Patti Smith Group - Radio Ethiopia (1976)

Label: Arista

1. Ask the Angels (3:08)
  2. Ain't It Strange (6:35)
  3. Poppies (7:05)
  4. Pissing in a River (4:41)
  5. Pumping My Heart (3:21)
  6. Distant Fingers (4:19)
  7. Radio Ethiopia (10:00)
  8. Abyssinia (2:10)
  9. Chicklets * (6:23)
avatar van LucM
Radio Ethiopia vind ik iets minder dan het debuut en dat heeft te maken met de wat te chaotische titelsong. De overige songs vind ik wel sterk, vooral Pissing In A RIver. Patti Smith is gezegend met een rauwe expressieve stem en weet ook hier goed gebruik van te maken.

avatar van devel-hunt
pissing in a river, subliem en tijdloos, ze speelt het nog steeds live én vormt gelijk één van de hoogtepunten van zo'n concert.

Stijn_Slayer
Ik denk dat ik deze net ietsjes sterker vind dan Horses. Het klinkt net iets rijker. Ik moest wel even behoorlijk wennen aan Patti's stemgebruik. Haar theatrale voordracht is overtuigend en zorgt ervoor dat ze meer haar eigen stempel drukt, maar af en toe is het me ook ietsjes té. In 't begin van 'Poppies' denk ik bijv. 'niet zo aanstellen, Patti'. In de bonustrack ligt het er ook net even te dik bovenop dat Patti expres die aanwijzingen geeft.

Het titelnummer vind ik juist gaaf. Georganiseerde chaos waarin een unieke spanning ontstaat die mij grijpt. Heerlijk dat spel van Richard Sohl dat er zachtjes achter zit en vervolgens wat meer de overhand neemt. Jammer dat het toch een beetje ongeïnspireerd eindigt, de rest van het nummer is veel verrassender.

Tijdens 'Distant Fingers' is ze op een gegeven moment net Bob Dylan ('deep in the forest I whiiiiiiirl'). Bij die passage hoor ik Dylan al meezingen: ''oh mama, can this reeeeally be the end?''

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Voor mij is deze ook beter dan Horses met Ask the Angels en Distant Fingers als mooiste nummers.

avatar van Bartjeking
Voor mij kan hij toch niet tippen aan Horses. Kan ook niet, want voor mij is dat een van de beste platen ooit gemaakt. Radio Ethiopia is desondanks óók magistraal; kun je niet moe worden. Heb dat bijvoorbeeld ook met de meeste platen van Nick Cave, ik hoor altijd weer iets nieuws in de georganiseerde chaos.

Gek genoeg Patti Smith nog nooit live gezien, schaam ik me bijna voor. Hopelijk komt er nog een kans.

avatar van jorro
Vandaag een halfje erbij gedaan Van 3 naar 3,5*. Ik heb het album weer eens opgezet door mijn trip langs de lijstjes. In de jaarlijst van 1976 van Oor staat het album op 44.
Als je albums, zoals ik de laatste tijd veel doe, met een (goede) koptelefoon luistert, ervaar je een album veel intenser. Bij Patti Smith is dat effect erg sterk. Haar (soms hese, soms rauwe) stem kruipt naar binnen en laat je niet meer los.
Het album start met 5 prachtige songs. Distant Fingers vind ik vervolgens wat minder. Het wordt wat minder overtuigend gezongen. Radio Ethiopia overgaand in Abyssinia had in zijn geheel wat korter gemogen. De bonus track Chicklets is weer klasse.
Nu nog eens naar Horses luisteren. Via de koptelefoon!

catchup
hier staat ie op 141 Jaarlijst Oor 1976 - muzieklijstjes.nl
maar wat weet Oor nou van muziek? Horses staat op 33 en Another Green World op 58...