Faith No More - Angel Dust (1992)

Label: Slash

1. Land of Sunshine (3:44)
  2. Caffeine (4:28)
  3. Midlife Crisis (4:23)
  4. RV (3:43)
  5. Smaller and Smaller (5:11)
  6. Everything's Ruined (4:33)
  7. Malpractice (4:02)
  8. Kindergarten (4:31)
  9. Be Aggressive (3:42)
  10. A Small Victory (4:57)
  11. Crack Hitler (4:39)
  12. Jizzlobber (6:38)
  13. Midnight Cowboy (4:12)
  14. Easy * (3:07)
  15. Easy [Live] * (3:06)
  16. Be Aggressive [Live] * (4:12)
  17. Kindergarten [Live] * (4:15)
  18. Mark Bowen [Live] * (3:17)
  19. As the Worm Turns * (2:38)
  20. Easy [Cooler Version] * (3:09)
  21. Das Schutzenfest [German Version] * (2:59)
  22. As the Worm Turns [Mike Patton Vocal] * (2:39)
  23. Let's Lynch the Landlord * (5:56)
  24. Midlife Crisis [The Scream Mix] [Remixed by Matt Walllace] * (3:52)
  25. A Small Victory [R-Evolution 23] [Full Moon] [Mix] * (7:21)
  26. Easy [Live in Munich 9th November 1992] * (3:11)
  27. Be Aggressive [Live in Munich 9th November 1992] * (3:41)
  28. Kindergarten [Live in Munich 9th November 1992] * (4:16)
  29. A Small Victory [Live in Munich 9th November 1992] * (4:53)
  30. Mark Bowen [Live in Munich 9th November 1992] * (3:15)
  31. We Care a Lot [Live in Munich 9th November 1992] * (3:59)
  32. Midlife Crisis [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:34)
  33. Land of Sunshine [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:36)
  34. Edge of the World [Live in St. Louis 18th September 1992] * (5:03)
  35. RV [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:50)
  36. The World Is Yours [Outtake from Angel Dust Sessions] * (5:52)
avatar van kaztor
orbit schreef:
Ik vind RV stukken beter, samen met Jizzlobber en Crack Hitler de beste drie wat mij betreft.

Hah! RV...

muziekhater schreef:
Wat een teleurstelling na het briljante The Real Thing, stukken minder creatief en origineel. Een paar leuke nummers weten het nog net op een gemiddelde score te tillen.

Dit is voor mij echt de meest onbegrijpelijke uitspraak ooit op muziekgebied.Als deze cd niet creatief en niet orgineel is dan weet ik het echt niet meer.

avatar van orbit
Hij wordt dan ook gedaan door "muziekhater"

hmm inkoppertje he.

faith no more is altijd origineel gebleven zelfs in hun covers!! ze hebben overal schijt aan,wereldramp toen ze uit elkaar gingen. ik mis ze nog steeds!! wat easy betreft; bekijk de clip eens goed dan weet je wat ze met dit nummer bedoelden! is ook niet mijn muziek maar feit staat dat mike een geweldige stem heeft wat in dit nummer duidelijk naar voren komt. persoonlijk vind ik dit 1 van de beste albums van fnm.

LocoHermano
Heb 'm al een tijdje, maar luister hem nu pas voor de eerste keer aandachtig. Een paar liter minder toegankelijk dan the Real Thing, maar ik hoor wel meteen een paar kneiters, vooral richting het einde. Dit is volgens mij een groeier.

avatar van Hanszel
Is inderdaad -althans voor mij- de ultieme groeiplaat. M'n broertje had 'm, klonk wel aardig, ik ging luisteren in de platenzaak maar vond het te takkeherrie. Na herhaalde beluistering toch gekocht (twee keer zelfs, heb nu de dubbelaar met 4 track live-cd) en voilà, staat nu (muurvast) op 1 in mijn albumlijst. Geniaal gewoon. Musichater moet maar fijn Britney gaan luisteren ofzo.

avatar van muziekhater
haveman schreef:

Bedankt voor het compliment Haveman

muziekhater schreef:

Heb em nog even beluisterd,wat ik al jaren wekelijks doe.

Stevige gitaren en zingen in een soort interviewende vorm in het openingsnummer Land Of Sunshine.

