Gregory Porter - Take Me to the Alley (2016)

Jazz
Label: Decca

1. Holding On (5:01)
  2. Don't Lose Your Steam (3:17)
  3. Take Me to the Alley (5:16)
  4. Day Dream (3:51)
  5. Consequence of Love (3:20)
  6. In Fashion (4:34)
  7. More Than a Woman (3:31)
  8. In Heaven (4:18)
  9. Insanity (5:37)
  10. Don't Be a Fool (4:31)
  11. Fan the Flames (4:12)
  12. French African Queen (3:45)
  13. Holding On * (4:14)

met Kem

14. Insanity * (5:03)

met Lalah Hathaway

avatar van Reijersen
Gregory Porter heeft zo onderhand zijn sporen wel verdiend. Het grote, meer commerciële succes kwam er daarbij ook nog eens met Liquid Spirit. Al enige tijd wachten we op de nieuwe plaat van de oud American Footballer en die is dan eindelijk hier. Take Me to the Alley, een plaat die al aardig wat belooft door de eerder uitgekomen nummers. Een album waar ik naar uit kijk, als groot liefhebber van Porter’s muziek. Daarmee ook een album waar ik heel veel van verwacht. Gaat de vriendelijk zanger ons wederom overtuigen?

De opener kennen velen onder jullie vast in de versie van Disclosure. Die versie is dus helemaal gestript en heeft op dit album een uitgeklede jazzsound meegekregen. De dance/hitlijstversie van Disclosure heeft mij altijd maar wat weinig weten te boeien. Dan is deze versie toch wel een heel stuk mooier. Een ontspannen en warm begin van dit album.
Don’t Lose Your Steam is dat andere nummer dat we al even kennen. Een nummer die meer in de verlengde ligt met die hit Liquid Spirit. Swingend, blazers, een beetje blues/R&B en veel soul. Funky en aanstekelijk is het zeker. Lekker voor tijdens de zomeravonden of voor een rustigere periode op de dansvloer.
Take Me to the Alley is natuurlijk de titeltrack en die is prachtig. Tekstueel ijzersterk, maar dat niet alleen. Gregory Porter benut hier ten volste de warmte van zijn stem. Voeg daar zangeres Alicia Olatuja aan toe en je hebt prachtige samenzang. Een nummer om het aan de ene kant warm van te krijgen, maar ook een nummer die je een brok in de keel bezorgd. Een nummer dat als een warme deken over je heen valt, maar je ook laat luisteren naar hedendaagse problemen in de wereld. Ik geloof zeker dat dit nummer een klassieker gaat worden onder de liefhebbers. Misschien wel het mooiste van deze plaat.
Genoeg lof dus, wat ik door kan trekken naar het eveneens prachtige Day Dream. Een nummer heeft iets meer tempo dan de prachtige voorganger, heeft aan de andere kant ook iets aanstekelijks. Vooral in het refrein komt dit naar boven door het leuke ritme-verschil. Wederom een nummer dat erg warm van toon is. Een warmte die we hopelijk de rest van het album ook aan mogen horen en vooral mogen voelen. Lekker luisteren naar die mooie stem van Gregory Porter.
Nou, verwelkom die warmte gerust ook op Consequence to Love. Hier zingt Porter wederom een prachtige ballad die je warm doet worden. Goed voor de wintermaanden, maar ook ter ontspanning in de zomer. Zet dat sowieso maar rustig verder met het vrolijk klinkende In Fashion. Nummer heeft iets leuks olijks, leuk ritme en muzikale vindingrijkheden. Zijn muzikanten krijgen sowieso weer alle ruimte om te excelleren. Een kleine skat van Porter horen we hier ook in. Leuk nummer wederom, heel ontspannen sfeertje vooral.
De absolute liefdesverklaring laat Porter horen op More Than a Woman. Als je geliefde je dit op deze wijze toezingt, of gewoon deze versie van Gregory Porter laat horen dan val je toch geheid in katzwijm? Wat een prachtig, liefdevolle en wederom warm nummer presenteert Gregory hier aan ons.
De hemel gaan we bijna in met In Heaven. Wegdromen mag gerust bij dit nummer, al houd het onderliggende ritme je aandacht er zeker ook wel bij. Wat mij vooral opvalt aan dit nummer is dat het iets vertrouwds over zich heeft. Het warme bad komt weer naar je toe en dompelt je knus onder. Een gegeven dat we, misschien op de eerste twee nummers na, nu al over het gehele album horen. Een gegeven dat moeiteloos en prachtig doorgezet wordt op Insanity. Het blijft bijzonder hoe alleen een stem je al zo kan vervoeren. Dan is de instrumentatie ook nog eens super smaakvol. Wederom een meer dan prachtig nummer.
Dat de titeltrack mijn favoriet is van dit album hebben jullie wellicht al gelezen. Het nummer dat daar dan het meest in de buurt komt is Don’t Be a Fool. Vocaal vooral een plaatje om naar te luisteren. Van die momenten dat je stil wordt als je naar muziek luistert, dat de kippenvel heel stiekem in je armen kruipt en dit doorzet naar je kruin en je tenen. Dat is het gevoel dat ik krijg van dit nummer.
Fan the Flames lijkt ons meer naar een ander spectrum van de jazz te brengen. Dit nummer gaat meer naar de swing, net als zijn skats swingen. Even de glimlach op het gezicht en de heupen bewegen. Dat is wat dit nummer doet. Muzikaal wat vrijer, meer buiten de lijntjes. Leuke afwisseling zo richting het einde van het album. Opvallend veel ruimte voor de instrumentalisten trouwens. Laten we het vooral een lekker vrij nummer noemen. Iets dat ook doorgetrokken wordt in French African Queen. Dit nummer ligt in de verlengde van eerdere songs als 1960 What als volgt het misschien wat meer de lijntjes. Swingen doet het duidelijk wel en Porter neemt ons nog even mee naar een eerder bezoek aan Parijs om daarmee ook deze plaat te beëindigen. Alhoewel, mocht je de deluxe editie hebben dan volgen er nog vier nummers die vooral bestaan uit andere versies van eerdere nummers.

Wat ik van de nieuwe plaat van Gregory Porter vind? Ik ben blij, heel blij met Take Me to the Alley. Gregory Porter overtuigt mij hier volledig met een plaat die vooral opvalt door zijn warmte. Dat Porter een zanger is met een hele mooie, diepe stem was al duidelijk. Die stem is wederom meer dan voldoende aanwezig, maar het is ook de mooie muzikale omlijsting die het tot zo’n topplaat maken. Een topplaat die niet alleen muzikaal en vocaal subliem is, maar ook tekstueel iets te vertellen heeft. Gregory is vaak vindingrijk in zijn teksten en schuwt ook de serieuzere onderwerpen. Een zeker voltreffer.

(bron: Opus de Soul)