The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991)

Electronic
Label: Big Life

1. Little Fluffy Clouds (4:02)
  2. Earth (Gaia) (9:49)
  3. Supernova at the End of the Universe (11:57)
  4. Back Side of the Moon (14:15)
  5. Spanish Castles in Space (15:05)
  6. Perpetual Dawn (9:31)
  7. Into the Fourth Dimension (9:16)
  8. Outlands (8:23)
  9. Star 6 & 7 8 9 (8:11)
  10. A Huge Ever Growing Pulsating Brain (18:49)
avatar van andré
gefröbel en geneuzel van een schromelijk overschatte artiest. Alleen het laatste nummer is de moeite waard.

avatar van T.O.
ach, de eerste ook wel hoor

Staan er niet meer nummers op?

avatar van andré
vind je het niet genoeg dan?

avatar van VanDeGriend
Nu uitgegeven in een Deluxe 3cd edition.

T.O. schreef:
ach, de eerste ook wel hoor

(dik 2 jaar later)

Ja inderdaad en Perpetual Dawn ook wel (was hier niet ooit een versie van met Boy George op zang, of vergis ik me nu?), toch maar verhoogd naar 2,5*

Jornaquin
Ik ken alleen Little Fluffy Clouds en ik moet zeggen dat wel een geweldig nummer is.

avatar van brooklyn
'A Huge Ever Growing Pulsating Brain' is toch wel een van de mooiste ambient platen aller tijden. Zouden ze eens in een film moeten gebruiken

Woutt
Ik vind er ook maar weinig aan. Alleen Little Fluffy Clouds is leuk, de rest klinkt allemaal zo gedateerd en quasi interessant. Het is niks meer dan saai gepruttel, vooral dat laatste nummer is echt slecht. 19 minuten met niks meer dan een beetje geouwehoer met de synths.

streng beoordeling omdat deze plaat in het 'milieu' nog altijd wordt gezien als een mijlpaal en referentie als het gaat over ambient. enkel en alleen litlle fuffy clouds is van een ongekend niveau zeker voor die tijd, de plaat werd opgenomen in 1990!! en dat nummer staat nog altijd als een huis, er zitten zeker fimische nummers in en het gebruik van samples is soms wat knullig maar het was het prille begin hé mensen van elektronische muziek, kraftwerk en stockhausen niet meegerekend; deze groep heeft decennia de toon gezet en heeft een ijzersterke reputatie, hun composities zijn zeker veel hoger dan wat voor 90 procent op de markt komt in gelijk welk genre.

Little Fluffy Clouds . Zalig liedje om weg te dromen op een zomerdag!

avatar van muziekhater
Met name de 2e cd is briljant, heb hem momenteel in de auto zitten en kan hier de hele week naar luisteren zonder dat het verveelt. Little fluffy clouds vind ik juist wat minder bij dit album passen, hoewel het een leuk nummer is. Het laatste nummer is van/samen met Jimi Cauty (later KLF), de titel (A huge evergrowing pulsating brain that rules from the centre of the ultra-world) is gebaseerd op een aflevering van Blake's Seven (Britse Sci-Fi).

avatar van YoG
YoG
Beste album uit m'n collectie. Briljant, alles klopt er aan.

Ik luister 'm al sinds 95/96, ik ontdek steeds weer andere 'lagen'

Verplichte kost voor de ambient-luisteraar

avatar van klaezman
VanDeGriend schreef:
Nu uitgegeven in een Deluxe 3cd edition.

Waarvan die derde onwaarschijnlijk goed klinkt met onder meer Shine On You Crazy Diamond-fragmentjes. Maar moeilijk te beoordelen deze plaat.

avatar van RogerV
Aardig maar zeker niet de beste plaat van The Orb en inderdaad imo te hoog gewaardeerd.

Er staan wat aardige stukjes op maar ook veel langdradige nummers die erg saai worden.

Het is inderdaad nogal veel van het goede en de tand des tijds heeft hier ook een flinke hap uitgenomen. Dat vond ik eigenlijk in het midden van de jaren '90 al, toen ik dit album eens meenam uit de plaatselijke bibliotheek. Toch heeft het wel wat, al is de vergelijkbare ambientplaat van The KLF uit deze tijd een stuk beter. Maar daar staat dan weer geen song van het kaliber Little Fluffy Clouds op.

avatar van Wybe de Greef
Mooie plaat al is het maar om het feit dat ik deze onder invloed van paddo's heb beluisterd.

avatar van MisterRob
The Orb
''Adventures Beyond The Ultraworld''

Een groep dat experimenteert met muziek. Dat bleek wel duidelijk na hun ''Little Fluffy Clouds'', dat in de begin jaren 90 een begin maakte in het genre ''Ambient House '' .

