Led Zeppelin - Box Set (1990)

Label: Atlantic

1. Whole Lotta Love (5:34)
  2. Heartbreaker (4:14)
  3. Communication Breakdown (2:27)
  4. Babe I'm Gonna Leave You (6:41)
  5. What Is and What Should Never Be (4:44)
  6. Thank You (4:47)
  7. I Can't Quit You Baby (4:16)
  8. Dazed and Confused (6:26)
  9. Your Time Is Gonna Come (4:14)
  10. Ramble On (4:23)
  11. Travelling Riverside Blues (5:10)
  12. Friends (3:54)
  13. Celebration Day (3:28)
  14. Hey Hey What Can I Do (3:56)
  15. White Summer / Black Mountain Side (8:01)
  16. Black Dog (4:55)
  17. Over the Hills and Far Away (4:47)
  18. Immigrant Song (2:23)
  19. The Battle of Evermore (5:51)

met Sandy Denny

20. Bron-Y-Aur Stomp (4:17)
  21. Tangerine (2:58)
  22. Going to California (3:32)
  23. Since I've Been Loving You (7:24)
  24. D'yer Mak'er (4:23)
  25. Gallows Pole (4:58)
  26. Custard Pie (4:13)
  27. Misty Mountain Hop (4:39)
  28. Rock and Roll (3:41)
  29. The Rain Song (7:39)
  30. Stairway to Heaven (8:00)
  31. Kashmir (8:28)
  32. Trampled Under Foot (5:35)
  33. For Your Life (6:20)
  34. No Quarter (6:58)
  35. Dancing Days (3:41)
  36. When the Levee Breaks (7:07)
  37. Achilles Last Stand (10:21)
  38. The Song Remains the Same (5:29)
  39. Ten Years Gone (6:31)
  40. In My Time of Dying (11:04)
  41. In the Evening (6:52)
  42. Candy Store Rock (4:10)
  43. The Ocean (4:33)
  44. Ozone Baby (3:38)
  45. Houses of the Holy (4:05)
  46. Wearing and Tearing (5:31)
  47. Poor Tom (3:04)
  48. Nobody's Fault But Mine (6:30)
  49. Fool in the Rain (6:15)
  50. In the Light (8:48)
  51. The Wanton Song (4:08)
  52. Moby Dick / Bonzo's Montreux (3:52)
  53. I'm Gonna Crawl (5:34)
  54. All My Love (5:51)
nicolas
Goed voor 5 uur luisterplezier! Fris!

EVANSHEWSON
Zéér goed samengestelde box puur luistergenot. DE ROCKBAND der ROCKBANDS allertijden; uit blues en r&b smeedden ze iets wat men hardrock zou gaan noemen. Jimmy Page had al leerschool gelopen bij de Yardbirds. Mèt DE SCHEUR der SCHEUREN Robert Plant in de gelederen en de hardste en beste rockdrummer allertijden, John Bonham en multi-instrumentalist John Paul Jones, kon het niet misgaan. Dit is de meest geïnspireerde rockband ever, zonder enige twijfel; Deze zorgvuldig en evenwichtig samengestelde luxe-box, 4 cd's en een boek met glanspapier met de bio van de groep is een geschenk uit de rockhemel. John Bonham rest in peace of maak het daarboven maar lekker bont met Jim Morrison, Janis Joplin, Jimi Hendrix, John Lennon en je maffe collega Keith Moon, party on man !
Wie te laat geboren is, ga terug naar de roots van rock'n roll en ontdek deze tijdloze rockband. Ze kennen hun gelijke niet meer in deze slappe rocktijden, luister naar deze box en ontdek het pure goud van deze rockpioniers !
RESPECT !
5 sterren, maar het mogen er ook 10 zijn, wat mij betreft !
*****

avatar van Thuurke
Nu Box Set 2 erbij kopen en je hebt alle studioplaten (remastered) + een aantal extra nummers, waarvan "Hey Hey What Can I Do" er toch wel ver boven de rest uit springt.

clutch
veel goeie muziek natuurlijk op deze box

maar ik luister een band als deze liever niet 5 uur achter elkaar maar in een kleiner formaat

Heb ik niet, maar ook een beetje overbodig als je alles al hebt.
5 sterren

avatar van Rufus
Totaal overbodig.
Koop gewoon alle reguliere Led Zeppelin CD's.

clutch
Voor mensen die nog niks van Led Zep kennen is dit toch een goeie instapper. Want geef toe, hij is zeer compleet.

avatar van Rufus
Dat bedoel ik, zeer compleet.
Als je het kunt betalen neem het dan helemaal compleet.

avatar van beaster1256
jawadde , alles van led zep , superb , van led zep 1 tot en met houses of the holy , fantastisch vanaf presence ging het bergaf

EVANSHEWSON
Klopt, beaster1256, ik heb ook dat gevoel, vanaf Presence ging het bergaf, maar dan nog bleef het redelijk goed zulle!

