Leuk zo'n Oor-jaarlijstje als in het vorige bericht! Dit is natuurlijk ook maar een momentopname en zegt meteen iets hoe er toen tegenaan werd gekeken. Op dat moment konden we nog niet weten wat de omvang van punk en new wave zouden zijn: de naam van Smith rees hierna snel.
Op reis door de albums achter mijn afspeellijstjes met punk en new wave kom ik van
The Saints bij de tweede van Patti Smith, de eerste als Patti Smith Group. Haar debuut is in mijn opinie de eerste pure newwavealbum ooit gemaakt, al is er dat geinige debuut van
The Modern Lovers, opgenomen in '71-'72, dat evenwel pas in augustus 1976 verscheen.
Op de tweede plaat van een artiest staan vaak de laatste nummers uit de (oudere) liveset, vaak aangevuld met nieuw werk. Dat is ook op
Radio Ethiopia het geval.
De New Yorkse Smith had al een jarenlange carrière als zangeres (was zelfs even beoogd frontvrouw van Blue Öyster Cult) maar prefereerde een solocarrière, waarin ze haar voorliefde voor poëzie kon integreren. Daarnaast was ze journalist voor o.a. Rolling Stone: iemand met een vaardige pen dus. De elpee verscheen in oktober 1976, als de Britse pers in de gaten krijgt dat er sensationele verhalen zijn te schrijven over een nieuw genre, dat inmiddels punk is gedoopt.
Op haar tweede valt op dat de compositorische inbreng van gitarist-bassist Ivan Král groot is én dat er naast kortere nummers driemaal wordt uitgepakt met langer werk. Op kant 1 eentje van een dikke zes minuten en één van zeven minuten, op de tweede helft het titelnummer dat pas na tien minuten zwijgt.
Ask the Angels opent met sterke zang die vast zijn invloed heeft gehad op latere wavenamen als Siouxsie Sioux.
Ain't It Strange is de eerste van langere duur en bouwt naar een climax op, met een vrij lang stiller slot. Als
Poppies iets soortgelijks doet, verlies ik mijn aandacht, mede door de diverse stemlagen, gezongen en gesproken door elkaar. Tegelijkertijd is dat helemaal prima: de "ijzeren regel" van 'drie akkoorden, kort en bondig' die zo vaak op punk en new wave werd geplakt, is hier zeker níet van toepassing. Leve de artistieke vrijheid.
Pissing in a River is stemmiger en past prima in de kleine vijf minuten. Fraai opgebouwd met ingetogen pianospel in het intro en stevige of juist sferische gitaren.
Kant 2 trapt stevig en uptempo af met
Pumping My Heart: heerlijk nummer, waarna
Distant Fingers het iets ingetogener opnieuw sterk doet.
Dan het titellied, dat niet voor mij is gemaakt, gebouwd op gitaargeluiden en -effecten en het langzaam naar een climax toegroeien. Een te lange jam. Het gaat verstild over in
Abyssinia.
Op haar debuut lag ze vaak in de clinch met de zelfgekozen producer John Cale, die de eigenzinnige artieste evenwel wist te begrenzen. Nieuwe producer Jack Douglas is daar minder in geslaagd, wat leidt tot een enigszins tweeslachtige plaat.
Mijn reis vervolgt in Londen met de
tweede van Graham Parker & The Rumour, in diezelfde maand verschenen.