Faith No More - Angel Dust (1992)

Label: Slash

1. Land of Sunshine (3:44)
  2. Caffeine (4:28)
  3. Midlife Crisis (4:23)
  4. RV (3:43)
  5. Smaller and Smaller (5:11)
  6. Everything's Ruined (4:33)
  7. Malpractice (4:02)
  8. Kindergarten (4:31)
  9. Be Aggressive (3:42)
  10. A Small Victory (4:57)
  11. Crack Hitler (4:39)
  12. Jizzlobber (6:38)
  13. Midnight Cowboy (4:12)
  14. Easy * (3:07)
  15. Easy [Live] * (3:06)
  16. Be Aggressive [Live] * (4:12)
  17. Kindergarten [Live] * (4:15)
  18. Mark Bowen [Live] * (3:17)
  19. As the Worm Turns * (2:38)
  20. Easy [Cooler Version] * (3:09)
  21. Das Schutzenfest [German Version] * (2:59)
  22. As the Worm Turns [Mike Patton Vocal] * (2:39)
  23. Let's Lynch the Landlord * (5:56)
  24. Midlife Crisis [The Scream Mix] [Remixed by Matt Walllace] * (3:52)
  25. A Small Victory [R-Evolution 23] [Full Moon] [Mix] * (7:21)
  26. Easy [Live in Munich 9th November 1992] * (3:11)
  27. Be Aggressive [Live in Munich 9th November 1992] * (3:41)
  28. Kindergarten [Live in Munich 9th November 1992] * (4:16)
  29. A Small Victory [Live in Munich 9th November 1992] * (4:53)
  30. Mark Bowen [Live in Munich 9th November 1992] * (3:15)
  31. We Care a Lot [Live in Munich 9th November 1992] * (3:59)
  32. Midlife Crisis [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:34)
  33. Land of Sunshine [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:36)
  34. Edge of the World [Live in St. Louis 18th September 1992] * (5:03)
  35. RV [Live in Dekalb, Illinois 20th September 1992] * (3:50)
  36. The World Is Yours [Outtake from Angel Dust Sessions] * (5:52)
avatar van Bighead
Mooi album. Ook stukken beter geluid dan the real thing en in elk geval stukken volwassener dan alle voorgangers.
Klassieker.

Alles is al gezegd.
Het is een geniaal album, en zeker mijn favoriet van FNM. Het album er na, King for a day... was zo'n grote teleurstelling. Album of the year vind ik wel weer erg sterk, maar kan niet tippen aan dit meesterwerk.

angels dust moet zeker in mijn top tien aller tijden staan, want ik herinner me dit album als één van de weinigen die me zo heeft kunnen "pakken", een album dat ik heb grijs gedraaid, een album die impact had op mijn muzikale vormgeving (later deed oa Rage Against The Machine dat ook nog eens!), het was in de periode van nirvana en pearl jam, en toch sla ik dit album hoger aan!!

er zijn weinig tot geen mindere nummers, elk nummer brengt je naar hogere sferen!
een dikke 5

Johnny schreef:

een dikke 5

Véél beter/ interessanter dan Pearl Jam of nirvana!! Of RATM (wat me na een luisterbeurt of tien toch wel begon te vervelen eigenlijk).

avatar van LittleBox
Alleen al vanwege het slot van A Small Victory briljant.

IF I SPEAK AT ONE CONSTANT VOLUME
AT ONE CONSTANT PITCH
AT ONE CONSTANT RHYTHM RIGHT INTO YOUR EAR,
YOU STILL WON'T HEAR, YOU STILL WON'T HEAR

Dit album heb ik ook helemaal grijsgedraaid. Jizzlobber met de volumeknop maximaal werd niet altijd in dank afgenomen door de buren, maar ja, dat soort dingen moet nu eenmaal gebeuren zo af en toe.

[edit] ik lees nu pas dat twin bovenstaand deel van de lyrics ook al als hoogtepunt van het album heeft bestempeld.

avatar van Joy4ever
Mooiste albumhoes allertijden. Everything's ruined vind ik erg sterk net als Midlife Crisis. Nu luister ik geen FnM meer.
Destijds een van mijn favoriete bands. Maar ik heb er nu de kracht niet meer voor.

Crack Hitler is zeer stoer

avatar van sq
sq
Nu voor de tweede maal helemaal gehoord, als album dat ik 'moest hebben'. Opmerkelijkst is toch wel de gigantische afwisseling, veel meer dan ik had gedacht en ook veel meer dan gebruikelijk bij het wat steverige repertoire. Zelfs "easy", wat me weerhield van heel Faith no More, omdat ik het een flauwe cover vond, ga ik in een ander perspectief zien.

