Alter Bridge - The Last Hero (2016)

Label: Napalm

1. Show Me a Leader (5:05)
  2. The Writing on the Wall (4:27)
  3. The Other Side (5:54)
  4. My Champion (4:40)
  5. Poison in Your Veins (4:18)
  6. Cradle to the Grave (5:40)
  7. Losing Patience (4:09)
  8. This Side of Fate (6:47)
  9. You Will Be Remembered (4:42)
  10. Crows on a Wire (4:26)
  11. Twilight (4:14)
  12. Island of Fools (5:00)
  13. The Last Hero (6:42)
  14. Last of Our Kind * (5:34)
  15. Breathe * (4:17)
totale tijdsduur: 1:06:04 (1:15:55)
avatar van The_CrY
Alter Bridge.. nee Mark Tremonti doet elk album precies hetzelfde, maar bij Alter Bridge wordt het nooit vervelend. Het eerste vrijgegeven nummer 'Show Me a Leader' bewijst maar weer eens dat de welbekende Tremonti sound nog steeds even lekker is.

avatar van gigage
71 minuten lang? Draai eigenlijk alleen de eerste twee albums nog. Maar we zullen wel zien wat de heren hebben bekokstoofd.

avatar van Dream Theater
Kan niet wachten! Show Me a Leader klinkt in ieder geval geweldig!

avatar van Desert
Nog zo lang wachten, verdorie toch.

Hopelijk borduren ze voort op Blackbird en Fortress. Dat zijn twee magistraal sterke albums. Meer van dat bewijst dat er nog leven in dit genre van muziek zit!

avatar van BarcoMorsato
Hoewel ik ontzettend uitzie naar nieuw werk van Alter Bridge, viel 'Show Me A Leader' mij enigszins tegen. Naar mijn idee heeft de zang van Myles Kennedy hier te veel weg van zijn werk van Slash. Vooral het ge-'no' wat er veelvuldig in voorkomt doet me erg denken aan het album 'World On Fire'. Niet dat dit slecht is, maar als ik zoiets wil horen luister ik wel naar Slash' werk.

Aan de andere kant maak ik me niet zoveel zorgen. De eerste single van Fortress was 'Addicted To Pain', een simpel nummer waar ik ook niet erg warm van word. De rest van Fortress was en is echter ontzettend goed, en verre van simpel. Daarnaast is te zien dat Alter Bridge zich echt ontwikkelt: vergelijk Fortress bijvoorbeeld maar eens met One Day Remains. Ik ben het dan ook niet eens met wat The_CrY zegt; alle bandleden, waaronder Mark Tremonti, groeien enorm op gebied van techniek en creativiteit.

Ik ben erg benieuwd naar 'The Last Hero'. Ik hoop dat hij goed klinkt, want hij ziet er niet uit!

avatar van legian
En ik dacht dat Show Me a Leader al 'poppy' klonk, My Champion is helemaal erg zeg. Ik kon de zwaardere stijl van het vorige album wel goed waarderen, maar als ik de single's zo hoor schroef ik de verwachtingen toch maar even iets omlaag.

legian schreef:

This Side of Fate doet je die nummers vergeten..

avatar van jellylips
Klinkt op het eerste gehoor wat simpel allemaal. Het album was een haastklus en dat is te horen. Prima van kwaliteit allemaal, maar op de een of andere manier maakt het op mij weinig indruk. Misschien mede vanwege de nog meer dichtgetimmerde productie. Bij Fortress kan ik het nog hebben, maar de dynamiek is hier echt ver te zoeken.

Wat vooral ook opvallend is, is de lichtere muzikale toon van de eerdere uitgebrachte nummers. Deze vallen eigenlijk in het niet met de rest van het album wat allemaal nadrukkelijk wat zwaarder is

avatar van jellylips
Ik begin al wat meer op te warmen, vooral Writing on the Wall vind ik lekker, en Cradle to the Grave weer ontzettend gevoelig. Wat me nog wel dwars zit zijn de opener en afsluiter. Die kan ik op elk ander album van de band steevast als uitblinkers rekenen maar de accenten lijken wat verschoven hier.

avatar van pos
pos
Na de 2 wat lichtere eerder uitgebrachte nummers is dit toch gewoon weer een ijzersterk AB album. Er staat weer geen zwakke broeder op en Cradle to the Grave, This side of Fate en The last Hero zijn weer toekomstige klassiekers.

