Kendrick Lamar - untitled unmastered. (2016)

Label: Aftermath (II)

1. Untitled 01 | 08.19.2014. (4:07)

met Anna Wise en Bilal

2. Untitled 02 | 06.23.2014. (4:18)
  3. Untitled 03 | 05.28.2013. (2:34)

met Terrace Martin, Thundercat, Mani Strings en Bilal

4. Untitled 04 | 08.14.2014. (1:50)

met SZA en Jay Rock

5. Untitled 05 | 09.21.2014. (5:38)

met Anna Wise, Jay Rock en Punch

6. Untitled 06 | 06.30.2014. (3:28)

met CeeLo Green

7. Untitled 07 | 2014 - 2016 (8:16)
  8. Untitled 08 | 09.06.2014. (3:55)

met Thundercat

avatar van Lexcoaster
Is dit nou wel of geen EP?

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Verzamelalbum, toch?

avatar van dons
Zie hier dat mijn mening wel grotendeels overeenkomt met anderen.
Het album begint sterk met untitled 01, met de semi creepy intro en de naderende apocalypse verses (geïnspireerd door the book of revalations) van Kendrick.
Daarna untitled 02, wat voor mij gelijk het hoogtepunt is van het album. Dit komt voornamelijk door de geweldige instrumental, heerlijk haunting met een spookachtig saxofoontje. Ook tekstueel interessant en een fijne schakeling van verschillende flows.
Daarna kakt het in mijn ogen een beetje in met untitled 03. Het is jammer dat er een beetje een saaie beat onder zit want de tekst is juist heel interessant. Kendrick vergelijkt en contrasteert interacties met verschillende minderheden (indians, asians, blacks) en sluit af met een beschrijving van de winstgeörienteerde blanke man die rapmuziek eerder ziet als een product om geld mee te verdienen dan een kunstvorm.
Daarna vormt het absolute dieptepunt van het album met untitled 04, met een vervelend traag gitaartje en amper boeiende tekst. 2 minuten die niet op het album hadden moeten staan.
Gelukkig wordt met Untitled 05 het tempo weer opgeschroefd met een snelle jazzy beat en goede gastoptredens van Punch (waar ik nooit eerder van had gehoord) en Jay Rock.
Untitled 06 is opzich wel een leuk nummertje. Gaat vooral over acceptatie van je eigen unieke persoonlijkheid. De normale en de gekke kant (''I recommend every inch of your lunatic ways''). De toevoeging van Cee Lo Green maakt het geheel ook wat dynamischer. Toch is het voor mij niet echt een memorabel nummer en snap ik wel dat het niet op voorgaande albums terecht is gekomen.
Untitled 07 is een nummer dat echt geweldig begint. Van de eerste twee minuten en 30 seconden had Kendrick echt een apart nummer moeten maken. Zou ook goed werken in de club. Het tweede gedeelte van 2:30 tot 4:30 is op zich ook niet slecht maar evenaart het eerste gedeelte niet.
Dan komt na 4:30 minuten weer dat irritante trage gitaartje op dat we al hoorden op Untitled 04 waarbij Kendrick een poging doet om een beetje halfslachtig te zingen waardoor het nummer weer helemaal inkakt. Echt jammer.
Laatste nummer ''blue faces'' is wel lekker funky weer.

Het zegt wel iets dat Kendrick een paar demo's bij elkaar raapt en dan met een album komt waarop meer kwaliteit staat dan op het nieuwe album van Kanye. Hoewel untitled 04 en de laatste 3-4 minuten van untitled 07 jammer zijn, staan er weer een paar toppers op en is het in zijn geheel kwalitatief prima in orde. Toch heb ik liever dat Kendrick gewoon elke twee of drie jaar met een meesterwerk komt ipv van dit soort verzamelstuff uitbrengt.

7,5 van mij: 4 sterren omhoog afgerond

Overigens maak ik sinds kort met een goede vriend van me ook album reviews op Youtube. Voor de eventueel geïnteresseerden

Rico & Luke review: Kendrick Lamar - Untitled Unmastered (dutch) - YouTube

avatar van Slowgaze
'Untitled 05 L 09.21.2014.' is het absolute hoogtepunt. Duidelijk.

avatar van WeztSide
Sinds wanneer is die 'L' erbij gekomen in de titels? Die stond er aanvankelijk niet.

avatar van Silky & Smooth
Bij mij wel, maar dan een kleine letter L. Ik dacht eerst dat het een | was

avatar van thgryda
Silky & Smooth schreef:
Bij mij wel, maar dan een kleine letter L. Ik dacht eerst dat het een | was

Zo lijkt het me ook bedoeld...

avatar van Cor
Cor
Best wel lekker, deze leftovers. Doet de gemiddelde artiest een moord voor. Voor Lamar is het een 'aanvullertje'.

vind dit wel een leuke aanvuller bij to pimp a butterfly. Geen enkel slecht nummer en door z'n korte speeltijd speel ik hem wel vaak.

avatar van Johnny Marr
Tjah, eindbaas. Als zelfs z'n leftovers al m'n top 10 van het jaar halen. Dan ben je een hele grote.

avatar van Radiolad
Same here Johnny. Ik heb zelfs nog nooit een album van Kendrick zo goed gevonden. Moet wel bekennen dat ik die andere twee niet zo veel beluisterd heb. Bij deze was het meteen raak, vooral door de eerste twee nummers - die ontzettend sterk zijn. De andere albums toch maar eens een kans geven.

avatar van vigil
Hip Hip Hooray!