Big Big Train - Folklore (2016)

Label: Burning Shed

1. Folklore (7:33)
  2. London Plane (10:13)
  3. Along the Ridgeway (6:12)
  4. Salisbury Giant (3:37)
  5. The Transit of Venus Across the Sun (7:20)
  6. Wassail (6:57)
  7. Winkie (8:25)
  8. Brooklands (12:44)
  9. Telling the Bees (6:02)
  10. Mudlarks * (6:10)
  11. Lost Rivers of London * (6:02)
totale tijdsduur: 1:09:03 (1:21:15)
avatar van El Stepperiño
Heeeee hier kijk ik naar uit!

avatar van meesterdch
Ik kan eigenlijk niet wachten. Maar moet nog tot einde van de maand. De Titelsong van album Folklore is in elk geval een erg lekker nummer om mee af te trappen. Benieuwd naar de rest.....

avatar van Goldhand
Het titelnummer klinkt alvast fantastisch! Ik kan niet wachten

avatar van Dieter
Net de 1e luisterbeurt er op zitten. Mooi hoor!

avatar van meesterdch
Het is altijd gevaarlijk om na twee luisterbeurten al iets over een album te zeggen. Zeker bij BBT. Het koste me zowel bij EE1 en EE2 best even tijd voor alle kwartjes waren gevallen. Maar ik durf nu toch al te zeggen dat dit weer een dijk van een album is geworden. Is het net zo goed als zijn voorgangers? Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Durf ik nog niet te zeggen. Maar nummers als Brooklands, Winkie en The transit of Venus across the sun hebben zich al ernstig in mijn hoofd genesteld. Ik heb nog wel wat luisterbeurten met koptelefoon en teksten voor me nodig om alle lagen te doorgronden. Want de gelaagdheid van deze muziek is indrukwekkend. Ik ga een fijn weekend tegemoet. De nieuwe Frost* ligt ook klaar om in me op te nemen. Is toch een beetje het gevoel dat Genesis twee nieuwe albums tegelijk heeft uitgebracht, eentje in de Selling England-stijl en eentje in de Duke-stijl.

Monsieur Renard
Kan niet anders dan deze plaat 5 sterren geven.
Dit is echt het summum van symfonische rock. Mooi geproduceerd. Fijn instrumentarium. Mooi romantisch en een goede combinatie van nostalgisch ouderwets en fris modern.

avatar van Clownvis
Weer een fantastische plaat met enkele nummers die al na een paar luisterbeurten in je hoofd blijven hangen (zoals het titelnummer en Vassail welke al op de gelijknamige EP stond). Al is de kwaliteit weer erg hoog, klinkt wel allemaal bekend in de oren en weinig vernieuwend. Voorlopig 4 sterren maar kan nog hoger worden.

avatar van Goldhand
Wat een prachtig album is het weer geworden! Ik kan er geen genoeg van krijgen.
De vinyl versie is wel echt een aanrader, hierop zijn namelijk ook de nummers Mudlarks en Lost Rivers Of London te vinden en die passen er perfect tussen.
Geen slecht nummer op deze plaat te vinden, dus ik ga voor de volle mep! 5*

avatar van The_CrY
Nog nooit wat gehoord van deze band, op een verdwaald solo optreden van Sean Filkins na (maar die zit er al niet meer bij begreep ik), maar de eerste luisterbeurt heeft me toch wel weggeblazen. Dat dit soort prog nog gemaakt wordt maakt mij blij. Nog een paar rondjes voor ik er een cijfer opplak.

avatar van ChrisX
The_CrY schreef:

Wat mij betreft zijn de albums met Filkins misschien wel de minste in de BBT catalogus. Ik heb ook niks met zijn stem. Vanaf het moment dat David Longdon zanger werd, ging de kwaliteit van de muziek ook omhoog. Na The Underfall Yard ging hij ook songs schrijven en is hij nu met bassist Greg Spawton (en oerlid) de schrijver van al het materiaal. Spawton vind ik dan weer net iets de betere song- en tekstschrijver overigens.

En ja, dit soort prog word nog steeds gemaakt en BBT is daar in wel echt het allerbeste op dit moment. En ook nog eens een band die met een bijzondere lange termijn planning werkt, sommige songs schijnen al een paar jaar oud te zijn.

