The Saints - (I'm) Stranded (1977)

Australiƫ
Punk
Label: Harvest

1. (I'm) Stranded (3:32)
  2. One Way Street (2:56)
  3. Wild About You (2:35)
  4. Messin' with the Kid (5:55)
  5. Erotic Neurotic (4:07)
  6. No Time (2:48)
  7. Kissin' Cousins (2:00)
  8. Story of Love (3:11)
  9. Demolition Girl (1:42)
  10. Nights in Venice (5:42)
  11. Lipstick on Your Collar * (2:36)
  12. River Deep Mountain High * (3:54)
0,5
Alweer zo'n plaat die ik om jeugd sentimentele redenen goed zou moeten vinden, helaas, vind het nu een 0,5 ster waard.

avatar van BoordAppel
Ik ben blij dat ik vroeger naar fatsoenlijke muziek heb mogen luisteren en dat ik nu niet om de haverklap lage cijfers moet gaan uitdelen. Overigens is mijn muzieksmaak niet echt veranderd aangezien ik vroeger bijna geen muziek luisterde.

BoordAppel schreef:

dat ik nu niet om de haverklap lage cijfers moet gaan uitdelen

Heb ik geen moeite mee hoor
Ik ken de muziek nu eenmaal, vind ik het goed, fijn, vind ik het slecht, jammer dan.

avatar van BoordAppel
Ik blijf het toch raar vinden dat iemands muzieksmaak zo drastisch kan veranderen. Zal er wel aan liggen dat je ouder bent dan ik, misschien komt het bij mij nog (al denk ik van niet). Enige verschil met vroeger is dat ik me nu voor meer muziekstromingen ben gaan interesseren, jazz en metal bijvoorbeeld.

0,5
Ik ben me in de loop der jaren steeds meer gaan interesseren in geimproviseerde jazz, en dat heeft me eigenlijk steeds kritischer gemaakt naar andere muziek toe.

avatar van BoordAppel
Ik had al zo'n vermoeden. Je stemmen zijn trouwens wel moeilijk te verklaren soms. Check Your Head een 0,5, Kind of Blue een 3,5 en dan Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water een 4 .

0,5
Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water spreekt mij heel erg aan, klinkt voor mij als een trein, kan er ook niets aan doen.
Ik vrees dat je soort hiaten bij mij waarschijnlijk in de toekomst nog wel meer gaan zien als eenmaal alles wat ik op cd heb op MM staat.
Kind of Blue, tja, mooie muziek, maar een beetje te tam.
En die Beasty Boys, vind ik gewoon niets, sorry.

avatar van BoordAppel
Haha, dat soort berichten zullen we hier ook wel vaker tegenkomen, dat iemand eigenlijk helemaal niet kan uitleggen waarom juist iets goed of slecht is. Dat is bij muziek nog veel moeilijker (of zelfs onmogelijk) dan bij films. Kind of Blue wordt trouwens toch wel gezien als de DE jazz plaat, toch?

BoordAppel schreef:

Kind of Blue wordt trouwens toch wel gezien als de DE jazz plaat, toch?

Een van DE
Maar dwalen we nu niet te ver af bij The Saints

avatar van maseddi
Ik ben een kleuter van 11 jaar en ik kan het mij best voorstellen dat mijn opa dit geen goede cd vindt. Hij is toch zo oud en luistert het liefst naar coole dixieland-muziek., je weet wel met die toeters en die banjo.

Deze cd zal wellicht niet behoren tot de beste uit mijn collectie, maar toch een 3.5 voor deze opname van deze zeer ondergewaardeerde en interessante groep uit Australie.

avatar van oruiz
groots

avatar van wibro
Ik kende van deze Austrlische band tot nu toe alleen het album All Fools Day uit 1985 dat toch wel radikaal anders klinkt dan dit aussi punk album. Dit Saints' debuut haalt het toch echt niet bij dat uitstekende rock album All Fools Day. De nummers op dit album zijn allemaal een beetje van hetzelfde op een song na dan, het langzame maar zeer mooie 'Messin'with the Kid'. Dit behoort samen met 'Erotic Neurotic' zonder meer tot de beste nummers op dit debuut.

