Bat for Lashes - The Bride (2016)

Label: Parlophone

1. I Do (2:16)
  2. Joe's Dream (5:25)
  3. In God's House (3:31)
  4. Honeymooning Alone (3:30)
  5. Sunday Love (4:13)
  6. Never Forgive the Angels (4:24)
  7. Close Encounters (4:09)
  8. Widow's Peak (3:46)
  9. Land's End (3:09)
  10. If I Knew (4:16)
  11. I Will Love Again (5:14)
  12. In Your Bed (3:31)
  13. Clouds (5:23)
avatar van E-Clect-Eddy
De eerste twee singles I Do en In God's House van dit thematische album klinken in elk geval prima, vooral de hoge uithalen van In God's House, dat doet me denken aan Lila Downs' stem.

avatar van coldwarkids
Sunday Love is een zeer goed en mooi nummer.

avatar van E-Clect-Eddy
Zojuist is het album verschenen bij NPR dus geniet ik daar nu van!

Was deze act een tijdje uit het oog verloren maar ik wordt helemaal happy van dit album, heerlijk duister alternatief, niet zo donker als John Harle's & Marc Almond's - The Tyburn Tree maar wel met de mooie stem van Natasha Khan.

Door de vele poëtisch gesproken teksten lijkt ze veel op de vroege werk van Anne Clark, dat valt goed.

avatar van E-Clect-Eddy
Jammer, NPR laat me niet meer luisteren "not available in your region". Heb dus geluk gehad die eerste dag.

Dit album gaat zeker mijn album Top 25 halen. Naast de singles bevallen ook Widow's Peak, Land's End en afsluiter (bonustrack?) Clouds.

E-Clect-Eddy schreef:

Bij mij werkt het via de app prima

@wards schreef:
Bij mij werkt het via de app prima

app? van NPR?

avatar van Oepsje
Inmiddels ook gewoon via Spotify te beluisteren en inderdaad een erg mooi album!

avatar van E-Clect-Eddy
Al jaren hou ik Natasha Khan's Bat for Lashes in het oog want haar werk boeit me zeer maar een heel album raakte me niet enorm dat ik ze jaren later nog eens spontaan op zet. Met het sfeervolle en thematische album The Bride komt daar nu verandering in. Door een minimale instrumentatie is de nadruk komen te liggen op de stem en teksten en dat bevalt mij zeer.

Ook het iets wat donkere thema, een bruid wiens bruidegom vlak voor de bruiloft komt te overlijden is ook mooi gevonden en iets wat zelden gebruikt is, mogelijk zelfs uniek. Ik ken geen tweede voorbeeld. Veel galm maar gelukkig verdrinkt de stem niet zoveel dat je de teksten niet meer kunt verstaan. Ondanks het thema is het album ook zeer hoopvol gestemd, de bruid blijft niet huilend bij de pakken neerzitten, maar vind de moed om het leven weer te omarmen. Dat alles vaak met een minimum aan instrumenten, vaak een hoofdrol voor (elektrische) piano, bas en viool.

Bij een thema album is er dan wel het 'probleem' kan je de nummers ook individueel beluisteren en / of in een andere volgorde. Meestal niet maar met de singles I Do, In God's House, Joe's Dream en Sunday Love heb ik geen probleem om dit los van elkaar of in een andere volgorde te horen. De context van het drama rond de bruiloft is niet zo dominant dat die gemist wordt als je de andere nummers of de context niet kent, maar voegt vanzelfsprekend wel iets toe. Het enige echte nummer met een beetje tempo is Sunday Love misschien dat dit een gemis is voor sommigen.

Na de eerste luisterbeurt kreeg deze al meteen 4* maar na tien keer luisteren ga ik al over 4,5* en hoger nadenken. Want dit albums is absoluut een kandidaat voor mijn album Top 10 van 2016.

Mooi album waarvan de hoes afbreuk doet aan de inhoud ervan, althans ik vind het niet goed bij elkaar passen. Nu weet ik ook wel dat het gaat om de inhoud maar het geeft wel een rare eerste indruk.

Honeymooning Alone doet aan Portishead denken.

khonnor
eerste echte voldragen album zonder missers van natasha khan. en wat een prachtplaat is het geworden!

ik kijk er al naar uit om haar begin September live te mogen zien op het end of the road festival in Engeland.

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:

Honeymooning Alone doet aan Portishead denken.

Tja, laten we zeggen dat de hoes van de vorige helemaal niets om het lijf had; dan is dit een vooruitgang. Overigens vind ik ook op dit album, net als het vorige, niet een topperd zoals Daniel staan. Ze kan wel mooi zingen, maar ik heb m'n mening nog niet laten uitkristalliseren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bat For Lashes - The Bride - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het is iedere keer weer even afwachten waar Natasha Khan mee op de proppen komt, maar dat de platen die ze uitbrengt als Bat For Lashes heel goed zijn is inmiddels al lang geen verrassing meer.

