The KLF - Chill Out (1990)

Electronic
Label: TVT

1. Brownsville Turnaround on the Tex-Mex Border (1:43)
  2. Pulling Out of Ricardo and the Dusk Is Falling Fast (1:29)
  3. Six Hours to Louisiana, Black Coffeee Going Cold (3:01)
  4. Dream Time in Lake Jackson (2:37)
  5. Madrugada Eterna (7:41)
  6. Justified and Ancient Seems a Long Time Ago (1:09)
  7. Elvis on the Radio, Steel Guitar in My Soul (2:40)
  8. 3 A.M. Somewhere Out of Beaumont (9:50)
  9. Witchita Lineman Was a Song I Once Heard (5:57)
  10. Trancentral Lost in My Mind (0:56)
  11. The Lights of Baton Rouge Pass By (3:26)
  12. A Melody from a Past Life Keeps Pulling Me Back (1:51)
  13. Rock Radio into the Nineties and Beyond (1:27)
  14. Alone Again with the Dawn Coming Up (0:19)
avatar van dj maus
Space is toch wel een heel pak minimaler en kaler.

Vooral omdat de helft van het album er uiteindelijk weer uitgemixt is (de helft waarvoor Alex Paterson verantwoordelijk was).

avatar van Thelonious Monk
Ja idd, Maus je hebt gelijk. Om de schoonheid van platen in te zien, heb je vaak vele luisterbeurten nodig.
Bij het luisteren waan je je ergens op een verlaten stuk weiland, tijdens het vallen van de avondschemering. Een koebeest aan de ene kant, een passerende trein in de verte. Flarden Fleetwood mac die uit een nabijgelegen herberg zouden kunnen komen, enz.

Het is allemaal wel mooi en fijn, maar toch. Na een paar maal luisteren, heb ik nog niet de indruk dat dit album ooit volledig mijn appreciatie zou kunnen hebben.

3.5*

Pastichio Rocker
Rook een paar joints en dan praten we verder.

paranoidandroid
leuk voor in de lift, of bij die hippe strandtent.

paranoidandroid schreef:
leuk voor in de lift, of bij die hippe strandtent.

Neem een paar paddo's en zet dan dit eens op.

paranoidandroid
Nee, dan luister ik wel naar Tago Mago of Trout Mask Replica.
En onder invloed van drugs kan alles wat vaag is goed klinken ja.

avatar van Poles Apart
Dit blijft een klassieker, ook zonder 'hulpmiddelen', en ongeacht de locatie.

Fascinerend van begin tot eind.

En we blijven diepe buigingen maken voor de legendarische KLF.

avatar van dj maus
Deze plaat lijkt me inderdaad helemaal niks als je paranoide bent.
Maar voor de evenwichtigen onder ons blijft dit een heerlijke trip.

paranoidandroid schreef:
Nee, dan luister ik wel naar Tago Mago of Trout Mask Replica.
En onder invloed van drugs kan alles wat vaag is goed klinken ja.

Hoe denk je dat dit album tot stand is gekomen?

Gregson
Fantastisch album en een ware ambient klassieker. De sfeer en de geluiden, de sound. Dit is grootse klasse.

los van het feit of (soft)drugs je totaalervaring veranderen (jawel, ik denk het wel, maar of het perse beter is? Het is anders!), tript dit album hem zo, dat het inderdaad niet echt nodig is om te gebruiken. Zwaar psych muziek, waar ik vanzelf al van in een trance raak. Maar weer eens opduiken in de pindakaas, dit album.

Verder geloof ik best dat er van de psychedelishe middelen is gesnoept tijdens het maken van dit album. Lijkt me sterk dat het niet zo is. Dat is niet echt van belang. Het is het resultaat wat telt.

Lol, ik heb nooit geweten dat dit een echt album was met 'losse' tracks met een naam.

Ik heb dit alleen als mp3 file van 44.19 minuten aan een stuk door.....

Stukken vind ik wel erg aardig, maar ik speel het eigenlijk nooit geheel af. Zou het origineel wel willen hebben.

avatar van Weirdo Wizzy
Muzikaal gezien is dit in de eerste plaats alvast een bijzonder album. Ik ken wel meer ambient, maar deze collage van onder andere rijdende treinen, blatende schapen, flarden van oude popmuziek en - 'last but not least' - de steel guitar vind ik toch best uniek. Daarnaast worden we getrakteerd op een geweldige albumcover en belachelijke tracktitels. Schapen lenen zich hier uitstekend voor zo blijkt maar.

Maar is het resultaat van dit alles genietbaar? Voor mij toch wel. The KLF heeft van al deze hersenspinsels toch een mooi geheel weten te maken met interessante stukken - want echt nummers zijn het niet - die de revue passeren. Ik vind de plaat erg down-to-earth overkomen en daarnaast krijg ik er ook wel nostalgisch gevoel van. De wijze waarop die samples van Elvis Presley en Fleetwood Mac in het geheel worden verweven dragen vermoedelijk aan bij. Tegelijkertijd heeft het geheel ook iets surrealistisch.

Kortom een lastig te beoordelen plaat vanwege het ongrijpbare karakter, maar zeker wel mooi. Het roept van alles bij me op. Een kunstwerkje van een paar zeer creatieve geesten die alle lof verdient alleen al vanwege zijn originaliteit.

4 ster