10cc - The Very Best Of (1997)

Label: Mercury

1. Donna (2:54)
  2. Rubber Bullets (5:17)
  3. The Dean and I (3:03)
  4. The Wall Street Shuffle (3:52)
  5. Silly Love (3:57)
  6. Life Is a Minestrone (4:40)
  7. I'm Not in Love (6:05)
  8. Art for Art's Sake (5:52)
  9. I'm Mandy Fly Me (5:20)
  10. The Things We Do for Love (3:45)
  11. Good Morning Judge (2:53)
  12. People in Love (3:45)
  13. Dreadlock Holiday (4:59)
  14. For You and I (5:18)
  15. Godley & Creme - Cry (3:55)
avatar van Jord
Mmm, deze Best of... is beter dan die ik heb. Hier staat namelijk Rubber Bullets op en op die van mij niet.
Hoogtepunten van 10 CC: I'm Mandy fly me en The Things we do for Love.

avatar van starbright boy
Ik ken lang niet alles, maar wat ik ken vind ik echt helemaal niks. Ik begrijp de status van 10cc totaal niet.

avatar van Ziggy007
starbright boy schreef:

Wat is die status volgens jou dan? Zo groot zijn ze ook weer niet hoor. Ze hebben hun eigen fans, lang niet zo breed publiek als je mss denkt.

Trouwens iemand die weet hoe de naam van de band is ontstaan? Laatst hoorde ik het op de radio bij een special, het schijnt dat de naam staat voor het halve gewicht van een gemiddelde zaadlozing ofzoiets Kortom in een dronken bui bedacht, althans dat mag ik hopen

avatar van andré
starbright boy schreef:

Dat lijkt me logisch: ze hebben namelijk géén status. Althans, naar mijn bescheiden mening. Ik heb het altijd één van de meest onderschatte bands van de jaren 70 gevonden. Niet zozeer door hun oeuvre qua albums, maar vooral door hun stuk voor stuk briljante singles (met name Art For Art Sake, Silly Love en Good Morning Judge zijn pareltjes). Graham Gouldman, een van de leden, is overigens ook de componist van 2 van de beste jaren-60 singles aller tijden, Bus Stop van The Hollies en No Milk Today van Herman's Hermits. Maar ook de andere leden kunnen een behoorlijk moppie muziek schrijven, denk maar eens aan An Englishman in New York van Godley & Creme. Al met al: zwaar ondergewaardeerde groep!!!!

avatar van starbright boy
De status? Nou: 7 nummers in de top 2000 waarvan 2 bij de beste 75. Miljoenen verkochte platen, talloze volle stadions, vele grote hits, veel positieve recensies (dat alles naturlijk in de jaren '70). Midden jaren '70 was dit echt een van de grootste bands op aarde. Ik geef toe ik ken alleen de pakweg 10 bekendste nummers, maar die vind ik echt stuk voor stuk vreselijk. De toptijd van deze band (midden jaren '70) is sowieso al een van mijn minst favoriete periodes uit de popgeschiedenis.

Overigens vind ik de twee nummers die André noemt ook al niet tot mijn sixties favorieten horen.

waarom hoor ik hier niemand dreadlock holiday noemen? geniaal nummer, niet zozeer vanwege het muzikale aspect maar vanwege de humor die er in zit! geweldig. Puur genieten!

avatar van gemaster
Ik vind 'I'm not in love' een erg goed nummer. Ik las ergens dat daar letterlijk honderden overdubs zijn gemaakt voor dat nummer.

avatar van Ziggy007
starbright boy schreef:

Borsato en Frans Bauer zijn ook wereldberoemd (in Nederland) Trekken ook altijd volle stadions, hallen, zalen, grasvelden, whatever.

Nee maar alle gekheid op een stokkie, het klopt wel wat je daar zegt, maar als je een ouder vraagt noem is 5 bekende bands uit de jaren 60/70 (afgezien van Beatles/Stones), dan is 10cc echt niet het eerste wat ze noemen. Zoveel goede bands stammen uit die tijd.

avatar van steven
stuk voor stuk pop-pareltjes , behalve dan het zeikerige nummer "Donna" wat een rechtstreekse kopie is van "Oh Darling" van The Beatles , wat op zich weer 1 van de meest waardeloze beatles nummers ooit is

avatar van HiLL
steven schreef:

Vind ik absoluut niet een van de meest waardelozen nummers ooit van de Beatles...

Overigens vind ik I'm not in love en Dreadlock Holiday en The Things to do foor love, pareltjes!

