Indian Askin - Sea of Ethanol (2016)

Label: Guaraní

1. Wake Me Up (3:35)
  2. Answer (3:09)
  3. Pretty Good (3:29)
  4. Really Wanna Tell You (2:52)
  5. Pardon Me (3:39)
  11. Candles (2:57)
  12. Sexy Pants (6:44)
  13. Coffeebuzz * (4:47)
avatar van peterjames777
Oh my! Dit is zo goed. Weer een home-run dit jaar van een band van eigen bodem (Na Eefje de Visser, De Staat en ook wel een beetje Bombay). De uitgegeven nummers waren fijn maar ze houden dat niveau het hele album vast. Prachtige melodietjes, lekker rammelen, en een flinke dosis humor en attitude. Ik ben trots.

ohmusica
Oh mamaMuzicA, bevalt mij ook, verrassend, fris, onNL, vaart, coherent, speels, ...

avatar van peterjames777
Gek wel, het nummer Coffeebuzz staat niet op spotify en ook niet op de luisterpaal. :/

avatar van Slowgaze
Heel aardig. Ik zie dat de band her en der voor punk aangezien wordt; dat valt hard mee. Het is ook best beschaafde muziek, hier op dit album. Het is allemaal wel erg indie, beetje op een retro-manier, jaren 80 en 90, zoiets, maar dan anders. De opener is nogal Velvet Underground; andere associaties zijn ook verre van punk: heel klein beetje The Byrds, The Band zit er wel in; country- en folk-injecties in de muziek, zoiets bevalt me wel. Maar ik ben er allemaal ook niet heel kapot van.

En verder is rockmuziek natuurlijk gewoon dood.

Island is voor mij het prijsnummer van de plaat!

avatar van Bert Wasbeer
Das even schrikken. Ontdek je een aardige rockplaat van eigen bodem, staat er Dennis van Leeuwen (ex-Kane) op de hoes. Hij schijnt manager te zijn vd band. Gelukkig lijkt hij weinig invloed te hebben op het bandgeluid tot nog toe. Althans, ik bespeur nog weinig aanzetten tot groteske stadionrock, vooral veel vrij inventieve gruis- en indiedingetjes. De plaat is over de hele linie net niet sterk genoeg om de aandacht de volle tijd vast te houden, maar ik ben benieuwd naar de toekomst van dit bandje.

avatar van Noere
Slowgaze schreef:

En verder is rockmuziek natuurlijk gewoon dood.

Live is het een stuk steviger en gaat het wat meer richting punk/rock, althans die keer dat ik ze heb gezien .. maakt het ook gelijk een stuk vlakker. Op plaat vind ik het allemaal nog best leuk, maar live is het toch net of je naar weer zo'n Nederlands bandje staat te kijken die dat wollige Amerikaanse rockgeluid aan het nabootsen zijn.

avatar van ðe waan
Bert Wasbeer schreef:

Het doet me soms wel een beetje denken aan de vroege Snow Patrol en die gingen later toch wel erg stadionrockerig worden.

Maar goed, stiekem vind ik dit wel een heerlijk verslavend plaatje. Ik krijg hem met geen mogelijkheid uit mijn playlist.

avatar van WoNa
Mijn kennismaking met Indian Askin vond plaats in het voorprogramma van De Staat, januari 2014 in Haarlem. Ondanks dat het voorprogramma doorgaans ernstig gehinderd wordt door slecht geluid en zo, sprongen de energie en de kwaliteit van de songs mij tegemoet. Daarnaast vielen de visuele aspecten van de show erg op.

Fast forward. Eerst de prima EP deze winter en nu Sea Of Ethanol. Indian Askin maakt de geschapen verwachtingen helemaal waar, al deed het daar ruim twee jaar over. Het psychedelische, het stevig rockende, het Zappa element en de sterke melodieën zijn allemaal gebleven en zeer overtuigend op de plaat gezet. Aan de bezetting is wel gesleuteld. Van drie naar vier en de zanger zat achter de drums.

Eigenlijk valt het onderscheidende moment voor het album voor de niets vermoedende luisteraar al in het eerste nummer, 'Wake Me Up'. Alle beginselen van Indian Askin zitten in deze bijna instrumentale track verstopt. Trek je deze hardrockende, psychedelische, garage song dan zit je voor de rest van het album gebeiteld en laat je je meevoeren, naar de totale gekte van 'Island' en naar iets rustigere nummers om weer op te veren als de rock rechtdoor gaat, versiert met de meest mooie melodieën en fantasievolklinkende instrumenten; percussie, keyboards of iets met snaren. Als het maar sfeer verhogend werkt.

Sea Of Ethanol valt in een bedje dat is gespreid door o.a. Jacco Gardner en Pauw. Indian Askin kan oogsten, samen met bijvoorbeeld Amber Arcades.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van blur8
Zag ze op KoningsNach in Den Haag, waar het Amsterdamse Bravoure er inging als koek.
Live bijna geen spoor van de Psychedelische flarden uit de de studio, maar ruige punkrock.
En dat de zanger niet gitaar kan spelen maakt dan ook niet meer uit. Vond 't zeer vermakelijk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoor net wat van deze band op Pinkpop en dat bevalt me wel!

Lekker plaatje ! Gisteren gekocht op goed geluk voor amper 4€ en splinternieuw ! Een aanwinst dus !

avatar van artvark71
Wat een plaat!