Michael Kiwanuka - Love & Hate (2016)

4,01

Soul / Rock
Label: Polydor

1. Cold Little Heart (9:57)
  2. Black Man in a White World (4:18)
  3. Falling (4:16)
  4. Place I Belong (4:47)
  5. Love & Hate (7:07)
  6. One More Night (3:53)
  7. I'll Never Love (2:45)
  8. Rule the World (5:42)
  9. Father's Child (7:05)
  10. The Final Frame (4:59)
131 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van harm1985
Nummer 7 in de top 100 van 2016 maar tot nu toe één van mijn favorieten (Eefje en Bon Iver niet meegerekend). Zeer aangename soulfulle verrassing, alleen het tweede nummer kan I nog niet veel mee.

avatar van Tubanti
harm1985 schreef:

Persoonlijk mijn nummer 1 van 2016, ondanks het feit dat het album niet altijd even mooi geproduceerd is. Cold Little Heart is echt een absoluut fenomenaal nummer, maar luister 'm veel liever in deze versie (https://www.youtube.com/watch?v=FngDSOuCNAA) dan zoals ie op 't album is neergezet.

avatar van Broem
Tubanti schreef:

avatar van JohnnyVergerFan
Ik verhoog 'm naar vier en een halve ster. Dat verdient ie ook.
De openingstrack is een magnifieke song waar echt alles in zit. Het 2e nummer is helaas niet voor mij weggelegd, maar het melancholieke Falling maakt dat direct weer goed. Het vervolg blijft van een bijzonder hoog niveau met uiterst genietbare composities, prachtig gedragen door man's soulvolle stemgeluid.

avatar van Zwaagje
Broem schreef:

Wat bedoel je met "niet altijd even mooi geproduceerd"?

Ik vind de plaat wel mooi geproduceerd, maar dit soort dingen heeft met peroonlijke voorkeur te maken. Zo is de zang licht overstuurd op de plaat gezet, maar dat geeft het album imo iets eigens en het past bij de muziek. Jammer dat dit op vinyl niet uit de verf komt. Aan de andere kant......hoef ik niet steeds te kijken of er stof op de naald zit. Heeft iemand de cd? En heeft dat meerwaarde? Bijvoorbeeld door de extra's in het boekje zoals songteksten....

avatar van Nr.4

Zitten geen songteksten bij de cd-versie, alleen een boekje met de credits.

avatar van Tubanti
Broem schreef:

Wat bedoel je met "niet altijd even mooi geproduceerd"?

Vooral op het titelnummer is een soort ouderwets geluid neergezet. Mijn voorkeur gaat uit naar het heldere geluid zoals Kiwanuka 'm op youtube heeft staan.
In iets mindere mate is dit ook met het openingsnummer gedaan. Ook hier gaat mijn voorkeur uit naar de live-versie. Desalniettemin blijft dit nummer voor mij hét nummer van het jaar en ook het album het beste van 2016.

avatar van Zwaagje
Nr.4 schreef:
Zitten geen songteksten bij de cd-versie, alleen een boekje met de credits.

Dan vraag ik me af of het meerwaarde heeft; hou het dan bij spotify. Ik vind het wel een mooi album!

avatar van Sandokan-veld
'Cold Little Heart' staat de laatste weken vrij heftig te roteren op Radio 2, fijne bijdrage aan mijn werktijd

avatar van CWTAB
Enorme groeiplaat (voor mij toch), bij release eens vluchtig beluisterd met conclusie: de zoveelste pop/soul/mega uitverkoop plaat (terwijl ik het debuut best een aangename "schattige" retro plaat vond), andere en beter dan maar...

Boy was I wrong... naar aanleiding van z'n optreden morgen (07-07-2017) op Cactus te Brugge de plaat nog eens bovengehaald en volledig weggeblazen! Opening song alleen, op z'n Neil Young's à la Cortez The Killer meets Ennio Morricone 5 minuten opbouwen en uithalen met prachtig koor op de achtergrond.

De epische gitaren die beginnen vanaf minuut 5 in Love & Hate fenomenaal, of dat piano riedeltje in Father's Child....

One More Night & Black Man In A White World zijn wat meer conventionelere songs maar herbergen toch ook enkele weerhaken. Enkel Place I Belong mocht voor mij van dit album gelaten worden, geen slechte song maar het beklijft niet zoals de rest hierboven

avatar van Frenz
Toch een blijvertje, opener is een klassieker en Falling blijft m'n favoriet

Halfje erbij, gaat nergens over, maar Micheal steekt toch echt wel ruim boven het 3,5-maaiveld uit