Lee Abraham - The Seasons Turn (2016)

Label: Festival

1. The Seasons Turn (24:46)
  2. Live for Today (6:51)
  3. Harbour Lights (7:11)
  4. Say Your Name Aloud (5:11)
  5. The Unknown (16:10)
avatar van shadowgallery
Prachtige plaat.

Met name het openingsnummer is bijzonder fraai.

avatar van pos
pos
Heerlijk album inderdaad. Lekker stevig ook af en toe en lekker scheurend gitaarwerk. Wat een topnummer zeg dat The Seasons Turn.

avatar van Soul Dreamer
Schitterend album. Neo prog op z'n best. Dit album is nog beter dan z'n voorganger, die ik ook al hee; goed vond...Jammer dat ik hier geen 3 tracks kan kiezen....Harbour Lights zou ik ook gekozen hebben.

avatar van buso
Schitterende plaat!

avatar van snarf349
Goede zang, mooie melodieën. Hoe noemen ze dat ook alweer?: "Muziek is emotie"

Goede gedaan L. Abraham!

avatar van larco
enkele luisterbeurten verder, ook ster erbij. Koptelefoon op !! melodieus, emotie, soms (prog)rock. Goede stem . Concert?

avatar van uffing
Prachtig album. Eén van de toppers van het jaar tot nu toe.

avatar van marathonman
geweldig......

avatar van Ayreonfreak
Tjonge, na ruim 5 maanden voor het eerst gehoord te hebben is het nog steeds een megasterk album. Absolute topper natuurlijk de titeltrack, maar ook de andere nummers zijn erg goed. Die gitaarpartijen, riffs en solo's zijn ongelooflijk goed. Daarbij de stem van Marc Atkinson, waar ik ook elke keer bij wegsmelt. Dit wordt mijn eerste 5 punten van dit jaar. Marillion en Cairo (Say) volgen wellicht nog, maar na 5 maanden kan ik wel zeggen dat dit album staat als een huis.

En er zijn nog een paar gebruikers die wel heel positief zijn maar nog geen punten hebben gegeven. Dit album kan dus nog stijgen in de beoordeling

Ayreonfreak schreef:

Wie de schoen past...

Misterfool
Een nieuw album van de bassist van Galahad. Aangezien ik die band hoog heb zitten, kan ik dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. . Gelukkig lost dit album de verwachtingen zeker in. The Seasons Turn is zelfs een geweldig sterk staaltje progrock.

Ik heb echter toch net iets meer mitsen en maren dan de bovenstaande heren. De stem van Abrahams is functioneel, maar een tikkeltje kleurloos. Veel deert dat overigens niet, aangezien het geweldige gitaar en het smaakvolle mellotronspel mij met verve overtuigt. De twee epics zitten erg goed in elkaar, maar een nummer als Harbour Lights staat mij nog wat tegen. Dat nummer heeft iets wolligs en spruitjesachtig. Onder streep blijft er echter een lekker weelderig neo-progplaatje over die ik echt nog wel eens een paar keer ga opzetten.

avatar van buso
Misterfool schreef:
De stem van Abrahams is functioneel, maar een tikkeltje kleurloos.

Moet het eens opzoeken maar ik dacht dat de zang voornamelijk door anderen (o.a. Dec Burke) werd gedaan.

Misterfool
Ai, dat is best wel een blunder van mij. Ik moet zeggen dat het bericht na een luisterbeurt heb ik getikt en het dus ook moet worden gezien als slechts een voorlopige mening. Hierdoor heb ik me ook niet verdiept in wie meespeelt op dit album. mmm,.Ik zie bij progwereld.nl dat meerdere mensen zingen, Dat was me tijdens mijn eerste luisterbeurt eigenlijk niet echt opgevallen, wat op zich wel mijn mening versterkt dat de zang op dit album wat kleurloos(doch functioneel) is.

avatar van El Stepperiño
Deze stond al een tijd op mijn 'nog te beluisteren-lijst' en wat een leuke ontdekking zo vlak voordat de jaarlijstjes samengesteld mogen worden. Ja, deze komt er zeker in!

avatar van vigil
Vermakelijk progplaatje heur!

avatar van Brunniepoo
Af en toe raak ik enthousiast door recensies en reacties en koop ik een plaat waarvan ik toch zou moeten weten dat ik er niet veel aan ga vinden. Dat is me nu ook weer gebeurd. The Seasons Turn klinkt allemaal best aardig enzo, maar wel heel erg netjes binnen de lijntjes. Ik mis echt spanning in deze composities en daarbij is er sprake van een zanger die me behoorlijk verveelt. Kortom, ik kan hier weinig mee en neem me dus maar weer voor om een volgende keer niet weer in deze valkuil te trappen.

