menu

Gregory Porter - Take Me to the Alley (2016)

mijn stem
3,92 (70)
70 stemmen

Verenigde Staten
Jazz
Label: Decca

  1. Holding On (5:01)
  2. Don't Lose Your Steam (3:17)
  3. Take Me to the Alley (5:16)
  4. Day Dream (3:51)
  5. Consequence of Love (3:20)
  6. In Fashion (4:34)
  7. More Than a Woman (3:31)
  8. In Heaven (4:18)
  9. Insanity (5:37)
  10. Don't Be a Fool (4:31)
  11. Fan the Flames (4:12)
  12. French African Queen (3:45)
  13. Holding On * (4:14)

    met Kem

  14. Insanity * (5:03)

    met Lalah Hathaway

toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 51:13 (1:00:30)
zoeken in:
Rene1979
Reijersen laat mijn Opus forum volgen en zo ontdek ik dat Gregory Porter met een nieuwe plaat komt

4,0
Heb echt onwijs veel zin in deze plaat! De drie singles die zijn uitgebracht vind ik erg goed. Normaal kan ik niet wachten en luister ik gelijk de plaat via spotify, maar voor Gregory Porter ga ik eerst langs de platenzaak en met een goed glas wijn rustig de plaat luisteren. Nu al zin in!

avatar van nikon42
4,5
Fantastisch opgenomen/gemixt geluid, met daarbij de zeer prettige stem, ......heerlijk.

avatar van Norrage
3,5
Prachtig mooie nieuwe van Gregory! Wat meer trompet dan vorige platen, en dat bevalt me zeer. Heel soulvol en wat minder cheesy dan Liquid Spirit mijns inziens. Topper!

4,0
Weinig activiteit in deze topic voor een plaat van een jazz zanger die toch wel heel belangrijk is voor de jazz van tegenwoordig. Vind de plaat minder swingender dan Liquid Spirit, tempo ligt wat lager maar Gregory's stem is weer heerlijk.

avatar van Reijersen
4,5
stantheman92 schreef:
Weinig activiteit in deze topic voor een plaat van een jazz zanger die toch wel heel belangrijk is voor de jazz van tegenwoordig. Vind de plaat minder swingender dan Liquid Spirit, tempo ligt wat lager maar Gregory's stem is weer heerlijk.


Had 'm graag al geluisterd, maar staat nog niet op Spotify.

4,0
Reijersen schreef:
(quote)


Had 'm graag al geluisterd, maar staat nog niet op Spotify.


Je hebt gelijk, vreemd aangezien al zijn andere platen wel op Spotify te luisteren zijn. Had gedacht dat ze dat zouden uitstellen tot na moederdag zodat iedereen deze (toch wel zoetsappige) plaat cadeau zouden geven. Maar hij is nog steeds niet te streamen helaas

avatar van Broem
3,5
Zoetsappig...dat roept de associatie met smooth jazz op. Dat vind ik iets te ver gezocht. Deze klasbak laat meer horen dan obligate jazz liedjes. Zijn stem en arrangementen zijn werkelijk top. Gregory kiest met zijn stijl en liedjes wel de veilige (commerciele) kant van de jazz. Lijkt bijna op een dwangbuis van zijn maatschappijs (wild guess - niet gebaseerd op feiten ) Eigenlijk jammer want de potentie spat ervan af. Uiteraard vaker gezien bij genre genoten. Voor mij uiterst genietbaar maar inwisselbaar voor teveel van hetzelfde. Gooi die muts af Gregory en laat jezelf horen dude...je kunt veel beter

avatar van Reijersen
4,5
Gregory Porter heeft zo onderhand zijn sporen wel verdiend. Het grote, meer commerciële succes kwam er daarbij ook nog eens met Liquid Spirit. Al enige tijd wachten we op de nieuwe plaat van de oud American Footballer en die is dan eindelijk hier. Take Me to the Alley, een plaat die al aardig wat belooft door de eerder uitgekomen nummers. Een album waar ik naar uit kijk, als groot liefhebber van Porter’s muziek. Daarmee ook een album waar ik heel veel van verwacht. Gaat de vriendelijk zanger ons wederom overtuigen?