Leuk, om daarnet in het nieuws beelden te hebben gezien van de reünietoernee van Page, Plant, Jones en de zoon van John Bonham, Jason, die er blijkbaar ook niet naast klopte.

Jimmy Page had wel een wat opgeblazen gezicht en was zo grijs, of beter, al helemaal wit eigenlijk, ja, de mennekes worden oud, maar een looprekje kwam er niet aan te pas, het rockte nog als vanouds, en te merken aan de superpositieve reacties van het publiek... zou ik haast een been geven om er bij geweest te zijn...

Dit allemaal als inleiding om de aandacht nog maar eens te vestigen op deze veel completere box dan de nieuw uitgegeven dubbelceedee Mothershop.

Want deze hemelse band mag best altijd wat aandacht krijgen, ik hoop dat vele jonge mensen de band van weleer toch nog ontdekken... want dit is zo puur en tijdloos, echt!

Nou ik ga hem nu even downloaden, en als het me bevalt zou ik hem zomaar kunnen kopen. En ik denk dat ik wel als 'jong mens' kwalificeer (15). want ik ben echt flabbergasted door dit torenhoge gemiddelde!

avatar van kaztor
Voor een paar tientjes meer heb je alle albums.
Lijkt me toch een veel betere aankoop.

avatar van Gert P
Deze ooit gekocht maar weggeven, vindt Led Zeppelin wel goed maar er is voor mij geeen 1 album van ze die ik helemaal mooi vind.
De ideale verzamelaar is er ook niet voor mij.
Wou dat ik het zelf samen mocht stellen.

avatar van LucM
Deze box zag ik (ruim 15 jaar geleden) toevallig in een etalage en kocht ze onmiddellijk, al had ik nog een paar (totaal versleten) LP's van Led Zeppelin.
Led Zeppelin is voor mij de beste hardrockband die ooit op aarde heeft bestaan (op korte afstand gevolgd door Deep Purple), temeer omdat ze zich niet in dat hoekje lieten drummen en hun sound verrijkten met blues, folk, symfonische rock en zelfs wereldmuziek (Kasjmir). Creativiteit en vernieuwing waren beslist geen dode letter bij Led Zeppelin.
Led Zeppelin bestond uit een geweldige zanger (Robert Plant), een wel briljante gitarist (Jimmy Page), een uistekende bassist (John Paul Jones) en een fantastische drummer (John Bonham). Samen brachten ze geweldige muziek.
Hoogtepunten noemen op deze box is onbegonnen werk, ze zijn het eigenlijk allemaal, maar het alom bekende maar nooit op single uitgebrachte "Stairway to heaven" is vind ik wel één van de beste songs ooit gemaakt.

von Beethoven
Stairway to heaven is wel op single uitgebracht voor de japanse markt! kan je lezen in het boekwerkje van deze box!
met deze box en met box 2 heb je alle studio tracks + Bonus compleet.
Als je alle studio tracks wilt hebben gaat mijn voorkeur naar The complete studio recordings
neemt niet weg dat dit een prachtige box is!

avatar van Sir Spamalot
Ik kan maar het volgende zeggen: de moeder aller boxen. Vijf uren puur genot en hoogtepunten te over. Deze box verklapt (alsof we het nog niet wisten) hoe veelzijdig een "supergroep" (anders belachelijke term maar hier 100% van toepassing) als Led Zeppelin in elkaar zat.
We are not worthy...

Father McKenzie
LucM schreef:

Daar kan ik het enkel geheel eens mee zijn; Led Zeppelin IS gewoon de beste hardrockband ever in héél het universum, niet enkel op aarde, maar van héél het heelal.
Uiteraard gevolgd door Deep Purple, die er beter na pakweg 1977 of daaromtrent mee gestopt waren; daarna werd het enkel huilen met de pet op (in mijn oortjes toch).
Led Zeppelin 4ever en iedere serieuze muziekliefhebber zou MINSTENS deze box van ze moeten hebben of nog beter; gewoon alle reguliere albums!

