Pet Shop Boys - Behaviour (1990)

Alternatieve titel: Behavior

Dance / Pop
Label: Parlophone

1. Being Boring (6:50)
  2. This Must Be the Place I Waited Years to Leave (5:31)
  3. To Face the Truth (5:32)
  4. How Can You Expect to Be Taken Seriously (3:56)
  5. Only the Wind (4:17)
  6. My October Symphony (5:18)
  7. So Hard (3:58)
  8. Nervously (4:10)
  9. The End of the World (4:39)
  10. Jealousy (4:50)
  11. It Must Be Obvious * (4:26)
  12. So Hard [Extended Dance Mix] * (6:38)
  13. Miserablism * (4:07)
  14. Being Boring [Extended Mix] * (10:40)
  15. Bet She's Not Your Girlfriend * (4:30)
  16. We All Feel Better in the Dark [Extended Mix] * (6:48)
  17. Where the Streets Have No Name (I Can't Take My Eyes Off of You) [Extended Mix] * (6:46)
  18. Jealousy [Extended Version] * (7:58)
  19. Generic Jingle * (0:14)
  20. DJ Culture [Extended Mix] * (6:53)
  21. Was It Worth It [12'' Mix] * (7:15)
  22. Music for Boys [Ambient Mix] * (6:13)
  23. DJ Culture [7'' Mix] * (4:27)
avatar van luigifort
Hoe zijn de bonustracks vigil?

Heujjjjjjjjjj
Topalbumpje hoor. Kan zeker wedijveren met Very en de albums hiervoor. Dit album heeft een mooie, zachte en consistente vibe die me erg bevalt. Perfect voor rustige avonden. Zeker in mijn top 3 PSB Wat jij johan de witt?

Hun beste album, by far
En dat komt zeker niet alleen door Johnny Marr.
Gewoon een zeer consistent album, qua feel.
Melancholisch inderdaad, een echte herfstplaat.

Miserablism is ook mooi inderdaad.

Marr
Miserablism had zo een Moz songtitel kunnen zijn

Het is ook voor/over Moz geschreven

En zo zitten we op 2 pagina's

avatar van luigifort
Ik lees hieronder dat iemand Introspective geen studio album vindt, bizar Ik heb die op LP, ms zo eens draaien

johan de witt schreef:
Het is ook voor/over Moz geschreven

Did he return the favor?

avatar van johan de witt
Moz schrijft alleen over zichzelf

luigifort schreef:

Hoeveel pagina’s heeft die?

johan de witt schreef:

Hun beste album, by far
En dat komt zeker niet alleen door Johnny Marr.
Gewoon een zeer consistent album, qua feel.
Melancholisch inderdaad, een echte herfstplaat.

Marr doet op dit album slechts op twee nummers mee. Op latere albums is zijn rol veel groter, vooral op Release maar ook op Yes is hij prominent aanwezig.

avatar van luigifort
Wist ik niet, die albums maar 'ns draaien dan. Ben gestopt na Very...

luigifort schreef:
Hoe zijn de bonustracks vigil?

Top natuurlijk

Hun beste en meest constante periode (90 tm 93)

vigil schreef:

Goeie tip. Beide albums ken ik nog niet.
In die tijd Johnny Marr ook niet meer gevolgd muv zijn Healers-album wat nogal tegenviel.

avatar van luigifort
Boomslang (wist niet dat ie Nederlands kon ) heb ik ook, matig album wel ja...

luigifort schreef:
Wist ik niet, die albums maar 'ns draaien dan..

Geeft niets, Johnny Marr wist t zelf ook niet

avatar van luigifort
Ik vind Johnny Marr erg goed bezig op Pretenders - Windows Of The World en Talking Heads - (Nothing But) Flowers

Geen PSB, maar wel 2 heerlijke tracks

avatar van johan de witt
Johnny is, buiten Smiths en Electronic, op zijn best op Dusk vind ik. Maar deze twee ook erg mooi, ja.

avatar van luigifort
Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn Ik heb ook het idee dat hij zo melodieën als Some Girls...en There Is a Light... uit zijn mouw zou kunnen schudden als hij wil, maar dat hij daar gewoon geen zin meer in heeft, maar ander gitaarwerk prefereert
Maar jammer vind ik het wel

avatar van johan de witt
Hoeveel pagina’s zou die hebben?

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Pet Shop Boys - Behaviour (1990) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Pet Shop Boys - Behaviour (1990)
Het Britse duo Pet Shop Boys scoorde een imposante rij hits en maakte stapels albums, waarvan ik het in 1990 verschenen en net wat soberder ingekleurde Behaviour persoonlijk het meest interessante vind

Neil Tennant en Chris Lowe scoorden in de tweede helft van de jaren 80 en de eerste helft van de jaren 90 hit na hit, maar konden lang niet altijd rekenen op het krediet van de critici of de ‘serieuze muziekliefhebber’. Dat verdienden ze wel, want het Britse duo kon veel meer dan hits scoren (wat overigens ook een niet te onderschatten prestatie is). Hun beste album maakten ze wat mij betreft in 1990, toen het wat minder uitbundige en met analoge synths gemaakte Behaviour verscheen. Ook Behaviour is een album met een aantal hits, maar het is ook een in artistiek opzicht interessant album met een wat afwijkend geluid, een lekkere lome sfeer en prima zang van Neil Tennant.