Ricky Lee Jones haar stem werd gebruikt voor dit nummer, wat te begrijpen valt. Het komt uit een interview wie ze gaf tijdens de promotie voor haar nieuwe album. Luisteraars benadrukte dat haar stem als drugs klonk, waardoor The Orb reden genoeg zag om een kunstwerk er van te maken . Samples van Electric Counterpoint van Steve Reich werden gebruikt, sausje pop ertussen en hoppa.

Star 6 & 7 8 9 is ook een heerlijk nummertje waar je van wegsmelt. The Orb brengt je naar een andere wereld met dit album. Hun begin en het begin van dit genre.

Ik heb vaak maar weinig aandacht voor de rest van de nummers, Little Fluffy Clouds is te verslavend. De melodie is verslavend. Om er nog is een jointje bij te roken . Nou vindt ik persoonlijk dat er niet continu bij dit genre hoeft vergeleken te worden met drugs om het intenser te ervaren... maar goed laten we eerlijk zijn

Het album scoort hoog voor mij omdat dit het begin was van The Orb. En er altijd nog een betoveringslaagje om hangt.

Kortom: wegzweven en er verder niet over nadenken!

avatar van trebremmit
Erg goed en spannend maar ook rustgevend album van The Orb, beter dan dit hebben ze volgens mij niet gemaakt, ook al ken ik niet alles van ze.

Gijsbert Kramer schreef er in 2009 nog een mooi stuk over in de Volkskrant, over dit album en over The Orb.

avatar van Proeflokaal
Nooit gedacht dat ik anno 2020 zou zeggen dat ik Adventures een tikkeltje gedateerd vind klinken. Nu ik dit zo beluister lijkt het wel of we naar een op een zolderkamer opgenomen demo luisteren. Toen was dit het summum, dit was het album waar je naar moest luisteren. En met de technieken uit die tijd is dit inderdaad nog wel een bovenmatig creatief album te noemen, maar het heeft de tand des tijds niet echt glansrijk doorstaan. Wel moet worden aangemerkt dat hier nogal rijkelijk met samples en slim jatwerk werd gestrooid. Zo hangt het laatste nummer nogal om samples van Slave to the Rhythm van Grace Jones. Maar helemaal bont maakt Patterson het in Little Fluffy Clouds. Waar de complete melodielijn werd gejat uit Steve Reich, Kronos Quartet & Pat Metheny - Different Trains / Electric Counterpoint (1989) - MusicMeter.nl. Steve Reich vond het overigens allemaal prima. Verder werd er een BBC soundworkshop cd geplunderd voor de geluidseffecten. Denk je dit alles weg dan blijft er maar weinig over. Dus wel een klassieker maar latere albums vind ik achteraf toch echt beter.

avatar van trebremmit
A Huge Ever Growing Pulsating Brain is wel een ambient meesterwerk zeg, wat een trip!
Cd 1 vind ik over het geheel beter, maar op cd 2 staat het mooiste nummer.

avatar van trebremmit
Leuke facebookpost van Andy Falconer uit 2015 over het productieproces, hij was sound engineer bij The Orb van 1991 tot 1994.
Skylight Heterodyne — Andy Falconer on the making of “The... - skylight-heterodyne.tumblr.com

Ponty Mython
trebremmit schreef:

Andy Falconer maakt zelf ook fijne elektronische muziek onder de naam AFP.

Hij en Alex Paterson van The Orb komen binnenkort met een samenwerkingsproject.

avatar van trebremmit
Ik luister nu zijn Falconer album uit 93 maar dat vind ik nog niet zo geweldig, beetje een slap aftreksel van The Orb.

Falconer - Falconer (1993)

Ponty Mython
trebremmit schreef:

Falconer - Falconer (1993)

Hij heeft daarna ook een heleboel andere albums gemaakt.

