New Order - Get Ready (2001)

Rock / Dance
Label: Reprise

1. Crystal (6:51)

met Dawn Zee

2. 60 Miles an Hour (4:34)
  3. Turn My Way (5:05)

met Billy Corgan

4. Vicious Streak (5:40)
  5. Primitive Notion (5:43)
  6. Slow Jam (4:53)
  7. Rock the Shack (4:12)

met Bobby Gillespie

8. Someone Like You (5:42)
  9. Close Range (4:13)
  10. Run Wild (3:57)
  11. Behind Closed Doors * (5:27)
titan (crew)
Zeer geslaagde comeback van New order (hun eerste album in 8 jaar). De liedjes zijn wat meer gitaargeorienteerd dan we van New Order gewend zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Als je het mij vraagt zelfs de beste plaat die ze ooit maakten, vooral omdat er geen enkel zwak nummer op staat. 4,5*

Hee een nieuwe New Order, shame on me, snel luisteren dus

Al bijna 3 jaar oud! Maar je bent nooit te laat om dit waanzinnig goede album te ontdekken.

herman schreef:

Psies, en ik maar denken dat er maar niks nieuws kwam van Electronic of New Order

en slechts €9,99 bij Free Record, hmmm, morgenmiddag maar ff scoren dan

titan (crew)
Deze kun je blind kopen, Pierre.

Volgens mij is er tussen de bedrijven door ook nog een nieuwe Monaco uitgekomen, Pierre.

Ga ik ook doen Titan

Bedankt voor de tip Herman

Vandaag naar de Free Record geweest, ze hadden er nog 1

Eindelijk eens goed kunnen luisteren, wat een album zeg....
Titan Maar waarom staan er maar 10 nummers op?
Vooralsnog 4,5* na wat meer luisteren wellicht....

10 nummers, da's toch niet zo raar voor een NO-plaat? Al mijn NO (en Joy Div)-albums hebben ongeveer 9, 10 nummers.

avatar van rzasa
Pierre schreef:
Maar waarom staan er maar 10 nummers op?

Maar wel alle 10 goed. Heerlijk toch, zo'n skip-vrije cd?

herman schreef:

Republic heeft er 11

Maar die heb ik niet.

JonnieBrasco
- 5,5* voor de nummers "60 Miles An Hour", "Turn My Way" en "Primitive Notion" ...
- 4,5* voor de andere nummers ...

... maakt 5* voor dit album.

Bij deze bedank ik MusicMeter voor het zoveelste goede album dat ik via haar heb leren kennen.

Primitive Notion is inderdaad geweldig, met Crystal denk ik het beste van deze plaat. Vicious Streak is ook prachtig. Het is dat de plaat aan het einde enigszins inzakt, anders zou ik er 5 sterren aan geven.

avatar van John Doe
Inderdaad de supermooie plaat die de meeste erin zien....5 sterrenen een top 10 notering. Prachtige om te horen welke electronische geluiden door de rock heen komen. Bedankt voor het aanraden Zachary!

avatar van starbright boy
Als ik zo'n geweldig album als dit hoort ben ik altijd weer een beetje gelukkig dat sommige bands gewoon nooit lijken te stoppen.

John Doe schreef (in het forum):
Ik vind het einde veel te zoetsappig worden met het 'good times around the corner' en vervolg, dan zet ik 'm snel uit en dat is jammer (wat vind jij hiervan?). Die positieve uitstraling heeft het album van zichzelf al, die teksten zijn dan niet nodig en werken voor mij averechts. Dat en het nummer ''Turn My Way'' vind ik een saaie sfeer uitstralen ook al is het voor de rest weer subliem ingevuld. Voor mij echt duidelijk net geen 5 sterren.

Over het laatste nummer ben ik het met je eens, maar Turn My Way is juist 1 van de mooiste nummers van het album, zo niet de mooiste.

avatar van John Doe
Eerst vond ik ''Rock the Shack'' vreemd en dacht meteen dat dat het slechtste nummer was, maar nu is mijn mening wel omgekeerd zoals dat heel vaak gebeurt met nummers die ik in het begin niet goed vind van een album.

Favorieten zijn nu het heerlijk oppeppend gebrachte ''Slow Jam'', het super harmonieuze ''Someone Like You'' en het emotionele ''Close Range''. Maar favorieten veranderen vaak bij mij.

''Someone Like You'' is nog wel de meest magnifieke samenkoming van electronisch geluid met rock, het begin en de opbouw van 1 minuut 40 tot de stem er dan pas voor het eerst inkomt, heel goede keuze. Het begin en einde van ''Crystal'' en ''60 Miles An Hour'' (voormalig favoriet) zijn brilliant en groeien echt op je, dat kan gewoon niet beter.