Voormalig muziekjournalist Neil Tennant en muzikant Chris Lowe liepen elkaar aan het begin van de jaren 80 toevallig tegen het lijf in een elektronicawinkel. De twee bleken een ontembare liefde voor elektronische muziek te delen en besloten om samen verder te gaan als Pet Shop Boys. Het debuutalbum van de twee verscheen pas in 1986, maar was dankzij singles als West End Girls, Opportunities, Love Comes Quickly en Suburbia direct zeer succesvol.

De muziek van Pet Shop Boys werd in de tweede helft van de jaren 80 zeker niet door alle muziekliefhebbers even serieus genomen en toen Neil Tennant en Chris Lowe aan de lopende band hits begonnen te scoren werd er met grote regelmaat zelfs wat neerbuigend gedaan over de muzikale verrichtingen van Pet Shop Boys. Hoewel ik in de betreffende jaren niet heel erg gek was op elektronische popmuziek, heb ik altijd een zwak gehad voor de muziek van Pet Shop Boys, vooral omdat Neil Tennant en Chris Lowe een fijne neus bleken te hebben voor geweldige popsongs.

Als ik mijn favoriete Pet Shop Boys album moet kiezen, twijfel ik vooral tussen Actually uit 1987 en Behaviour uit 1990. Actually is het album met de geweldige songs, waaronder grote hits als What Have I Done To Deserve This, Heart, Rent en It's A Sin, maar Behaviour vind ik in muzikaal opzicht wat interessanter, waardoor mijn voorkeur uiteindelijk naar dit album uit gaat.

Het Britse duo heeft inmiddels een enorme stapel albums op haar naam staan en weet tot op de dag van vandaag een hoog niveau vast te houden, maar Behaviour steekt er in het oeuvre van het tweetal, samen met Actually, toch wel wat bovenuit. Behaviour is wat minder dan Actually een album van singles, al staan er met Being Boring, So Hard en het prachtige Jealousy nog wel drie hitsingles op.

Vergeleken met de meeste andere albums van Pet Shop Boys is Behaviour wel een wat introspectief en relatief gezien redelijk ingetogen album. Chris Lowe pakt wat minder uit met zijn elektronica en kiest vooral voor lome beats en de door de Duitse producer Harold Faltermeyer aangedragen analoge synthesizers, terwijl Neil Tennant wat minder onderkoeld zingt. Over de kwaliteit van de zang van Neil Tennant is altijd veel te doen geweest, maar ik vind het zelf een zanger met een aangenaam geluid, dat in de net wat zwoelere en lomere klanken op Behaviour nog net wat beter tot zijn recht komt.

Ik luister nog met enige regelmaat naar een verzamelalbum (of eigenlijk playlist) van de band, maar het was heel lang geleden dat ik een heel Pet Shop Boys album had beluisterd. Beluistering van Behaviour is me niet alleen heel goed bevallen, maar het album heeft wat mij betreft de tand des tijds uitstekend doorstaan.

De meeste tracks op het album klinken loom en zwoel en net wat minder elektronisch dan de meeste andere albums van de band, al komen de meeste klanken uit de batterij elektronica van Chris Lowe, de incidentele bijdragen van een orkest uitgezonderd, en speelt voormalig The Smiths gitarist Johnny Marr slechts een bijrol.

Het wat warmere Pet Shop Boys geluid klinkt bij vlagen zelfs soulvol en past zoals gezegd uitstekend bij de stem van Neil Tennant, die in vocaal opzicht een prima prestatie levert. Liefhebbers van de hitgevoelige popmuziek van Pet Shop Boys komen op Behaviour net wat minder aan hun trekken, maar hebben genoeg andere albums om uit te kiezen. Zelf kies ik voor Behaviour, dat de afgelopen 33 jaar alleen maar mooier is geworden. Erwin Zijleman

Desondanks bevat dit album wel Pet Shop Boys' beste single, en de no 11 van Classic Rocks list of all time synthpop classics: uiteraard het fantastische Being Boring. No 1 van die lijst: True Faith van New Order.

avatar van johan de witt
Mooi, en de rest van de top-10?

The model, sweet dreams, cars, Blue Monday, love action, dont you want me, enjoy the silence, West End girls, smalltown boy.

Enkel voor Being boring al de aanschaf waard. Dat nummer is in al zn melancholie een diamant, zo mooi. Tis een band waar je van houdt of juist niet. Een middenweg is er niet, zo leerde en leert mij de ervaring in mn eigen omgeving. Terwijl zo'n beetje al hun muziek puik in elkaar zit. Hoog niveau telkens weer en de sound én stem zo herkenbaar. Of dit hun beste album ware wil ik gaarne in het midden laten, vanaf hun eerste tot zeg maar Very een en al waan albums.