Biosphere - The Hilvarenbeek Recordings (2016)

Noorwegen
Electronic
Label: Biophon

1. 't Schop (6:48)
  2. Pipistrellus (3:14)
  3. Audax (6:04)
  4. Strigiformes (3:13)
  5. Rovertse Heide * (6:10)
  6. De Doornboom * (2:28)
  7. Hilsondis * (5:13)
  8. Icoon * (4:56)
avatar van Broem
Een album in de stijl van Biosphere die de band zo kenmerkt. Als ik in de juiste muzikale stemming ben kan ik er van genieten. Al die details, piepjes en zich herhalende stukken. Ben overigens in bezit van een expanded verzon met daarop 8 nummers. Eens kijken of ik die op de site kan krijgen.

Eh voila. Wat een tempo hebben onze mods toch

avatar van Edwin
Broem schreef:
Een album in de stijl van Biosphere die de band zo kenmerkt.

Geen band toch?

avatar van Broem
Edwin schreef:

Geen band toch?

Eenmans band

avatar van Noere
Wat minder ijzig en warm voor biosphere begrippen. Vind het wel een mooie release, de man heeft de laatste paar jaar sowieso weer wat fijne werken afgeleverd.

avatar van Mjuman
Noere schreef:

In hoofdlijnen met je eens - The Senja Recordings zijn fijn, beetje duister, maar Departed Glories vond ik wel een beetje tegenvallen, tamelijk saai.

avatar van AOVV
Fijne verzameling field recordings van Geir Jenssen aka Biosphere, opgesmukt met subtiele toetsjes elektronica, steeds op maat van de omgevingsgeluiden. Die werden verzameld op en nabij 't Schop, een bio-boerderij in Hilvarenbeek (vandaar ook de titel).

De mooie hoes van het album ademt de rustgevende sfeer van de muziek ook treffend uit. Enkel wanneer de vogels zich roeren, wordt het wat rumoeriger, maar dat zorgt dan weer voor wat variatie. Omgevingsgeluiden op zich kunnen al prachtig zijn en aanzetten tot mijmeren, nadenken of enige andere vorm van contemplatie; Biosphere slaagt er in die geluiden hier en daar nog te versterken, waardoor je tot een erg aangename luisterervaring komt.

Ik kan dit album zowel in de nachtelijke uurtjes als in de vroege ochtend draaien; het houdt zijn glans.

3,5 sterren

avatar van Fathead
Ik luister Biosphere en aanverwante muziek graag 's avonds laat in bed op mijn oortjes, het dommelt namelijk zo lekker in.

Maar zo schrok ik me laatst ook helemaal de pleuris toen in mijn halfslaap het nummer Pipistrellus begon. Ik schrok helemaal de pleuris van dat unheimische geluid, werkelijk waar. Later opgezocht: het bleek het geluid van een dwergvleermuis. Ik dacht eigenlijk dat een buitenaardse entiteit mijn hersens leegzoog...