Andy Falconer | Discography | Discogs

Oh ja, het album van hem en Alex Paterson gaat Sedibus heten.

avatar van aerobag
Er schijnt een algemene consensus te plakken aan dit album dat dit het schoolvoorbeeld is van een gedateerd werk, een album die de tand des tijds niet al te goed doorstaan heeft. Ik vind dat eigenlijk nog wel mee vallen, het helpt voor mij ook wel dat dit een concept album is. Progressieve elektronische composities zoals we ook kennen van de Kosmische Musik uit de jaren ’70 gecombineerd met mid-tempo house ritmes, dat is denk ik wel de essentie van dit album. Ondertussen is het album overladen met samples en tada, er ontstaat Ambient House. Het simuleert een ruimtereis en dat doet het af en toe erg goed, soms zo goed dat het voelt af en toe wat stuurloos lijkt te zweven in de ruimte. Vooral de percussie is wel erg repetitief en het helpt daarbij ook zeker niet dat het drumwerk vrij basic is, waardoor je bij de uitgestrekte nummers toch wel gaat snakken naar wat variatie. De algehele ambience van het album is wel genieten geblazen. Little Fluffy Clouds heeft toch wel een tijdloos karakter en persoonlijk vind ik Earth (Gaia) en vooral A Huge Ever Growing Pulsating Brain nog twee zeer interessante composities. Die Lovin’ You sample wordt erg goed verweven in de ruimtelijke reis.

avatar van RogerV
AHEGPBTRFTCOTU en Little Fluffy Clouds zijn gewoon sterke nummers. Dus de genietbaarheid is, ondanks de sporen van tijd, intact gebleven.

Als geheel was het destijds natuurlijk zo vernieuwend dat het destijds terecht met lof is overgoten. Maar naarmate zowel The Orb als zijn navolgers later met veel betere nummers kwamen, hebben de zwakke plekken van de rest wel de overhand genomen en zijn zodanig storend dat ik niet meer de drang voel dit nog op te zetten. Dus in historische zin nog steeds revolutionair. Maar anno 2020 niet meer bruikbaar voor mij.

avatar van Mjuman
Wij hebben zelf ook een beperkte houdbaarheid - dat geneuzel over "gedateerd" komt me af en toe echt wel de strot uit. Hoeveel klassieke (albums) passen er in een menselijk hoofd en hoe onredelijk is het om van een album uit de 90s te verwachten dat het muzikaal nog nieuwe deuren opent.

Gedateerd; imo is Dark Side of the Moon veel gedateerder.

Recentelijk dit album nog eens gedraaid - en alleen de derde cd kwam er wat fletser af. Is The Future Sound of London - Lifeforms (1994) van een paar jaar later, imo ook redelijk 'trippy' en 'spacy' dan opeens minder gedateerd?

Hoorde dit album ooit ca 10 jaar geleden tijdens een demo-sessie bij Rhapsody op een set van ca €200.000 Spectral voor en 2 * eind (mono) op een set Avalon-speakers (Isis?) - geen idee meer van de bron, Mark Levinson (cd-speler?) en de ervaring was mind blowing.

avatar van Weirdo Wizzy
Gedateerd of niet, als de muziek je maar wat doet

Dit debuutalbum van The Orb doet me wel wat. Opener Little Fluffy Clouds is sterke hit en ook wel hun bekendste nummer. Earth (Gaia) klinkt al wat donker en mysterieuzer. Die voice-sample - die gast die er doorheen lult - voegt ook echt wat toe. Beide nummers ook als favorieten gemerkt. Daarna komt het wat meer uitgesponnen werk en vooral Spanish Castles In Space is echt heerlijk relaxed.

De tweede helft is ook prima, maar beklijft wel iets minder dan de eerste helft van het album. De afsluiter is dan wel weer een zeer fraaie geluidscollage.

Mjuman schreef:

Gedateerd; imo is Dark Side of the Moon veel gedateerder.

Voor mij is het dat bij gedateerd klinkende muziek, de sterkte van de nummers veel meer gaat tellen. Neem je bijvoorbeeld Selected Ambient Works van Aphex Twin, dan hoor je ook wel dat het met goedkope en achterhaalde apparatuur is gemaakt. Maar de nummers zitten gewoon zo goed in elkaar dat het daar geen negatief effect heeft op de luisterbaarheid voor me. En het gros van dit album is het gewoon net niet en dat breekt op.

Het is als een vrouw die ouder wordt. Als ze een schoonheid van zichzelf is dan maken die lijntjes op haar gezicht en een wat grijze haren haar niet minder charmant.