Was getekend,

Eeen eeuwige Led Zeppelin Freak!

avatar van BoyOnHeavenHill
Vroeger was ik absoluut geen liefhebber van hard rock of heavy metal of hoe we het dan ook noemen, maar met het klimmen der jaren is mijn smaak toch veranderd (harder geworden), en dan moet deze band toch in de collectie. En hoewel metal in mijn collectie nog steeds in de minderheid is, is dit toch wel een Ultieme Band – zelfs als Led Zeppelin niet één van mijn lievelingsbands is durf ik toch wel te stellen dat deze groep in de top-20 (misschien zelfs wel top-10?) van belangrijkste bands aller tijden thuishoort.

Als puber had ik Led Zeppelin II, hetgeen ik een behoorlijk goede plaat vond, en later kocht ik ook Led Zeppelin IV, al was het alleen maar vanwege Stairway to Heaven, maar van die plaat begreep ik niet zoveel. Een jaar of 20 geleden leerde ik via een vriend ook hun andere vroege platen kennen, en toen ik dan deze box zag kocht ik hem meteen. Zoals hierboven al aangegeven: uitstekende selectie, prachtig vormgegeven, mooi boekwerk, perfecte uitgave.

Niets begreep ik er dan ook van dat de All Music Guide deze box niet eens het maximum aantal sterren gaf, met het argument dat “het werkelijke bereik van hun muziek alleen tot uiting komt op de originele albums waarop de nummers in een zorgvuldig bepaalde volgorde staan.” Onzin, vond ik – een goede compilatie is een goede compilatie, en blijft dat ook los van hoe de muziek oorspronkelijk uitgebracht werd.

Inmiddels zijn we wat jaartjes verder, en in mijn CD-kast prijken nu Led Zeppelin I, Led Zeppelin II, Led Zeppelin III, Led Zeppelin IV, Houses of the holy en Presence, en van Physical graffiti zal het vast ook nog wel komen, hoeveel bezwaar ik ook tegen sommige stukken van dat album heb. En dat ik al die losse albums heb gekocht komt echt niet alleen maar doordat Livin’ lovin’ maid (she’s just a woman) hier niet direct op Heartbreaker volgt (hoewel dat wel een mooi voorbeeld is). Nee, het komt gewoon doordat deze box voor mij eigenlijk maar zo’n beetje door de tijd heen springt, en hoewel Jimmy Page ongetwijfeld een heleboel plezier heeft gehad in het verzinnen van verrassende volgordes van nummers (vast om mensen “met frisse oren naar de bekende nummers te laten luisteren”) werkt het voor mij absoluut niet.

Was deze compilatie helemáál (in plaats van slechts grofweg) chronologisch geweest, dan had ik misschien nog wel vrede kunnen hebben met de nummers die in de “flow” zijn weggelaten, maar ik merkte gewoon dat ik hem zoals hij nú is eigenlijk nauwelijks draaide, sterker nog: ik voelde gewoon weerzin om hem te beluisteren, en zette er hoogstens af en toe een paar losse nummers van op. Uiteindelijk blijkt dit toch een band te zijn waarvan ik de albums inderdaad met alle nummers in de juiste volgorde (en in hun geheel) wil beluisteren; ook al heb ik een groot deel van hun muziek dus pas relatief laat in mijn leven leren kennen, voor mij heeft toch elk album z’n eigen identiteit, elk album draagt z’n eigen sfeer uit, en door al die nummers op deze box zo door elkaar te laten klinken verliest de muziek voor mij een belangrijk deel van z’n zeggingskracht.

Hoeveel sterren moet ik deze box nu geven? Vijf voor de kwaliteit van de muziek natuurlijk... maar de sequencing?...

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Eindelijk Hey Hey, What Can I Do op CD en White Summer / Black Mountain Side (wat ik al menigmaal op bootleg heb). Dat is zo ongeveer de 'meerwaarde' voor mij geweest om ruim 20 jaar na dato deze box aan te schaffen. Travelling Riverside Blues staat immers ook op BBC Sessions en de mix van Moby Dick / Bonzo's Montreux vind ik vrij overbodig. Had die LP's van Led Zeppelin wel (veelal herdrukken) en begon zo rond de millenniumwisseling de geremasterde CD's te verzamelen. Ik vind het dan wél leuk om die nummers eens in een andere volgorde te horen, maar dan wel graag het complete oeuvre (Box Set 2 met de overschotjes ook in bezit). Op zich wel lekker veel rustige nummers op disc 2 en op disc 3 staan veel lange nummers.