ANOHNI - Hopelessness (2016)

Electronic / Pop
Label: Rough Trade

1. Drone Bomb Me (4:10)
  2. 4 Degrees (3:51)
  3. Watch Me (3:26)
  4. Execution (3:38)
  5. I Don't Love You Anymore (5:00)
  6. Obama (4:11)
  7. Violent Men (2:10)
  8. Why Did You Separate Me from the Earth? (3:36)
  9. Crisis (4:42)
  10. Hopelessness (3:54)
  11. Marrow (3:01)
Antony and the Johnsons. Wat was dat indertijd een ontdekking. In tijden niet zo iets moois en ontroerend gehoord.

Ook live wist Antony me kippenvel te bezorgen. Nooit meer vergeet ik het optreden in Carré met orkest. Ik zat behoorlijk vooraan (tout bekend Amsterdam zat daar en ik dankte mijn kaartje aan iemand die door zijn werk aan kaarten kon komen want dat lukte bijna niemand totdat er een tweede concert werd aangekondigd). Het was af en toe slikken tegen de tranen en dat voor iemand die over het algemeen vrij stoïcijns is op dat vlak.

En toen zagen we Antony overal opduiken als gastvocalist. Opvallend waren zijn bijdragen aan elektronische acts.

Helemaal verrassend is de richting die Hopelessness in samenwerking met Hudson Mohawke en Oneohtrix Point Never opgaat dus niet echt, zoals het ook niet verrassend is dat Antony nu als Anohni door het leven gaat en we nu over haar i.p.v. hem kunnen spreken.

One day I'll grow up, I'll be a beautiful woman. One day I'll grow up, I'll be a beautiful girl.
Die dag is nu aangebroken.

Een nieuw begin. Maar is dit nieuwe album dat ook, want de vocalen van Anohni in combinatie met elektronische klanken is nu niet bepaald nieuw voor de liefhebbers?

Drone Bomb Me ademt een beetje Björk, wat gezien haar samenwerking met haar in het verleden niet geheel vreemd is. Tekstueel donker, muzikaal helder. Een spannend contrast en daarmee een sterke opener.

Anohni maakt zich zorgen over wat er gaande is in de wereld, ook over het milieu. Dat liet ze al eerder horen en doet dat nu ook weer op 4 Degrees die we als eerste single leerde kennen. Een nummer dat me qua bombast nogal doet denken aan Woodkid. Het klinkt allemaal wat agressiever dan we gewend zijn, maar het lijkt dan ook of ze nu echt boos is.

Watch Me heeft een prachtige melodie met daaroverheen teksten die haast onaangenaam zijn om naar te luisteren. De 'daddy' moet ons beschermen voor alle naars in de wereld maar doet dat dusdanig dat hij ook meekijkt in je medische dossiers en meekijkt naar de porno die we bekijken. Het is zo herkenbaar. We willen allemaal beschermd worden, maar willen we onze 'vrijheiden' wel inleveren?! Behoorlijk actueel.

In Execution vraagt ze om geen medelijden te hebben met haar en haalt daar de American Dream bij. Een aanklacht tegen hypocrisie.

Zoals verwacht geen brok in de keel muziek tot nu toe en toch weet ze me nu op andere wijze te raken. Ik ben meer geboeid dan ooit aan het luisteren. Als de eerste klanken van I Don't Love You Anymore klinken voel ik wel weer wat van de oude emotie opkomen. Het voelt anders, maar ze verstaat de kunst te ontroeren, nog steeds, en niet zo'n beetje ook.

Op Obama druipt de teleurstelling er flink vanaf. Anohni zingt lager en dreigender dan ooit. Het zorgt er voor dat je je aandacht er enorm bij weet te houden. Ik voel bij dit nummer een soort opwinding die ik ook ervaar bij Massive Attack's Mezzanine, en dat is niet de minste zullen we maar zeggen. Ondanks haar teleurstelling voel ik ook een soort medelijden van haar kant.

Violent Men doet me wederom wat aan Björk denken. Die kenmerkende stem, deze keer verpakt in sprookjesachtige tintelingen, maar ook lelijk verstorende interrupties, wat het geheel heel spannend weet te houden.

Why Did You Seperate Me from the Earth? klinkt wat lichter en zorgt dat ik haast in een soort trance raak, het bubbelt in mijn hoofd en ik moet zorgen geconcentreerd te blijven. Wederom horen we een prachtmens die zich oprecht zorgen maakt.

De drone bomb keert terug op Crisis. Allerlei wreedheden die mensen begaan worden weer genoemd (waaronder Guantanamo). Het nummer krijgt een schitterende opbouw wanneer Anohni overgaat op 'I'm Sorry'. Een ongelooflijk mooi nummer dat er best even inhakt. Toch die stem, maar hoe gaaf dat die stem ook zijn werk doet met een andere muzikale achtergrond.

Op titeltrack Hopelessness vraagt ze zich af hoe ze verworden is tot een virus. Het gaat niet eens om haar, maar om iedereen. We geven er 'geen shit' om blijkbaar. Woede en haast een soort berusting gaan hand in hand op dit schitterende nummer.

Marrow sluit het album af. Broeierig en wederom vol vragen. De hele wereld moet eraan geloven willen we alle onheil afwenden dat ons te wachten staat als we doorgaan zoals we nu doen. Een bevlogen mens laat van zich horen.

Apocalyptische pop? Misschien kunnen we Hopelessness zo wel noemen. Een album vol tegenstellingen. Het falen van Obama, milieukwesties en andere zaken die niet fraai zijn. Het is geen luchtige kost. De toon is anders geworden, maar Anohni weet net als vroeger nog steeds te boeien met deze gedurfde nieuwe stap die geheel tegen mijn verwachtingen in (die waren wat laag) enorm goed aanslaan. Sterker nog: ik sta een beetje perplex door dit muzikale avontuur.

Dit album was nodig. Ik was sceptisch vooraf en had nooit durven dromen dat ze met een album zou komen dat mij wederom echt helemaal weet in te pakken. Waar ik uitging van een teleurstelling daar is nu pure extase over het gebodene ook al is de toon deze keer behoorlijk bitter.

Wat een prachtplaat is dit geworden!

Indrukwekkend optreden op Down the Rabbit Hole. Live leeft deze muziek nog meer. Half puntje erbij.