Tortoise - TNT (1998)

Rock / Avant-Garde
Label: Thrill Jockey

1. TNT (7:33)
  2. Swung from the Gutters (5:52)
  3. Ten-Day Interval (4:44)
  4. I Set My Face to the Hillside (6:08)
  5. The Equator (3:42)
  6. A Simple Way to Go Faster Than Light That Does Not Work (3:33)
  7. The Suspension Bridge at Iguazú Falls (5:38)
  8. Four-Day Interval (4:45)
  9. In Sarah, Mencken, Christ, and Beethoven There Were Women and Men (7:29)
  10. Almost Always Is Nearly Enough (2:42)
  11. Jetty (8:21)
  12. Everglade (4:21)
Inderdaad. De eerste helft van deze plaat is wat mij betreft perfect, kan zo mijn top 10 in. Daarna verdwaal ik toch een beetje... misschien moet ik er ook nog wat luisterbeurten tegenaan gooien.

avatar van De-noir
Ik draai deze TNT de laatste tijd ook weer veelvuldig. Echt een schitterende plaat die alleen maar mooier wordt. Net zoals Gyzzz is mijn associatie bij deze muziek ook vooral de natuur. Ik stel me altijd voor dat ik een trein pak en onderweg op de prachtigste plaatsen uitstap. Het enige nummer dat mij altijd uit mijn concentratie haalt is Almost Always is Nearly Enough (en in mindere mate pakweg de eerste twee minuten van Jetty).. echt heel jammer Niet dat het slechte nummers zijn, zeker niet. Maar gevoelsmatig klikt het nog niet echt. Ze passen (nog) niet in het plaatje dat dit album in mijn hoofd schetst.

avatar van Tha)Sven
Waarschijnlijk de LP die ik het meest opzet. De nummers kunnen namelijk ontspanning geven maar ook lekker energiek zijn. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Blijft een prachtig album en jammer dat ze hierna niet meer dit niveau gehaald hebben (of van Millions...)

avatar van Mindshifter
Na het aardige Its all around you en het betere Millions now living, heb ik mij gewaagd aan de volgende cd. Ik wist altijd al dat er meer in de band zou zitten dan ik tot nu toe had gehoord en eindelijk betaald het zich uit. Wat een waanzinnige plaats is dit. Blijft boeien van het begin tot het eind. anders dan hun andere werk een consistent plaatje en een welverdiende plaats in mijn top 10.

avatar van Jazper
Dat is het m he. Bij Tortoise kan niks over Djed heen. Maar als album niks over TNT. De som is meer dan de ook voortreffelijke delen om eens een clicheetje te gebruiken

avatar van we tigers
Ik had tot voor kort Millions als mijn nummer één. Tegenwoordig is het TNT, met de redenering van Jazper. Ik denk bovendien dat ik TNT de laatste tien jaar idioot veel meer keren heb gedraaid dan Millions.

avatar van dj maus
Millions Now Living Never Die, TNT en Standards hebben zo elk hun eigen verdiensten en juist dat is de kracht van deze band

het is m.i. vrij onzinnig om één van deze platen ten opzichte van een van de andere als minder geslaagd te beschouwen

hooguit een kwestie van smaak

avatar van Mindshifter
Nou, bijv. Its All Around You vind ik een behoorlijk inconsistent album en de mindere van het stel.

avatar van dj maus
Volgens mij stond die plaat ook niet in mijn rijtje

avatar van Mindshifter
Flauw. Volgens mij heeft het feit dat ik dit het beste album vind verder niets te maken met het feit dat ze hun eigen verdiensten hebben, dat ben ik met je eens en daar staat het verder los van.
Als we op die toer gaan kunnen we net zo makkelijk geen mening meer op deze site geven.

Ravenous
Hihi, begin dit steeds fijner te vinden. Doet me soms wat denken aan Do Make Say Think (vooral dit nummer). Erg vrije en fantasievolle muziek.