Kan niet wachten totdat ze weer een paar concerten gaan geven na de schitterende optredens in London. Man, wat waren dat twee mooie avonden.

avatar van Mindscapes
ChrisX schreef:

Amen. Ik was erbij op zaterdagavond en het heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Slechts 37 traantjes geteld, tough guy I am

Ik heb nog niet echt goed de tijd kunnen nemen om Folklore op te zetten, maar intussen heb ik elk nummer wel enkele keren gehoord. Maar dus nooit in één rit, zoals het een beetje zou moeten, aangezien de Engelse geschiedkundige en geografische folklore toch in elk lied de rode draad vormt, als ik me niet vergis. Ben niet echt een fan van folk-riedeltjes zoals ze in de titeltrack, Wassail en Winkie hier en daar passeren, maar over het algemeen is dit wel weer een redelijke dijk van een plaat. Stemmen doe ik nog niet, wil er nog eens de teksten bijnemen en alles op me laten inwerken en zo Maar 4-4,5 wordt het zeker wel. De English Electrics en TUY zal hij dan weer waarschijnlijk niet overtreffen.

avatar van Clownvis
Halfje erbij, is toch wel heel erg goed hoor Nu nog gepindakaast maar deze komt weer in mijn collectie. Ben het met ChrisX eens vanaf The Underfall Yard wordt het pas echt interessant, vind The Underfall Yard overigens nog steeds de beste al scheelt dit maar zeer zeer weinig met English Electric, kregen ook beide het volle pond. Wellicht gaat deze ook nog daar naar toe.

avatar van Clownvis
Overigens vond ik de stem van de zanger altijd al op die van Peter Gabriel klinken maar op deze CD nog meer dan de vorige 2 (positief bedoeld).

avatar van buso
ChrisX schreef:

Ik heb enkel 'the difference machine' liggen en dat spreekt me maar weinig aan. Hierdoor ze eigenlijk niet echt meer gevolgd. Als ik het bovenstaande lees, moet ik ze misschien nog eens een kans geven. Van 'Folklore' heb ik per toeval het titelnummer gehoord via YT en an sich was dit niet slecht, maar er zat iets te veel herhaling in voor mij waardoor er best een minuut of twee, drie af kon.

avatar van The_CrY
Enorm aangename kennismaking met Big Big Train. De Genesis invloeden liggen er best bovenop, met onder andere een tweede Peter Gabriel op zang (groot compliment), maar de songs staan op zichzelf. Het folkthema bevalt mij zeer, ik ben nooit vies van de wat uitbundigere folk-rock hybride, en hier wordt het met mate en stijl in de neo-prog verwoven. Hoewel de hele plaat mij smaakt merk ik toch dat ik de uitbundigere nummers zoals het titelnummer of 'Wassail' het meest waardeer, maar toch vind ik ook 'The Transit of Venus Across the Sun' een prachtig nummer. Ik ga denk ik tzt eens meer van deze band luisteren, maar ik zal het advies aannemen en voorlopig de albums met Filkins even vermijden.

Kor
Ik luister ook wel graag naar Big Big Train, en kan deze Folklore ook wel waarderen. Ik heb nu drie keer geluisterd, er zitten mooie nummers tussen, maar ik kan toch niet het gehele uur dat de CD duurt de aandacht erbij houden. Niet alles is even spannend en soms verveeld de dwarsfluit een beetje.

avatar van Bonk
Het album heeft hier al flink wat draaibeurten gehad.
Soms heb ik dat met een album. Ik denk dan: "Objectief gezien hebben ze technisch gezien wel eens knappere albums gemaakt en de composities hebben nog wel eens nog wat vernuftiger en nog wat gelaagder in elkaar gezeten.", maar toch elke keer dat ik dit album draai, word ik er zo allemachtig gelukkig van en vind ik het gewoon heerlijke muziek, waar ik me heerlijk in mee laat voeren.
Ik weet niet of het komt door de folk-invloeden, of iets anders. Maar soms moet je muziek misschien ook niet dood willen analyseren, maar er maar gewoon van genieten dat je gewoon erg blij wordt, elke keer als je het album draait en dat deze blijdschap ook nog eens lijkt toe toenemen met elke keer dat je nog weer meer moois lijkt te horen.
Prachtalbum!

avatar van Clownvis
Inmiddels aangeschaft maar toch een puntje eraf, van een 5 naar een 4 dus. Hoewel kwalitatief nog steeds erg goed toch minder dan de vorige 2 albums (of 3 als je Full Power los hebt gekocht).

