Faith No More - Angel Dust (1992)

Label: Slash

1. Land of Sunshine (3:44)
  2. Caffeine (4:28)
  3. Midlife Crisis (4:23)
  4. RV (3:43)
  5. Smaller and Smaller (5:11)
  6. Everything's Ruined (4:33)
  7. Malpractice (4:02)
  8. Kindergarten (4:31)
  9. Be Aggressive (3:42)
  10. A Small Victory (4:57)
  11. Crack Hitler (4:39)
  12. Jizzlobber (6:38)
  13. Midnight Cowboy (4:12)
  14. Easy * (3:07)
  15. Easy [Live] * (3:06)
  16. Be Aggressive [Live] * (4:12)
  17. Kindergarten [Live] * (4:15)
  18. Mark Bowen [Live] * (3:17)
  19. As the Worm Turns * (2:38)
  20. Easy [Cooler Version] *
  34. Edge of the World [Live in St. Louis 18th September 1992] *
  35. RV [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] *
  36. The World Is Yours [Outtake from Angel Dust Sessions] *
avatar van Eddie
Dit is zo´n plaat die ik vroeger echt ge-wel-dig vond (toen hij uitkwam en ik een jaar of 13, en helemaal into Guns 'n Roses was) vervolgens ben ik meer en meer naar het serieuze hak en beukwerk gegaan om nu, na 25 jaar, tot de ontdekking dat ik dit eigenlijk weer een heel erg sterke plaat vind, eigenlijk vind ik hem tegenwoordig beter dan ik hem ooit gevonden heb. Ik draai deze op het werk nog wel eens, dan moet ik een beetje oppassen met wat ik over de speakers laat schallen, dit kan ik nog wel voorzichtig op de achtergrond aanzetten.
Favorieten zijn voor 'Midlife Crisis' en 'Be Agressive' (geweldig, dat kinderkoortje)

avatar van Hanszel
In het begin dacht ik wat Johnny Marr ook al schreef, dat Malpractice en Jizzlobber waarschijnlijk voor altijd de skip-nummers zouden blijven op wat ik verder eigenlijk al meteen een magistraal album vond. Voor mij in die tijd net obscuur genoeg om onderscheidend te zijn tussen mijn vrienden en voor mezelf moest ik hier en daar ook wel wennen. De favoriete song van het album wisselt trouwens nog altijd. Momenteel Caffeine.

Maar over Malpractice en Jizzlobber: die laatste beviel me eigenlijk al vrij snel tóch wel. Met het rustige, idyllische begin en dan dat middenstuk en orkestraal/theatraal einde. Geweldig. Malpractice heeft echt jaren geduurd en nog steeds is het geen favoriet maar ik hoor nu meer wat (ik denk dat) de bedoeling is. Choas maar toch niet. Schreeuwen maar ook zang. Bizar maar ook fenomenaal

Nee, deze van mijn #1 in de album lijst krijgen? Kans is erg, érg klein (ik heb geleerd nooooit nooit te zeggen).

avatar van gigage
Van Everything's ruined moet ik hier nog ergens een dubbel cd single hebben liggen met aangevuld wat live materiaal . Het prijsnummer van deze Angel Dust staat op beide schijfjes in exact dezelfde uitvoering. Toen was zo'n uitgave wel grappig terwijl we het nu verspilling zouden noemen

gigage schreef:

Mocht echter de ene cd single destijds een flinke kras oplopen had je toch nr. 2 bij de hand. Voor het download tijdperk hadden dat soort aankopen toch ook wel zijn charme

avatar van Don Cappuccino
Malpractice is een van mijn favoriete tracks op deze plaat en ook wel een die een indruk heeft achter gelaten op latere bands. Het is bijna de blauwdruk van The Dillinger Escape Plan (natuurlijk ook een EP met Mike Patton opgenomen) en ook Between the Buried and Me heeft er flink wat inspiratie van, zij hebben zelfs het nummer gecoverd.

avatar van philtuper
Eddie schreef:
Dit is zo´n plaat die ik vroeger echt ge-wel-dig vond (toen hij uitkwam en ik een jaar of 13, en helemaal into Guns 'n Roses was) vervolgens ben ik meer en meer naar het serieuze hak en beukwerk gegaan om nu, na 25 jaar, tot de ontdekking dat ik dit eigenlijk weer een heel erg sterke plaat vind, eigenlijk vind ik hem tegenwoordig beter dan ik hem ooit gevonden heb. (geweldig, dat kinderkoortje)

Hup naar 4,5 sterren jij!

avatar van Cannondale
Met gemak 5 sterren!

avatar van rafke pafke
Het kan goed 15 jaar geleden zijn dat ik dit album in zijn geheel beluisterd heb. Maar zopas opnieuw tijdens een lange rit van voor tot achter beluisterd. En wat een geweldig album is dit eigenlijk toch. Dit ga ik de komende tijd toch weer vaker uit de kast trekken.

Ik vind het eigenlijk van voor tot achter ijzersterk. Die waanzinnige mix van invloeden die telkens herkenbaar is als FNM en ook iedere keer goede nummers oplevert.