Op The Bride hebben we vier jaar moeten wachten, maar sinds de eerste noten van de plaat uit de speakers kwamen ben ik geïntegreerd door de vierde plaat van Bat For Lashes.

The Bride is een conceptplaat over een bruid die bij het altaar tevergeefs wacht op haar aanstaande echtgenoot, omdat deze op weg naar de kerk bij een auto ongeluk om het leven is gekomen. De bruid besluit vervolgens om alleen op huwelijksreis te gaan en doet verslag van haar emoties. Het zijn de ingrediënten voor een prima keukenroman, maar gelukkig maakt Natasha Khan er een echt kunststukje van.

The Bride is door de thematiek vaak wat zwaar aangezet en dat past wel bij de prachtige stem van de zangeres met Pakistaanse en Britse roots. De geweldige stem van Natasha Khan wordt op The Bride omgeven door een verrassend veelzijdig instrumentarium. Een aantal tracks doet bijna klassiek aan, maar Bat For Lashes strooit op The Bride ook driftig met speelse elektronica of met stemmige gitaren.

Door het steeds weer anders klinkende instrumentarium valt er op The Bride van alles te beleven. De klanken zijn vaak donker en stemmig, maar hier en daar breken de donkere wolken open en waait een veelkleurig klankentapijt breed uit.

Hoe mooi de instrumentatie ook is, alles staat in dienst van de vocalen van Natasha Khan die op indrukwekkende wijze in de huid van de betreurde bruid kruipt. Natasha Khan doet dit afwisselend op zeer intieme en op zeer theatrale wijze, maar het blijft smaakvol, ook als alle registers open gaan.

The Bride is het mooist als je je volledig op laat slokken door de plaat en alle emoties van de bruid doorleeft. Zeker met de koptelefoon blijf je je verbazen over de volle maar ook subtiele instrumentatie en groeit de bewondering voor de prachtige vocalen op de plaat.

Het maakt Natasha Khan niet zoveel uit of ze de strijd aan moet gaan met een vol elektronisch klankentapijt of haar stem tegen een subtiel gitaarloopje (dat één keer stevig is geïnspireerd door Fleetwood Mac’s Albatross) aan mag vlijen. De zang is altijd even emotievol en trefzeker en tilt de prachtige klinkende plaat iedere keer naar een nog wat hoger niveau.

De Britse muziekpers kan voor The Bride prachtwoorden als ‘haunting’ en ‘bewitching’ uit de kast trekken, ik moet het doen met bezwerend en betoverend. Het doet de pracht en emotie van The Bride van Bat For Lashes net wat tekort. Wat een indrukwekkende plaat. Erwin Zijleman

avatar van ArthurDZ
Natasha Khan – Bat For Lashes voor de vrienden – is productief bezig de laatste tijd. Haar Sexwitch-project van verleden jaar (waarin ze samen met de Britse rockband TOY oude psychedelica uit onder andere Iran en Thailand van tussen de mottenballen haalde) zit er nog maar net op, of ze staat alweer met een nieuwe plaat voor de deur. Met The Bride bezorgt ze ons alweer haar vierde album als Bat For Lashes, en vooruit, ik ga het nu al verklappen: dit is mogelijk het beste wat ze tot nu toe gedaan heeft. The Bride is een pure, heldere plaat, en soms zo intiem dat het net lijkt alsof Natasha ‘m zelf in je cd-speler heeft gelegd. Of zelf het Spotify-playlistje heeft gemaakt ofzo. Al blijf je beter een paar meter bij haar vandaan terwijl ze bezig is. Deze bruid heeft een sinister randje.

Bat For Lashes is niet alleen een bezige bij, ze is ook nogal van de conceptalbums. Zo was dualiteit de rode draad door Two Suns (2009), haar andere beste album tot nu toe, en op The Haunted Man (2012) leken alle songs over kwetsbaarheid te gaan. The Bride gaat nog een stapje verder, in de zin dat er nu ook een echte synopsis bij de plaat hoort. Op The Bride zingt Natasha immers door de mond van een bruid die de grootste pechdag ooit heeft door haar aanstaande echtgenoot in een auto-ongeluk te verliezen op de trouwdag zelf. De arme meid vlucht hierop Rachel uit Friends-gewijs weg van haar verleden. Niet naar een of andere hippe koffiebar, maar naar het buitenland: de bruid vertrekt alleen op haar huwelijksreis. Wat volgt is een studie over pijn, verdriet en de zoektocht naar jezelf.