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Big Train - Folklore - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Na mijn zeer positieve ervaring met de plaat van Anderson/Stolt adviseerden twee lezers van deze BLOG me om eens naar Folklore van Big Big Train te luisteren.

Dat heb ik inmiddels gedaan en ik heb daar zeker geen spijt van. Waar de plaat van Anderson/Stolt me, natuurlijk niet heel verrassend, mee terugnam naar mijn jeugdliefde Yes, neemt Big Big Train me mee terug naar de jaren waarin Genesis mijn jeugdliefde (of jeugdzonde) was.

Omdat ik de ontwikkelingen in de progrock niet nauwlettend volg, had ik voor beluistering van Folklore nog nooit van Big Big Train gehoord.

De band uit Bournemouth, Dorset, timmert echter al sinds het einde van de jaren 80 aan de weg en heeft een respectabel aantal platen op haar naam staan. Het is te horen op Folklore, want het is een plaat vol muzikale hoogstandjes.

Wanneer Big Big Train met hart en ziel kiest voor de progrock, doet de muziek van de Britse band flink denken aan de muziek die Genesis in haar beginjaren maakte. Dat heeft te maken met de vocalen, die sterk aan die van Peter Gabriel doen denken, maar ook in muzikaal opzicht roept Big Big Train meer dan eens associaties op met de platen van Genesis die ik in mijn tienerjaren koesterde.

Hier laat Big Big Train het echter niet bij, want de band laat ook Keltische invloeden en invloeden uit de folk in haar muziek toe en maakt bovendien op eigenzinnige wijze gebruik van blazers en strijkers.

Hoewel de Genesis invloeden er af en toe dik bovenop liggen en Folklore bovendien met enige regelmaat aan Yes, Jethro Tull en Marillion doet denken, is Big Big Train zeker niet in het verleden blijven hangen en maakt het muziek die mooie historische wegen bewandelt, maar ook onbetreden paden in durft te slaan.

Zeker voor een ieder die niet gewend is aan een dagelijkse portie progrock doet Folklore bij eerste beluistering wat overweldigend of zelfs pompeus aan, maar na enige gewenning valt er verschrikkelijk veel te genieten.

In muzikaal en vocaal opzicht is het smullen geblazen, maar ook de songs van Big Big Train zijn zeer de moeite waard. Het zijn songs die bijna overlopen van goede en mooie ideeën, maar het zijn ook songs die zich prachtig voortslepen en hierbij het genre van de progrock overstijgen.

Ik kan blijven beweren dat progrock iets is uit mijn jeugd, maar nu na de plaat van Anderson/Stolt ook die van Big Big Train geregeld uit de speakers komt (overigens niet tot vreugde van mijn mede gezinsleden), moet ik deze bewering maar eens herzien.

Folklore voor Big Big Train is absoluut een plaat voor de liefhebber, maar voor die liefhebber is het 9 songs en bijna 70 minuten smullen (voor extra smullen is de vinyl versie met prachtig artwork zeker aan te raden). Erwin Zijleman

avatar van vincentcorjanus
Vandaag voor het eerst mee kennis gemaakt. De platenbaas weet wat ik mooi vind, dat is heel fijn. Deze verdwijnt voorlopig nog niet uit mijn cd speler. Eerste indruk is erg goed! Mooie symfonische rock die zorgt voor een hoog kippenvel-gehalte.

Mooie recensie erwinz.

Dit album heeft een lichtelijk verslavende werking op mij, met name titelnummer Folklore! Echt een groeier, dit gaat binnenkort naar 4,5 als het zo doorgaat.

avatar van blur8
Anno 2016 Is het alsof er in de afgelopen 40 jaar popmuziek niets is gebeurd.
Komt de zanger uit een Genesis coverband? Perfecte kopiestem voor PeterGabriel.
Nu nog een gitarist op SteveHackett nivo en we kunnen opnieuw beginnen.

