Kent - Då Som Nu För Alltid (2016)

Zweden
Label: RCA

1. Andromeda (4:38)
  2. Tennsoldater (4:08)
  3. Vi Är för Alltid (4:51)
  4. Den Vänstra Stranden (4:48)
  5. Nattpojken & Dagflickan (3:58)

met Anna Ternheim

6. VI Är Inte Längre Där (5:19)
  7. Förlåtelsen (5:55)
  8. Skyll Inte Ifrån Dig (4:29)
  9. Gigi (3:53)
  10. Falska Profeter (6:21)
  11. Den Sista Sången (5:16)
avatar van Pinsnider
Nou, daar staat hij dan, de allerlaatste plaat van de allergrootste muziekhelden allertijden.... Moeten we daar dan melancholisch of treurig van worden? Mwâh, weet het niet. Bij hun vorige had ik al het idee dat het de laatste zou zijn. Van de andere kant: de definitieve aankondiging dat het allemaal voorbij zal zijn na deze plaat komt toch wel binnen. Vooral de manier waarop (grote klasse overigens. Voor degenen die het nog niet gezien hebben:

kent går i graven – startar sista färden med Egoist | Kent.nu - Officiell hemsida för Sveriges största rockband - Kent

Wel wakkert het de nieuwsgierigheid aan wat ze als laatste woorden zullen hebben. Wordt het een topplaat als sluitstuk, of kabbelt het langzaam weg op een manier die op Tigerdrottningen is ingezet....

avatar van snarf349
Jammer dat ze na dit album stoppen. Ik vind wel dat ze nog een knaller van een live album uit moeten brengen....

De clip op de link van Pinsnider: Då Som Nu För Alltid - YouTube

avatar van SirNoodle
Geen Egoist op de tracklist, die zal dan waarschijnlijk opduiken op de 'greatest hits' die er ook nog aankomt. Live CD: ja, zou ik ook wel fantastisch vinden. Wie weet, een afsluit-dvd en cd van het allerlaatste concert.

Artwork doet me wat denken aan Du & Jag Döden. Sommige songtitels zijn wel gewoon grappig op een bepaalde manier: de laatste song, we zijn er voor altijd en we zijn er niet meer, valse profeten... altijd al een speciaal gevoel van humor gehad, die zweden.

Bedankt om het album zo snel toe te voegen Pinsnider, een klein puntje van correctie wel: Tigerdrottningen is geen intro naar een wegkabbelend wegje, bekijk dat eens van den andra sidan

avatar van Pinsnider
hahahaha, scherp op de vroege morgen en daar zijn we het toch echt gruwelijk met elkaar oneens
Laat het dan maar de opmaat naar een laatste meesterwerk zijn. Klinkt positiever toch?

avatar van snarf349
Goed gedaan al die album verwijzingen in het clipje van Då Som Nu För Alltid !!

avatar van SirNoodle
Ik vind dat clipje ook geweldig. En de muziek erbovenop ook, heel passend. Een wilde gok: die muziek is 'andromeda', en dat is de intromelodie van het laatste album. Om één of andere reden lijkt de titel 'andromeda' mij een instrumental te zijn

Nog een maandje wachten, en dan zien we als Då Som Nu För Alltid nog een laatste Kent-meesterwerk is (misschien zelfs beter dan Tigerdrottningen )

avatar van chevy93
Helaas kan ik geen Zweeds, dus ik kan hun berichten nooit lezen. Hier wel en zie ik dat ze (helaas) gaan stoppen. Sinds ik Isola ontdekte bij het album v/d week altijd een sympathieke band gevonden. Staat garant voor kwaliteit. Hopelijk wordt het laatste album weer eens een échte topper.

avatar van El Stepperiño
Stoppen?? Ik heb deze band pas iets meer dan een jaar geleden ontdekt en geniet met volle teugen van de albums die ze hebben gemaakt! Vooral Röd en Du Och Jag Döden zijn favoriet. In mijn last.fm-profiel hebben ze zich in dat jaar opgewerkt naar een derde plaats in de categorie meest gedraaide artiesten. Dan maar hopen dat dit echt goed wordt. Dat we met alle Kent-liefhebbers nog 1 geweldig album aan onze platencollectie toe kunnen voegen. Want mijn top 10 voor 2016 begint al aardig vorm te krijgen...

