Richard Youngs - Sapphie (1998)

Folk / Avant-Garde
Label: Oblique

1. Soon It Will Be Fire (9:22)
  2. A Fullness of Light in Your Soul (9:37)
  3. The Graze of Days (18:04)
jkbb
Hoe kan het toch dat dit onvoorstelbaar mooie en diepgaande album nog berichtenloos is?? Youngs weet slechts met een akoestische gitaar en zijn stem die door merg en been gaat drie betoverende stukken te maken. Soon It Will Be Fire is misschien wel het mooiste wat ik ooit in de Folk wereld heb gehoord.

Sietse
Zeker het mooiste album van Richard Youngs, erg sterk en diep spul.
Heel intens en gevoelig.

avatar van sluiswachter
Muziek met een stopwatch gemaakt (zo lijkt het) en toch zo (onaards) mooi, die extra maten die gespeeld worden om dat laatste nummer toch maar op 18 minuten te krijgen voegen net dat verrassingselement toe dat een meerwaarde is. Doodzonde dat ik dit al die jaren heb moeten missen, ik heb dit nog maar pas ontdekt, doorgezocht nadat ik vorig jaar de cd 'river through howling sky' had gekocht die ook wel goed is (een beetje experimenteel, dat wel), maar 'sapphie' roept veel meer emotie op.

avatar van sluiswachter
Ondanks dat deze muziek digitaal is opgenomen valt er toch nog ruis te ontdekken. Nou zit er ook een klein beetje echo en galm op de zang dus de ruis zal wel van die apparatuur komen. Verder is de bezetting natuurlijk heerlijk minimaal, een zanger met een gitaar, een effectbak en een dat-recorder. En dat levert zulke betoverende muziek op. Ik moet richard youngs dus wel gewoon heel erg hoog aanslaan, voorlopig een plekje in m'n top10 voor hem.

avatar van Nakur
Soms klik je per ongeluk op de profielknop (boven de avatar) van een user, en in dit geval was het Sietse. Via zijn top10 kwam ik bij deze plaat die me helemaal niets zei. Youtube wel. Voordat de 10 minuten voorbij waren, had ik Sapphie besteld via Amazon. Waarvoor dank!

Goed om te horen
Het is zeker de moeite waard

avatar van sluiswachter
Zeer de moeite waard, met pijn in mijn hart heb ik hem uit mijn eigen top10 weggehaald. Ik ben intussen weer wat wijzer geworden wat betreft de achtergrond van deze muziek. Het album schijnt opgedragen te zijn aan zijn overleden herdershond, vandaar natuurlijk ook de twee pootafdrukken op de hoes. Vandaar misschien ook dat deze muziek zo diep gaat. Ik heb deze inmiddels trouwens ook op lp, en die heeft toch weer een extra dimensie ondanks dat hij gemaakt is van een (digitale) DAT-opname. Rillingen.

avatar van sluiswachter
Mijn vorige bericht over die hond behoeft enige aanpassing, volgens een interview met youngs dat ik tegen kwam, gaan de songs niet over sapphie en was sapphie niet zijn eigen hond, maar die van een vriend van hem, de hond was hem overigens wel dierbaar.

avatar van Nakur
Erg, erg mooi album. De zang van Richard, met name op het tweede nummer, klinkt behoorlijk als Enfrim van ASMZ, maar daar heb ik absoluut geen problemen mee. Het is met name de compositie, de geleidelijke ontwikkeling van dramatiek in zijn minimale gitaarspel, wat me helemaal overtuigd. 'Nogmaals: erg, erg mooi!

pretfrit

Echt slecht. Vals gezongen en dat getokkel op z'n gitaar is van een niveau...

Emotie kunnen tonen is mooi, maar als je het met zulke dikke lagen tentoon moet spreiden dan krijg ik zo mijn twijffels.

....doet mij in ieder geval helemaal niets.

Sietse
hij zingt niet vals en wat is er zo mis met het niveau van dat tokkelen? Ik zou toch echt graat weten wat daar mis mee is, want hij speelt toch behoorlijk goede stukken die toch wel iets meer oefening nodig hebben dan de gemiddelde pop, rock of singer/songwriter artiest voort brengt (en het is niet voor niets dat artiesten zoals Ben Chasny en Jandek behoorlijk fan zijn van deze meneer (om er gewoon maar twee te noemen)).

pretfrit
Ik vind het iig vals klinken....daarnaast vervelend, zeurderig en monotoon. Het gitaargetokkel isniet heel bijzonder Simpele akkoorden die alsmaar herhaald worden. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het weet mij in dit geval niet te boeien.

(edit: heb zojuist een qua geluid betere versie van het net geplukt...moet toegeven dat ik nu meer gitaar kwaliteiten hoor. Maar ben verder nog steeds niet enthousiast)

En dat Chasny en Jandek het geweldig vinden mag van mij. Kan me ergens indenken zij hierin iets nieuws hoorden

Voor mij gaat dit album in ieder geval een streep te ver. Emotioneel weet het mij niet te pakken en kan daarnaast weinig uitdaging ontdekken.

Maar kun jij dan uitleggen wat er zo bijzonder aan is?

avatar van Gyzzz
Als het je emotioneel niet weet te pakken, blijft er inderdaad weinig van dit album over. Maar dát is nu juist het bijzondere: Youngs weet zijn emotie hier zo direct over te brengen, zonder deze eerst te transformeren naar herkenbare structuren/zanglijnen die de luisteraar dan weer terugtransformeert in zijn hoofd. Youngs blaast het gevoel rechtstreeks naar binnen en dat is zeldzaam knap naar mijn idee, zeker met de middelen die hij gebruikt.

pretfrit
heb je dan niet het idee dat hij de emotie er zo dik bovenop legt dat het...kitch wordt. welliswaar in een minimalistische aanpak, maar het blijft kitch.