avatar van FCEstebandido
de Saints stonden mee aan de wieg van de Australische Indie. Ik vind dit album nog altijd rauw en scherp klinken. Persoonlijk vind ik het zelfs hun beste album.

avatar van bart1989
Zeer sterk album, dat volgens mij naar het einde toe genialer en genialer wordt.
Geniaalste lied: Story of Love

avatar van Dibbel
Zowat het eerste, enige en echte Australische punkalbum.
Rammelende en ongelooflijk beklijvende punkrock.
Hoog meezing en airguitargehalte.
De zanger Chris Bailey klinkt nog droger dan een pakje shag wat te lang in de zon heeft gelegen.
Minstens 5 geniale nummers.
Beste is het langzame en slepende Messin' With The Kid. Een echte klassieker wat mij betreft.
Verdere toppers het snelle en behoorlijk rammelende titelnummer.
Het prachtige en met een sterke melodie uitgeruste Story Of Love.
En de twee op een Velvet Underground-achtige manier doorraggende en rammelende Erotic Neurotic en Nights In Venice.
De rest zijn tamelijk simpele punknummers maar wel altijd melodieus.
Het klinkt allemaal heerlijk lowbudget.
Dikke 4 sterren voor deze punkklassieker.
En later werden ze nog steeds beter.
Op vinyl.

avatar van spinout
De band begon in 1973, bracht in 1976 de single (I'm) stranded/No Time uit, waarna dit album, wat verder bestaat uit demo's, uitgebracht werd. Opvallend is de cover van Elvis' Kissin' Cousins, toch opgenomen voor zijn dood. Het klinkt allemaal niet zo rauw en strak als Bij de Sex Pistols, maar energie bezit dit album in hoge mate.

avatar van deedee
Het leuke is dat de band nog steeds bestaat en platen uitbrengt, die over het algemeen zeer de moeite waard zijn. Althans zanger Chris Bailey brengt tot op de dag van vandaag platen onder de naam van de Saints uit. De geweldige stem is dus bewaard gebleven. De laatste jaren komt de originele bezetting nog wel eens bij elkaar voor een optreden, waar veel nummers van dit debuut worden gespeeld. Een van die concerten is vastgelegd op: The Saints - Live 2007 (2009).

Nick Cave heeft de nodige tijd en energie in The Saints gestopt.
Ook het duet met Chris Bailey ( Bring It On) is sterk.
Cave is een bewonderaar van deze band.
Bailey vond ik als voorprogramma van Nick Cave wat arrogant over komen, maar hij stond vervolgens bij de hoofdact wel gewoon tussen het publiek, dan wel weer met 2 meisjes te flirten, welke zeker 20 jaar jonger dan hem zijn.
The Saints zijn wel veelzijdig, dan weer een wave album, dan weer punk, maar ook folk en blues hoor je terug.

avatar van EttaJamesBrown
deric raven schreef:
Nick Cave heeft de nodige tijd en energie in The Saints gestopt.
Ook het duet met Chris Bailey ( Bring It On) is sterk.
Cave is een bewonderaar van deze band.

Ik dacht dat ze 20 jaar jonger dan hij waren.

Maar moet je daarvoor het hele bericht quoten?
Beetje onnodig.

deric raven schreef:
dan wel weer met 2 meisjes te flirten, welke zeker 20 jaar jonger dan hem zijn.

Ik dacht dat ze 20 jaar jonger dan hij waren.

Zo kan het dus ook.

Zwaar onderschatte punkklassieker. Het is in ieder geval punk zoals ik het graag hoor: pure rock 'n' roll in z'n meest rauwe, opzwepende en lawaaiige vorm. Plus dat de songs van dit album van The Saints ook gewoon heel goed zijn en Bailey een prachtige rauwe stem heeft en z'n teksten zoals het hoort min of meer in de microfoon spuugt. The Saints gaan door waar Iggy & The Stooges waren gebleven. En voor wat het waard is:
According to Bob Geldof, "Rock music in the seventies was changed by three bands—the Sex Pistols, the Ramones and The Saints"