Frank Ocean - Blonde (2016)

Alternatieve titel: Blond

7. Self Control (4:09)

met Austin Feinstein en Yung Lean

8. Good Guy (1:06)
  9. Nights (5:07)
  10. Solo [Reprise] (1:18)

met André 3000

11. Pretty Sweet (2:38)
  12. Facebook Story (1:08)

met SebastiAn

avatar van Ralph.

avatar van bennerd
Ralph. schreef:
En alweer onder de 4,00 gezakt hier .

Logisch. Best wel mooi enzo, maar het klinkt weer veel te vaag. Franks hoogtijdagen liggen voor mij echt bij z'n nostalgia, ULTRA. mixtape.

Ralph. schreef:
En alweer onder de 4,00 gezakt hier .

Lag ook wel een beetje in de lijn der verwachting. Ik denk dat voor veel Frank Ocean liefhebbers Blonde wat experimenteel is. Weinig liedjes hebben een duidelijke kop en staart, laat staan beats.
Channel Orange viel precies tussen experiment en duidelijke songstructuren in, waardoor de plaat door een breder publiek opgepikt werd. Toch vind ik Blonde misschien toch net een beetje beter, de reacties van een aantal MM gebruikers, dat er productioneel niet zoveel gebeurd vind ik dan ook onterecht. Deze plaat is misschien nog wel beter geproduceerd dan Channel Orange.

Frank heeft er een gigantische fan bij. Zoveel emotie en zo prachtig verwoord in een schitterende experimentele omgeving. Hoe hij ook instrumenten gebruikt om emotie over te brengen (hoe heerlijk is self control??) is gewoonweg prachtig. Mijn eerste luisterbeurt was wat twijfelachtig, maar dit album is zo'n groeier en is imo een klassieker in wording. De volle 5* en een diepe buiging voor dit muzikaal genie

bennerd schreef:

Dat vaag blijven maakt het album net zo intrigerend imo.

avatar van rolandobabel
goed album, maar ik wil voorstellen niet te kijken naar de zogenaamd beste nummers en daarbij te beginnen, eigenlijk adviseer ik om bij het laatste nummer te beginnen en dan terug te gaan....

avatar van kemm
Godzijdank dat we Channel Orange nog gekregen hebben. Want dit voelt als dé plaat die Frank Ocean al z’n hele leven in zijn vingers heeft. Blonde is het bloed dat door z’n aderen stroomt, de lucht die z’n longen vult, het bonken van het hart. Twentysomething jaren in de maak, tot dat eigenste moment, dat het net goed zit. Zijn driedimensionale levenswerk, om met woord, gevoel en melodie dat four letter word trachten te vatten.

Het zijn zijn uithalen waarin vaak de essentie van de boodschap weerklinkt. De anticipatie en beleving van de kalverliefde, of uit frustratie en eenzaamheid weer solo. Ze geven weg aan of vloeien net uit zijn scherpe zanglijnen. Van een klassieke schoonheid, met bakken attitude. Frank Ocean heeft een eigen manier van zeggen, die niet meer klanken behoeft dan hij eigenhandig kan dirigeren en af en toe het geluid van een dikke knipoog toelaat.

Het rekruteren van supersterren als Beyoncé en Kendrick Lamar om ze een haast onopgemerkte rol toe te spelen, in ware Kanye-stijl, onderstreept vooral de grootsheid van het Blonde-karakter. En net als diens My Beautiful Dark Twisted Fantasy is de brede waaier aan muzikale invloeden een manier om dat in de verf te zetten, met songs die tappen uit r&b, hiphop, indierock, electronica en meer. Waar Kanye voornamelijk sierde in goddelijke bombast, blijft Blonde net heel menselijk.

Zich verstaanbaar makend met zijn al dan niet getweakte hart op de tong, genoeg om die mysterieuze menselijkheid te bewaren, worstelt Ocean met aanvaarding van volledige overgave. Het machteloos toekijken hoe liefde dermate de gang van dat andere four letter word bepaalt. “This is not my life,” tempert hij. Door na twentysomething jaren Blonde op de wereld los te laten geeft hij toch een beetje toe aan de overgave. De muziek, zijn struggles, een eigen leven laten leiden. Blonde Blond laten worden.

avatar van Jessensei
Kan iemand me de bijdrage van Kendrick Lamar op Skyline To helpen vinden?

avatar van catdog
Volgens mij is hij degene die tussendoor wat woorden roept (smoke bijv.). Niet echt een hele interssante bijdrage dus

avatar van lowieke
Dankzij dit album ben ik volledig overgegaan op Yung Lean's Warlord. Toch wel ten koste van Blonde, maar kan het iedereen aanraden

Yung Lean - Warlord (2016)

avatar van Frenz
Helemaal verslaafd aan Pink + White

avatar van Holla
Dit is nog altijd veel te goed, fenomenale plaat, danku Meneer Oceaan

avatar van Sparks
Het stuk op Nights waar de beat overgaat en meer downtempo wordt is toch wel het hoogtepunt van het album.