Edit: het nummer Vi Är Inte Längre Där klinkt alvast lekker

avatar van Pinsnider
Wat ik zo even las over de releaseparty waren geluiden over een lekker ronkende bombastische plaat met een zeer sfeervolle afsluiter.... Mmmmm, alleen al het woord "bombastisch" doet me goed. Hoop dat het klopt.....

Pinsnider schreef:

Bombastisch? Ik hoor het niet, ik hoor vooral een popalbum wat soms lekker wegdanst. Soms krijg ik er haast een Pet Shop Boys gevoel bij (Den Vänstra Stranden bijvoorbeeld).

Voor mijn gevoel gaat het verder waar ze met Tigerdrottningen aan begonnen waren.

avatar van Jacobgallagher
Het album staat hier vanaf 0:00 uur vannacht op. Het klinkt weer als een klok, geheel in lijn met Tigerdrottningen. 'Forlåtelsen', 'Vi är för Alltid' en vooral 'Tennsoldaten' zijn inmens pakkende Kentnummers waar meteen je Jocke Berg-danspasjes op kunt loslaten. 'Gigi' heeft ook wel een heftig en hard refreintje, trouwens.

aERodynamIC schreef:

Ow ow ow, daar maak je Pinsnider niet gelukkig mee, die heeft Tigerdrottningen zo hoog staan, daar kan niks aan tippen

Nog niks beluisterd van het album, ik wil er dit weekend echt tijd voor maken, zonder randbeslommeringen.

Oei, oei, de spanning!!!
En het hoeft geen ramp te zijn als het klinkt als de Pet Shop Boys in het verlengde van Tigerdrottningen, maar dan hoop ik wel dat de saus er dit keer wél overheen gaat in plaats van dat we alleen maar droge pasta voorgeschoteld krijgen.... Wel pasta van topkwaliteit uiteraard....

avatar van El Stepperiño
Yesyesyes hij is uit! Nu nog m'n aandacht weten te verdelen tussen dit, de Prog ladder en de nieuwe Radiohead. En dan ook binnenkort nog de nieuwe Marillion! Ik hou het nét bij...

avatar van Guinness1980
Ai... Ik lees hier dat dit het laatste album van Kent gaat zijn. Jammer. De vorige vond ik iets minder dan de rest maar Kent is een van de weinige bands die werkelijk geen enkel slecht album gemaakt hebben.
Ben heel benieuwd naar deze! Binnenkort maar bestellen om de collectie weer compleet te hebben!

avatar van El Stepperiño
Twijfel na 4 luisterbeurten tussen 4 en 4,5*, maar dit groeit zo hard dat ik rustig op 4,5 in durf te zetten! Prachtig

avatar van Guinness1980
Op Spotify geluisterd. Klinkt weer erg goed! Laat een vele betere indruk achter dan Tigerdrottningen.

avatar van SirNoodle
Wel dan... het laatste album van Kent. Dat alleen al zorgt voor een 'andere' beluistering. 't Is de laatste hé, hierna is het over qua materiaal (wel nog een tournee enz). De wil om dit heel goed te vinden is er dan natuurlijk wel.

is het dat ook? Goh, 't is nog veel te vroeg om zoiets te zeggen. Het lijkt een simpel album met simpele electro/pop/rock nummers, maar er zit toch heel veel gelaagdheid in, heel veel kleine details. Heel veel ontdekwerk nog.

Mijn eerste indrukken:
Het eerste blok van 3: Andromeda / Tennsoldater / VI Är För Alltid... Andromeda is geen opener die echt binnenvalt, maar het bloeit mooi open, en dat kids-geroep vind ik echt goed. De 2 erna bevallen me ook heel erg, veel klankspel op Jokke zijn stem, mooie melodie.

Den Vänstra Stranden: hou ik nog even in beraad. De synth-klanken klinken wat te goedkoop voor me, maar er zit zo'n heerlijk ouderwetse gitaarklank in...