Het enige dat me af en toe opvalt is dat de synths gedateerd klinken. Dat is trouwens niet enkel op deze plaat zo, maar op veel albums uit de jaren 90. Om één of andere reden lijken me de synth geluiden uit die periode de tand des tijds veel minder goed te doorstaan dan die uit jaren 70 en 80.
Daarom net geen 5*.

avatar van P8371G
[quote]P8371G schreef:
Weinig toe te voegen aan de reviews voor dit Meesterwerk, in `92 gemaakt en vandaag de dag nog steeds een superplaat.ik heb sinds kort de nieuwe dubbelaar van Angel Dust met op schijf 2 sublieme Live Nummers .
Schijf 1 blijft natuurlijk fenomenaal, gewoon een Must have plaat , had laatst Jizzlobber op mijn koptelefoon die op 100 stond, wat een Wereldnummer blijft dat als je hem hard draait

FNM net over haar hoogtepunt heen wat mij betreft. Soms vermoeid klinkend in bijv. Caffeine (4:28)
Midlife Crisis (4:23) Kan aan mij liggen maar de frisheid van IY en TRT vind ik hier niet terug. Toch draai ik hem nog regelmatig. Everything's Ruined - A Small Victory zijn wel echt fijne nummers!

avatar van Ernie
Heel deze Angel Dust is juist een hoogtepunt Gamma123 .

De 2 nummers die je aanhaalt zijn in mijn oren absolute klassiekers van een band die nooit toegevingen heeft gedaan. Ander geluid dan The Real Thing wel maar ik zou juist zeggen dat ze een nog sterker album hebben gemaakt zonder een grote stijlbreuk met voorgaand werk. Kindergarten, RV, Land of Sunshine, Be Aggressive, Malpractice, Everythings Ruined...ik vind hier echt geen zwakke momenten op. En Mike Patton ontbindt hier voor het eerst echt zijn duivels. The Real Thing was al zo goed als afgewerkt, ook qua zanglijnen, toen hij erbij kwam. Angel Dust is meer zijn eerste staalkaartje bij FNM.

De opvolger van deze Angel Dust, King for A Day Fool for A Lifetime is wel anders. Daar hebben ze fans van het eerste uur verloren vermoed ik, hoewel het eigenlijk mijn favoriete FNM album is. De experimenteerknop wordt daar ver opengedraaid en ze komen er goed mee weg

avatar van milesdavisjr
Het beste album van de heren. Toegankelijkheid en totale waanzin gaan hand in hand en ze komen er mee weg. Gek genoeg vind ik de toegankelijke nummers van deze schijf veruit het beste. A Small Victory, Everything's Ruined, Kindergarten, heerlijk, de stem van Patton komt wat mij betreft ook het beste tot zijn recht in deze songs. Want wat een vooruitgang en verademing was deze man in vergelijking met zijn voorganger Chuck Mosley. Jammergenoeg waren de opvolgers van Angel Dust wat onevenwichtig (King for a Day, Sol Invictus) van aard, of simpelweg beetje saai (AOTY). Het valt mij op dat de productie wel een remaster (of ik heb iets gemist) kan gebruiken, Angel Dust klinkt in mijn oren een beetje mat en knalt niet door de speakers. Easy werd trouwens later (vanwege het grote commerciële succes) aan de schijf toegevoegd en past er eigenlijk prima tussen. Dat is vreemd als je zo'n nummer afzet tegen Jizzlobber, Land of Sunshine en Caffeine maar het geeft ook tegelijkertijd aan hoe de smaak en het acceptatievermogen van vele metal fans langzaamaan ging veranderen en zich aanpaste in de loop van de jaren 90. Faith No More heeft daarin pionierswerk verricht.

milesdavisjr schreef:

Volledig eens met je bericht behalve bij deze opmerking over de opvolgers. KFADFFAL is naar mijn mening minstens even sterk. Patton gebruikt zijn stem daar nog beter dan hier.
En er zijn al remasters uitgegeven van al hun albums, aangevuld met bonusmateriaal en liveregistraties

avatar van milesdavisjr
KFADFFAL is naar mijn mening minstens even sterk

Ik vind King For a Day een heel vermoeiend album, hoewel er wel enkele absolute toppers opstaan (Evidence ). Er staan naar mijn mening enkele nummers op de plaat die vervallen in totale gekte, Patton schreeuwt er op los, en dan haak ik al snel af. Ik vind Angel Dust daarnaast meer een coherent geheel. Ik ben het wel met je eens dat de stem van Patton wat volwassener klinkt op KFAD, met name terug te horen in het al genoemde Evidence, King For a Day en Just a Man.

Toch mooi hoe iedereen albums op zijn eigen manier waardeert, heeft er ongetwijfeld ook mee te maken welk album je voor het eerst hebt gehoord.

Gamma123 schreef:

Dat is absoluut waar. King for a day was mijn eerste FNMalbum een 10tal jaar geleden
Deze Angel Dust is pas een paar jaar later toegevoegd aan de collectie.
Zo zit ik ook meer in het Superunknowkamp dan het Badmotorfingerkamp bij dezelfde discussie over Soundgarden uiteraard....je mag zelf raden welke ik het eerst hoorde.

avatar van jurado
Op dit album laat Patton horen wat een ongelooflijk goede zanger hij is, op King for a Day doet hij daar nog een schepje bovenop, fantastische plaat.
The Real Thing, Angel Dust, King for Day... drie weergaloze platen.

avatar van ZAP!
Grappig dat 'Album of the year' steevast wordt overgeslagen bij het beste werk van FNM. 'The real thing' is voor een deel sowieso nog geen FNM optima forma en 'King...' bevalt teveel b-werk (al zit hun betere / beste werk er ook tussen!). Voor mij zijn het 'AD' en 'AotY' de toppers.