Agnes Obel - Citizen of Glass (2016)

Denemarken
Label: [PIAS]

1. Stretch Your Eyes (5:11)
  2. Familiar (3:55)
  3. Red Virgin Soil (2:43)
  4. It's Happening Again (4:20)
  5. Stone (3:56)
  6. Trojan Horses (5:33)
  7. Citizen of Glass (2:49)
  8. Golden Green (3:59)
  9. Grasshopper (2:38)
  10. Mary (5:47)
Altijd lastig zo'n derde (of was het nu die tweede waar dat voor op gaat?!).
Aventine was prachtig, maar Philharmonics maakte toch meer indruk.

Agnes had kunnen kiezen voor een nummer drie. Zeker als piano en cello wederom de hoofdrol krijgen. Toch hoor je vooruitgang op Citizen of Glass. De songstructuren zijn wat minder makkelijk en de mannelijke vocalen op een nummer als Familiar geven wat meer diepte. Niet dat de voorgangers dat niet hadden, maar het klinkt anders. Steviger, minder breekbaar en dat terwijl het wel degelijk nog steeds breekbare nummers zijn. Maar anders...... ja? hoe zeg je dat eigenlijk?

Citizen of Glass is spannender, donkerder, avontuurlijker dan de twee vorige albums. Af en toe bekruipt me zelfs een ietwat unheimisch gevoel. En dat is goed. Aventine was ietsje minder, nog steeds mooi. Nog een keer herhaling zou niet meer werken en dat weet Obel hier goed te vermijden.

Levert het dan een makkelijk album op? Nee. Grillig is het toverwoord. En ondanks de grilligheid weet ze nog steeds te betoveren.

Gelukkig maar.

avatar van Choconas
Na het prachtige ingetogen debuut Philharmonics en de geslaagde opvolger Aventine komt de Deense Agnes Obel in 2016 wederom met een magistraal album op de proppen: Citizen of Glass. De titel refereert aan het Duitse begrip "gläserner Bürger", de transparante burger die zijn privacy steeds meer opgeeft aan Google, Facebook en wat dies meer zij.

Muzikaal gezien is Agnes Obel iets meer opgeschoven richting electropop (inclusief stemvervormingen), maar nog altijd staan haar loepzuivere stem en compacte liedjes centraal. Naast piano, cello en viool, gebruikt Obel daarbij ook oudere instrumenten, zoals klavecimbel, spinet, celesta en een Trautonium. Het album heeft een kraakhelder geluid, zeker als je het beluistert met hoofdtelefoon. Luisterend naar Red Virgin Soil droomde ik zelfs even weg op de illusie dat Agnes Obel en haar instrumenten zich in dezelfde ruimte bevonden als ik.

Citizen of Glass is een bijzonder aangenaam album, dat van het begin tot het eind weet te boeien. Zonder de andere liedjes te kort te willen doen, zijn mijn favorieten het dreigende Trojan Horses en de eerste single Familiar, dat mij gek genoeg sterk doet denken aan de "leader tune" van de Nederlandse advocatenserie Pleidooi (al is het zeker geen kopie). Het album is kortom een aaneenschakeling van wonderschone liedjes en daarmee misschien wel haar beste worp tot nog toe.

avatar van tbouwh
Een betoverende stem en een verstillende piano. Het karakteriseert de Deense zangeres Agnes Obel. Of karakteriseerde? Anno 2016 komt Obel met haar derde studiealbum, waarop een duidelijke muzikale accentverschuiving te horen is.

Citizen of Glass breekt namelijk met het gebruik van de piano als solo-instrument. In plaats daarvan horen we nu ook diverse snaarinstrumenten, en zorgen een aantal orkestrale fragmenten ervoor dat Obel’s muziek hier en daar grootser en harmonieuzer klinkt dan tevoren.

Volledig