Brunniepoo schreef:

Ik ben niet verbaasd, Wouter. Jouw smaak een beetje kennende is dit niet helemaal jouw straatje inderdaad. Ik heb mijn enthousiasme over deze plaat niet onder stoelen of banken gestoken, dus ik hoop dat je me niets kwalijk neemt

Wellicht ten overvloede, maar laat die opvolger ook maar liggen dan.

avatar van Ayreonfreak
uffing schreef:

Wellicht ten overvloede, maar laat die opvolger ook maar liggen dan.

Sterker, die opvolger is echt een stuk minder. Deze daarentegen is echt wel van de buitencategorie wat mij betreft. Althans, als je van neo prog met een metalen randje houdt. Ik kan het dus ook niet echt plaatsen Brunniepoo dat je deze niet goed vind. Jouw hoge scores van bijvoorbeeld Marillion en Arena albums doet op zijn minst vermoeden dat je dit ook zou kunnen waarderen.

avatar van Brunniepoo
Ayreonfreak schreef:

Ik ben de laatste jaren wat uitgekeken geraakt op neoprog, dus daar hebben artiesten die nog niet tot mijn favorieten behoorden wel last van. Maar dat 'metalrandje' vind ik hier dus wel meevallen, in tegenstelling bijvoorbeeld tot Abrahams broodheer Galahad. Mijn voornaamste bezwaar tegen deze plaat is eigenlijk vooral dat ik hem nogal suf vind (en daar dragen de vocalen een flinke steen aan bij).

avatar van BoyOnHeavenHill
Een mooi album, maar ook wel erg braaf en veilig. Abraham heeft een prachtige touch op zijn gitaar, en ik ben geheel bereid om me op de romantische insteek van de muziek mee te laten voeren, maar net als mijn voorganger vind ik de zangpartijen veel te mat, en hoewel de gitaarsolo's goed in elkaar zitten (en dus uitstekend klinken) vervoeren ze me ook nergens, zodat bijvoorbeeld de veelbelovende coda van het verder matige Harbour lights net niet van de grond loskomt. Het titelnummer stijgt boven de rest uit, hoewel met het bezwaar dat ik dezelfde zangmelodie wel erg vaak hoor terugkomen, en in bijna 25 minuten zou je toch wat meer melodische variatie moeten kunnen brengen, maar de afsluitende gitaarsolo maakt veel goed. Ook The unknown gaat op het einde van het album mooi los met een paar Dream Theater-achtige passages (vanaf 3:45 en 7:30), maar de drie kortere nummers daartussenin vind ik tamelijk nietszeggend, met de melige ballade Say your name aloud als dieptepunt. Als geheel naar mijn smaak te weinig avontuurlijk en spannend, hoewel dat titelnummer toch wel bijzonder mooi blijft.

avatar van ProGNerD
Het titelnummer behoort voor mij bij de beste "prog-epics" van dat jaar; heerlijk !

Wow wat een heerlijk album. The Unknown is een absoluut hoogtepunt met Harbour Lights en de titel track op een goede tweede plaats!!!

avatar van hydex
Wat een gave plaat zeg! Zat een beetje te spelen met Apple Music en toen werd deze plaat aangeraden en omdat ik de hoes zo mooi vond toch maar opgezet..... nou geen spijt van gehad! toppertje.

avatar van ProGNerD
hydex schreef:

Vers van de pers: Lee Abraham - Only Human...

avatar van hydex
ProGNerD schreef:

Vers van de pers: Lee Abraham - Only Human...

Ja onvoorstelbaar hoeveel platen die man achterelkaar uitbrengt. Ik begin maar met deze plaat en werk dan mij richting 2021