Klangstof - Close Eyes to Exit (2016)

3,83

Electronic / Pop
Label: Mind of a Genius

1. Doolhof (5:16)
  2. Sleaze (3:52)
  3. Close Eyes to Exit (3:00)
  4. Hostage (5:20)
  5. Seasons (2:34)
  6. Ignore Me (3:18)
  7. Telephone (2:56)
  8. Amansworld (3:19)
  9. We Are Your Receiver (3:33)
  10. The Butcher (4:15)
  11. Island (6:35)
28 BERICHTEN 1 MENING
avatar van waxs

Erg benieuwd naar deze plaat en anders wel het optreden in Paradiso. Zin an!

avatar van Aladdin
Zo, die eerste nummers beloven héél veel goeds. Rock wordt als genre vermeld, maar pop en electro dekken de lading beter.

avatar van Gringo_m

"Island"

Bij toeval ontdekt als voorprogramma van Alt-J, waar ik ze al beter vond dan Alt-J zelf. Op Lowlands Kaytranada, Foals en TLSP geskipped om ze weer te zien. Was een geweldig optreden en hebben geen moment spijt gehad van die keuze. We hebben ondertussen alweer tickets besteld voor hun optreden in Paradiso noord. Ik kijk er nu al naar uit!

avatar van Starmaster501
Ook ontdekt bij Alt-J en ook ik vond ze beter dan die band zelf. Toen ik daarna de liedjes ging luisteren was ik gelijk verkocht! Met de release van het gehele album moest ik wel even wennen aan al die nieuwe liedjes in 1 keer maar ondertussen is het allemaal goed en is dit een van de weinige platen die ik zonder liedjes te skippen kan luisteren. Top album, en ben reuze benieuwd naar de toekomst van deze band!

avatar van VladTheImpaler
Mijn hoge verwachtingen worden zeker ingelost. De kans is ook wel aardig dat deze nog meer zal groeien richting 4,5*. Overigens een referentie die me bij het beluisteren van de singles nog niet te binnen was geschoten, maar tijdens het luisteren van het album wel is Explosions In The Sky. Vooral bij het openingsnummer moet ik daar erg aan denken.

avatar van Erikpol
Hostage wordt grijs gedraaid op Pinguinradio, en terecht. Voor mij zo ongeveer het beste nummer van 2016. Kijk dus al lang uit naar dit album. Nu luisteren.

avatar van Gringo_m

Ook "We Are Your Receiver" is de laatste maand regelmatig te horen op de betere (internet) zenders. Toen "Island" ook al vroeg te beluisteren was waren mijn verwachtingen van het nieuwe album erg hoog.
Helaas blijkt de rest van de cd tegen te vallen. Waar de 3 eerder uitgebrachte nummers (incl: "Hostage") erg gitaar georienteerd zijn is de rest maar een gezapig electronisch mengelmoesje. Jammer.

avatar van willymeuf
Wat een geweldig album zeg! Na 2x luisteren al een 4,5! Eindjaarslijstjesspul ofzo

avatar van philtuper

Heel erg goed dit! Via de Spotify planlist van Into The Great Wide Open leren kennen en sindsdien heb ik met grote aandacht gewacht op deze eerste volwaardige plaat. En die valt niet tegen, wat heet! Prijsnummer is het geweldige Hostage maar nummers als Doolhof, Close Eyes to Exit, We Are Your Receiver, Island en Amansworld zijn ook zeer smakelijk.

avatar van Obscure Thing
Dit is onverwacht heerlijk.

avatar van Erikpol
Gister in een uitverkochte Tolhuistuin de CD presentatie en ook dat klonk lekker.

Prachtige plaat.

Favorieten zijn 'Ignore Me', 'Sleaze', 'Amansworld' en 'Close Eyes To Exit'.

Optreden in Paradiso was prachtig!

avatar van mauricez
Instrumentaal niet verkeerd, vooral "hostage" en "doolhof" zijn aardig. Maar vooral dat suffe gezang ben ik wel vrij snel zat. Mis toch echt wel wat energie/karakter.

Ik vind dat het album aardig wat energie heeft. Nummers als 'Seasons', 'Ignore Me' en 'Amansworld' weten behoorlijk los te barsten.

Voor mij is dit het nummer 1 album van dit jaar (tot nu toe), er staat voor mij geen slecht nummer op. 'The Butcher' kon me in het begin wat minder bekoren, maar het is eigenlijk een heel fijn nummer gebleken. Ik ervaar hier wat ik bij Radiohead ook vaak heb, het album wordt beter na elke luisterbeurt.

avatar van Sunderland
Gaat nu het gerucht dat Klangstof is bevestigd voor Coachella next year?