Daarna het zwakste nummer voor mij: het duet met Anna Ternheim. Ik had er ook wel echt hoge verwachtingen van omdat Godhet (met Beatrice Eli) vanop het vorige album een favoriet van me is, en ergens zat ik wel te hopen op nog eens zo'n heerlijk duet. Op dit moment doet het me echter weinig.

VI Är Inte Längre Där / Förlåtelsen / Skyll Inte Ifrån Dig; weer een drieluik, met het fantastische en immer groeiende VI Är Inte Längre Där. Voor mij is dit momenteel het sleutelnummer, heerlijk melancholisch. Förlåtelsen is zo'n typisch kent-album-nummer: mooi, vol klasse.

Gigi is het tweede grote vraagteken op dit album. De titel deed me denken aan goedkope Italiaanse eurodisco, het nummer zelf doet me wat te gekunsteld aan. Wat hortende melodie ook, wat teveel 'een poging tot'. Zwakste nummer op dit moment voor mij.

Gelukkig komen we dan aan een fantastisch tweeluik als afsluiter... Falska Profeter is alles wat Kent is, duimen/hopen/dromen dat dit op de setlist komt. En Den Sista Sången is alles wat een lied met die titel op een laatste album moet zijn: een waardige afsluiter. Emotioneel zonder treurig te zijn, melancholisch met voldoende zonlicht, en er zit een klein stukje in waar het even lijkt los te barsten... laat dat maar het moment zijn op concerten waarop de hele band nog eens echt loos gaat.

Op zijn geheel: veel electronische geluiden, veel kleine details, veel bewerking van Jokke zijn stem ook (maar wel mooi gedaan). Het is geen instant-meesterwerk, ik vermoed ook dat het dat nooit echt gaat worden, het zal altijd gewoon 'het laatste album' blijven, met een paar hele goeie songs. Als er iets fout aan is, dan is het dat het die zelfopgelegde last van 'allerlaatste' niet afgeschud krijgt, ik bleef continu denken 'yep, dit zijn de laatste loodjes'.

Overwegend positief dus toch wel, met 3 absoute prijsnummers, nu al: VI Är Inte Längre Där, Falska Profeter, en Den Sista Sången. En dan vermoed ik dat er nog wel wat pareltjes zichzelf zullen ontvouwen. Tijd om nog wat verder te ontdekken, we beginnen met 4 sterren.

avatar van SébastienY
Een oerdegelijk album van een oerdegelijke band. Meer kan en wil ik er ook niet over zeggen. Kent heeft al voldoende bewezen zeer robuuste albums te kunnen maken, en dat zouden ze nog honderd jaar kunnen doen. Zonde dat dit het einde is.

avatar van Pinsnider
Argh: Bengans levert niet wegens creditcardproblemen....
En ik ga niet luisteren voordat ik het fysieke exemplaar in handen heb....
Maar hoe lang houd ik het nog vol.....
Spannende berichten hierboven.

Pinsnider schreef:
Argh: Bengans levert niet wegens creditcardproblemen....
En ik ga niet luisteren voordat ik het fysieke exemplaar in handen heb....
Maar hoe lang houd ik het nog vol.....
Spannende berichten hierboven.

Jeetje, wat een zelfbeheersing. Mooi om te zien
Mijn absolute favoriet is op dit moment Falska Profeter, echt heerlijk

zelfkwelling
Gelukkig heb ik genoeg afleiding met het nakijken van de eindexamens anders had ik het niet volgehouden....
Mooi dat jullie zo enthousiast zijn!

avatar van Pinsnider
Hoed af en een diepe buiging!
Wat een prachtige plaat om je carrière mee af te sluiten. Vol met dubbelzinnigheden, verwijzingen naar het verleden en excuses nu het einde bijna daar is.
En het allerbelangrijkste: eindelijk weer eens een Kent-plaat waar je van het begin tot het einde intens van kunt genieten. Het geluid is over de gehele linie warm en gloedvol, in tegenstelling tot de kilheid van Tigerdrottningen en de wisselvalligheid van de plaat daarvoor.
Oke, Nattpojken en Skyll... zijn typische Kent-vullers, maar ze passen mooi in het geheel.
Het komt niet in de buurt van Röd en Du & Jag Döden, maar wat is dit een prachtige plaat!!!

