Frank Ocean - Blonde (2016)

Alternatieve titel: Blond

7. Self Control (4:09)

met Austin Feinstein en Yung Lean

8. Good Guy (1:06)
  9. Nights (5:07)
  10. Solo [Reprise] (1:18)

met André 3000

11. Pretty Sweet (2:38)
  12. Facebook Story (1:08)

met SebastiAn

16. Godspeed (2:57)

met Kim Burrell

17. Futura Free (9:24)
douwef schreef:
Vandaag te koop op Vinyl ( alleen vandaag op black Friday ) en de cd via de website van Frank Ocean boys don't cry. Had hem al digitaal gekocht maar nu zowel op vinyl aangeschaft en op cd. Blijft een meesterlijke goede plaat.

Hè jakkes, dr net naast gevist. Ben ook wel klaar nu met dat exclusieve gedoe van de man. Breng die plaat gewoon normaal uit, zodat iedereen dr van kan genieten. Hoe moeilijk kan het zijn!?

avatar van Sparks
Belachelijk inderdaad. Hij is een beetje z'n goodwill aan het verspelen zo.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
vinylbeleving schreef:

Even aan Kanye West vragen.

avatar van Johnny Marr
Nog eens in de herkansing gedaan en nee, de eerste 5 nummers blijven het hoogtepunt. Maar dat is dan wel hééél erg goed. De rest vind ik grotendeels een snoozefest, eerlijk gezegd. Kan niet het volle uur boeien.

Johnny Marr schreef:

Dat is grappig. Vanaf Self Control gaat de volume knop juist verder open. Het eind van dat nummer schitterend. Daarna Nights!
Toegegeven Nikes en Pink + White zijn zeer fijn. Wat mij betreft zijn 4 tot 6 de snoozefest nummers.

Sparks schreef:

Néé.. je vergeet het prachtige Solo of het ondergewaardeerde Skyline To.

Channel Orange is voor onder de zon ( of het nou zomer of winter is ). Blonde komt het beste tot zijn recht als de zon onder is. Het blijft toch wel echt een weergaloos album, waar je wel echt de nodige moeite voor moet doen, maar dat geduld loont zich rijkelijk.

avatar van Rudi1984
1,5
En nog stééds niet uit op de cd... M'n hoge verwachtingen beginnen zo langzaam aan om te slaan naar totale desinteresse.

avatar van Slowgaze
Rudi1984 schreef:

Exact dit. Begint tijd te worden, Frankie.

avatar van Sparks
Wel weer een paar mooie singles uitgebracht onlangs gelukkig. Biking, Lens, en Chanel

Sparks schreef:

Biking en Chanel zijn oke, maar ook niet meer dan wat zoethoudertjes. Lens vind ik teveel gepiel met autotune. Het is maar te hopen dat ie daar niet teveel in doorslaat. Ik vind het jammer dat Frank steeds meer op de avantgarde toer gaat, dat komt zijn muziek niet echt ten goede. Dit resulteert erin dat hij zijn plaat nog steeds niet op cd of vinyl heeft uitgebracht ( een exclusieve uitgave daargelaten) concerten aan de lopende band annuleert, en continu aangeklaagd wordt omdat hij copyright rechten op artwork of andersmans muziek niet al te serieus schijnt te nemen. Frank's carrière verloopt daardoor grillig. Hoe gaaf ik zijn muziek ook vind, ik ben benieuwd hoe lang mensen die geintjes van hem gaan pikken. De tijd zal het leren.

avatar van Frenz
Halfje erbij naar 4. Simpelweg omdat ik wel eens scroll door m'n muziek en dan komt Blonde voorbij en ik denk, Jaaahh, Blonde, veel te lang niet gedraaid.

Orange is coherenter, Blonde puurder

avatar van Rudi1984
1,5
De grootste stap terug die ik me kan heugen. Waar Channel Orange in de loop der jaren tot m’n favoriete R&B-plaat is uitgegroeid en een waar meesterwerk bleek, blijft Blond daar héél ver van verwijderd. Of alle lofuitingen hem naar zijn hoofd zijn gestegen weet ik niet, maar het heeft er alle schijn van; Blond is vervelend pretentieus, saai en onsamenhangend. Heel af en toe komt er een fijne zanglijn voorbij, maar het dobbert vooral stuurloos in het rond. Groeipotentie kan ik ook niet ontdekken; elke luisterbeurt is vervelender dan de vorige.

Hopelijk vindt hij zichzelf terug op z’n derde, want één magistraal abum van zo’n artiest voelt als te weinig.

Dan wordt het hoog tijd de podcast Dissect op Spotify te luisteren Rudi1984
Sowieso een aanrader, want haast elk nummer wordt onder de loep genomen en besproken. (ook van jou geliefde Channel Orange trouwens..) op Blonde gebeurd productioneel zo veel, er is zo veel gelaagdheid en de referenties naar Frank's eigen muzikale helden zijn talloos. Pretentieus? Misschien. Maar saai kun je Blonde toch niet noemen?

avatar van Niek
0,5
Een kwelling. Ik was hartstikke nieuwsgierig naar deze plaat maar ik kan er echt helemaal niets mee. Gewauwel een uur lang van iemand die wat half verdoofd met soundscapejes aan het klooien is en het maar zwaar heeft met het leven. Dat is alles wat er beklijfd. Echt totaal niet aan mij besteed.

avatar van Obscure Thing
Toch even een positieve review om de negativiteit in de laatste comments te counteren. Dit is een album die ik echt herontdekt heb omdat het de favoriete plaat van een goede vriend is. Dit album heeft iets magisch, een zeer subtiele en warme sound met vaak alleen de stem van Frank Ocean en bijna alleen maar atmosferische achtergrondgeluiden (een licht strummende gitaar of een heel rustige soundscape). Dit in combinatie met de vaak briljante teksten is echt betoverend. Hierdoor wordt het voor mij een heel intieme en intense luisterervaring. Het is echt een album om op te zetten als je even in je eentje met de koptelefoon op in een compleet andere wereld wil zijn.

Ik snap ook dat het voor mensen die de voorgaande Frank Ocean heel erg fijn vonden (en vooral de niemendalletjes van Taylor Swift luisteren) nogal een stijlbreuk is, maar dit slecht vinden... Daar kan ik bijna niet inkomen. Alleen al dat eerste stuk van Nikes: persoonlijk blijven, referenties naar Shakespeare, maatschappijkritiek en referenties naar populaire cultuur, maar toch vloeit het zonder moeite in elkaar over, wow. Ik kan echt geen slecht nummer ontdekken hier.

Favorieten: Nikes, Solo, Solo Reprise en Futura Free

avatar van Frenz
Door de nieuwe .paak weer terug bij af, dit album doorstaat de tand des tijds moeiteloos.

Waar ik channel Orange wel eens denk, oké, die kennen we, blijft dit spanning houden

avatar van Minneapolis
Frenz schreef:
...dit album doorstaat de tand des tijds moeiteloos.

Het ding is nog geen 3 jaar oud.
Maar ik ben het wel met je eens dat hij (ook met Orange vind ik) een uitzondering is in de mode deuntjes van nu.

avatar van Frenz
Oke, ik ben er ietsje te vroeg bij om 'm tijdloos te verklaren Minneapolis

Maar we bedoelen hetzelfde denk ik: Blonde is tijdlozer, heeft meer eigenheid