New Order - Get Ready (2001)

Rock / Dance
Label: Reprise

1. Crystal (6:51)

met Dawn Zee

2. 60 Miles an Hour (4:34)
  3. Turn My Way (5:05)

met Billy Corgan

4. Vicious Streak (5:40)
  5. Primitive Notion (5:43)
  6. Slow Jam (4:53)
  7. Rock the Shack (4:12)

met Bobby Gillespie

8. Someone Like You (5:42)
  9. Close Range (4:13)
  10. Run Wild (3:57)
  11. Behind Closed Doors * (5:27)
Kijk, dat zijn de recensies . Leuke feitjes, wist bijvoorbeeld niet eens dat de band uit Joy Divison is ontstaan . Ik noteer ze, ook al omdat Interpol met deze band wordt vergeleken .

Toch 1 ding, ik ben het niet met je eens over Someone Like You . Hoewel Turn My Way mijn favoriet is.

0,5
Ga hier niet vervelend liggen doen over wat nu wel of niet electronic is. Ik hoor titan al aankomen met "enge visie", en heb er even geen zin in. Maar het mag geen wonder heten dat ik toch m'n wenkbrauwen ophaal bij het luisteren van dit.

Naast de intro van Slow Jam en misschien elementen in "Someone Like You" verbaast het genre mij hier echt. Anyway, het zal ook niemand verbazen dat dit 50 minuten pure kwelling zijn voor mij. Gitaren en mannelijke zangers, ik heb er absoluut niks mee. Geen snellere manier om een reactie teweeg te brengen bij deze MMuser. Maar absoluut dieptepunt is voor mij toch "Run Wild". Moet eerlijk zeggen dat ik dat nummer niet in z'n geheel geluisterd heb.

Ook de score zal niemand verbazen zeker ? 0.5* en een grondige ontsmetting van de harddisk.

Ik blijf me hier verbazen over mensen die zichzelf kwellen met cd's die ze niet aanstaan !!! Ik heb het al vaker gezegd: ik doe in zo'n geval niet aan zelfkastijding, ik zet het simpelweg uit.

JonnieBrasco
aERodynamIC schreef:

Voordat hier weer een hele discussie losbreekt die niet met het album heeft te maken: het lijkt me handiger om dit soort dingen direct in het forum te bespreken, bijvoorbeeld in dit topic. (Of deze.)

avatar van titan
titan (crew)
Onderhond schreef:

Een beetje meer respect voor één van de grondleggers van het genre kan denk ik geen kwaad. Het verbaast me trouwens dat je dit album hebt beluisterd, die 0,5 ster zag ik al ruim van tevoren aankomen.

0,5
Tja, zoals bij BoC al gezegd ben ik die top 50 electronic eens aan't doorspitten. En met redelijk hoge ogen van John Doe, en een nummer 1 plaats in die top heb ik deze gewoon maar eens beluisterd.

Kan trouwens best zijn dat dit één van de grondleggers was, maar veel is daar niet meer van terug te horen.

JB: ironisch, dat eerste link dat je gaf

avatar van John Doe
In elk nummer zit een aardige partij electronische toevoeging dus dat genre is niet zo vreemd (gitaargeluiden zijn trouwens ook effecten aan toegevoegd), omdat het uiteindelijk rock blijft staat dat er ook voor. Ik stoor me niet aan de gitaren, integendeel, dat is juist geweldig ingehouden gedaan, werkt meeslepend en zit zeer goed in de lijn vh nummer, als je gitaar kan waarderen is dat wat waard voor je. De mannelijke zangstem lijkt op het eerst niet zo bijzonder, een beetje ijl, maar deze stem blijkt toch z'n plaats te vinden als onderdeel van de muziek. Als je hoort wat een nummer te bieden heeft kan je misschien de onderdelen ervan ook leren waarderen. Misschien dat een electro-rock cd dat eerder kan klaarspelen dan een rock-electro cd, maar je zou ook de paar nummers die je nog het beste leken uit deze troep vaker kunnen draaien. Dit zal toch enigzins zorgen voor gewenning aan de gitaren en de stem zorgen. Het is lijkt me echt mogelijk om tenminste één van de twee te kunnen waarderen binnen deze muziek om maar een remedie te verzinnen voor je