Deze interviewende techniek komt nog even terug in het vaak van tempo wisselende Caffeine.

Na tweede refrein van Midlife Crises, waarvan ik vind dat het sowieso iets Hip Hop achtigs heef een soort trip-hop achtig stukje muziek.En dan die tekst; "You're menstruating heart,it ain't bleeding enough for two".(iedereen denkt wat anders)

Een dronkemansballade in de vorm van Rv met een heerlijke tekst.Zeker als je iemand in je omgeving kent op wie deze tekst van toepassing is.

In Smaller And Smaller wederom na het tweede refrein een triphop achtig stukje met een vleugje arabische stijl.

Everythings Ruined is een beetje de engelstalige "Als je wint heb je vrienden".

Malpractice is heerlijk om je hele meubulair op te verbouwen en neigt hier en daar naar death-metal.

In Kindergarten zit op een fantastische manier een stukje sportverslaggeving verwerkt.

B-E-A-G-G-R-E-S-S-I-V-E! Gespeld door cheerleaders,hoe geniaal wil je het hebben?

Als ik het goed heb een grote hit geweest in Japan,A Small Victory.
"If I speak at one constant volume, at one constant pitch,at one constant rhythm,right into your ear,you still won't hear".

En dan de twee absolute meesterwerken Jizzlobber en Crack Hitler.Gillende sirenes,kikkers,megafoon,kerkorgels en wat een opbouw!Geniaal!

Ten slotte nog een stikje instrumentaal om wat bij te komen,een soort aftiteling.

Hoezo niet creatief en niet orgineel.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.

avatar van orbit
muziekhater staat denk ik ook letterlijk alleen in zijn mening.. destijds keerden veel traditionele metalfans die Real Thing nog wel wisten te waarderen deze waanzin de rug toe, jaaaren later herontdekten een aantal daarvan de plaat alsnog. Maar de plaat was letterlijk zijn tijd vooruit.

avatar van notsub
Als je deze direkt na The Real Thing draait hoor je gelijk hoe volwassen dit album is. Echt alles is een stapje verbeterd en doordachter uitgevoerd. Land Of Sunshine neigt nog wat naar The Real Thing, maar op het voortreffelijke Caffeine gaat de band al helemaal los. Dit Caffeine is voor mij het hoogtepunt van de CD en laat horen hoe goed FNM en met name Mike Patton was.De genialiteit van absurde keyboardgeluiden, zware gitaren en vocale uitspattingen zijn ook in de andere nummers kenmerkend, soms rustig dan weer agressief. Andere hoogtepunten zijn Be Aggressive en Jizzlobber. Easy hoeft niet zo van mij.

Sammael
Ik vind deze ook gaver dan zijn voorganger (die ik ook al erg goed vond), vooral omdat deze meer variatie kent en veel absurder is. Volgens mij heeft Mike Patton hier ook meer invloed gehad bij het tot stand komen van de nummers. 4,5* is dit mij wel waard.

avatar van Thomaz75
Faith No More is zo'n band geweest waarvan er af en toe één uit duizenden opstaat en alles wat gangbaar is volkomen overhoop gooit. Het album "Angel Dust" definieert mijns inzien Faith No More als zijnde zo'n band... Ik draai 'em 15 jaar na dato nog met grote regelmaat en hoop dat over nog eens 15 jaar nog steeds te doen.

avatar van Sir Spamalot
Opnieuw een knaller na het al meesterlijke "The Real Thing".
Ik kan er jaren na datum nog steeds niet mee lachen dat de platenmaatschappij na enkele maanden het album opnieuw uitbrachten met "I'm Easy" erop. Dat was dan wel geen meesterlijk nummer, maar dan is mijn afschuw ontstaan voor meerdere versies van hetzelfde album. Niet de schuld van de groep, maar van een platen maatschappij die geld ruikt.

Angel Dust zit bij mij nog regelmatig in de cd-speler.

Empyrium
Sterk album van Faith No More, maar toch een tegenvaller na The Real Thing. Wel erg jammer dat de band helaas al jaren niet meer bestaat was altijd weer een aangename verrassing om het nieuwe werk van de heren te horen, een band die ik al volg sinds hun debuut uit 1985.

avatar van andnino
Je leert nog eens wat kennen via Tony Hawk's Pro Skater ^^ Midlife Crisis is erg sterk, het hele album trouwens.

