The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991)

Electronic
Label: Big Life

1. Little Fluffy Clouds (4:02)
  2. Earth (Gaia) (9:49)
  3. Supernova at the End of the Universe (11:57)
  4. Back Side of the Moon (14:15)
  5. Spanish Castles in Space (15:05)
  6. Perpetual Dawn (9:31)
  7. Into the Fourth Dimension (9:16)
  8. Outlands (8:23)
  9. Star 6 & 7 8 9 (8:11)
  10. A Huge Ever Growing Pulsating Brain (18:49)
avatar van andré
gefröbel en geneuzel van een schromelijk overschatte artiest. Alleen het laatste nummer is de moeite waard.

avatar van T.O.
ach, de eerste ook wel hoor

Staan er niet meer nummers op?

avatar van andré
vind je het niet genoeg dan?

avatar van VanDeGriend
Nu uitgegeven in een Deluxe 3cd edition.

T.O. schreef:
ach, de eerste ook wel hoor

(dik 2 jaar later)

Ja inderdaad en Perpetual Dawn ook wel (was hier niet ooit een versie van met Boy George op zang, of vergis ik me nu?), toch maar verhoogd naar 2,5*

Jornaquin
Ik ken alleen Little Fluffy Clouds en ik moet zeggen dat wel een geweldig nummer is.

avatar van brooklyn
'A Huge Ever Growing Pulsating Brain' is toch wel een van de mooiste ambient platen aller tijden. Zouden ze eens in een film moeten gebruiken

Woutt
Ik vind er ook maar weinig aan. Alleen Little Fluffy Clouds is leuk, de rest klinkt allemaal zo gedateerd en quasi interessant. Het is niks meer dan saai gepruttel, vooral dat laatste nummer is echt slecht. 19 minuten met niks meer dan een beetje geouwehoer met de synths.

streng beoordeling omdat deze plaat in het 'milieu' nog altijd wordt gezien als een mijlpaal en referentie als het gaat over ambient. enkel en alleen litlle fuffy clouds is van een ongekend niveau zeker voor die tijd, de plaat werd opgenomen in 1990!! en dat nummer staat nog altijd als een huis, er zitten zeker fimische nummers in en het gebruik van samples is soms wat knullig maar het was het prille begin hé mensen van elektronische muziek, kraftwerk en stockhausen niet meegerekend; deze groep heeft decennia de toon gezet en heeft een ijzersterke reputatie, hun composities zijn zeker veel hoger dan wat voor 90 procent op de markt komt in gelijk welk genre.

Little Fluffy Clouds . Zalig liedje om weg te dromen op een zomerdag!

avatar van muziekhater
Met name de 2e cd is briljant, heb hem momenteel in de auto zitten en kan hier de hele week naar luisteren zonder dat het verveelt. Little fluffy clouds vind ik juist wat minder bij dit album passen, hoewel het een leuk nummer is. Het laatste nummer is van/samen met Jimi Cauty (later KLF), de titel (A huge evergrowing pulsating brain that rules from the centre of the ultra-world) is gebaseerd op een aflevering van Blake's Seven (Britse Sci-Fi).

avatar van YoG
YoG
Beste album uit m'n collectie. Briljant, alles klopt er aan.

Ik luister 'm al sinds 95/96, ik ontdek steeds weer andere 'lagen'

Verplichte kost voor de ambient-luisteraar

avatar van klaezman
VanDeGriend schreef:
Nu uitgegeven in een Deluxe 3cd edition.

Waarvan die derde onwaarschijnlijk goed klinkt met onder meer Shine On You Crazy Diamond-fragmentjes. Maar moeilijk te beoordelen deze plaat.

avatar van RogerV
Aardig maar zeker niet de beste plaat van The Orb en inderdaad imo te hoog gewaardeerd.

Er staan wat aardige stukjes op maar ook veel langdradige nummers die erg saai worden.

Het is inderdaad nogal veel van het goede en de tand des tijds heeft hier ook een flinke hap uitgenomen. Dat vond ik eigenlijk in het midden van de jaren '90 al, toen ik dit album eens meenam uit de plaatselijke bibliotheek. Toch heeft het wel wat, al is de vergelijkbare ambientplaat van The KLF uit deze tijd een stuk beter. Maar daar staat dan weer geen song van het kaliber Little Fluffy Clouds op.

avatar van Wybe de Greef
Mooie plaat al is het maar om het feit dat ik deze onder invloed van paddo's heb beluisterd.

avatar van MisterRob
The Orb
''Adventures Beyond The Ultraworld''

Een groep dat experimenteert met muziek. Dat bleek wel duidelijk na hun ''Little Fluffy Clouds'', dat in de begin jaren 90 een begin maakte in het genre ''Ambient House '' .

Ricky Lee Jones haar stem werd gebruikt voor dit nummer, wat te begrijpen valt. Het komt uit een interview wie ze gaf tijdens de promotie voor haar nieuwe album. Luisteraars benadrukte dat haar stem als drugs klonk, waardoor The Orb reden genoeg zag om een kunstwerk er van te maken . Samples van Electric Counterpoint van Steve Reich werden gebruikt, sausje pop ertussen en hoppa.

Star 6 & 7 8 9 is ook een heerlijk nummertje waar je van wegsmelt. The Orb brengt je naar een andere wereld met dit album. Hun begin en het begin van dit genre.

Ik heb vaak maar weinig aandacht voor de rest van de nummers, Little Fluffy Clouds is te verslavend. De melodie is verslavend. Om er nog is een jointje bij te roken . Nou vindt ik persoonlijk dat er niet continu bij dit genre hoeft vergeleken te worden met drugs om het intenser te ervaren... maar goed laten we eerlijk zijn

Het album scoort hoog voor mij omdat dit het begin was van The Orb. En er altijd nog een betoveringslaagje om hangt.

Kortom: wegzweven en er verder niet over nadenken!

avatar van trebremmit
Erg goed en spannend maar ook rustgevend album van The Orb, beter dan dit hebben ze volgens mij niet gemaakt, ook al ken ik niet alles van ze.

Gijsbert Kramer schreef er in 2009 nog een mooi stuk over in de Volkskrant, over dit album en over The Orb.