hun leukste plaat , want op de volgende albums zetten de heren deze trand voort en blijkt dan wat minder verrassend .

avatar van Fairy Feller
Dit is het enige album wat ik heb van de mannen. Vond toen hun samenzang en cabereteske teksten wel goed. Later werd het m.i iets te veel van het goede.

bikkel2 schreef:
( Als je bij me weggaat , mag Ik dan met Je mee , is absoluut sterk gevonden .).

Maar niet origineel, op het album Bryan Adams - Waking Up the Neighbours (1991) (uit 1991 dus) staat al een nummer genaamd 'If You Wanna Leave Me (Can I Come Too?)'

Erg aanstekelijk, perfecte mix tussen kleinkunst en pop. De eerste 2 cd's zijn aan elkaar gewaagd. tja als je dit voor dronken Leidse studenten gemaakt vindt neem je waarschijnlijk ook wel 's een biertje teveel, slap gelul, je mag het niks vinden natuulijk maar meezingmuziek, lal muziek bedoel je? Ja natuurlijk A&dM zitten in dezelfe categorie als Hazes Guus Meeuwis.
Brussel en Vondelpark zijn magnifiek.

avatar van badmuts2
geen album om iedere week te draaien wat mij betreft, maar 2x per jaar levert het me op de juiste momenten kippenvel op.
samen met van dik hout het enige nederlands talige werk wat regelmatig door mijn speakers gaat.
wel gemerkt dat het vooral in de auto aan te raden is, en met de hele familie meebrallen.
waar vooral de teksten en het makkelijke geglij van een meeuwis, hazes en borsato vooral irritatie bij mij opwekken, heb ik het idee dat deze heren er meer van begrijpen dat voorgenoemde heren samen.

vind vooral esmee zowel qua tekst als qua opbouw van het nummer geniaal!

avatar van Sibren
Vind dit debuut ver boven het overige A & M werk uitsteken. Its all downhill from here! Opvolger is nog net voldoende, maar daarna is het echt wel gebeurt.

LoveStoned schreef:

En dat vind ik nu juist bij dit album wel meevallen! De heren zijn hier nog redelijk puur. Juist in het latere werk betrap ik de heren op pretentieuse teksten. Vandaar half puntje erbij voor dit album en een half puntje eraf voor de opvolger.

knakbol
Zeker het beste album van A &de M. Veel jeugdherinnereingen aan dit schitterende album met als uitschieters Mooi liedje, Het geeft niet en Als je bij me weggaat.

avatar van chevy93
Zoveel meer stemmen dan zijn opvolger. Terwijl die toch echt de grootste hits bevat. Opmerkelijk.

Verbazingwekkend inderdaad. Ik geloof niet dat ik ook maar één nummer hiervan ken.

avatar van Arrie
Heeft in de begintijd van MuMe zelfs nog in de top 100 (wat nu de top 250 is dus) gestaan, geloof ik.

avatar van Booyo
Vind ik absoluut niet gek. Wat mij betreft één van de betere vaderlandse pop albums, met Lopen tot de Zon Komt als één van de beste vaderlandse pop nummers. Dus wellicht moet je er maar is achteraan gaan Herman!

sebas schreef:
De Stad Amsterdam (een bewerking van Brel)

Van welk nummer van Brel is dit een bewerking?

avatar van chevy93
Uhmm... Amsterdam?

chevy93 schreef:
Uhmm... Amsterdam?

ja dat gok ik ook, zowel qua tekst en muziek zeer vergelijkbaar

avatar van Booyo
Van Amsterdam dus, ok klinkt inderdaad logisch.. Ken geen enkel nummer van monsieur Brel, dus vandaar de vraag. Ben benieuwd hoe die origineel klinkt!

avatar van Ronald5150
Ik ben geen uitgesproken liefhebber van Nederlandstalige muziek, maar in het algemeen kan ik goede muziek altijd wel waarderen, ongeacht de taal. Deze plaat van Acda en de Munnik kan mij vooral bekoren door de goede teksten. Muzikaal is het vrij standaard en bevat zeker geen spannende vernieuwende arrangementen. De instrumentatie klinkt met name professioneel, de diepgang moet vooral van de teksten komen. Er is wel eens gezegd dat Acda en de Munnik de Beatles zijn van de Lage Landen. Die vergelijking gaat me te ver, maar ze bewijzen dat Nederlandstalige artiesten wel degelijk kwalitatief goede muziek kunnen maken. Hoogepunt is voor het prachtige "Lopen tot de Zon komt".

michel01 schreef:

Totaal niet mee eens, daar zijn er namelijk al 5723455072 van met als grootste voorbeelden Crowded House en the Beatles...

Dat ze in NL zo groot zijn geworden zegt meer over de smaak van het Nederlandse publiek dan over hoe goed ze nou wel zouden zijn.

Qua cabaret best wel grappig, maar muzikaal zo enorm dodelijk saai en voorspelbaar. Echt niks, maar dan ook helemaal niks vind ik goed wat ik van de heren hoor,.. zo ook weer de nieuwe nummers.. Gaaaaap

avatar van KILLERBEE99
1,0
ls het Vuur Gedoofd Is gaat wel, de rest vind ik echt niks helaas.