Kayak - See See the Sun (1973)

Label: Harvest

1. Reason for It All (6:29)
  2. Lyrics (3:42)
  3. Mouldy Wood (5:16)
  4. Lovely Luna (8:19)
  5. Hope for a Life (6:49)
  6. Ballet of the Cripple (4:39)
  7. Forever Is a Lonely Thought (5:26)
  8. Mammoth (2:57)
  9. See See the Sun (4:13)
  10. Still Try to Write a Book * (2:02)
  11. Give It a Name * (2:44)
avatar van blunnie
Een van mijn favorietn uit der rijke Nederpop geschiedenis.Academische symfo uit Nederland.Deze plaat heb ik op jeugdige leeftijd al aangeschaft en blijft op mij een fijne herinnering aan die tijd.Stuk voor stuk gedegen composities,soms minimale muziek,dan weer rock stukken.Ook een draaiorgel op Mammoth.Kortom prima plaat.3.5 sterren

avatar van Rinus
Goed debuutalbum, waar twee singles vanaf kwamen, nl. Mammoth en Lyrics.

EVANSHEWSON
Klopt, en ook in Vlaanderen konden ze potten breken, ze waren er zelfs erg populair onder symfofans.

Mammoth is een magistraal nummer, See See The Sun is ook sterk, Lyrics en Mouldy Wood heerlijk.

***1/2

avatar van Doefie
35 jaar na dato misschien een beetje gedateerd geluid, maar deze plaat bevat stapels prachtige ideeën. "Lyrics" kan ik wel blijven horen, maar ook het bombastische "Lovely Luna" is briljant. Titelnummer is klasse, Mammoth hogelijk origineel.

avatar van Bluebird
Zwaar geinspireerd op Genesis en vooral Yes was het Kayakdebuut uit '73. Het waren natuurlijk ook de hoogtijdagen van deze symfobands. Hier wordt echter wel een eigen gezicht aan gegeven aangezien de composities niet al te complex zijn maar wel doordacht in elkaar zitten en instrumentaal zeker niet onderdoen. Reason For It All bevat spetterend melodieus gitaarwerk, evenals Mouldy Wood. Lovely Luna en Forever Is A Lonely Thought zijn van een atmosferische schoonheid. Sterk debuut van een veelbelovende band maar zonder veel commercieel suc6 en in die tijd slechts gewaardeerd bij de symfoliefhebbers.

Goed debuut van Kayak, alhoewel ik het hier en daar een beetje depri vind.
Was ook gelijk gek op de specifieke stem van Max Werner.
Mammoth was een zeer bijzondere single vooral natuurlijk vanwege de combi met een draaiorgel. (hoe verzin je het)
Lyrics en vooral See See The Sun vind ik mooie nummers.

avatar van The_CrY
Grappig debuut van Nederlands beste progband. Het is erg inconsistent en vooral nummers als Mouldy Wood en Hope For A Life vliegen overal heen, maar dat heeft eigenlijk ook zo zijn charmes. Ik ben minder kapot van gewoonweg saaie en te lange dingen als Lovely Luna. De bonustracks op de CD zijn b-kanten van Mammoth en Lyrics, de singles.

avatar van musician
Ik heb See see the sun en opvolger Kayak gekocht, de remaster uit 2012 van het label Esoteric.
Over het geluid niets dan lof. Er zit een redelijk dik boekje bij, prima informatie. Bijgestaan door Ton Scherpenzeel die alles wat hij nog kon bedenken aan indrukken rond de opnames van de plaat nu aan het papier heeft toevertrouwd.

Het is goed dat een platenmaatschappij als Esoteric zich zo ontfermd over (internationaal) bijna vergeten bands en albums. Je zou uit liefde voor het vak en waardering voor deze ouderwetse maar kleine platenmaatschappij de hele catalogus moeten opkopen. Er zit voor mij nog veel onbekend materiaal tussen maar het is allemaal redelijk prog en symfo.

Hoe dan ook, als ik Scherpenzeel mag geloven, en dat doe ik meestal blind, waren de jongens van Kayak zo'n 19, 20 jaar toen dit album werd opgenomen. Daar tegen afgezet is dit toch een ongehoorde prestatie. Het is niet het beste debuut aller tijden (er zijn ook vele mindere) en eerlijk gezegd vind ik Kayak als opvolger ook beter.