.Slecht? Nee helemaal niet.
Maar er is toch echt wel inspirerendere muziek dan dit beschikbaar.
Mijn ironie is wel duidelijk.....

blur8 schreef:
Anno 2016 Is het alsof er in de afgelopen 40 jaar popmuziek niets is gebeurd.
Komt de zanger uit een Genesis coverband? Perfecte kopiestem voor PeterGabriel.
Nu nog een gitarist op SteveHackett nivo en we kunnen opnieuw beginnen.

.Slecht? Nee helemaal niet.
Maar er is toch echt wel inspirerendere muziek dan dit beschikbaar.
Mijn ironie is wel duidelijk.....

Dan zou ik er gewoon niet naar luisteren. De muziek is in het algemeen één reeks van bands die inspiratie uit andere bands en bands die andere bands inspireren. Natuurlijk heeft BBT verwantschap met Genesis. Maar als je in deze band geen eigen geluid hoort en slechts een kopie van Genesis, dan is er volgens mij echt iets mis met je speakers of hoofdtelefoon. En volgens mij is dat geen ironie maar sarcasme....

avatar van El Stepperiño
Inmiddels staat deze voor mij gelijk met The Underfall Yard, wat een schitterend album is dit! Hoe vaker je het beluistert, hoe beter het wordt. Nog steeds ja!

avatar van Papartis
Ik heb de 2 officiële clips toegevoegd van you tube.

Misterfool
The Transit of Venus Across the Sun
Hoe mooi kan progrock zijn.

Grappig. Eerdere albums van deze band vielen me wat tegen, maar dit album bevalt me opperbest. Misschien moet ik de vorige 3 albums nog eens een kans gunnen. 4.5*

avatar van Lura
erwinz schreef:

Dat kan eventueel een struikelblok vormen, maar zelf heb ik er niet zo'n groot probleem mee, mooi album!

avatar van Brunniepoo
De English Electric-albums horen wat mij betreft tot de beste van dit decennium, dus dan is het lastig om ze met het nieuwe album te overtreffen. En toch is dat bijna gelukt. Naast prog luister ik de laatste jaren ook heel veel folk, dus die invloeden zijn voor mij een behoorlijke pre. Daarnaast is de toevoeging van een violiste een uitstekende keuze geweest en Longdon zingt weer geweldig. Voeg daar een aantal sterke songs bij (Wassail, Winkie, Transit en het titelnummer) en je hebt een van de beste albums van 2016 te pakken. De sfeer van de voorgangers sprak me nog wat meer aan, maar het is boven elke twijfel verheven dat BBT al album na album op een uitzonderlijk hoog niveau acteert. Ik kan niet wachten tot het volgende album (en het volgende optreden)!

beaster1256
Hemelse plaat zoals van deze schitterende progrock band ....

avatar van Mindscapes
Toch maar een halfje verhoogd. Ik kon er niet heel snel aan wennen, maar na 'm een paar weken (of zelfs maanden) aan de kant te hebben gelaten, bloeit hij nu toch echt mooi open. Herkenbare verdere ontwikkeling na de fantastische English Electric dubbelprestatie, maar het blijft verrassend en beklijvend wat mij betreft. Ik ben wat minder into deze symfonische prog dan in de voorbije jaren, maar BBT scheert nog steeds de hoogste toppen in mijn verzameling. Ik geloof dat ik Brooklands voor vandaag misschien maar 2x gehoord had of zo. Zonde!

Voor de geïnteresseerden: eind deze maand komt hun nieuwe plaat 'Grimspound' uit (staat al op MuMe) en daar is gisteren een eerste song van verschenen, de afsluiter: As the Crow Flies - YouTube

avatar van Marco van Lochem
Big Big Train was zo'n bandje waar ik niet veel mee had...hun albums pakten mij niet. En toen was daar vorig jaar in eens "FOLKLORE" dat mij bij de eerste beste luistersessie pakte en niet meer los liet. Heerlijke songs, prachtige melodieën en geweldig gemusiceerd. Eigenlijk best raar, waarom het oudere werk mij niet kon bekoren.