Michael Kiwanuka - Love & Hate (2016)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. Cold Little Heart (9:57)
  2. Black Man in a White World (4:18)
  3. Falling (4:16)
  4. Place I Belong (4:47)
  5. Love & Hate (7:07)
  6. One More Night (3:53)
  7. I'll Never Love (2:45)
  8. Rule the World (5:42)
  9. Father's Child (7:05)
  10. The Final Frame (4:59)
avatar van harm1985
Nummer 7 in de top 100 van 2016 maar tot nu toe één van mijn favorieten (Eefje en Bon Iver niet meegerekend). Zeer aangename soulfulle verrassing, alleen het tweede nummer kan I nog niet veel mee.

avatar van Tubanti
harm1985 schreef:

Persoonlijk mijn nummer 1 van 2016, ondanks het feit dat het album niet altijd even mooi geproduceerd is. Cold Little Heart is echt een absoluut fenomenaal nummer, maar luister 'm veel liever in deze versie (https://www.youtube.com/watch?v=FngDSOuCNAA) dan zoals ie op 't album is neergezet.

avatar van Broem
Tubanti schreef:

avatar van JohnnyVergerFan
Ik verhoog 'm naar vier en een halve ster. Dat verdient ie ook.
De openingstrack is een magnifieke song waar echt alles in zit. Het 2e nummer is helaas niet voor mij weggelegd, maar het melancholieke Falling maakt dat direct weer goed. Het vervolg blijft van een bijzonder hoog niveau met uiterst genietbare composities, prachtig gedragen door man's soulvolle stemgeluid.

avatar van Zwaagje
Broem schreef:

Wat bedoel je met "niet altijd even mooi geproduceerd"?

Ik vind de plaat wel mooi geproduceerd, maar dit soort dingen heeft met peroonlijke voorkeur te maken. Zo is de zang licht overstuurd op de plaat gezet, maar dat geeft het album imo iets eigens en het past bij de muziek. Jammer dat dit op vinyl niet uit de verf komt. Aan de andere kant......hoef ik niet steeds te kijken of er stof op de naald zit. Heeft iemand de cd? En heeft dat meerwaarde? Bijvoorbeeld door de extra's in het boekje zoals songteksten....

avatar van Nr.4
Zitten geen songteksten bij de cd-versie, alleen een boekje met de credits.

avatar van Tubanti
Broem schreef:

Wat bedoel je met "niet altijd even mooi geproduceerd"?

Vooral op het titelnummer is een soort ouderwets geluid neergezet. Mijn voorkeur gaat uit naar het heldere geluid zoals Kiwanuka 'm op youtube heeft staan.
In iets mindere mate is dit ook met het openingsnummer gedaan. Ook hier gaat mijn voorkeur uit naar de live-versie. Desalniettemin blijft dit nummer voor mij hét nummer van het jaar en ook het album het beste van 2016.

avatar van Zwaagje
Nr.4 schreef:
Zitten geen songteksten bij de cd-versie, alleen een boekje met de credits.

Dan vraag ik me af of het meerwaarde heeft; hou het dan bij spotify. Ik vind het wel een mooi album!

avatar van Sandokan-veld
'Cold Little Heart' staat de laatste weken vrij heftig te roteren op Radio 2, fijne bijdrage aan mijn werktijd

avatar van CWTAB
Enorme groeiplaat (voor mij toch), bij release eens vluchtig beluisterd met conclusie: de zoveelste pop/soul/mega uitverkoop plaat (terwijl ik het debuut best een aangename "schattige" retro plaat vond), andere en beter dan maar...

Boy was I wrong... naar aanleiding van z'n optreden morgen (07-07-2017) op Cactus te Brugge de plaat nog eens bovengehaald en volledig weggeblazen! Opening song alleen, op z'n Neil Young's à la Cortez The Killer meets Ennio Morricone 5 minuten opbouwen en uithalen met prachtig koor op de achtergrond.

De epische gitaren die beginnen vanaf minuut 5 in Love & Hate fenomenaal, of dat piano riedeltje in Father's Child....