Een leuk concept, maar zoals meestal met dit soort albums maakt het er de liedjes niet per se interessanter op. Da’s ook niet nodig, want het niveau ligt zoals reeds verklapt toch al pittig hoog. The Bride is een beetje de folkplaat van Bat For Lashes. De muzikale ondersteuning mag dan grotendeels elektronisch zijn, door die elektronica voornamelijk spaarzaam en smaakvol in te zetten, en verder een grote nadruk te leggen op de hogere regionen van Natasha’s stem, klinkt ze hier soms als een moderne Sandy Denny (enorm compliment, want mijn favoriete zangeres ooit). Vergelijk bijvoorbeeld het uitmuntende albumhoogtepunt In God’s House eens met Genesis Hall of Who Knows Where The Time Goes van Fairport Convention. Andere muzikale omlijsting, maar dezelfde pastorale sfeer en oorstrelende zang.

Begrijp me niet verkeerd. Saai is deze plaat absoluut niet. Steeds weer wordt het serene sfeertje subtiel doorprikt teneinde de zaken scherp te houden. Van de spookachtige achtergrondzang en windgeluiden in Joe’s Dream tot de ijzige voordracht van Window’s Peak, de onderstroom aan spanning, alsof de bruid diep vanbinnen ook een mysterieuze toverheks is (daar is het thema ‘dualiteit’ weer!), geeft aan elk liedje een extra dimensie.

Dus ja, wauw. Hebben we hier te maken met een moderne klassieker? Ik zou durven zeggen van wel. Met dit album plaats Bat For Lashes zich voor altijd tussen de allergrootsten.

(Dit bericht komt van mijn muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!)

khonnor
Even verhogen naar een dikke 5. Na tig luistersessies openbaart dit zich als een klein klassiekertje in wording. Plaatje waarop werkelijk alles klopt en met minstens 5 uiterst memorabele songs.

avatar van David B

David B schreef:

Interessant dat deze plaat je ergens mee samen laat smelten haha

Hopeloos die automatische spellingcontroles

Dim
Geen album voor dagelijks gebruik (de stem gaat tegenstaan bij frequente inname), maar zeker een dikke voldoende.

beaster1256
Wat een verschil met haar vroegere beginwerk , dit vind ik knap .....Proficiat Bat !

avatar van LucM
Dit vind ik haar beste album tot nu toe (en de vorige waren ook niet mis). Een conceptalbum over de aanstaande echtgenoot die op weg naar de kerk verongelukte waarna de bruid haar verdriet probeert te verwerken in haar huwelijksreis. Natuurlijk een erg dramatisch thema, het album klinkt ook donker. Soms theatraal, dan weer intiem en het valt op dat de songs verschillend zijn gearrangeerd waarbij de instrumentatie volledig in dienst staat van de song en sfeer.

avatar van perrospicados
Mooie vinyl uitgave. Fijn dat er extra aandacht is besteed aan papierkeuze en opmaak. Het maakt het aanschaffen van vinyl steeds leuker wordt

avatar van Premonition
Jammer dat Khan zich tegenwoordig meer richt op haar film carrière, nieuwe muziek zou welkom zijn,

avatar van popstranger
Alweer een tijdje geleden dat er nog eens een imo 5* album de revue passeert maar dit is er ongetwijfeld eentje. Aanvankelijk hoed ik me wel wanneer een plaat wordt aangekondigd als een ‘conceptplaat’ maar bij deze The Bride lijkt het eerder de soundtrack van een nooit gemaakte film (en hoop ook dat hij nooit gemaakt zal worden, de muziek staat op zichzelf). Elke song baadt in datzelfde donkere sfeertje met naast het toch al droefgeestige thema al even belangrijk wat zich diep vanbinnen in de psyche van het hoofdpersonage afspeelt. Khan puurt er een album uit dat ineens ook bulkt van de topsongs en zich ook mag rekenen tot haar beste plaat tot nu toe.

avatar van Film Pegasus
In tegenstelling tot haar vorige album heeft Natasha Khan nu wel iets te vertellen blijkbaar. Heerlijke muziek en het is zelfs geen gemis dat er niet echt hits uit gekomen zijn. Maar het klinkt wel boeiend met de bruid aan het altaar als rode draad. Of moet ik witte draad zeggen in dat geval? Volgens wikipedia is ze nu alleen producer en ik denk dat ze nu meer controle heeft over haar eigen muziek. Waardoor die ook persoonlijker wordt. Ze valt alvast niet in herhaling en tegelijk wijkt ze ook niet teveel af van haar muzikale basis.