avatar van Aladdin
Geen zwakke broeders....nou, My Champion doet wat mij betreft behoorlijk z'n best. Daar staan natuurlijk weer een hoop toppers tegenover. Al zit de sleet er inmiddels wel een beetje op, het is meer van hetzelfde. Als het goed is, dan is dat natuurlijk ok, maar op het eerste gehoor is het allemaal wat minder. Al kan ik er na twee draaibeurten nog niet goed over oordelen.

avatar van legian
De twee single's zijn toch wel de zwakste nummers van de plaat, met My Champion als absolute winnaar. Show Me a Leader heeft het geluk om het eerste nummer te zijn en een heerlijke intro te hebben. Het album gaat daarna alleen maar vooruit (afgezien van My Champion dan). Echte uitschieters de andere kant op zijn er nog niet, maar dat heeft meer te maken dat het geheel eenzelfde kwaliteit en stijl bied.

Aladdin schreef:

Ik kan me hier wel in vinden. Het klinkt allemaal goed maar ik zie dit album sneller terug in de kast verdwijnen dan Fortress.

emiel747 schreef:

This Side of Fate doet je die nummers vergeten..

Tot dusverre wet dat nummer me nog weinig te verassen, maar het is wel beter dan de single's.

avatar van Dream Theater
Titel nummer is gaaf en van Show me a Leader was ik al enthousiast. Nu nog goed beluisteren want daar hebben we nog geen tijd voor gehad.

The Last Hero is absoluut geen slecht album. Ik denk dat het ongeveer wel gelijk staat qua niveau aan de rest van de albums. Toch hebben die andere platen iets meer uitschieters en klinkt deze plaat wel als veel van het hetzelfde. Naar meerdere luisterbeurten verdwijnt dat wel en dan krijgen de nummers pas echt een eigen gezicht. Ik erger me niet aan de twee singles, ik vind Show Me A Leader zelfs wel erg fijn. Beste track van de plaat moet het stevige Crows On A Wire wel zijn.

Ik heb het album besteld en deze week in huis gekregen. Er staat zelfs nog een 'aardige' bonustrack op, al voegt deze niet heel veel meer toe.

avatar van james_cameron
Lichte tegenvaller na het uitstekende Fortress en de laatste twee prima albums van Tremonti. Songs en teksten zijn soms wat aan de voorspelbare en wel erg toegankelijke kant, waardoor het album soms wat afvlakt. Gelukkig worden de songs gaandeweg wel steeds sterker, waardoor de boel uiteindelijk toch stevig op de rails blijft. De band kan echter veel beter.

avatar van Mr. Sunset
Persoonlijk een grotere fan (tot dusver) van The Last Hero dan van Fortress, beide zijn van ongekend hoge kwaliteit maar dit album doet me momenteel meer. Met name nummers als Losing Patience vind ik erg fijn. Het is dit soort werk van Alter Bridge waardoor ik hun muziek keer op keer blijf opzetten.

avatar van Dream Theater
Ik beschouw mijzelf als een zeer groot Alter Bridge fan. Na het geweldige Fortress keek ik dus ook erg uit naar hun nieuwe cd. Show me a Leader vond ik gelijk al een top nummer dus ik was erg benieuwd naar de rest van de cd. Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen dit is weer een top cd. Alleen heeft het in tegenstelling tot Fortress even geduurd voordat ik de cd echt op waarde heb kunnen schatten. Topnummer van deze cd is toch wel het machtige titelnummer met zijn emotionele ondertoon, zijn heavy riffs en prachtige soli van Tremonti.Een nummer vergelijkbaar met Fortress op de vorige cd. Ook geweldig vind Ik Cradle to the Grave, het vette Crows on a Wire , This Side of Fate met zijn mooie tussenstuk wat volgens kenners Muse achtig klinkt en Losing Patience vanwege zijn prachtige refrein. Beter of minder dan Fortress is het niet, die echter wel wat meer echte uitschieters had. Toch weer vet kicken hoor deze cd en volgende maand gaan we live zeker van ze genieten. Wat een top concert kan dat worden met hun oeuvre!

avatar van Fluvver
Fortress was voor mij de beste AB tot nu toen. Het enige probleem wat ik met AB in het algemeen heb is dat er op een album teveel middelmatige, toffe tracks staan die leunen op een riff en voorspelbare tekst en zanglijnen. Bij Fortress vond ik al dat ze beter een paar tracks minder op een plaat kunnen zetten en meer energie in de overgebleven 8 tot 10 tracks kunnen stoppen, echter was alles op Fortress een dikke 4*.

