Riverside - Eye of the Soundscape (2016)

Polen
Label: Inside Out

1. Where the River Flows (10:53)
  2. Shine (4:09)
  3. Rapid Eye Movement [2016 Mix] (12:40)
  4. Night Session - Part One (10:39)
  5. Night Session - Part Two (11:34)
  6. Sleepwalkers (7:19)
  7. Rainbow Trip [2016 Mix] (6:19)
  8. Heavenland (4:59)
  9. Return (6:49)
  10. Aether (8:43)
  11. Machines (3:53)
  12. Promise (2:43)
  13. Eye of the Soundscape (11:29)
avatar van james_cameron
Instrumentale dubbelaar van deze polen, die hier doen waar ze niet zo goed in zijn. De veelal erg lang uitgesponnen tracks, vol subtiele electronica, kabbelen maar een beetje door, zonder echt interessant te worden. Slecht is het dan ook weer niet, daar zijn de songs te sfeervol en gewoonweg te goed voor, maar het is een hele opgave dit aandachtig te blijven volgen. Voor op de achtergrond kan het album geen kwaad, maar ik hoop niet dat dit een blijvende koerswijziging voor de band betekent. Pak die gitaren maar weer op, is dan ook mijn advies.

avatar van legian
Een ongelofelijk fijne plaat van de heren. De Night Session heeft mij toen volledig omvergeblazen. De stijl kan ik dan ook goed waarderen en voegt een fijne afwisseling in de collectie. Het album zelf is dan wel weer een echte verzamelaar, terwijl ik toch op meer nieuwe muziek had gehoopt. De 4 nieuwe nummers zijn dan wel elk weer van prima kwaliteit en een genot om te horen. De toevoeging van de twee remixes is dan wel weer leuk, de oudere albums komen hier eigenlijk nog nauwelijks voorbij (met zoveel goede albums wordt het kiezen steeds lastiger), dus dit trekt wel om de oude albums weer eens te draaien.

Wat moet ik er nog meer over zeggen. Het is een ongelofelijk fijne plaat, een heerlijk sfeervol album en een geweldig afscheid. Niet de standaard stijl zoals je misschien verwacht, maar zeker niet zo 'nieuw' als sommige doen voorkomen.

Opnieuw een geweldige plaat van de heren, die doet smaken naar meer.
4.5*

avatar van Alicia
Het ligt volledig aan mij dat ik geheel - of grotendeels - instrumentale platen zelden of nooit interessant vind. Een enkele soundscape of instrumentaaltje, daarentegen, kan best heel mooi zijn. Op het laatste album van Lunatic Soul bijvoorbeeld storen de soundscapes nauwelijks of zijn deze juist aangenaam en contrasteren ze op bepaalde momenten heel fraai met de zangpartijen. Echter, een heel album vol geluidslandschappen en instrumentale nummers is voor mij een beetje teveel van het goede. Ik ben een echte liedjesmens. De volledig instrumentele platen - bij klassieke muziek is dit gek genoeg andersom - komen bij mij zelfs bijna de kast niet meer uit. Hoe goed of hoe mooi deze platen ook zijn. Er ontbreekt dan namelijk 'iets' en dat 'iets' is nu precies datgene wat van deze Riverside frontman Mariuz Duda het meest aantrekkelijke voor mij is en dat is de zang. Op dit nieuwe (verzamel)album wordt er dus niet of nauwelijks gezongen of het moeten de angelchoir-achtige klanken zijn, waar de zang meer als instrument wordt gebruikt. Op een plaat als deze heb ik dus geen echte klik met de artiest en zijn muziek.

Een afscheid van Piotr GrudziƄski en een mooi eerbetoon aan deze veel te jong gestorven gitaartopper zal het ongetwijfeld zijn, maar deze Riverside sla ik vooralsnog liever over, al vind ik het titelnummer best heel mooi klinken.