Toch een halfje hoger nu. Het album heeft na een lange tijd toch aan kracht gewonnen en brengt me nu meer in vervoering dan voorheen. De verhoging van dit album is wellicht meer ten gevolge van een verandering in mijn houding tov muziek.

khonnor
FAN-TAS-TISCH-e plaat... lekker onderkoelde en lichtjes mathematische jazz-kraut-dub-post-rock met een warme gloed....

avatar van Yann
Beste mensen, voor de liefhebbers van dit album TNT van Tortoise zou ik ook Calma Gente van Rob Mazurek (een kornetspeler die fantastische bijdrages levert op dit album hier van Tortoise) zeer warm willen aanraden. Een avant-gardistisch album met een jazzy inslag, maar de stap van TNT naar Calma Gente is zeker niet te groot en absoluut de moeite waard.
Slechts uitgebracht op een obscuur Braziliaans label en een Japans label, is de plaat niet eenvoudig te bemachtigen - dat verklaart misschien ook de weinig stemmen. In principe wil ik het downloaden van muziek niet aanmoedigen, maar in dit geval zou ik het mensen toch van harte willen aanraden. Want grote kans dat je dan, net als ik, besluit toch de moeite te doen de plaat van ver te laten komen.

Edit: en hier verhoog ik mijn stem even, van 4 naar 4,5 sterren.

avatar van Ernie
En dan leen je eens een album uit aan een vriend en dan is het verdomme deze die ze kwijtraken

Meneer Bungel
Ernie schreef:
Bert weer zeker!

avatar van Timo-otje
Ik kom hier maar moeilijk doorheen. Ik heb dit album 3 maal beluisterd en moest mezelf ertoe verzetten om het album niet vroegtijdig af te zetten. Het album begint goed met dat eerste nummer(ook meteen het hoogtepunt), maar daarna heb ik er nauwelijks tot niets meer mee. Ook heb ik het idee alsof ik naar een onsamenhangend album zit te luisteren. Dat er gewoon wat random nummers(experimentjes wellicht) die ze hadden liggen achter elkaar op een cd zijn gezet. Sommigen zullen dit juist als sterk punt van het album zien maar mij smaakt het niet.

Hmm, ik vind deze cd juist erg rustgevend en samenhangend. Er zit een mooie flow in, van rustig naar wilder. Vind het niet echt experimenteel ook eigenlijk. Als ik zo in je stemmen neus, zou dit best eens iets voor jou kunnen zijn. Misschien over een tijdje nog een keer proberen? Of eens naar Do Make Say Think luisteren? Dat zit ergens tussen de Tortoise en de postrock die jij hoog aanslaat in, voor mijn gevoel.

avatar van Timo-otje
Rustgevend is het zeker ja, misschien zelfs wel te rustgevend wat mij betreft. Dat later proberen gaat er waarschijnlijk ook wel van komen(heeft al me al een paar keer een plaat leren herontdekken, tot top 10 notering aan toe) maar momenteel heb ik er even genoeg van. Van Do Make Say Think heb ik weleens van gehoord maar verder niks van beluisterd. Zal me er eens aan wagen als de tijd rijp is.

avatar van kobe bryant fan
Wauw! Dit moet één van de beste platen zijn die ik de laatste tijd heb ontdekt.
De vrijheid binnen de nummers vind ik zo prachtig met als duidelijkste voorbeeld de opener - jammer genoeg heb je al direct het hoogtepunt als openingsnummer - die rustige drums en dan de band die laagje per laagje opbouwt. De songs hebben ook geen structuur, en doen vaak denken aan improvisatiespel maar toch wordt toch nergens experimenteel of moeilijk luistervoer.
TNT is perfect voor op een zonnige lente/zomerdag tijdens een boswandeling of treinrit.
Het enige wat ik op TNT kan aanmerken is eigenlijk dat er nog wel een gelijkaardig nummer zoals de opener mocht opstaan, verder kan ik niet anders dan hier een dikke 4,5* aan te geven.

Sietse

avatar van niels94
Is rock/jazz niet stiekem een betere en vooral duidelijkere benaming?

Dit is trouwens een heerlijk album. Het heeft die vrije vibe die je ook bij krautrock vaak tegenkomt. Spontaan en vrij, maar toch doordacht op de een of andere manier. Bovendien zit het vol toffe melodieën en hangt er een fijn sfeertje omheen: rustgevend en toch spannend.

avatar van niels94
Doet me eigenlijk wel een beetje aan triphop à la Bonobo denken qua vibe. Hoe dan ook, dit blijft zeer, zeer fijn.

avatar van sander.
Fijne plaat, lees op Wikipedia dat ze alles hebben overdubt - om en om elk bandlid apart de studio in om laagje voor laagje de liedjes op te bouwen. Dat hoor je er wel in terug, fijne details en vrije ritmes.