JonnieBrasco schreef:

Ja ik merkte al dat velen die als favoriet hadden, ik moet het nog vaker horen waarschijnlijk, want ik heb zeer zelden dat ik iets goeds in de muziek waar ik van hou niet kan begrijpen. De uitvoering vind ik iig wel ontzettend goed, alleen het staat me (nog) niet aan die noten/melodieen. Als 'ie gaat vallen bij mij ga ik weer voor de volle pot.

Bij het einde van de CD is het juist zo mooi als er op 2:51 vijf heerlijke akkoorden tegenaan gegooid worden met een soort sfeer van Air erin. Laat dit dan hevig verpest worden grrr.

JonnieBrasco
Mijn liefde-maakt-blind-enthousiasme van de afgelopen maanden is wat bedaard bij dit album: van 5,0 naar 4,5. Desondanks nog steeds een prachtig album, met Turn My Way nog altijd als favoriet.

In februari komt het nieuwe album van New Order uit.

Dat is iets om naar uit te kijken .

avatar van John Doe
Best mooi klinkende nieuwe single zo, niet erg innovatief ten opzichte van een ''Get Ready''-single alleen. ''Krafty'', positive energy is coming your way.

avatar van brooklyn
Is dit album een beetje te vergelijken met de oude New Order? Rock is niet echt mijn ding

titan (crew)
Laat hem dan maar links liggen. Van alle albums van New order rockt deze het meest.

avatar van John Doe
''Someone Like You'' en ''Vicious Streak'' zijn electronische nummers die je misschien wilt hebben gehoord.

Ik vind het verschil tussen van New Order vóór Get Ready echt groot met dat van dit album. Je hoort hiervoor echt goed die 80ties sound. Meestal heb ik daar een hekel aan maar ik moet zeggen, bij New Order bevalt het mij wel . Get Ready is echt één van mijn alltime favorieten geworden (zelfs naar de 5 sterren inmiddels) en dat komt omdat de band gewoon goed met de tijd mee is gegaan. En toch ook wel meer rockt .

Moet trouwens wel zeggen dat ik alleen 2 verzamelaars heb van de 'oude' New Order.

avatar van Ziggy007
Get Ready heb ik binnen een jaar of twee eigenlijk al verheven tot een klassieker. De band die in 1980 ontstond op de overblijfselen van Joy Division, ging verder onder een nieuwe naam; u raadt het al New Order. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrijwel niets ken uit hun begin (en jaren ’80) periode, dus vergelijken lukt niet. Uiteraard de hit Blue Monday (bestverkochte 12-inch aller tijden), maar daar blijft het dan wel ook bij (kortom een kenner ). Maargoed laat ik mij richten op wat ik wél weet. Get Ready

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Een beste binnenkomer. Het nummer 1. Crystal begint rustig, maar na 3kwart minuut begint het genre rock zich er mee te bemoeien en draait de rockgitaar, niet veel later de zang en bij 1:30 barst het nummer los. De ‘80s computermuziek’ krijgt feedback en de afwisseling tussen een mannelijke en vrouwelijke stem houden het levendig. Bij 4:00 krijgt het nummer een nieuwe (rustige) wending, waarna het vervolgens weer ‘ouderwets’ door rockt. Dit gedeelte is beter.

2. 60miles An Hour. Net als de voorganger een heerlijk rocknummer en gaat over auto’s en meisjes (nounou...). Het nummer heeft geen lange intro en begint al vrij vroeg, maar wordt wel degelijk opgebouwd. Aanvankelijk lijkt het nummer een beetje door te sukkelen, maar zie daar 2:45 en 4:10 (wat een afsluiter!).

Het commentaar bij 3. Turn My Way wou ik laten bij een greep uit de lyric. De gastbijdrage is van Billy Corgan (ex-Smashing Pumpkins).

I don't want to be
Like other people are
Don't want to own a key
Don't want to wash my car
Don't want to have to work
Like other people do
I wanted to be free
I wanted to be true

Volgens sommige heeft dit te maken met het verleden van de band, maar ik houd het op een inspirerende tekst. Een wereld waarin een eigen identiteit vrijwel onmogelijk wordt gemaakt door alle stempels die de media mensen opdrukt, is dit een mooi streven toch? Vooral de laatste regel mogen bepaalde mensen zich wel eens eigen maken. Blijf jezelf..erg belangrijk. Experimenteren ok, sla niet door.