Deze plaat heeft voor mij hetzelfde echter vindt ik de nummers minder pakkend en boeiend. Er staan maar een paar uitschieters op. 3*.

avatar van legian
The last Hero is opnieuw een ongelofelijk fijne rockplaat geworden. Ruim een uur lang knallen er heerlijke riffs, drum partijen en zang uit de speakers. Zoals we ondertussen ook verwachten. Toch is het niet alleen maar feest.

Het overkoepelende thema (iets met een leider/held) is leuk maar het gevoel bekruipt dat het de afwisseling niet ten goede komt. Meer nog dan voorgaande albums valt op dat de nummers allemaal eenzelfde opbouw hebben. Opzicht niet ergs maar als het opvalt gaat er iets niet helemaal goed. Storend is het allerminst, maar wel opvallend.
Een concept album kan ongelofelijk goed werken, maar als het thema niet interessant is dan verdwijnt zo'n album snel. Ik merk zelf al dat het album snel in de kast verdwijnt om er niet meer uit te komen. Dat maakt het zeker niet slecht maar het boeit te weinig.

En dat maakt het lastig, de muziek zit goed in elkaar en er zitten een aantal heerlijke momenten in het album (The Other Side is daarbij de grootste favoriet). Maar met hetzelfde gemak zet ik Fortress of Blackbird op, twee albums die me dan toch beter bevallen.

Het resulteert erin dat de weinige draaibeurten die dit album krijgt genietbaar zijn. Maar dat de kans op een nieuwe draaibeurt steeds kleiner wordt.
3.5*

avatar van Metalhead99
Prima rockplaat waarop Myles het bereik van zijn stemgeluid weer goed laat horen. Luistert heerlijk weg, een aanrader!

avatar van The_CrY
Tsja, Alter Bridge staat eigenlijk altijd wel garant voor een aantal minuten gewoon heerlijke hard rock. Meezingbare melodieën, moddervette gitaarriffs, en hoge adrenaline. Dit album voldoet aan alledrie de criteria. Alleen weer wat lang en ik vraag me af hoe lang Tremonti dit kunstje nog kan herhalen voordat het oud wordt.

avatar van namsaap
Lekkere muziek en weer typisch Alter Bridge, deze plaat. Maar.... hier heb ik er al vier van. Wat nieuwe ingredienten hadden dit recept de broodnodige verrassing gegeven. Jammer...

avatar van pos
pos
Ook een halfje naar beneden. Is en blijft gewoon een kwalitatief prima plaat, maar bij de show in Amsterdam bleek al dat de nieuwe songs minder pakken dan het oudere werk. Volgende keer mogen ze inderdaad iets vernieuwender voor de dag komen.

avatar van Remco 27-2-1989
ALTER BRIDGE - Live At The O2 Arena + Rarities / Deluxe Boxset - shop.napalmrecords.com

Nieuw live album zal uitkomen op 7 september als het goed is kan niet wachten. heb de limited box set edition al in de pre order gezet.

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Alter Bridge

avatar van Kondoro0614
Echt héél bijzonder weet Alter Bridge niet meer over te komen, zeker na het fantastische album 'Fortress' vond ik dat 'The Last Hero' toch wat tekort schoot. Het is allemaal leuk en aardig maar echte vernieuwing mistte ik vaak een beetje. Tremonti blijft nog steeds een super gitarist en Kennedy blijft leuk zingen maar inderdaad, langzamerhand begin ik zijn stem wel irritant te vinden in een langere zit, een nummer is leuk maar het album was best lastig om door heen te komen. Hier en daar wat eentonigheid maar in het algemeen een best geslaagde album. En zeker een paar toffe nummers. Ik heb het allemaal wel gezien, de vonken spatten er niet meer van af en ik werd er niet meer warm of koud van.

(voorlopige) Eindstand:
01. Blackbird