0,5
Ik was vroeger een echt top 40 mens, gitaren zijn mij niet vreemd, ik hou er gewoon niet van. Overexposure zal dan ook niet helpen vrees ik. 't Zit em gewoon in de sfeer die dit soort nummers uitstralen vrees ik.

avatar van John Doe
Daar kan ik wel inkomen, de nummers hier zullen dan ook vol zitten met sfeer die je niet trekt.

avatar van Zachary Glass
Onderhond schreef:
gitaren zijn mij niet vreemd, ik hou er gewoon niet van.

[Zach strooit wat krankjorume theorieën rond-modus aan] een gitaar is een fallus-symbool bij uitstek, iedere klanknuance voortvloeiend uit andere muziekinstrumenten wordt overheerst door de tonen die de gitaar voortbrengt - de gitaar hunkert - neen, smeekt - om aandacht. Als een jongen die een paar knappe vrouwenbenen ontwaart (nu spreek ik voor mezelf ). Sommige jongens bedelen stilletjes om aandacht, anderen schreeuwen balorig om een sintel gratie van de dames

Electronische muziek is eigenlijk niet gediend met die paljasserij, denk ik. Electronische muziek bestaat eigenlijk uit één klankenpallet (kan een zwart/wit-klankenpallet wezen, kan een veelkleurig-klankenpallet wezen), denk ik. Maar electronische muziek onderga ik als één geheel, terwijl pop/rock toch eerder een soort gemankeerd huwelijk van de som der delen (= bas, drums, zanglijnen en die gitaar). Gruwelijk spannende pop/rock liedjes ontstaan dan ook uit het spanningsraam tussen die instrumenten, in een soort vreemde alchemistische mix. Het klopt eigenlijk voor geen meter, maar toch klinkt het avontuurlijk.

[Zach strooit wat krankjorume theorieën rond-modus uit] en gaat op zoek naar een sepiakleurige kikker om een medestander te vinden voor mijn theorieën

0,5
Weet niet of ik het daar wel eens mee kan zijn Zachary. Hier mijn versie van het verhaal (mag misschien in een 'het wel en wee van de gitaar' topic ?).

Wat mij trekt in electronische muziek is dat cleane en het contrast dat dit dikwijls veroorzaakt. Hoe chaotisch het geheel ook mag zijn, elke sample blijft vaak z'n eigen identiteit. Wat maakt dat je snel kan springen in tracks, door bepaalde samples te volgen, dan weer het geheel, dan weer een andere sample.

Pop maar vooral rock wordt al gauw een papje, en dat vooral door de gitaar vind ik. Produceert een soort brij van muziek, die ik niet kan ontknopen tot dingen die ik aangenaam vind om volgen. Geen cleane cuts, maar alles vloeit in elkaar over. Alsof je enkele potten verf mengt in één grote pot .

Mijn probleem met vocals is dan weer dat ze dikwijls de muziek overstemmen, want voor mij nooit de bedoeling kan zijn. Enkel wanneer ze op abstractere, melodischere wijze gebruikt worden kan ik er wat mee. Je zal mij dan ook (bijna) nooit zien schrijven dat de lyrics mij aanspreken, ik besef meestal niet eens wat er gezongen/gerapt word.

Muziek als deze is gewoon te log en loom voor mij. Een Garbage kan ik soms nog wel appreciëren, en wanneer rock nummers wat feestelijker worden lukt het ook nog wel, maar verder wringt het gewoon enorm met wat ik wil in muziek.

PS: sepia

Onderhond schreef:

goh wat een score zeg. Hoe vaak heb je die mp3tjes eigenlijk beluisterd? 1 keer of zo?

0,5
Na wat losse tracks en fragmentjes, het album één maal doorgeluisterd inderdaad.

