Mark Lanegan - Whiskey for the Holy Ghost (1994)

4,11

Label: Beggars Banquet

1. The River Rise (4:30)
  2. Borracho (5:41)
  3. House a Home (3:07)
  4. Kingdoms of Rain (3:24)
  5. Carnival (3:40)
  6. Riding the Nightingale (6:17)
  7. El Sol (3:42)
  8. Dead on You (3:11)
  9. Shooting Gallery (3:33)
  10. Sunrise (2:57)
  11. Pendulum (2:12)
  12. Judas Touch (1:37)
  13. Beggar's Blues (5:36)
33 BERICHTEN 2 MENINGEN
De doorleefde stem van Lanegan maakt dit album. Met Bubblegum wist hij dit album wat mij betreft te overtreffen.

avatar van Bruno Banani
Briljante plaat en die stem is wat mij betreft 1 van de mooiste ooit. Ben het niet helemaal eens met Aero dat Bubblegum dit overtreft, daar staan paar mindere nummers op...

avatar van Paalhaas
Daar sluit ik mij volledig bij aan, Bruno.

Bruno Banani schreef:

Het is de iets grotere afwisseling op Bubblegum die dat album net een tikkeltje spannender dan deze maakt voor mij.

avatar van Amongvedder
Groeiplaat.

Dit was m'n eerste kennismaking met Lanegan.
Duurde erg lang voor ik deze plaat wist te waarderen.
Na Field Songs heb ik deze weer eens uit de kast getrokken en toen viel 't kwartje pas.

avatar van Paalhaas
Wie heeft de hoes aangepast? Is dit de originele cover of zo? Zo staat-ie in ieder geval niet in mijn kast.

Ik vind dit overduidelijk de beste plaat die Mark Lanegan gemaakt heeft. Bubblegum is ook goed, maar kan toch echt niet tippen aan dit album. Zelden zo'n sfeervol album gehoord.

Paalhaas schreef:

Volgens mij heeft iemand de Amerikaanse hoes toegevoegd. Ik heb mijn versie destijds gewoon in Nederland gekocht en heb (gelukkig) niet zo'n raar groot lettertype. Ik heb de originele weer teruggezet met een correctie en gelijk de tijdsduur toegevoegd.

meesterlijk album, al 10 jaar echt aan verslingerd. Enige album uit mijn collectie wat niet onderhevig is aan verveling, geen greintje. Komt nog voor dat ik dit album twee maal op een dag draai. Dat moet bubblegum nog maar bewijzen...

avatar van Klumpie
Uitstekend album van Mark Lanegan, er zit veel emotie in de stem van Lanegan en muzikaal zit het ook goed in elkaar. Ik geef 4,5 sterren voor dit album.

avatar van AverageGuy
prachtig album..Carnival! .niks aan toe te voegen.

4.5*

D-ark
aERodynamIC schreef:

Dat wel, maar dit is toch bijna even mooi.

avatar van korenbloem
een prettige plaat

heb Ik iets met namen/ titels over whiskey of heb ik iets met whiskey?

Waarschijnlijk beide.....

Proost, dan maar.

4 sterren

avatar van OldRottenhat
Na lang luisteren, wikken, wegen, twijfelen en beraden verkies ik dit album toch boven Bubblegum!! 4,5 sterrren!! Favorieten zijn; The River Rise, Borracho, Kingdoms Of Rain, Sunrise en Carnival!

avatar van Paalhaas
Hele goede keuzes, hoor. Je vergeet alleen Ride the nightingale nog.

Zijn nieuwe project Gutter Twins is nu te beluisteren bij de 3 voor 12 luisterpaal.

DutchViking
Schitterend hoe Mark Lanegan - een naam die me tot voor kort nog onbekend in de oren klonk - hiet keer op keer een geweldige spanning weet te creëren. Vrijwel ieder nummer is een hoogtepunt, niet in de laatste plaats door 's mans originele, authentieke stemgeluid.

Het is geen album dat ik gemakkelijk op zal zetten, ik moet ervoor in de stemming zijn. Ik vind dit dé ideale muziek om op een herfstachtige avond in een donkere kamer te beluisteren, onder het genot van een glas Glenfiddich en zittend bij de open haard.

Ik zou niet direct vergelijkingen durven/kunnen maken met andere artiesten. Dit klinkt dermate tijdloos en eigentijds, dat het met recht een wereldplaat mag worden genoemd. Ik moet maar snel het andere werk van deze Lanegan gaan checken, de kans is immers groot dat daar nog meer pareltjes tussen zitten.

Beste track na twee luisterbeurten is voor mij Pendulum. Laat ik als beoordeling voor dit album beginnen met 4,5*, dat kan altijd nog hoger worden.

Toch wel mn favoriete lanegan album nummers zoals Pendulum en Judas Touch komen altijd thuis bij me. Als Jim morrison ooit een solo album had gemaakt zou t zo maar eens zo geklonken kunnen hebben? In enige mate misschien wel. House a Home en het meeslepende Borrachio. Judas touch is echt n meesterwerkje imo

Social_Mask
Het wil maar niet boteren tussen mij en de heer Langegan.

