Girls Against Boys - Venus Luxure N°1 Baby (1993)

Label: Touch and Go

1. In Like Flynn (4:25)
  2. Go Be Delighted (3:56)
  3. Rockets Are Red (5:03)
  4. Satin Down (5:56)
  5. Let Me Come Back (5:24)
  6. Learned It (3:24)
  7. Get Down (4:31)
  8. Bullet Proof Cupid (4:50)
  9. Seven Seas (2:54)
  10. Billy's One Stop (2:59)
  11. Bug House (4:51)
WAT EEN PLAAT !!!

djeffibrelich
alleen ik en zwinaldinho?
treurig.

avatar van Paalhaas
Grandioos album, waarschijnlijk hun beste. Opener In like Flynn zet direct de toon. GvsB is een band met een uniek geluid, niet alleen vanwege de treffende ademarme zang van McCloud maar ook Janney's geweldige keyboardwerk. De sfeer is noir, maar dan wel 'with a vengeance'. Noircore lijkt me een leuke term. Deze solliciteert openlijk naar een 4,5/5. Nog eens een keer goed beluisteren.

djeffibrelich
ah het begint eindelijk een beetje te leven hier.

gvsb is een unieke hardcore band met een eigen geluid,
ik heb echter nooit iemand de term noir zien gebruiken om dat geluid te omschrijven.
maar daar zit wel wat in ja, het is zeker wel duister.

en noircore is een leuk bedachte term,
alleen het zal waarschijnlijk jammer genoeg nooit aanslaan omdat gvsb de enige band is van hun soort.

ps.niemand heeft nog videoclips van ze ingevoerd(ik zou zelf niet weten hoe dat gaat), maar op youtube kan je een paar mooie vinden, waaronder een cover van she's lost control van joy division.
soms wel leuk om te zien.

avatar van itchy
Noircore
Ik vind 'Cruise Yourself' nét iets beter als deze, al scheelt dat verdomd weinig. GvsB was met Venus Luxury #1 Baby t/m House of GvsB een zwaargewicht in de Amerikaanse underground-gitaarscene.

djeffibrelich
ik wou trouwens hierboven het woord donker gebruiken in plaats van duister.
klein foutje.

het is zeker donker, om het duister te noemen dat gaat net iets te ver.

voor mij is dit ook de beste gvsb samen met cruise yourself
house of gvsb komt op de tweede plaats.

noircore forever!

djeffibrelich schreef:
ik wou trouwens hierboven het woord donker gebruiken in plaats van duister.
klein foutje.

het is zeker donker, om het duister te noemen dat gaat net iets te ver.

don·ker (bn.)
1 niet of weinig verlicht => duister

duis·ter (bn.)
1 zonder licht => donker

djeffibrelich
komt dat echt op hetzelfde neer?

hilarisch

djeffibrelich
deze is echt flink gedaald bij mij.
op het eerste gehoor vond ik het energieke wannabe-fugazi-dans-punk, dat is het eigenlijk ook wel maar het is ook een verdomd eentonige plaat.
de hele tijd maar dat gitaargekletter en geen afwisseling.

avatar van itchy
Eerder wannabe-Fall
Heerlijk, dat gitaargekletter en geen afwisseling!

avatar van Paalhaas
Heerlijke plaat inderdaad, en McCloud's zang (alsof hij onderwijl gewurgd wordt) past er ook perfect bij.

avatar van Zachary Glass
"Just do the James Brown-thing", was een kreet die nogal in zwang was in het najaar van 1996 in onze school. Het adagium viel te horen op de langspeler "In a Bar, Under the Sea" van dEUS.

Wie was die Scot McCloud potverdrie? Een kort interview in Humo bracht me soelaas: de zanger van Girls Against Boys. Nomen est omen, dus die aantrekkelijke groepsnaam stond waarschijnlijk synoniem voor zenuwslopende gitaarmuziek

Via de lokale bibliotheek nam ik kennis van stereoversplinterende tracks zoals Disco Six Six Six. En verloor vervolgens Girls Against Boys een zestal jaar uit het oog, tot ik plotseling "What's new pussycat? Wrong time - locked out" hoorde knallen uit de boxen van onze blauwe gezinsberline

Niets van reserve hield dit groepje achter de hand. Fijn

avatar van timhardt
Tof plaatje, ik hoor veel van SOnic Youth, maar de constante in deze plaat maakt het toch opzwepend en erg goed!

avatar van Near
Jezus, wat een klotegoed nummer is 'Bullet Proof Cupid'..

Rest van de plaat is ook genietbaar, maar nog niet volledig tot me doorgedrongen. Herhaalde luisterbeurten zullen uitwijzen of dit wordt bijgezet in mijn pantheon van noise-rock goden, maar het ziet er goed uit voor Girls Against Boys.

avatar van schizodeclown
Muziek is echt ongelooflijk goed! Maar zo goed als de muziek is, zo slecht is de zang, ik voel me er nogal onprettig bij, en dat is jammer.
Dus ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet.
Echt heeel erg jammer van de zang.

avatar van Boenga
Ter info: G><B is ontstaan uit de DC-hardcore/emocore-band 'Soulside'.
Soulside: uptempo, en met veel betere zanger.
De 2 LP's van de groep staan helaas niet op MM, en zijn bij mijn weten nooit verschenen op CD.

Soul Side - YouTube
YouTube - Soulside "Pearl To Stone" 8-6-88 Gilman St, Berkeley, CA

avatar van Ataloona
Enorm vette plaat van Girls Against Boys. De genre-aanduiding Noircore kan ik dan ook zeker goed plaatsen. Enorm donkere muziek met enorm energievolle momenten. De zang is zo ruig als schuurpapier en zo ademrijk als een alcoholistische man van 150 kilo, geweldig! Dit zou nog best eens een 5* kunnen worden, maar ik trap gewoon na 2 luisterbeurten af met een 4,5*

avatar van rzasa
Album bestaat 20 jaar en dat moet gevierd worden:
in concert!

avatar van Erwin.c
Wat een monster nummer is Let Me Come Back...heerlijk.Slechte zang? Dan snap je het niet helemaal. Gruizig en goor.....perfect.