Maar het heeft al duidelijk veel kenmerken van Kayak, Max Werner zingt, er staat een aantal briljantjes op zoals See see the sun en ook een aantal prima stukken o.a. Lovely Luna en Reason for it all (dat zijn allemaal voordelen). Maar qua spel en composities moet de band nog volledig uitkristaliseren. En dat is maar goed ook, je zou maar al je kruit alvast verschieten op je eerste album.

Dat neemt niet weg dat See see the sun een heerlijk album is om naar te luisteren, het is prima symfo en het klinkt natuurlijk sowieso nog allemaal fris en groen.

avatar van Dibbel
Ik heb hier de LP nog van op EMI-Holland.
Laatste tijd nog eens een paar op gehad en ik moet zeggen dat het toch echt niet slecht is, dit debuut van Kayak.
Mammoth (geniaal nummer met draaiorgel) en het ingetogene Lyrics werden Top-40 hits in 1973 (ja hoor, dat stond toen gewoon in de hitparade).
Niet de enige sterke nummers, want ook het rustige titelnummer, waarin mooi gezongen wordt is prachtig.
Van de langere nummers vind ik Reason For It All (met lekker gitaarwerk) en Lovely Luna van grote klasse.
Alleen met Mouldy Wood heb ik dan wat minder.
Album klinkt nogal lievig, maar achteraf nog behoorlijk goed voor 1973
Niettemin een sterk debuut van een Nederlandse klasseband die nog lang goede albums zal blijven uitbrengen.

avatar van Jester
De blog van Ton Scherpenzeel over de tot standkoming van dit album: See see the sun - kayakonline.nl

avatar van hmaeghs
Jester schreef:
Bedankt voor de tip. Prachtig verhaal!

avatar van edje1969
Prachtig debuut van een prachtige band. Het effect op de hoes van de verduistering is gewoon een ring! Drumslag, dan piano en los vanaf Reason For It All door alle stijl- en tempowisselingen heen. Rond mijn 16e raakte ik in de ban van Kayak. Dit was rond '86 terwijl de band niet actief was en niemand in mijn omgeving mij ermee aanstak. Volgens mij kende ik toen al nummers als Chance For A Lifetime en Wintertime. Enfin,....deze 2ehands aankoop van mijn krantenwijkgeld is het dubbel en dwars waard geweest. Denk terug aan mijn oude platenspeler waarop ik verwachtingsvol aangeschafte elpees beluisterde. Heb bij dit album een extra zwak voor Forever Is A Lonely Thought. Favoriet nummer is See See The Sun.

Fedde
Vanaf 30 oktober in de voordelige 2 For 1 -reeks te koop, zonder bonustracks, samen met het tweede album. dat minstens zo interessant is. Prijs per set rond de 12 euro .

Fedde
Lyrics was de debuutsingle die, voorafgaand aan het opnemen van dit album, in februari 1973 werd uitgebracht. Een jong fris bandje was het. Amper 19 of 20 waren de Gooise jongens. Alleen gitarist Johan Slager was een jaar of 5 ouder en had de jongens leren kennen in High Tide Formation, dat al in 1967 als schoolbandje ontstond. Hier een single uit 1970, met Koopman en Scherpenzeel, maar nog zonder Slager: White Walls

Muzikaal veranderde er nogal wat. Eigenlijk bevat Mammoth nog een laatste echo van dat sixties-geluid. Een buitenbeentje op See See The Sun. De promotiekracht echter van het draaiorgel kan niet snel overschat worden. Een meesterzet! Holland – draaiorgel – Kayak. Met de dwingende baslijn van het nummer werd de band internationaal op de kaart gezet, al viel het met de hitnotering wat tegen. Na de singles werd het album voor het grootste deel opgenomen in de fraaie EMI/Bovema-studio in Heemstede in het voorjaar van 1973 en niet minder chique gemixt in de Abbey Road Studios in Londen door technici Pierre Geoffrey Chateau en Alan Parsons! EMI stak er dus behoorlijk wat geld en energie in.

Een eerste plaat is een groots gebeuren voor een jonge band. Met honderd procent ambitie en een iets lager percentage ervaring en techniek lieten de jongens het achterste van hun tong zien. Zo eigenwijs als je in 1973 geacht werd te zijn en met een eigen geluid, zetten ze hun koers uit. Maar wat was die koers van Kayak op dit debuutalbum? Niet te kommersjeel, moeten ze gedacht hebben. Een tweede Dizzy Mans Band of George Baker Selection was niet nodig. Het gat in de markt zat ‘m juist in de progressieve hoek. En dus kozen ze, niet zonder effectbejag, voor de ingewikkeld gestructureerde artrock van Yes. Tegendraadse ritmesprongen, dwarse gitaarloopjes, spannende melodieën met harmoniezang en orgelpartijen als verbindend element. Iets bezwerends en psychedelisch ook wel. Reason for it all heeft het allemaal al in zich. Prachtnummer. In Mouldy Wood wordt het yesisme me wat teveel. Hier draait het een beetje door, maar de prachtige gitaarsolo vanaf minuut 4 brengt uitkomst.