De opener kennen velen onder jullie vast in de versie van Disclosure. Die versie is dus helemaal gestript en heeft op dit album een uitgeklede jazzsound meegekregen. De dance/hitlijstversie van Disclosure heeft mij altijd maar wat weinig weten te boeien. Dan is deze versie toch wel een heel stuk mooier. Een ontspannen en warm begin van dit album.
Don’t Lose Your Steam is dat andere nummer dat we al even kennen. Een nummer die meer in de verlengde ligt met die hit Liquid Spirit. Swingend, blazers, een beetje blues/R&B en veel soul. Funky en aanstekelijk is het zeker. Lekker voor tijdens de zomeravonden of voor een rustigere periode op de dansvloer.
Take Me to the Alley is natuurlijk de titeltrack en die is prachtig. Tekstueel ijzersterk, maar dat niet alleen. Gregory Porter benut hier ten volste de warmte van zijn stem. Voeg daar zangeres Alicia Olatuja aan toe en je hebt prachtige samenzang. Een nummer om het aan de ene kant warm van te krijgen, maar ook een nummer die je een brok in de keel bezorgd. Een nummer dat als een warme deken over je heen valt, maar je ook laat luisteren naar hedendaagse problemen in de wereld. Ik geloof zeker dat dit nummer een klassieker gaat worden onder de liefhebbers. Misschien wel het mooiste van deze plaat.
Genoeg lof dus, wat ik door kan trekken naar het eveneens prachtige Day Dream. Een nummer heeft iets meer tempo dan de prachtige voorganger, heeft aan de andere kant ook iets aanstekelijks. Vooral in het refrein komt dit naar boven door het leuke ritme-verschil. Wederom een nummer dat erg warm van toon is. Een warmte die we hopelijk de rest van het album ook aan mogen horen en vooral mogen voelen. Lekker luisteren naar die mooie stem van Gregory Porter.
Nou, verwelkom die warmte gerust ook op Consequence to Love. Hier zingt Porter wederom een prachtige ballad die je warm doet worden. Goed voor de wintermaanden, maar ook ter ontspanning in de zomer. Zet dat sowieso maar rustig verder met het vrolijk klinkende In Fashion. Nummer heeft iets leuks olijks, leuk ritme en muzikale vindingrijkheden. Zijn muzikanten krijgen sowieso weer alle ruimte om te excelleren. Een kleine skat van Porter horen we hier ook in. Leuk nummer wederom, heel ontspannen sfeertje vooral.
De absolute liefdesverklaring laat Porter horen op More Than a Woman. Als je geliefde je dit op deze wijze toezingt, of gewoon deze versie van Gregory Porter laat horen dan val je toch geheid in katzwijm? Wat een prachtig, liefdevolle en wederom warm nummer presenteert Gregory hier aan ons.
De hemel gaan we bijna in met In Heaven. Wegdromen mag gerust bij dit nummer, al houd het onderliggende ritme je aandacht er zeker ook wel bij. Wat mij vooral opvalt aan dit nummer is dat het iets vertrouwds over zich heeft. Het warme bad komt weer naar je toe en dompelt je knus onder. Een gegeven dat we, misschien op de eerste twee nummers na, nu al over het gehele album horen. Een gegeven dat moeiteloos en prachtig doorgezet wordt op Insanity. Het blijft bijzonder hoe alleen een stem je al zo kan vervoeren. Dan is de instrumentatie ook nog eens super smaakvol. Wederom een meer dan prachtig nummer.
Dat de titeltrack mijn favoriet is van dit album hebben jullie wellicht al gelezen. Het nummer dat daar dan het meest in de buurt komt is Don’t Be a Fool. Vocaal vooral een plaatje om naar te luisteren. Van die momenten dat je stil wordt als je naar muziek luistert, dat de kippenvel heel stiekem in je armen kruipt en dit doorzet naar je kruin en je tenen. Dat is het gevoel dat ik krijg van dit nummer.
Fan the Flames lijkt ons meer naar een ander spectrum van de jazz te brengen. Dit nummer gaat meer naar de swing, net als zijn skats swingen. Even de glimlach op het gezicht en de heupen bewegen. Dat is wat dit nummer doet. Muzikaal wat vrijer, meer buiten de lijntjes. Leuke afwisseling zo richting het einde van het album. Opvallend veel ruimte voor de instrumentalisten trouwens. Laten we het vooral een lekker vrij nummer noemen. Iets dat ook doorgetrokken wordt in French African Queen. Dit nummer ligt in de verlengde van eerdere songs als 1960 What als volgt het misschien wat meer de lijntjes. Swingen doet het duidelijk wel en Porter neemt ons nog even mee naar een eerder bezoek aan Parijs om daarmee ook deze plaat te beëindigen. Alhoewel, mocht je de deluxe editie hebben dan volgen er nog vier nummers die vooral bestaan uit andere versies van eerdere nummers.