One More Night & Black Man In A White World zijn wat meer conventionelere songs maar herbergen toch ook enkele weerhaken. Enkel Place I Belong mocht voor mij van dit album gelaten worden, geen slechte song maar het beklijft niet zoals de rest hierboven

avatar van Frenz
Toch een blijvertje, opener is een klassieker en Falling blijft m'n favoriet

Halfje erbij, gaat nergens over, maar Micheal steekt toch echt wel ruim boven het 3,5-maaiveld uit

Kende deze beste man niet tot ik de opening track hoorde in de top2000 vanochtend. Ik heb de bijna 10min ademloos en in trance aangehoord. Nu de CD aan en wat geweldige soundscape zit in deze plaat zeg. De live versies ken ik niet dus daarover heb ik geen oordeel. De gewone studio versies klinken heerlijk over de full range audioset. Ik ga meer van deze man ontdekken! Thx Gerard Ekdom om de volledige versie te draaien. 4.5 ster bij eerste luisterbeurt

avatar van Sven Vermant
Inderdaad een groeiplaat. Tijdje niet meer geluisterd maar na de aandacht in de top 2000 voor Cold Little Heart weer eens aangezet. Het is allemaal veel beter dan ik in mijn herinnering heb zitten. Ga em nog niet gelijk met 1* verhogen. Voorlopig 4* met grote kans op stijging.

avatar van popstranger
Dankzij een slip of the finger zat ik eerst op een 2 sterren voor dit album wat natuurlijk 4 sterren moeten zijn want dit is toch wel een vd betere soulvolle platen...

avatar van iggy
Met 9:57 minuten te openen, da's best gewaagd. Als dat maar goed gaat dacht ik nog. De man blijkt dan opeens ook nog aardig (Gilmour) achtig gitaar werk (Cold Little Heart) te kunnen produceren. Iets wat ik totaal niet terug kan horen op zijn debuut. Daar heeft de gitaar namelijk maar een zeer marginale rol. Op deze plaat heeft de gitaar dus een veel grotere rol gekregen. Soms met een lekkere solo (Love & Hate ), de andere keer lekker funky (Black Man in a White World) of zelfs een mooi wha wha pedaaltje in Place I Belong. Weliswaar op de achtergrond. Ik hoor zelfs Keith Richards achtig (terug trekkend) ritmische gitaar werk op I'll Never Love . De beste man pikt behoorlijk van andere muzikanten. Gooit daar een eigen sausje overheen. En dat daar is op zich niet eens wat mis mee. Maar de laatste twee nummers laten me wel erg denken aan een of ander Kravitz nummer. Die dat ongetwijfeld ook ergens gepikt heeft.
Al met al geeft dat gitaar werk deze plaat zeer zeker een extra rauw randje. En laat ik daar nu net van houden. Ik blijf natuurlijk een rocker van huis uit. En deze plaat is puur qua nummers ook nog eens pak sterker en evenwichtiger dan zijn debuut. Plus dat Kiwanuka ook nog eens puntiger is qua teksten. En dat met zijn lekkere soul voice. Meer dan sterke opvolger. Ben benieuwd naar zijn volgende plaat !

Wrathchild1
Een naam die ik regelmatig al tegen kwam laatste tijden en het leek me wel wat....

.....en ja, het is zeker wat ! Moet ‘m nog wat vaker luisteren , maar 4 sterren is nabij

avatar van Forza
Cold Little Heart en Love & Hate zijn echte meesterwerkjes. De andere nummers zijn helaas niet zo bijzonder, dus ik kom op 4 sterren uit.

avatar van Droombolus
iggy schreef:

Ondertussen dient Cold Little Heart als titelmuziek voor de TV serie Big Little Lies met Kravitz' dochter in een van de hoofdrollen ..........

avatar van chevy93
Forza schreef:
Om deze reden twijfel ik ook, maar dan tussen 3,5* en 4*. Wat dat betreft duurt het album net even wat te lang.