Niet helemaal mijn muziek, en zeker niet altijd, maar mooi genoeg om nog vaker te spelen. Ik kan me goed voorstellen dat dit als een van de top-albums geldt bij menigeen.

avatar van orbit
Easy was echt ongelovelijk kut! Stond trouwens ook helemaal niet op deze plaat, en terecht!
Ik luister Angel Dust ook niet heel vaak meer, maar hij blijft een erg warme plek in mijn hart hebben. Bewees inderdaad dat er meer was tussen metal of metal..

orbit schreef:

Ik vind de cover van Easy helemaal niet zo 'kut'. Wat velen niet begrijpen is dat die cover voor de gein was opgenomen, eigenlijk nadat het album was uitgebracht.
Laat Faith No More dat geintje op single uitbrengen en er zowaar een wereldhit mee scoren!! Ik denk dat ze daarmee hebben aangegeven dat als een nummer mierzoet, aalglad en gemakkelijk door een groot publiek te verhapstukken valt, het vanzelf wel een grote hit wordt.
Dat het uiteindelijk toch maar aan Angel Dust is toegevoegd zegt volgens mij meer over de platenmaatschappij dan over de band. Maar eerlijk gezegt vind ik het zo slecht nog niet. Mike Patton zingt met een sarcastisch ondertoontje en de gitaarsolo is eigenlijk ook best wel vet.

Angel Dust zelf: Waanzinnig goed album. Het slaat je om de oren met stijlwijzigingen en schiet hier en daar vet bruut uit de bocht. Heerlijk! I'm Easy draagt mijns inziens alleen maar bij aan de schizofrene sfeer.
Topplaat!

5!!

Ze kwamen met concerten in die tijd op met een aerobic versie van The Final Countdown van Europe. En in nummers verwerkten ze stukjes van New Kids On The Block en Technotronic; ik mag die vorm van humor wel.

deric raven schreef:

Dat is nou precies waar ik op doel!
Die cd-single van Easy is trouwens een grote grap.
Songs To Make Love To heet het, met 2 neukende neushoorns op het hoesje en nog 3 hilarische covers.

Zo'n band moet je op handen dragen!

johannesA
het nummer smaller and smaller is het mooiste nummer op deze cd. lekker relaxed gezongen.

avatar van orbit
Ik vind RV stukken beter, samen met Jizzlobber en Crack Hitler de beste drie wat mij betreft.

avatar van we tigers
deric raven schreef:

Dat waren fantastische concerten! Ik heb ze toen op Torhout (denk ik) gezien en ze bliezen met een enorme energie alle andere bandjes ver weg.

avatar van king_arthur
Ik vond dit altijd een geweldig album. Ik had het alleen op cassette en die heb ik destijds helemaal stuk gedraaid. Ik was deze plaat eigenlijk een beetje vergeten. Van de week maar eens kijken of ie ergens voor een leuk prijsje te vinden is

Waah ja. Beste FNM album, maar Album of the year komt in de buurt hoor, daar zit geen half punt verschil tussen ofzo. Het verschil zit er echter wel.
Crack Hitler en RV zijn echt geniaal, maarja wat niet

avatar van Fresch
één van mijn lievelingsbands allertijden

avatar van dix
dix
5 punten

omdat bij mij die draak 'easy' ontbreekt.

Aan het luisteren. Behoorlijke funky metal die heringen naar de vroege chillipeppers oproept(dit is de eerste keer dat ik een faith no more album luister.)

oei laat Patton het maar niet horen, en zeker de Peppers zelf niet. Die vonden namenlijk dat FNM goedkoop jatwerk van hun waren enzo, toen der tijd nogal boos geweest. Patton heeft ze natuurlijk af en toe flink in de zeik gezet daarmee. Dat kun je wel aan hem overlaten.

ThirdEyedCitizen schreef:

Zeker, maar de RHCP klinken ook duidelijk door. Jatwerk? Meschien, maar wel onzettend leuk jatwerk toch geef ik meer om tomahawk

avatar van muziekhater
Wat een teleurstelling na het briljante The Real Thing, stukken minder creatief en origineel. Een paar leuke nummers weten het nog net op een gemiddelde score te tillen.

Huh?! Wat bedoel je dan precies met creatief en origineel? Ik vind beide albums echt super, maar begrijp niet goed waar en hoe de band creatiever is op Real Thing (of 'on-creatief' is op Angel Dust)?

avatar van orbit
Ik kan er ook met mijn pet niet bij... deze is aanzienlijk origineler dan The Real Thing zelfs! Was echt een revelatie zelfs destijds voor de trouwe FNM fans!

avatar van HammerHead
Er wordt hier een trend die op The Real Thing werd ingezet beduidend beter uitgewerkt en het gaat wat mij betreft een stuk meer de diepte in.

avatar van Lin
Lin
Toch leuk die updates doorbladeren, heb dit album gelijk opgezet, lang geleden zeg, maar nog steeds best lekker

avatar van ozwald
geinig dat deze plaat in de top 250 staat;

kan me vergissen maar volgens mij deed deze ten tijden van de release in 1992 niet bijzonder veel (veel minder in iedfer geval dan zn voorganger die m.n. in de States erg goed verkocht).

orbit schreef:

Wederom snap ik niet wat er bedoeld wordt met de term 'origineel'.

avatar van kaztor
Degenen die beweren dat The Real Thing origineler klinkt dan dit album hebben niet erg goed opgelet.