Zo nu en dan als ik besluit om van het leven te genieten valt het mij op dat ik altijd - halfbewust van wat er om mij heen gaande is - diep in de avond op mijn bed plaatsneem. Zonder daadwerkelijk ergens naar te kijken staar ik voor me uit. Tekstflarden vliegen om mij heen die ik associeer met dat specifiek moment. Als het niet "Oh, moon of Alabama" is, dan wel "For she once was a true love of mine". En juist op dat soort momenten heb ik behoefte aan Mark Lanegan - al is het alleen om het beseffen van zijn bestaan, want de muziek zal waarschijnlijk langs mij heen vloeien. "Lanegan beschikt over de kracht om het beschonken gevoel te neutraliseren met zijn woorden en zang die begrip voor mijn toestand uiten." Dat wil ik zeggen, maar als ik mijn mond open ruik je de drank - ik ben dronken. De heer Lanegan; dit drankje was voor u te sterk.

Shooting Gallery......adembenemend

avatar van Ice Cream Man
Heeft z'n tijd nodig gehad, maar ondertussen is het kwartje gevallen. Alweer een pareltje van Mr. Lanegan, hoewel ik 'm minder constant vind dan Bubblegum.

avatar van James Douglas

Een gruizige flirt met de meest donkere laag uit het menselijke bestaan. Daar waar de zon geen toevlucht kan zoeken. Meer aangeraakt door het duivelse dan het goddelijke. In de rook begeeft de gevallen engel zich onder de mensen. hij sluipt naar binnen, kijkt dwars door je heen en geeft een rondje.
Hij legt zijn oor te luister. De geesten zijn blank en vermoeid. Menig Judas bezet een kruk. De klepel naast de donkere bar slingert voor de zoveelste alcoholische verdoving. De geesten mijmeren over de littekens van het leven. Het leven heeft een prijs en die prijs is verlies.

Oh my Lord don't you bother me, I'm as tired as a man can be..

De opnamesessies van deze Whiskey for the Holy Ghost waren een langdurige verschrikking. De liedjes vonden maar langzaam haar vorm. Gebukt onder frustratie en een groeiende afhankelijkheid aan verdovende middelen dreef het Lanegan tot waanzin. Volgens de overlevering moest hij tegengehouden worden door producer Jack Endino toen hij de master tapes in een rivier wilde laten verdwijnen.

Upon the river rise, she's a mile high..

Een profetisch ouverture over het naderende noodlot van zijn vriend Kurt Cobain. Het lijden is lang.

avatar van Ducoz
Een ander leuk detail is J Mascis op de drums bij 1 of 2 nummers!
Zeer goede plaat, op sommige numers klopt hij de Trees zelfs

avatar van James Douglas

Het gevoel bekruipt mij dat hij op deze Whiskey for the Holy Ghost veel dieper ging dan bij zijn oeuvre met Screaming Trees. Hier weerklinken zijn demonen tot op het pijnlijke af. Riding the Nightingale is bloedmooi lijden.

avatar van Ducoz
James Douglas schreef:

Die geef ik je, geen woord gelogen!

James Douglas schreef:

Prachtig gesproken.

avatar van philtuper
Niet stuk te krijgen deze plaat en geloof me, ik heb het geprobeerd. Was ook mijn kennismaking met Lanegan en hij heeft me nooit meer losgelaten. Die stem die sls een scheepsschroef dwars door de zie snijdt...

Er waren plannen voor een album met Kurt Cobain.
In de hoop om hem meer levenslust te geven.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn.
Na dit album veranderd alles.
Overlijden van Kurt Cobain.
Mark die zich op het podium vrijwel beweegloos zal presenteren.
Zijn stem zou ouder en geleefder gaan klinken.
Vrolijkheid maakt plaats voor cynisme.
Wankelend voortbestaan van Screaming Trees.
Vrienden die het verlies van dierbaren van zich af speelden bij Mad Season.
Niet wetend dat sommigen van hen de lijst zouden verlengen.
Op korte termijn.

De laatste der Mohikanen.
The River Rise is de vrije natuur.
Scouting voor gevorderden.
De sfeer die Eddie Vedder neer zet bij Into The Wild hoor je hier terug.
Zonder een cent op zak alles achter laten.
Alleen de wereld in trekken.
Het geheel roept herinneringen op aan de psychedelische jaren zestig.
Hippietijdperk.
In een tipi aan de waterpijp.
Terwijl Mark Lanegan als een medicijnman naakt rond rent.
Onder invloed van verboden middelen.

Whiskey For The Holy Ghost is optimisme.
Kingdoms Of Rain is in zijn puurste versie dromerig en zweverig.
Terwijl de latere versie met Soulsavers overspoeld is met pijn.
Mark Lanegan balanceert hier op de rand van volwassen wording.
Verslavingsdrang had nog vrijwel geen slachtoffers geëist.
Het keerpunt moest nog komen.

avatar van Dikkop

En Deric Raven blijft maar prachtige recensies uit zijn mouw schudden alsof het niets is...
Dit is nummer 8 in 10 minuten.

avatar van Musico Pinjo
Even off-topic maar zeker de complimenten Deric voor de mooie recensies! Altijd mooie stukjes om te lezen. Na zoveel jaar nog steeds een dijk van een plaat.

Bruno Banani schreef:

Bubblegum haalt het wat mij betreft inderdaad ook niet bij deze hoor. Ik vind Whiskey For The Holy Ghost echt zijn allerbeste. Die plaat blijft me iedere keer weer raken. Bubblegum is overigens ook een strak album hoor, alleen staan er inderdaad een paar mindere nummers op.

aERodynamIC schreef:
Nope.

avatar van philtuper
Okay, das ook best grappig. Dat ik 2,5 jaar geleden ook al het berichtje voor dit berichtje tikte... met een vergelijkbaar commentaar...

avatar van Tom Traubert
Carnival