Wolfgang1975
Uitstekende plaat van één van de meest verrassende bands ooit. Faith No More Heeft misschien niet altijd even constant gepresteerd, maar is wel altijd origineel geweest. Ook met Angel Dust verveel je je weer geen moment. Uitschieters zijn RV, Midlife Crisis en Be Aggressive.

avatar van andnino
Ik las laatst dat op het nieuwe (in de maak) Disturbed album misschien een cover van Midlife Crisis komt te staan... benieuwd

avatar van Dexter
Topalbum. Duidelijk dat Patton hier meer invloed had, want deze luistert wat minder gemakkelijk weg dan 'The Real Thing', maar als het kwartje eenmaal valt wil je niks anders meer. Wat een genot zijn nummers als RV, Malpractice, Be Aggressive en A Small Victory toch! En niet te vergeten de zeer verdienstelijke cover van 'Easy'

avatar van Dexter
Sir Spamalot schreef:
Ik kan er jaren na datum nog steeds niet mee lachen dat de platenmaatschappij na enkele maanden het album opnieuw uitbrachten met "I'm Easy" erop. ... Niet de schuld van de groep, maar van een platen maatschappij die geld ruikt.

Inderdaad belachelijk. Ik heb dat nummer er ook gewoon 'bijgedownload' (illegaal). Dat ze die re-releases maar ergens stoppen waar de zon niet schijnt.

avatar van kaztor
Empyrium schreef:

Een tegenvaller?? Leg eens uit.

avatar van Joy4ever
Ik weet nog goed dat mijn overbuurjongen de intro van Midlife Crisis keer op keer hard afspeelde. De muziek schalde door zijn raam naar buiten. Mij hoorde je niet klagen . Echt een prachtig album met een aantal ijzersterke nummers. Zelf ben ik altijd zeer gecharmeerd geweest van Everything's Ruined. Vooral het einde van dat nummer bezorgt me keer op keer kippenvel. De diversiteit van de songs is één van de sterkste punten van Angel Dust. Daarnaast ben ik een groot fan van het drumwerk van Mike Bordin.

avatar van vin13
Aan de Sky radiofans raadde ik deze plaat aan omdat ze Easy zo mooi vinden, ze zullen nooit meer mijn advies vragen. Volgende keer The Commodores maar aanbevelen.

Superplaat met mooie combinatie van stijlen en met 1 van de beste en vreemdste zangers op rockgebied.

Geweldige cd dit

vin13 schreef:
Volgende keer The Commodores maar aanbevelen.

Ook absoluut niks mis mee natuurlijk

WoetR
Het het album in huis gehaald na het spelen van GTA San Andreas waarop het geniale midlife crisis een soundtrack is. Dit album als geheel (daarmee bedoel ik bijna alle nummers) hebben een hoop tijd nodig gehad bij mij. Stuk voor stuk begonnen de nummers heel aanstekelijk te werken, van RV t/m Jizzlobber. Steeds meer begon ik het meesterwerk in dit album (een echte groeiplaat) te herkennen.
Dat ze wegkomen met het maken van een wals is ongelofelijk, maar RV hoort voor mij samen met Kindergarten bij de beste twee platen van het album.
Minpunt: Midnight Cowboy (??????????????????????)
4.5

haveman
Gefeliciteerd en nog vele jaren luisterplezier!

Jammer dat je geen top 10 hebt.Het andere materiaal van FNM mag er ook zijn. Vooral King for a day en Real thing.

avatar van Sir Spamalot
kaztor schreef:
Een tegenvaller?? Leg eens uit.

Inderdaad, ik vind dit verre van een tegenvaller. Geef dit album nog eens een (ferm verdiende) luisterbeurt, zou ik zeggen.

Midnight Cowboy is juist vet.... van de film.

luijsterburg
Na een maand komt hij pas me top 10 binnenwandelen, het heeft echt even geduurd voordat ik hem ging waarderen. Favorieten zijn Kindergarten, Be agressive en natuurlijk Midlife Crisis.