Day of the Dead (2016)

Label: 4AD

1. The War on Drugs - Touch of Grey (5:16)
  2. Phosphorescent en Jenny Lewis - Sugaree (4:59)
  3. Jim James - Candyman (5:34)
  4. Moses Sumney en Jenny Lewis - Cassidy (3:13)
  5. Bruce Hornsby en DeYarmond Edison - Black Muddy River (7:38)
  6. Ed Droste en Binki Shapiro - Loser (5:15)
  7. The National - Peggy-O (5:35)
  8. Kurt Vile and The Violators en J Mascis - Box of Rain (5:30)
  9. Bonnie 'Prince' Billy - Rubin and Cherise (5:46)
  10. Perfume Genius en Sharon Van Etten - To Lay Me Down (6:20)
  11. Courtney Barnett - New Speedway Boogie (5:20)
  12. Mumford & Sons - Friend of the Devil (4:31)
  13. Lucius - Uncle John’s Band (4:27)
  14. The Lone Bellow - Me and My Uncle (3:04)
  15. Lee Ranaldo en Lisa Hannigan - Mountains of the Moon (3:53)
  16. Anohni en yMusic - Black Peter (2:25)
  17. Bryce Dessner - Garcia Counterpoint (7:12)
  18. Daniel Rossen, Christopher Bear en The National - Terrapin Station (Suite) (16:50)

met Josh Kaufman, Conrad Doucette, So Percussion en Brooklyn Youth Chorus

19. Angel Olsen - Attics of My Life (4:15)
  20. Wilco en Bob Weir - St. Stephen [Live] (6:39)
  21. Bonnie 'Prince' Billy - If I Had the World to Give (2:36)
  22. Phosphorescent - Standing on the Moon (5:33)
  23. Charles Bradley en Menahan Street Band - Cumberland Blues (3:16)
  24. The Tallest Man on Earth - Ship of Fools (5:12)
  25. Bonnie 'Prince' Billy - Bird Song (6:09)
  26. The National - Morning Dew (5:34)
  27. Marijuana Deathsquads - Truckin’ (4:55)
  28. Cass McCombs en Joe Russo - Dark Star (3:57)
  29. Nightfall of Diamonds - Nightfall of Diamonds (8:27)
  30. Tim Hecker - Transitive Refraction Axis for John Oswald (3:59)
  31. Lucinda Williams - Going Down the Road Feelin' Bad (4:04)
  32. Tunde Adebimpe en Lee Ranaldo - Playing in the Band (9:46)
  33. Local Natives - Stella Blue (4:39)
  34. Tal National - Eyes of the World (5:09)
  35. Bela Fleck - Help on the Way (7:38)
  36. Orchestra Baobab - Franklin’s Tower (6:29)
  37. Luluc en Xylouris White - Till the Morning Comes (5:02)
  38. The Walkmen - Ripple (4:25)
  39. Richard Reed Parry, Caroline Shaw, Little Scream en Garth Hudson - Brokedown Palace (4:51)
  40. Real Estate - Here Comes Sunshine (6:00)
  41. Unknown Mortal Orchestra - Shakedown Street (3:28)
  42. Hiss Golden Messenger - Brown-Eyed Women (4:48)
  43. This Is the Kit - Jack-A-Roe (4:30)
  44. Daniel Rossen en Christopher Bear - High Time (4:16)
  45. The Lone Bellow - Dire Wolf (3:03)
  46. Winston Marshall, Kodiak Blue en Shura - Althea (5:02)
  47. Orchestra Baobab - Clementine Jam (5:00)
  48. Stephen Malkmus & The Jicks - China Cat Sunflower -> I Know You Rider (11:24)
  49. Bill Callahan - Easy Wind (5:38)
  50. Ira Kaplan - Wharf Rat (10:08)
  51. The Rileys - Estimated Prophet (5:17)
  52. Man Forever, So Percussion en Oneida - Drums -> Space (4:51)
  53. Fucked Up - Cream Puff War (6:17)
  54. The Flaming Lips - Dark Star (6:13)
  55. s t a r g a z e - What’s Become of the Baby (6:35)
  56. Vijay Iyer - King Solomon’s Marbles (4:34)
  57. Mina Tindle - Rosemary (2:05)
  58. Sam Amidon - And We Bid You Goodnight (2:43)
  59. The National en Bob Weir - I Know You Rider [Live] (8:38)
Maartenn (crew)
Een interessant side-project van The National, in afwezigheid van een nieuwe plaat waar nog aan gewerkt wordt. Deze plaat is een tribute voor The Greatful Dead. Meer info op DIY.

