Lemon Jelly - Lost Horizons (2002)

Electronic
Label: XL

1. Elements (8:41)
  2. Space Walk (7:00)
  3. Ramblin' Man (7:08)
  4. Return to Patagonia (8:40)
  5. Nice Weather for Ducks (5:52)
  6. Experiment Number Six (6:09)
  7. Closer (7:24)
  8. The Curse of Ka'Zar (9:00)
  9. Pushy * (6:55)
Het artwork van deze cd viel zeer duidelijk op: heel mooi gedaan.
En de muziek zelf ?
Eigenlijk best origineel. Hoogtepunt blijft toch wel het nummer met het bekende "Alle eendjes zwemmen in het water....", dan uiteraard in de Engelse versie

avatar van LZA
LZA
Na KY kon ook dit album mij weer laten genieten van rare, eigenzinnige en originele tunes, en dan vooral Return to patagonia...schitterend nummer.

avatar van Djarune
Prachtig album vol warme geluiden. Mijn favorieten zijn vooral Ramblin Man (I'm Ramblin Man), Elements en Return To Patagonia.

tuktak
alle eendjes zwemmen in het water, het klinkt idd erg slecht, maar het tegendeel is waar. lemon jelly is een van mijn easy listening favorieten, bijna geheel onbekend bij de massa, maar toch door elke nieuwe luisteraar gewaardeerd. his majesty king raam op lemonjelly.ky vind ik ook zon leuk nummer om naar vrienden en bekenden te sturen.
tevens is het artwork inderdaad erg gaaf.

Imagine.
Leuke titels, leuk artwork en leuke nummers. Ben ook benieuw naar de andere albums van Lemon Jelly. 4 sterren! (De albums van Lemon zijn maar 8 euro op bol.com!)

avatar van frankmulder
Ik vind de droge humor in de gesproken stukken geweldig! Eerst al in het eerste nummer, waar min of meer willekeurige woorden worden uitgesproken, allemaal in een of andere groepje (bijvoorbeeld de '5 elementen': Earth, Metal, Water, Wood, and fire). Vervolgens in Space Walk, de manier waarop hij zegt 'O-kay... iiit's open.', of even verderop 'It really is dark out here.', al die tijd een zeker spanning opbouwend wat het licht aan de horizon toch is, waarna vervolgens blijkt dat die lichtbal een toestand van euforie veroorzaakt...

Dan het hoogtepunt Ramblin' Man, een en al droge humor, met die geweldige stem die antwoord op de vraag met 'I dunno...'. De muziek past er ook precies bij.

Dan hebben we nog het al genoemde Nice Weather for Ducks; als je zegt dat het "alle eendjes zwemmen in het water begeleid met elektronische frutsels" is, zit je er niet ver naast. Als je het zo zegt klinkt het misschien alsof het niks is, maar het valt best mee als je het nummer hoort.

Over de spraaksamples in Experiment Number Six ben ik wat minder enthousiast; kennelijk gaat er iets/iemand (een proefdier?) dood aan een overdosis van het een of ander. Daar kan ik niet echt blij van worden.

Nu heb ik het alleen nog gehad over de stukjes spraak; hoe zit het met rest? Op zich leuk, lekker sprankelende melodietjes allemaal, die over het algemeen goed afgestemd zijn op de stukken tekst. Ik heb gemerkt dat als ik het op de achtergrond luister, het allemaal prima gaat, maar dat als ik er bewuster naar ga luisteren, er wel erg veel herhaling is, en ik denk 'nu weet ik het wel, ga maar door naar het volgende stukje'. Dat heb ik bijvoorbeeld met Blue States niet, dat het ook goed doet op de achtergrond maar ook boeiend blijft als je er bewuster naar luistert (overigens is het album waar ik naar verwijs vrijwel compleet instrumentaal, dus in die zin anders dan dit album).

Het komt er dus op neer dat ik me erg vermaak met de stukjes spraak, maar dat de instrumentale stukjes me minder boeien. Vandaar ook dat voor mijn gevoel het album in het tweede gedeelte wat in elkaar zakt. Al met al een 3,5* waard.

avatar van shimahero
Dit album doet me gewoon lachen

avatar van Bardt1980
Wat een heerlijk feelgood album is dit. Ik word er gewoon helemaal vrolijk van
Lekkere ritmes, grappige samples en overgangen. Muzikaal dik in orde!

avatar van -SprayIt-
Leukste ontdekking in tijden. Space Walk is veruit favoriet momenteel. De plaat is fris, afwisselend, creatief, positief en strak. Nice Weather for Ducks zit al de hele dag in mijn hoofd. Zeer genietbaar.

It blew my mind completely. Dit is en blijft een heel belangrijk album voor me en opende een hele nieuwe wereld aan prachtige muziek. Lemon jelly is fantastisch en extreem ondergewaardeerd.