'I'm Mandy Fly Me' en 'I'm Not in Love' is het enige wat ik van deze band ken.
Behoorlijk goede nummers moet ik zeggen.

avatar van jordybeukeboom
andré schreef:

avatar van Mart
Wat een heerlijke nummers zijn dit zeg. 10cc is echt één van de meest onderschatte pop/rock-bands. Echt stuk voor stuk pop-parels op dit album. Mijn favorieten: Rubber Bullets, I'm Not In Love, The Things We Do For Love en Dreadlock Holiday.

avatar van musicfriek
Zijn toch wel erg fijne nummers die op deze verzamelaar staan. Donna, The Wall Street Shuffle en I'm Mandy Fly Me blijven fantastisch. Tsja, en die 2 hele grote hits he? Best wel goed, maar toch te vaak gehoord. Als je in een melancholische bui bent dan is I'm Not in Love heerlijk, dat dan weer wel De clip van Cry blijft een monument in videogeschiedenis.

EVANSHEWSON
Toch prachtig wat dit bandje allemaal gepresteerd heeft; het begon wel wat bergaf te gaan na het vertrek van Godley & Creme, maar kom.

****1/2

avatar van Gert P
Heb er 1 met dezelfde titel en daar staan er 18 op, ook wat solo nummers zoals An Englishman in New York.
Deze cd staat ook nog niet op MuMe.
Probeer ook altijd de allerbeste en kompleetste verzamelaar te zoeken.

Pieter Paal
'An Englishman in New York', 'Under your thumb' en 'Wedding bells' hadden er zeker als een soort bonus bij gemoeten, desnoods als bonus-disc.
Doe 'Feel the love' en 'Food for thought' er ook maar bij om alles wat completer te maken.

Father McKenzie
Geheel akkoord met Pieter Paal; Food For Thought en Feel The Love mochten hier eigenlijk niet op ontbreken, met die twee schitterende songs er nog bij kreeg ie van mij het maximum!
10CC - Het duurde al bij al niet zo lang, maar het was een prima band!

avatar van kaztor
Ach, sinds de komst van het goedkope Collected is deze niet echt relevant meer. Voor genoemde nummers verwijs ik dan ook daar naar.

Een enorme tegenvaller voor mij. Dreadlock Holiday blijft briljant, maar op sommige andere tracks is het niveau echt bedroevend. Had ik niet gedacht.

avatar van tinus,@
Een zeer onderschatte band, ik vind dit een heerlijke verzameling van prachtige liedjes.

avatar van Rogyros
Een heel krappe drie sterren. Ik vind het allemaal wel aardig, en sommige nummers ook uitstekend, maar zo'n hele cd is wat aan de lange kant. Het gaat me vervelen als ik het hele album afluister. Het is allemaal niet slecht, zeker niet, maar het is geen album wat ik vaak ga draaien.

Dreadlock Holiday steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit.

avatar van laxus11
mooie cd met veel klassiekers zoals dreadlock holiday en i'm mandy fly me

IJsbergsla
Hoewel ik het niet zo op heb met VBO albums, is dit toch een mooi, maar ook wisselvallig overzicht, van de diverse hitsingles die deze prima popband heeft gehad.
In de jaren 70 razend populair en ook nu nog een verzamelaar met een hoge meezingfactor.
I´m Mandy Fly Me en Rubber Bullets zijn mijn persoonlijke favorieten, maar met Dreadlock Holiday en Cry heb ik helemaal niets.

avatar van musiquenonstop
tinus,@ schreef:

Onderschat, mischien wel, maar het gros van de liedjes is geen doorsnee pop. Mij lijkt het vaak enigsinds wat we in nederland kleinkunst noemen. Of is het meer cabaret ? De muziek is net als de teksten van hoog nivo.

Kleinkunst/ Cabaret....? Misschien met een beetje goede wil....ik hoor het niet.

Dit is een compilatie met singles en die waren redelijk gestroomlijnd.
Goed bedachte pop met lichte symfonische trekjes, maar net zo goed reggea en jaren 50's invloeden (populair tijdens de glamrock.)

Op de albums met Godley & Creme nog in de gelederen is er wel humor te bespeuren.
Kolderiek, met leuke wendingen in de songs en grappige effectjes.
Dat zou nog het meest bij cabaret in de buurt komen, maar het is het toch niet.

avatar van musiquenonstop
Ik weet het ook niet Bikkel, maar humor zit in wel meer muziek die ik luister, maar bij 10cc is het wel wat meer gewaagder, tja.. en dat probeer ik dan een naam te geven. Voor cabaret is het net weer te puike pop.

Ik snap wel wat je bedoeld inderdaad. Ach , het zijn britten en die hebben een apart uniek soort humor. Ik hou er wel van.

Toch nog maar even mijn stem gegeven. Aardig overzicht van hun singles, met toevoeging van Godley en Creme's Cry.
Toch ben je voor de volledigheid beter af met Collected, die echt een helder beeld geeft van 10CC's geschiedenis door de jaren heen.
Ook G&C komen daar uitgebreider aan bod. Die hadden naast de vaak wat onbegrepen albums puike singles.