Wat ik van de nieuwe plaat van Gregory Porter vind? Ik ben blij, heel blij met Take Me to the Alley. Gregory Porter overtuigt mij hier volledig met een plaat die vooral opvalt door zijn warmte. Dat Porter een zanger is met een hele mooie, diepe stem was al duidelijk. Die stem is wederom meer dan voldoende aanwezig, maar het is ook de mooie muzikale omlijsting die het tot zo’n topplaat maken. Een topplaat die niet alleen muzikaal en vocaal subliem is, maar ook tekstueel iets te vertellen heeft. Gregory is vaak vindingrijk in zijn teksten en schuwt ook de serieuzere onderwerpen. Een zeker voltreffer.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Cannabooze
4,5
Wat weet ik het nog goed. In 2010 maakte ik kennis met het liedje Illusion. Destijds de eerste single van Gregory Porter.
Het lied en de stem van deze "goedgemutste" zanger wist mij niet meer los te laten.
Op basis daarvan kocht ik zijn album Water en was verkocht. Tevens was het voor mij de kennismaking met dit genre.
In 2012 kwam zijn tweede album "Be Good" uit. Blind kocht ik het album en wist zijn voorganger voor mij sterk te overtreffen. Voor mij is Be Good nog steeds zijn mooiste werk. Het in 2013 uitgekomen Liquid Spirit vond ik helaas op een aantal nummers na van een mindere klasse. Persoonlijk denk ik ook dat die albums te snel achter elkaar zijn gekomen. Waarom? Simpel.
We zijn nu weer 3 jaar verder en daar is "Take Me To The Alley". Wederom een album van een uitstekende klasse. Na de prachtige opener komt Dont Lose Your Steam me iets te bombastisch binnen en had persoonlijk de volgorde omgewisseld. Maar het waanzinnig mooie Take Me To The Alley maakt dat meteen weer goed. De overgang van dit lied naar Day Dream kan ik dan weer beter behappen.

Verder kan ik mij prima vinden in de recensie van Reijersen. Mooie recensie!

Dit album vergelijk ik persoonlijk het meest met Be Good. Daar ben ik ook zeer blij mee, gezien mijn eerder aangegeven mening over dat album.

Gregory levert weer een prachtig album af. Ideaal voor een lazy sunday of onder het gemak van een drankje in de zon (die nu wel echt mag komen, en blijven.)

avatar van bas2204
4,0
Gregory Porter flikt het hem weer en levert een sterk album af. Op eerste indrukken 4*, maar zeker nog met de potentie voor een halfje extra

avatar van heartofsoul
3,5
Prachtige stem, fijne spaarzame begeleiding, maar al luisterende gedurende de afgelopen maanden vond ik het album toch een beetje aan de saaie kant. Of luister ik niet goed?

avatar van Norrage
3,5
Ik vind het ook echt de saaiste van de Gregory Porters. Het klinkt heel mooi en de eerste luisterbeurten vond ik hem erg goed, maar het beklijft totaal niet. Het is perfecte achtergrond muziek, maar echt losbandig en wat vaker opzwepend zoals de vorige is het helaas niet.

Boemer1256
Heel mooi album van de brave man met onafscheidelijke gekke muts , ik heb hem een paar keer live aan het werk gezien in later with jools holland en altijd een van de beteren , hij heeft een zeer goede stem , de liedjes zijn mooi gearrangeerd en toegankelijk , ik draai hem veel , toffe jazz pop , weet iemand iets meer over de gekke muts ..'''''

avatar van bas2204
4,0
Over die muts wil hij nooit al te veel zeggen volgens mij

avatar van Lamontagne
3,5
Ik zie dat Live in Berlin nog niet is toegevoegd
is toch wel zijn beste
wat een band, geluid, stem en de songs alles klopt!!

avatar van Rinus
4,0
Mooi laid-back album van de beste man. Zijn warme stem past perfect bij deze muziek. Het album kent minder echte jazz stukken. Alleen de laatste twee nummers grijpen daarop terug. Mooie instrumentatie en het drumwerk is erg ingenieus.

avatar van Wim Derksen
4,0
Muts draagt ie vanwege een huidziekte.

avatar van Wim Derksen
4,0
Wim Derksen schreef:
Muts draagt ie vanwege een huidziekte.
helaas een meer voorspelbaarder album als de laatste drie.

avatar van Broem
3,5
Wim Derksen schreef:
Muts draagt ie vanwege een huidziekte.


Paar keer live gezien en wellicht daarom altijd goedgemutst

avatar van Wim Derksen
4,0
Broem schreef:
(quote)


Paar keer live gezien en wellicht daarom altijd goedgemutst
Ja en net zo indrukwekkend in Afas als Paradiso.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.