Kebu - Perplexagon (2016)

1 stem

Finland
Electronic / Pop
Label: Secret

1. Perplexagon, Part 1 (2:03)
  2. Perplexagon, Part 2 (5:21)
  3. Perplexagon, Part 3 (5:27)
  4. Perplexagon, Part 4 (5:26)
  5. Perplexagon, Part 5 (1:55)
  6. Perplexagon, Part 6 (3:53)
  7. Dawn (7:04)
  8. Deep Blue (5:53)
  9. Solar Wind Surfing for Beginners with Dr. Bob (6:04)
  10. Song for Roger (2:27)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Mocht Jean-Michel Jarre ooit met pensioen gaan en/of zijn synthesizers aan de wilgen hangen, dan is er op dit moment maar één navolger die wat mij betreft met stip zijn plek mag innemen als de nieuwe Jarre, namelijk de Fin Sebastian Teir, oftewel Kebu. Want deze man verstaat zijn vak zó goed, dat je het hem vergeeft, dat hij nu niet bepaald originele muziek maakt. Dat laatste boeit eigenlijk ook gewoon niet, gezien de muziek gewoon van een hoog niveau is.
Van begin tot eind weet Kebu namelijk ook op zijn tweede album Perplexagon onweerstaanbare en boeiende synthesizercomposities af te leveren die met gemak het niveau van Jarre halen. Als ik niet beter had geweten, had dit voor een Jarre-album kunnen doorgaan.

Kebu's voorliefde voor de muziek van de Fransman, maar ook Vangelis, Tangerine Dream, Mike Oldfield en Jan Hammer heeft hij altijd laten doorschemeren en overduidelijk in zijn muziek laat hij dat dan ook terugkomen. Maar wel op een dusdanige manier, dat alhoewel het zeer herkenbaar en daardoor vertrouwd in de oren klinkt, nooit als simpelweg jatwerk bestempeld kan worden. Aangezien de composities ontzettend boeiend, energierijk en vooral ook erg sterk klinken. Kebu beheerst de analoge synthesizers dan ook erg goed en weet precies eruit te halen wat erin zit. Vertaald in stuk voor stuk heerlijke tracks.

Zijn debuut To Jupiter and Back uit 2012 is al een sterk album vol verwijzingen naar zijn grote voorbeelden, vertaald in heerlijke composities die op één of andere manier verslavend werken. En opvolger Perplexagon doet dat weer, getuige de Perplexagon-suite die van begin tot eind erg goed is. De zes tracks staan als een huis en zitten onderling zeer goed in elkaar. Het tempo ligt grotendeels hoog, de nummers kennen stuk voor stuk heel fijne en herkenbare thema's en als geheel is het ook nog eens écht af! Van begin tot eind gewoonweg een boeiende muzikale achtbaanrit.
Het mooie is, dat na de Perplexagon-suite het niveau eigenlijk consistent blijft. Alleen "Dawn" klinkt ietwat misplaatst, omdat Kebu op dit nummer trance-invloeden erin laat sluipen. Iets wat hij niet per se hoeft te doen. Gelukkig maakt het onweerstaanbare thema het goed.
Beter zijn dan zondermeer "Deep Blue", direct aansluitend gevolgd door de klapper van het album: "Solar Wind Surfing for Beginners with Dr. Bob".
Er wordt rustig afgesloten met het door Vangelis geïnspireerde "Song for Roger".

Perplexagon is een heerlijk album vol retro synthesizermuziek die, als je van dit soort muziek houdt, gehoord moet hebben. Verwacht alleen geen experimenten, geen vernieuwing en geen verrassingen. En juist dat maakt dit album zo ontzettend leuk. En het smaakt zeker naar meer. Dus Kebu, laat het nieuwe album maar komen!!