Alter Bridge - The Last Hero (2016)

Label: Napalm

1. Show Me a Leader (5:05)
  2. The Writing on the Wall (4:27)
  3. The Other Side (5:54)
  4. My Champion (4:40)
  5. Poison in Your Veins (4:18)
  6. Cradle to the Grave (5:40)
  7. Losing Patience (4:09)
  8. This Side of Fate (6:47)
  9. You Will Be Remembered (4:42)
  10. Crows on a Wire (4:26)
  11. Twilight (4:14)
  12. Island of Fools (5:00)
  13. The Last Hero (6:42)
  14. Last of Our Kind * (5:34)
  15. Breathe * (4:17)
totale tijdsduur: 1:06:04 (1:15:55)
avatar van james_cameron
Lichte tegenvaller na het uitstekende Fortress en de laatste twee prima albums van Tremonti. Songs en teksten zijn soms wat aan de voorspelbare en wel erg toegankelijke kant, waardoor het album soms wat afvlakt. Gelukkig worden de songs gaandeweg wel steeds sterker, waardoor de boel uiteindelijk toch stevig op de rails blijft. De band kan echter veel beter.

avatar van Dream Theater
Ik beschouw mijzelf als een zeer groot Alter Bridge fan. Na het geweldige Fortress keek ik dus ook erg uit naar hun nieuwe cd. Show me a Leader vond ik gelijk al een top nummer dus ik was erg benieuwd naar de rest van de cd. Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen dit is weer een top cd. Alleen heeft het in tegenstelling tot Fortress even geduurd voordat ik de cd echt op waarde heb kunnen schatten. Topnummer van deze cd is toch wel het machtige titelnummer met zijn emotionele ondertoon, zijn heavy riffs en prachtige soli van Tremonti.Een nummer vergelijkbaar met Fortress op de vorige cd. Ook geweldig vind Ik Cradle to the Grave, het vette Crows on a Wire , This Side of Fate met zijn mooie tussenstuk wat volgens kenners Muse achtig klinkt en Losing Patience vanwege zijn prachtige refrein. Beter of minder dan Fortress is het niet, die echter wel wat meer echte uitschieters had. Toch weer vet kicken hoor deze cd en volgende maand gaan we live zeker van ze genieten. Wat een top concert kan dat worden met hun oeuvre!

avatar van legian
The last Hero is opnieuw een ongelofelijk fijne rockplaat geworden. Ruim een uur lang knallen er heerlijke riffs, drum partijen en zang uit de speakers. Zoals we ondertussen ook verwachten. Toch is het niet alleen maar feest.

Het overkoepelende thema (iets met een leider/held) is leuk maar het gevoel bekruipt dat het de afwisseling niet ten goede komt. Meer nog dan voorgaande albums valt op dat de nummers allemaal eenzelfde opbouw hebben. Opzicht niet ergs maar als het opvalt gaat er iets niet helemaal goed. Storend is het allerminst, maar wel opvallend.
Een concept album kan ongelofelijk goed werken, maar als het thema niet interessant is dan verdwijnt zo'n album snel. Ik merk zelf al dat het album snel in de kast verdwijnt om er niet meer uit te komen. Dat maakt het zeker niet slecht maar het boeit te weinig.

En dat maakt het lastig, de muziek zit goed in elkaar en er zitten een aantal heerlijke momenten in het album (The Other Side is daarbij de grootste favoriet). Maar met hetzelfde gemak zet ik Fortress of Blackbird op, twee albums die me dan toch beter bevallen.

Het resulteert erin dat de weinige draaibeurten die dit album krijgt genietbaar zijn. Maar dat de kans op een nieuwe draaibeurt steeds kleiner wordt.
3.5*

avatar van Metalhead99
Prima rockplaat waarop Myles het bereik van zijn stemgeluid weer goed laat horen. Luistert heerlijk weg, een aanrader!

avatar van namsaap
Lekkere muziek en weer typisch Alter Bridge, deze plaat. Maar.... hier heb ik er al vier van. Wat nieuwe ingredienten hadden dit recept de broodnodige verrassing gegeven. Jammer...

avatar van Kondoro0614
Echt héél bijzonder weet Alter Bridge niet meer over te komen, zeker na het fantastische album 'Fortress' vond ik dat 'The Last Hero' toch wat tekort schoot. Het is allemaal leuk en aardig maar echte vernieuwing mistte ik vaak een beetje. Tremonti blijft nog steeds een super gitarist en Kennedy blijft leuk zingen maar inderdaad, langzamerhand begin ik zijn stem wel irritant te vinden in een langere zit, een nummer is leuk maar het album was best lastig om door heen te komen. Hier en daar wat eentonigheid maar in het algemeen een best geslaagde album. En zeker een paar toffe nummers. Ik heb het allemaal wel gezien, de vonken spatten er niet meer van af en ik werd er niet meer warm of koud van.

(voorlopige) Eindstand:
01. Blackbird