Erg fraai en dreigend is Lovely Luna. Het was in het jaar van Dark Side of the Moon, ook daar zat Alan Parsons aan de knoppen bij EMI London. Deze maanode, met Werner op mellotron, is sferisch en mysterieus. Eén van de hoogtepunten van dit album.

Hope for a Lifetime en Ballad for the Cripple zijn wat zwaar op de hand. Forever is a Lonely Thought is prachtig op muziek gezet door Pim Koopman. Het prominente mellotrongeluid, de pianobreak in het middenstuk, de sferische zang. Behalve naar Yes werd er toch ook goed naar Earth & Fire geluisterd!

Titelstuk See, See the Sun is bijzonder melodieus en vooral sterk in zang en door het accordeonstuk. De tekst werd geschreven door bassist en latere LPF-staatssecretaris Cees van Leeuwen, die toen wellicht nog wat progressiever dacht.

Een debuut vraagt om enige vergeeflijkheid. Passie genoeg, maar het eigen geluid moest hier nog wel ontwikkeld worden. Geen wonder ook gezien de leeftijd van de knapen. Als ik Ton Scherpenzeel hoor over die beginjaren dan doet hij wel eens wat besmuikt over dat eerste album. Vanuit de latere ontwikkeling van de band terug kijkend valt er natuurlijk wel wat aan te merken. Toch hoor ik de - wellicht wat onvolmaakte - bevlogenheid op dit album liever dan het gladdere geluid van hun latere succesalbum Phantom of the Night (1978), dat de palingsound dicht nadert.

Inmiddels verkrijgbaar in de goedkope reeks van Universal, die er netjes EMI op kan zetten tegenwoordig.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik heb indertijd wel het singletje van Mammoth gekocht – ik zie het lichtgroene hoesje nog voor me, en om de een of andere reden herinner ik me dat ik tegelijkertijd I'm just a singer (in a rock and roll band) kocht. Mammoth vond en vind ik een geweldig nummer, maar er was toen natuurlijk niet genoeg zakgeld om alles te kopen wat ik wilde (so many records, so little money...), dus verloor ik deze band uit het oog. Jaren geleden via een vriend weer opgepikt, en als ik het nu zo draai heb ik toch veertig jaar lang wel wat gemist, want dit is een prachtige stevige symfonische plaat zonder zwakke momenten (hoewel ik kant 1 iets sterker dan kant 2 vind), met smaakvol toetsenwerk, op z'n tijd lekkere gitaaruitbarstingen en een perfecte mysterieuze stem die net zo'n uniek timbre als die van Kaz Lux heeft (zij het "nogal snijbranderachtig" volgens Ton Scherpenzeels uiterst onderhoudend blog, mooi geformuleerd). Weinig op aan te merken, en ook nog een prachtige ballade als afsluiter, petje af, en dat geluid hoeft ècht niet "eigener" wat mij betreft – het schuurt toch altijd een beetje als de maker van een plaat die ik zelf geweldig vind zijn eigen produkt wegzet als een soort jeugdzonde ("qua vakmanschap wat betreft songschrijven, spelen en arrangeren moesten we nog veel leren").
        Prima Engelse uitspraak heeft Max Werner trouwens. Toch hoor ik na 43 jaar nog steeds hoe hij in de openingszin van mijn geliefde Mammoth "Yes I feel like a mammes today" zingt...

avatar van Marco van Lochem
Kayaks eerste album blinkt uit op het gebied van experiment en "gewoon je eigen gang gaan". Met een stijl die een beetje doet denken aan Genesis in die tijd (vooral de stem) en Yes, maar vooral de wijze waarop ze op dit album, "SEE SEE THE SUN" al een eigen stijl hebben, die je Nedersymfo zou kunnen noemen. Met 2 hitjes, "LYRICS" en "MAMMOTH" bewezen ze ook voor het 'grote' publiek interessant te zijn. Persoonlijk vind ik "REASON FOR IT ALL" en het titelnummer geweldige tracks, maar het album is een eenheid en dat is knap voor een debuutalbum.