4. Vicious Streak. Een rustpunt op het album. Een drumcomputer als beat die de aandacht erbij moet houden, een synthesizer die op de goede momenten ‘kracht’ bijzet, maar niet (te) dringend aanwezig is en daarbij de ietwat dromerige stem van Bernard Sumner. Dit is wat mij betreft dan ook geen rock/electronic te noemen, maar eerder (brit)pop. Met een vleugje electronic/rock misschien

5. Primitive Notion, dit nummer wordt lekker opgebouwd en gitaar en ‘drum’ worden goed gecombineerd tot 0:42 wanneer het nummer ontspringt en even los gaat (ook bij 2:38), vervolgens stilvalt (zang), en dan langzaam weer toewerkt naar het muzikale gedeelte. Een muzikale opeenvolging van rust, beheersing en chaos (positieve zin). Energiek nummer met alle ingrediënten aanwezig. Ook erg lekker na het rustige Vicious Streak. Indeling qua nummers is zowieso prima.

Dan 6. Slow Jam. Het nummer begint al na 11sec en is muzikaal gezien niet echt hoogstaand wat mij betreft. Een beetje hetzelfde als met Primitive Notion. Opeenvolgingen van muzikale chaos en rust, met dit verschil dat het hier niet echt aanslaat (m.u.v. 2:50).

Het nummer 7. Rock The Shack behandel ik als voorbeeld aan het eind.

Het nummer 8. Someone Like You vind ik persoonlijk de minste van het album. WAT!? Hoho, voordat iedereen boos wordt, laat ik het anders zeggen: “een van de minste goede”. Mooi compromis lijkt me? Het nummer zegt mij niet zoveel en doet niet echt wat met mij. Uitspattingen als rond 4:05 kan ik echter wel waarderen (meteen ook het hoogtepunt wat mij betreft).

Dit wordt ruimschoots goedgemaakt bij het nummer 9. Close Range. De eerste minuut zou zo als filmmuziek gebruikt kunnen worden. Een erg lekker nummer, waar je ook constant bij blijft door de steeds terugkerende eentonige achtergrond beat. Het stukje bij 2:35 wanneer je tegelijk een mannelijke en vrouwelijke stem hoort zorgt voor de nodige afwisseling.

10. Run Wild, de afsluitende song. Een rustig nummer, maar zeker niet van het niveau als nr. 4. Het muzikale gedeelte na de tekst “If jezus comes, to take your hand, I won’t let go” klinkt mij wel heel erg als een afscheidsdeuntje - ik meen rond 0:50. Ondanks de warme stem en het feit dat het natuurlijk wel een geschikte afsluiter is, wacht ik toch op 2:50. Dan blaast het album zijn laatste adem uit en komt Jezus hem halen. Hé, das mooi gevonden ofniet?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Overigens. Ik las hierboven ergens dat men het jammer vond dat het album maar 10 nummers bezat, maar is dat juist niet de kracht van het album? Het zijn dan wel ‘maar’ 10 nummers, maar de duur van het album maakt veel goed naar mijn mening. Ik heb 3x liever een album wat je voor de volle 100% meeneemt in een muzikale trip, dan dat je jezelf er op betrapt eigenlijk alleen te luisteren voor die paar nummers. Na 50min vind ik het wel ok geweest. De duur van het album draagt in mijn ogen juist mee aan het succes

Een favoriet? Dat is moeilijk bij albums die je de volle punten hebt gegeven. Afhankelijk van het gevoel op het moment klinkt het ene nummer net even wat ‘beter’ dan de andere. Dit maakt of breekt een album wat mij betreft. Een album dat het puur moet hebben van de hits bekend bij de grote massa (en dus ook bij mij), zijn bij lange na niet genoeg voor de volle buit. Nee, een album moet elke luisterbeurt opnieuw weer iets doen ontdekken. Niet eens in de zin van “hé verdomd, die gitaar valt me nu pas op” , maar juist vooral als gevoelswaarde. Dát is waar ik een 5* album aan herken. Toegespitst op Get Ready vind ik Rock the shack bv erg lekker na een lange dag school. De mannen van Primal Scream (gastbijdrage) gaan hier even helemaal uit hun bolletje. Bij 0:50 begint mijn hut – shack - (eigenlijk zolderkamertje) flink te rocken en raak ik 4min al mijn frustraties kwijt t.o.v. mijn klasgenoten/leraren etc

Een uiterst uitgebalanceerd meesterwerkje tot stand gekomen uit interne- en externemagie (quote van recensent overigens )