Onderhond schreef:
Na wat losse tracks en fragmentjes, het album één maar doorgeluisterd inderdaad.

heel eerlijk van je. Waarom onthoud je je dan niet van stemmen, als je je toch niet serieus in de muziek verdiept? Wie probeer je blij te maken met dit soort stemmen?

0,5
Ik probeer hier niemand blij te maken met stemmen, ik stem wat ik vind dat een CD verdient. Alles wat als electronic omschreven staat wekt minstens mijn interesse, al zeker als hij op nummer 1 in de electronic top 50 staat.

Ik onthoud al bij zoveel albums m'n stem, vind dat het hier best geplaatst was.

Onderhond schreef:

Ik onthoud al bij zoveel albums m'n stem, vind dat het hier best geplaatst was.

Deze cd valt onder categorie rock/electronic. Hoe kan ie dan op 1 staan bij electronic en niet bij rock? Typisch

JonnieBrasco
Simpel toch, dan zijn er geen electronica-albums die een hoger gemiddelde hebben, maar wel rock-albums met een hoger gemiddelde.

avatar van John Doe
Ben erg blij dat ik vooral van dit album de CD heb gekocht. Toen ik het van CD in de koptelefoon luisterde, opende het album zich verder. De gitaren werden warmer en meer achtergrond geluidjes werden hoorbaar. Een zeer goed geproduceerde plaat dus. Ook lette ik voorheen niet zo op de vocalen hoewel ik ze wel verstond, ik haalde de betekenis er niet uit. Laatst wel en dan ook meteen bij alle nummers waar dat voorheen niet gelukt was, ik heb 'm daarna toch met 5 sterren beloond. Favoriet: Crystal.

avatar van Nanne
Het is goed dat er vrijheid van meningsuiting is. Soms wordt je er alleen wat moe van :-P

avatar van Castle
En een discussie over een matig New Order album, na Technique is op enkele nummers na het niveau best gedaald.
De song met Billy gorgan is wel een mooitje, al gaat Crystal ook wel.
OK eerlijk als er geen New Order op de hoes had gestaan was ik minder critisch, want slecht is het zeker niet

Electro_
Ik vind Waiting For The Sirens' Call wel beter dan deze eigenlijk.

Heerlijk zo'n New Order cd waarop de gitaar domineert: ik vind het een van de beste New Order cd's! Lekker felle gedreven nummers met zo nu en dan coole rustige songs.

avatar van The Scientist
De ultieme meeschreeuwplaat voor mij.. niet het beste wat ik ken.. maar op flink volume deze uit je boxen laten knallen en net zo hard je stem mee laten werken blijft een unieke ervaring

avatar van sherpa
Petero schreef:

Waar was jij...de afgelopen 30 jaar ?

Pieter Paal
'Crystal' en 'Rock the shack' zijn voor mij de hoogtepunten van deze cd.

avatar van Helicon
Het eerste nummer 'Crystal' blaast je echt helemaal omver. Kolere wat een fijn nummer.

avatar van Thuurke
Crystal is een wereldnummer, maar helaas geen hit in Nedeland. Ik heb hem ca. 2 weken geleden voor het eerst gehoord. Wat blijkt nu, ik heb dit nummer al 2 jaar in de kast staan op de verzamel CD Singles, helaas in de kortere versie, maar deze is ook zeer goed.

Ben helemaal weg van Someone Like You, wat een ritme zit er in die song, zalig gewoon. Een blijvertje, deze CD, erg sterk.

avatar van LittleBox
Helicon schreef:

Ha, mijn woorden! Ik ben het nu weer eens aan het beluisteren. Vooral dat laatste deel is zó goed.

avatar van LennartDG
Vind ik nu ook eens een verdomd fijn nummer. De rest van de plaat moet ik nog eens beluisteren. De clip van dat nummer is trouwens dé grote inspiratie geweest voor de groepsnaam van The Killers (check de drums maar), en overduidelijk ook hun clip voor Somebody Told Me.

Maar ja, dat wisten jullie gegarandeerd allemaal al