Het aantal gastartiesten is overweldigend. Ben erg benieuwd naar deze release!

avatar van JVT
JVT
zijn dit allemaal nieuwe nummers of covers of wat is dit project precies?

EDIT: Covers dus

avatar van Manfield
Nav de verschenen youtube links ben ik hier erg benieuwd naar geworden. Tof project, met ook een mooie site!

avatar van thetinderstick
Klinkt interessant!
Doet me denken aan dit project Dark Was the Night (2009)
Alleen dan nu alleen Grateful Dead covers..

avatar van Holden
Die had ik vier weken geleden al ge-pre ordered. Direct bij 4AD. Vond 25 pond (excl. shipping) reuze meevallen voor de 5 CD-box. Blijkt dat ie bij Bol staat voor €31,00.

buizen
Wat is de tijdsduur van dit album. Zijn het liedjes van 3 minuten of bijna 60 epossen van 10 min.?

avatar van GrafGantz
buizen schreef:

Als je de link in de eerste post hierboven bekijkt lees je direct dit:

The National have announced ‘Day of the Dead’ - a pretty hefty tribute album dedicated to American rock band Grateful Dead. It’s got a running time of six hours, and ten times as many guests!

avatar van oolong
Beetje aan het luisteren nu. Deze uitgave is wel een groot ding voor mij want ik denk dat Hunter en Garcia méérdere van mijn favoriete liedjes aller tijden hebben geschreven, en er is een periode van een jaar of misschien wel langer geweest, dat ik vrijwel alleen naar de Grateful Dead luisterde. Kortom, ze nemen een bijzondere plaats in bij mij.

Ik denk dat ik nu grofweg de helft geluisterd heb, en ben er in elk geval al blij mee. Leuk hoe verschillend artiesten met deze muziek omgaan. Sommigen blijven dicht bij het origineel qua arrangement en uitvoering, en sommigen geven duidelijk er hun eigen (en moderne) draai aan, soms met minder, soms ook zeker met meer succes.

Schitterend album

avatar van staralfur
Ik ben niet zo bekend met de muziek van the Grateful Dead, maar van de gastartiesten word ik alvast érg blij! 5,5 uur is ook nog eens perfect voor tijdens het werk...

avatar van Holden
Wat een verzamelaar! Vanwege de keuze van de nummers. Vanwege de meewerkende artiesten.
Maar hoe beoordeel je zo'n uitgebreide box? Zijn de uitvoeringen van artiesten die het dichtst bij het origineel zijn gebleven, of juist de nummers van muzikanten een geheel eigen bewerking hebben gemaakt de krenten uit de pap? Voor beide valt veel te zeggen. Wat wel als een paal boven water staat,
is dat ik heel vrolijk word van deze box. Voordat ik met een rapportcijfer kom en mijn juweeltjes aanwijs, neem ik nog even de tijd.

avatar van JVT
JVT
Pfoe , hoe begin je hier aan. Dit is wel een hele grote brok. Ik ben maar begonnen met de nummers die het best uit de reviews kwamen. En ik moet zeggen, ik ben onder de indruk, er staan echt geweldige nummers op deze plaat. oa Touch of Grey, Morning Dew, en het bijna 17minuten durende Terrapin Station (Suite). Een score geven is nog onmogelijk, het duurt nog wel een tijd vooralleer ik alles ken;

Maartenn (crew)
Voor de geïnteresseerden: de (gelimiteerde) 10LP set is vanaf gister ook te bestellen via de webshop van 4AD. Kosten zijn ca. 185 euro.

avatar van Holden
Zojuist gestemd. Waarom is volgorde nummers hier anders dan bij Cd-box? Niet handig als je 12(!) favorieten moet selecteren.

avatar van oolong
JVT schreef:

Wat ook leuk is, is om 'm gewoon op shuffle te zetten. Sommige nummer leer je dan alvast een beetje kennen omdat je ze vaker hoort, terwijl je ook steeds weer iets nieuws tegenkomt.