De stem(gebruik) van Youngs zorgt er bij mij voor dat ik alle empatie direct verlies.

Ik ben overigens niet de enige die Youngs van valse zang beschuldigd. Kan me ook voorstellen dat dat voor sommigen nu juist extra aantrekkelijk is...lekker apart toch?

Sietse
er zijn zeker albums (bijv. op Festival) waar hij vals zingt, maar hier dus niet.
En "herhalen" is iets wat een belangrijk element in zijn muziek speelt. In veel van zijn werken speelt hij met repitatieve patronen om een bepaald mantra achtig idee op te wekken (neem bijv. The Naive Shaman, die staat er vol mee).
Bij dit album vind ik dat minder naar voren komen, maar idd komen ook hier wel steeds stukken terug.

En wat ik hier zo mooi aan vind?
Het minimale spel met de geweldige emotionele zang. De manier waarop hij de muziek brengt pakt mij gewoon diep van binnen. Ik ga hier helemaal in mee. Heel puur en eerlijk.
Geen noot te veel, geen noot te weinig.

avatar van sluiswachter
Ik vind dat 'vals' zingen wel interessant. Ik hoor dat hij vals zingt en tegelijk hoor ik dat het toch wel goed klinkt en dat hij telkens heel precies dezelfde toonhoogtes weet te zingen. Bovendien heb ik net een fascinerende cd met reine stemmingen beluisterd en begin ik me af te vragen wat vals musiceren eigenlijk precies is. Is muziek gemaakt in een stemming die afwijkend is van de gangbare westerse stemming (de twaalf noten op een piano) per definitie vals? Of is muziek vals als je niet precies de toonhoogte haalt die je eigenlijk wilde halen? Dat is namelijk heel wat anders. Ik denk dat ik maar met Sietse mee ga in de stelling dat Richard Youngs hier niet vals zingt.

avatar van Vivemaker
Hij zingt ook niet vals.
Of er moet iets mis zijn met mijn oren maar dat betwijfel ik.

Soon it will be fire.. phoe wat een nummer.

avatar van Freddos
Vanwege de reactie's op MuMe gekocht, valt dan toch erg tegen. Saai, terwijl ik in dit 'genre' toch wel wat gewend ben.

Sietse
wat is "dit" genre dan precies?

Hunter
Helemaal verliefd op deze plaat geworden. Wederom door Sietse.

Wauw.

Misterfool
Minimalistisch, akoestisch gitaargetokkel met een zanger die continue nét niet vals zingt. Dan kan het in mijn beoordeling twee kanten op gaan. Het kan pretentieus geneuzel zijn waar ik snel bij afhaak, of het is aansprekende muziek waar de herhalingen zorgen voor een trance-achtig effect. Gelukkig is dat laatste hier het geval! Erg prettige muziek die mij heerlijk laat wegdromen. Geinig dat deze, toch wel redelijk experimentele, muziek zo intuïtief en organisch aanvoelt. 4*

avatar van Deren Bliksem
Haha, niet normaal. Wat een pracht van een album. Heb nog een aardige inhaalslag te maken met deze man zie ik.

avatar van kobe bryant fan
Deren Bliksem schreef:

Kippenvel inderdaad!
Heeft hier na heel wat luisterbeurten ook een top 10 notering te pakken.
Jammer genoeg is de rest niet zo kaal en puur als dit, met zijn ambient uitstapjes heb ik al helemaal niet veel.

avatar van Deren Bliksem
kobe bryant fan schreef:

Kippenvel inderdaad!
Heeft hier na heel wat luisterbeurten ook een top 10 notering te pakken.

Ai ok, dat is wel heel jammer dan. Ik ga het wel proberen, maar ambient is ook niet helemaal mijn ding. Kale folk wel, het liefst zo minimalistisch en, als het even kan, tegen het valse aan als mogelijk.

avatar van Monsieur'
Mooi, vals, ruw maar ook zacht. Kom zelden tot het tweede nummer. Misschien valt het kwartje ooit, maar ik ben er toch al wel een jaartje of 3 mee bezig. Deze 'Seffie' is in ieder geval bijzonder in zijn eenvoud.

avatar van madmadder
holy shit!

avatar van jordidj1
Jordi's genre-overstijgingen, deel 8:

Brakke jarennegentigmuziek at its most glorious deel twee. Ik moet zeggen, met dit weer is het echt perfect om deze plaat te draaien. Kil weer, kale muziek en ik heb ook een hond.

Een sombere man met een gitaar, er gebeurt voor de rest he-le-maal niets. Maar toch pakt het mij op de een of andere manier, het zal wel zijn stem zijn of net die gitaartonen op dat moment. Je hoort dat het puur op gevoel is gemaakt, uit het hart met een flinke portie emotie. Ik voel mezelf echt tot rust komen en na het album zit ik dan ook met een flinke knoop in m'n maag.

Het doet wat met me en vaak is dat al genoeg voor een hoog cijfer. Niet een elpee voor elke dag, maar toch.

avatar van Tha)Sven
The Hypnotic Brass Ensemble heeft een cover gemaakt van gehele album. Voor de mensen die moeite hadden met het stemgeluid en zangkwaliteiten van Youngs is dat wellicht een aanrader. Moses Sumney zingt op Soon it will be fire en doet dat fenomenaal. Het is dat dit album uiteraard authentiek is waardoor het nooit echt overtroffen kan worden, maar mijn hemel die nieuwe cover is wel erg goed.
Hypnotic Brass Ensemble - This Is a Mindfulness Drill (2021) - MusicMeter.nl