De bootleg is inmiddels te koop op Ebay
Dat gaat net als bij Channel Orange een officiële release in de weg zitten ben ik bang.

vinylbeleving schreef:
De bootleg is inmiddels te koop op Ebay

Ik neem aan dat zoiets alleen met toestemming van meneer Ocean mag gebeuren. Of ben ik daarin te naïef. De bootleg versie is bij niet goed gevallen vorige keer (bij CO). Hopend op een officiële release.

Sparks schreef:

Nee ik geloof niet dat zoiets zonder toestemming van de artiest niet gebeurd. Maar zelfs platenwinkels hanteren een soort gedoogconstructie als het gaat om het verkopen van bootlegs ( omdat er nou eenmaal vraag naar is ) bij Plato is ie ook gewoon te koop. Ik heb deze er in de winkel uit nieuwsgierigheid maar even opgelegd en eerlijk is eerlijk, de bootleg klonk niet verkeerd al haalt ie niet de kwaliteit van een officiële persing.
Het schijnt dat Frank Ocean van een officiële release van Channel Orange afzag, omdat er al zoveel bootlegs in omloop waren.
Ik laat deze dus maar even aan me voorbij gaan, en hoop dat er toch ( ooit ) een officiële vinyl release van Blonde komt.

avatar van Cor
Cor
Mmmm, gevalletje moeilijk te beoordelen, deze laatste worp van Frank Ocean. Zit ergens tussen 3,5 en 4**** op dit moment, maar hij groeit wel. Bij de eerste luisterbeurten was ik wel wat teleurgesteld. Beetje soundscape-achtig en wat schetsmatig, was mijn eerste gevoel. Per luisterbeurt openbaren zich wel kleine, maar fijne details, die de plaat steeds meer openbreken en afpellen. Kijken of m'n waardering nog wat gaat stijgen richting 4****, sluit het niet uit.

avatar van Johnny Marr
Wat is dat toch tegenwoordig met het niet uitkomen van fysiek exemplaren van albums, hetzelfde liedje ook al bij The Life of Pablo, ik word er een beetje chagrijnig van...

Johnny Marr schreef:

Hoe kom je daarbij? Naar mijn weten is nog steeds de intentie om die uit te brengen.

avatar van Slowgaze
Ja, maar wanneer eens een keer?

avatar van Appels123
Sparks schreef:

Dit. Precies dit. Wat een geweldig nummer vind ik dat.

avatar van Minneapolis
Niemand die Close to you noemt? Dat is nog eens coveren.
Het origineel van Carpenters is ver weg. De inspiratie ligt dan ook bij Stevie Wonders kunsten op zijn talkbox 44 jaar geleden.

avatar van Metgezel
Minneapolis

Carpenters, natuurlijk ja! Ik zat laatst even aan Barbra Streisand te denken als het gaat om van wie het origineel ook al weer was, maar inderdaad... Was überhaupt geen slecht album dat plaatje.

Rudi1984
Wanneer verschijnt deze nu ein-de-lijk eens op cd? Ik vertik het om het digitaal te luisteren, ook al kijk ik al jaren naar dit album uit. Is gewoon geen lol aan.

avatar van Holla
Rudi1984 schreef:

Geen enkel signaal naar buiten gekomen over het uitbrengen van een fysiek exemplaar. Snap niet dat je dit digitaal niet al geluisterd hebt, vooral na alle lovende woorden!

avatar van Metgezel
Ik zou me ook niet kunnen inhouden inderdaad...

avatar van Johnny Marr
Nikes blijft één van DE nummers van het jaar. Ongelofelijk sterke song.

avatar van Sparks
Toch maar de bootleg kopen dan? Hopelijk niet veel minder in kwaliteit.

avatar van douwef
Vandaag te koop op Vinyl ( alleen vandaag op black Friday ) en de cd via de website van Frank Ocean boys don't cry. Had hem al digitaal gekocht maar nu zowel op vinyl aangeschaft en op cd. Blijft een meesterlijke goede plaat.