M'n laatste ontdekking is de Dark Star van Flaming Lips. Poeh o_O .

Holden schreef:

De volgorde van de vinyleditie is volgens mij afwijkend t.o.v. de CD-versie. Vraag me niet waarom

avatar van Ducoz
Maartenn schreef:

Er bestaat helemaal geen vinyl versie. Wel een spotify versie

Edit: Toch wel, maar kennelijk heel lastig (en duur) te krijgen

V/a | Day Of The Dead | 10 LP | 0652637362411 | Sounds Delft - soundsdelft.nl
Hoop dat ze de prijs toch nog een beetje bij schroeven..

Ducoz schreef:
Er bestaat helemaal geen vinyl versie. Wel een spotify versie

Edit: Toch wel, maar kennelijk heel lastig (en duur) te krijgen

V/a | Day Of The Dead | 10 LP | 0652637362411 | Sounds Delft - soundsdelft.nl
Hoop dat ze de prijs toch nog een beetje bij schroeven..

Je kan 'm rechtstreeks via de site van 4AD bestellen. Dan kost het 110 pond. Gelukje: pond is gekelderd

avatar van Ducoz
Snel omgerekend zal de inkoopswaarde van de box (het is US import) 161,99 zijn (keer 1,6 en je hebt de verkoopwaarde inc btw). Ik zou hem in dat geval voor 196 kunnen kopen. Ik ga er overigens van uit dat er sooner of later wel een Europese persing van te krijgen zal zijn voor minstens 50 euro minder

Ducoz schreef:

Ik stuur je even PM

avatar van harm1985
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Eens checken op spotify.

avatar van philtuper
Waanzinnig goed! Beste tribute van het jaar, no doubt! Doet me beseffen dat ik toch wel verdomd weinig van The Dead weet. Graafwerk verplicht...
5 cd's met vrijwel alleen maar hoog kwaliteitswerk. Favorieten zijn er genoeg maar het leuk van een zo uitgebreid aangepakte tribute dat per luisterbeurt de favorieten variëren. Prachtwerkje!

avatar van Deren Bliksem
Mag het een onsje minder?

Het lijkt een beetje op een feestje, georganiseerd door The National. Om maar bij niemand in het kwaad daglicht komen te staan, nodigen ze iedereen uit. En er staan zodoende een behoorlijk aantal ketsers op.

The War on Drugs, de bijdrages van Bonnie 'Prince' Billy, Bill Callahan, The Flaming Lips, Poshphorecent en Kurt Vile (!) zijn mijn persoonlijke hoogtepunten.

Wellicht iets voor een volgend feestje van The National: ga schiften.

avatar van Razoreater
Interessante compilatie. Hoop fillers maar ook enkele pareltjes. Terrapin Station (Suite) is echt geniaal.

avatar van willemmusic
Blijft boeien, alle vijf lang!
Wat een oeuvre! In retrospectief waarschijnlijk Amerika's belangrijkste rockband. Wat een tijdspanne ook, van begin zestiger jaren tot aan het eeerste decenium 21ste eeuw. Zo'n vijftig jaar lang zo af en toe een parel bijeen gesprokkeld maakt een ketting van briljanten! Zie of hoor andere compilaties of tributes van andere bands, geen zo divers als deze, die, wanneer toegestaan, de eerste vijf plaatsen van mijn jaarlijstje gaan bezetten.
Favoriete track? Moeilijk. Terrapin Station is de bewonderswaardigste. Maar ik val op ontroerende, schijnbaar uit de losse pols gespeeld en gezongen eerbetoon aan Garcia, die op zijn beurt een eerbetoon aan Janis Joplin bracht op zijn gelijknamige soloplaat, een meesterwerk, ik heb het over 'Birdsong', door Bonnie 'Prince' Billie met de juiste dosis breekbaarheid en troost geserveerd.
5.25,53 sterren !

JRO
Dit is het beste verzamelalbum dat ik ken!

avatar van harm1985
DeYarmond Edison Black is toch gewoon Justin Vernon aka Bon Iver? Zo klinkt het iig wel.

Edit: ja dus, de Black had bij de titel gemoeten, Black Muddy River dus van Bruce Hornsby en DeYarmond Edison.