Pixies - Head Carrier (2016)

Label: [PIAS]

1. Head Carrier (3:36)
  2. Classic Masher (2:37)
  3. Baal's Back (1:53)
  4. Might as Well Be Gone (2:47)
  5. Oona (3:37)
  6. Talent (2:11)
  7. Tenement Song (2:57)
  8. Bel Esprit (3:12)
  9. All I Think About Now (3:07)
  10. Um Chagga Lagga (3:00)
  11. Plaster of Paris (2:06)
  12. All the Saints (2:41)
toch wel een fijn album

avatar van Musico Pinjo
Na volledig te zijn afgeknapt op de EP's die zijn uitgebracht voor deze release had ik besloten dit album gewoon niet eens te gaan beluisteren. Ik wilde mijn jeugdhelden eigenlijk niet in deze vorm horen en afbreuk latend doen aan mijn goede herinneringen.

Nieuwsgierig als ik ben uiteraard toch gaan kijken wat hier de reacties op het album waren. Naar aanleiding daarvan toch maar eens gaan luisteren, en tsja: Eigenlijk niet eens zo een heel slecht album. Luchtig, minder urgent misschien maar fijn plaatje om te luisteren. Waarschijnlijk minder eeuwigheidswaarde maar toch niet zo slecht als de EP's naar mijn smaak.
Uiteraard mis je de vocals van Kim Deal die net wat zwoeler en meer "teasing" klinkt dan Paz Lenchantin maar deze dame volgt haar waardig op.

Zal hem zeker nog een paar keer luisteren!

avatar van mr.Siegal
Prima plaat, niets meer en niets minder. Ben wel een beetje klaar met de reacties die niet verder reiken dan de strekking dat het niet klinkt zoals vroeger. Net zoals Pearl Jam nooit weer een Ten maakt, zal Pixies nooit meer een Doolittle maken. We zijn 25 jaar verder, Frank Black is ook de jongste niet meer en ik vind het niet vreemd dat zijn songwriting zich in al die jaren op een iets ander vlak dan weirdness beweegt. Over de gehele linie vind ik alleen All I think about now en Plaster of Paris missers op een plaat die wat mij betreft prima in de lijn na Bossanova en Trompe le Monde past. Want ook toen evolueerde de sound van Pixies al ten opzichte van Doolittle en eerder werk. Kijk uit naar de show in de HMH in november.

avatar van Breedbek
Hier hou ik me nog een beetje in over deze plaat.
Tenement song lijkt me niet hun stijl, maar wel een sterke song en Um Chagga Lagga lijkt me door het wat geforceerde loopje wel iets voor huidige hipsters.
Dan:
Welke invloed Paz ipv 'high lady Kim al' heeft - of (nog?) gaat krijgen?
Ik vind Head Cariër niet slecht, maar je verwacht gewoon iets anders.
Met 9 liedjes was dit sowieso al een leuker mini album geweest om aan te schaffen.
Het zal mij overigens benieuwen hoe deze songs naast die van o.a. Surfer Rosa op een podium zullen over komen.
Baal's Back en Talent lijken me wel geschikt om live te groeien.
Een vraagje lijkt me verder :
Komen bv acts als Smashing Pumpkins of Pixies komend seizoen weer op festivals te staan?
Car Seat Headrest vormt zoals hierboven al vermeld op dit gebied al een voortrekker van formaat.
Afin.. m 'n kisten staan sinds DTRH ingevet in de kast.

avatar van frolunda
Helemaal geen onaardig album,zeker als je het niet met oude werk gaat vergelijken.Niet doen dus en gewoon genieten van leuke songs als Tenement Song,All I Think About Now en de titelsong.

avatar van starsailor
Ik snap niet waarom er niet vergeleken mag worden met het oude werk. Deze release is toch onder de naam Pixies uitgebracht? Nee, deze is nog minder dan Indy Cindy maar beiden albums laten sowieso niet horen wat IK verwacht te horen van iets dat de naam Pixies draagt. En als dit dan de evolutie van Pixies/Frank Black moet betekenen dan haak ik nu definitief af op alles wat de naam Pixies mee krijgt in de toekomst. Eerste 2 solo albums van Frank Black waren ook heerlijk, bij nummer 3 haakte ik af en de 12 die daarna volgden heb ik niet eens meer beluisterd.

avatar van Slowgaze
Als deze plaat niet vergeleken mag worden met eerder werk, had de band maar een andere bandnaam aan moeten nemen en niet zo schaamteloos 'Where is My Mind' moeten zelfplagieren.

avatar van frolunda
Natuurlijk mag je vergelijken maar veel zin heeft het niet want je weet al van te voren dat het niveau van Surfer rosa of Doolittle toch niet gehaald wordt.Desondanks vind ik Head carrier per draaibeurt ietsje beter worden,geen hoogvlieger maar gewoon een goed album.Er zijn veel bands die slechtere come backs gemaakt hebben.
Paz Lenchantin vind ik overigens een waardige vervanger van Kim Deal.
Was zij ook al op hun vorige album van de partij?

avatar van Germ
Ik zal het gemiddelde hier eens wat opkrikken, dit is echt een ontzettend lekkere plaat.
Een nummer als Talent kan ik niet vaak genoeg horen, wat een lekker nummer!
Kijk uit naar het concert in de HMH!

ik hou er wel van, deze vind ik, in tegenstelling tot Indie Cindy, wel een prima plaat

avatar van sakkediemus
Nee, dan vond ik Indie City toch een stuk beter. Een 3* kan er nog wel af voor deze Head Carrier.

avatar van Cor
Cor
Ook hier in huize Cor de opvatting dat het allemaal echt zo beroerd niet is als sommigen willen doen geloven. Ik blijf me bij dit soort grote bands/artiesten altijd afvragen hoe de kritieken zouden uitpakken zonder de geschiedenis te kennen, zeg maar dat dit een debuutalbum zou zijn. Vind ik zelf ook lastig, want je kent de historie nou eenmaal, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dan allemaal nog wel mee zou vallen.
Ik vind dit een prima rockplaatje, niet spectaculair, wel lekker.

avatar van Chris de Graaf
Ik vind dit een bijzonder fijne plaat! Natuurlijk ga je vergelijken met het oudere werk. Het is minder gek en explosief dan de eerst paar platen maar beter dan het gros van Bossanova wat mij betreft. Ik vond het nieuwe werk afgelopen zondag ook uitstekend uit de verf komen live. Ik ben overigens groot fan van Paz. Het lijkt me niet toevallig dat haar rol een stuk groter is dan die van Kim Deal was op Bossanova en Tromp Le Monde.

Geslaagd album. Het is niet meer zo revolutionair en All I Think About Now is mij iets teveel van het goede, maar nummers als Baal's Back, Talent, Classic Masher en Plaster of Paris zijn van wereldkwaliteit en hadden gerust op hun eerdere albums gepast. Ik vind Plaster of Paris meer een Sonic Youth hebben maar dat staat me wel aan. Een stuk beter dan de drol die hun vorige album was.

Heb ze live gezien in Antwerpen en de nieuwe nummers vielen niet uit de toon. Zelfs Snakes van Indie Cindy vond ik live goed. Als die hard fan vind ik dit een goede plaat, idd niet meer het verrassende en vernieuwende van Pixies 1.0 maar ik luister er graag en veel naar.

Ik was ook aanwezig biky. Live was er inderdaad weinig onderscheid met oudere nummers. Maar qua album werkt het een stuk minder goed.