avatar van frolunda
Een aantal nummers gaat nog wel,vooral Tennsoldater vind ik vrij sterk maar in zijn geheel klinkt Då Som Nu För Alltid me toch te soft,saai en gelikt.Wel goed in elkaar gezette pop maar ik mis het avontuur een beetje.Dan vond ik Du & Jag Döden,de enige andere plaat die ik van Kent ken toch een stuk beter.
Blijkbaar sta ik,gezien de overige stemmen hier wel alleen in.

avatar van wizard
frolunda, op basis van wat ik tot nu toe gehoord heb, ben ik het wel met je eens. Ik heb echter nog niet gestemd, omdat ik nog eens goed voor dit album wil gaan zitten.

avatar van El Stepperiño
Misschien nog een paar keer beluisteren frolunda, dat helpt altijd enorm bij albums van Kent is mijn ervaring. En anders kun je natuurlijk ook de andere albums een kans geven. Ik vind zelf naast Du Och Jag Döden, welke je zelf al noemt, Röd een fantastisch album.

avatar van Pinsnider
Kan me er ook wel iets bij voorstellen; het is vrij tam allemaal, als je het vergelijkt met Du&Jag Döden en Röd.
Volgens mij is dit ook voor het eerst een Kent-plaat waar de teksten écht een meerwaarde vormen. Ik ben niet zo heel goed in Zweeds, maar het lijkt wel of de teksten gaan over de afgelopen 25 jaar en de ervaringen die de band heeft met zichzelf, elkaar, het land, de stad van herkomst en de fans. Het lijkt bol te staan van de metaforen die daar naar verwijzen en dat maakt het voor mij een melancholisch meesterwerk, in plaats van een saaie plaat. (maar misschien zit ik er grandioos naast haha)

avatar van El Stepperiño
Ja maar dat vind ik dan juist het mooie. Ik versta ook geen Zweeds, maar het gevoel dat ik van de muziek krijg is onomstotelijk en ik zou het daarom bijna niet willen verpesten met de betekenis van de teksten. Eenzelfde gevoel heb ik bij Sigur Rós, waarbij ik ook absoluut niet wil weten waar de teksten over gaan.

avatar van Jacobgallagher
Het openings-drieluik 'Andromena' - 'Tennsoldater' - 'Vi är för alltid' en 'Falska Profeter' zijn de nummers die hier op repeat staan. 'Andromena' is een wat a-typische opener, een song in de trant van 'Dom Som Försvann' (de link is snel gelegd met de kinderkoortjes) waarvan je de refreinen 'Vi är kids (just kids)' heerlijk kunt meeblèren. 'Tensoldater' is een instant klassieker, zou een wereldhit zijn was het gezongen in het Engels en door een naam met wereldfaam. Ik vermoed dat dit ook zeker een single wordt en misschien een zomerhit in Zweden. 'Vi är för alltid' is een stevig titelnummer met sterk refrein. Ik word intens gelukkig van de verses en refreinen die worden aangezwengeld in 'Falska Profeter'. Om het nu in z'n geheel een van de sterkste albums van Kent te noemen, dat zeer zeker niet, maar naar mijn mening herbergt het weer een rits aan ijzersterke nummers, instant klassiekers en hits zoals ik van mijn allerfavorietste band gewend ben.

avatar van SirNoodle
Voor mij is het een album dat zich langzaam ontvouwt, en steeds mooier wordt. Heel gedetailleerd allemaal, CD-versie klinkt trouwens nog een pak beter dan de spotify-versie, terwijl ik nu niet echt een geluidsfetisj heb.

Openings 3-luik, het afscheidsduo en dan middenin VI Är Inte Längre Där, dat zijn voor mij de toppers. Al begint Den Vänstra Stranden ook aan een opmars, in het refrein zit er een heerlijke bas-ondertoon.

Den Sista Sången: die gitaar-riedel op het einde... eentje waar Robert Smith van The Cure jaloers op is