Wat een heerlijk album. Af en toe een vleugje Tycho, Explosions in The Sky en natuurlijk Radiohead erdoorheen. Dat ze nog (semi) Nederlands zijn maakt het al helemaal af.
Het begint met het instrumentele nummer Doolhof, die mij al meteen pakt. En dan die overgang naar het tweede nummer Sleaze, perfect...

Binnenkort treden ze live op in Utrecht, ben benieuwd.

avatar van R-Know

Als oude 'Radiohead Rot' kan mij dit enorm bekoren.
Echt lekker.
Op zoek naar de vinyl versie. Doe het nu nog even met Spotjefaai.

avatar van Obscure Thing
Island is wel echt de perfecte afsluiter. Dat tweede gedeelte is zo absurd goed.

avatar van Cor
Fraaie debuutplaat. Hier en daar echo's van Moss (niet vreemd) en Balthazar. Zoemende synth's, pulserende bas en spaarzame gitaarlijntjes geven een licht bedwelmend effect. Met fijne melodielijnen. Kan me voorstellen dat dit ook internationaal opgepikt wordt. Ruikt de 4****.

avatar van ElroHirtje

Zie dat ze in Utrecht spelen, is me net te ver. Verder lege agenda? Lijkt me desondanks toch leuk om te zien of 't me in levende lijve iets meer doet dan op plaat. Eea ws toch wat te electronisch denk ik. Echterr op momenten dat ze doen memoreren aan EITS:

Wachten tot ze langskomen maar.

avatar van sj0n88
Afgelopen zaterdag instore in de Velvet in Amersfoort (helaas gemist). Gisteravond in Utrecht: was erg vermakelijk en bij vlagen erg goed optreden. Aanstaande zaterdag ga ik ze zien in Brussel, daar staan ze samen met Weval. Vond ik wel een goede aanleiding voor een weekendje België met mijn geliefde

Ik heb ze nog niet op affiches voor festivals deze zomer zien opduiken, maar ik denk dat je ze er op bijvoorbeeld Best Kept prima bij kan hebben.

avatar van sj0n88
Obscure Thing schreef:

Helemaal mee eens. Dat was live gisteren wat mij betreft ook het hoogtepunt. Toen naar dat tweede gedeelte werd toegewerkt, stond het kippenvel al op mijn armen.

avatar van Sunderland
Sunderland schreef:
Gaat nu het gerucht dat Klangstof is bevestigd voor Coachella next year?
Geen gerucht meer!

avatar van WoNa
Hier boven lees ik dat Klangstof het voorprogramma was van Alt-J. Dat was ik helemaal vergeten. Ik verstond de naam niet goed en heb het wellicht ook niet meer opgezocht. Ik weet het niet meer, maar inderdaad: het klonk niet onaardig.

De plaat is ook langs me heen gegaan, tot dat ik las dat de bassist van Moss was opgestapt en een eigen band was begonnen. Een goed moment om te gaan luisteren.

Vanaf de eerste luisterbeurt weet ik niet helemaal wat ik met het album aanmoet. Een paar nummers vond ik direct geweldig, veel drive, power en focus, bij een aantal andere hield ik mijn aandacht er maar niet bij. Ik heb het wel een kans gegeven door regelmatig te spelen en in een enkel geval betekende dat een overwinning voor de song. 'Sleaze' viel me bijvoorbeeld nooit zo op na het bombastische en wat atypische begin van de plaat. Inmiddels is 'Sleaze' een van mijn favorieten.

Daar staat een aantal zeer eenvormige nummers tegenover, die in mijn oren althans, maar niet tot leven willen komen. Het blijft vlak, met minimale elektronica er onder. Op die momenten help de stem van Koen van der Wardt Klangstof niet. Die blijft bescheiden, zacht en ietwat vlak. In de hardere, meer levendigere nummers is zijn stem juist een mooi rustpunt. Ondersteunt en versiert hij de dromerige passages in de muziek.

Kortom, ik weet nog steeds niet echt wat ik aan Close Eyes To Exit heb. Omdat de plaat wel gegroeid is tijdens de luistersessies heb ik er een halve * bij gedaan ten opzichte van mijn eerste idee.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

Wat een heerlijke band. Vind Moss een zeer leuke band. Maar dit heeft meer een eigen smoel. Goede stap van Koen van de Wardt. Draai het vinyl niet te vaak om het spannend te houden. Toch ontdek je steeds weer andere geluiden en sterke momenten. Er zijn weinig zwakke nummers en vind ze live ook errug goed. Ze speelden 1 nieuw nummer en ik ben al benieuwd naar meer nieuwe werk.

avatar van echoes

Island and Hostage zojuist gehoord en erg onder de indruk. Prachtige songs! Referenties aan Radiohead en Sigur Ros duiken bij mij op. Hier ga ik meer van luisteren.

avatar van harencoor
Mooie nummers met veel electronica. En Islands is natuurlijk een geweldige afsluiter van een indrukwekkend debuutalbum.