Talk Talk - The Party's Over (1982)

Label: EMI

1. Talk Talk (3:23)
  2. It's So Serious (3:21)
  3. Today (3:30)
  4. The Party's Over (6:12)
  5. Hate (3:58)
  6. Have You Heard the News (5:07)
  7. Mirror Man (3:21)
  8. Another Word (3:14)
  9. Candy (4:41)
avatar van dazzler
THE PARTY'S OVER
vind ik achteraf bekeken een linke titel.
Want na dit album met pure party synth pop,
zou Talk Talk nooit meer hetzelfde klinken.

Mark Hollis is de spilfiguur en jongere broer van Ed,
op zijn beurt bekend van de pubrock band Eddie & Hot Rods.

Talk Talk was onder contract bij het het EMI van Duran Duran.
Geen wonder dat beide acts aanvankelijk aan elkaar gelinkt werden.
En op basis van de groepsnaam en deze singels was dat niet eens zo gek.

Op dit album staan maar liefst (bijna) 4 singels,
die allemaal volgens hetzelfde concept geschreven zijn:
echo-bas, dansbare popbeats, veel synthlagen en huilende vocalen.

Talk Talk was de tweede singel. Pure synthpop uit de vroege 80s.
Werd na het succes van de opvolger en in rerelease alsnog een UK hit.

It's So Serious werd in sommige landen gepromoot als a-kant,
ook al was het de minstens even sterke b-kant van Today.

Today is dus de derde singel van dit album en zorgde voor de UK doorbraak.
Dit nummer klinkt als de rest van de plaat (bewust?) overproducet.

The Party Is Over klinkt alsof er stof aan je naald hangt.
Of beter nog ... alsof je oren nog nazinderen, wanneer de party echt over is.

Hate is misschien het minst typische Talk Talk nummer.
Powerdrums en stoere achtergrond vocalen (beetje oude Spandau Ballet).

Have You Heard the News contrasteert met zijn voorganger.
Dit nummer blikt in zijn subtiliteit vooruit naar het tweede album It's My Life.

Mirror Man was de allereerste singel van de groep.
Een Duran Duranachtig nummer met merkbaar minder hitpotentie.

Another World is een goed voorbeeld van de no-nonsens synthpop
die Mark Hollis en ço op het eerste album bij elkaar schreven.

Candy opent met de glijdende bas en heeft ook de iets meer
beheerste vocalen die we op It's My Life vaker zullen terughoren ...

Nummes 5, 7 en 8 zijn naar Talk Talk maatstaven niet zo sterk.
Maar met 1, 2, 3 en 4 heb je onvervalste 80s synthpop in huis.
Tracks 6 en 9 kijken al een beetje verder ...

De bijhorende tracks die op Asides Besides verzameld staan.

Strike Up the Band was de b-kant van de eerste singel
Mirror Man, en had volgens mij meer hitpotentie dan zijn a-kant.

? was de mysterieus getitelde b-kant van Talk Talk.
Een iets avontuurlijker nummer dat goed in de lijn van het album ligt.

My Foolish Friend is de onderschatte vierde singel van de groep.
Een uitgekristaliseerd voorbeeld van het synthpop geluid van Talk Talk.
Dit nummer ontbreekt jammer genoeg op sommige verzamelaars.

Ik zou The Party's Over zeker aanraden aan mensen
die It's My Life een goed album vinden. Voor de Talk Talk puristen
(Spirit of Eden en Laughing Stock) is het wellicht te mainstream.

avatar van wibro
In zijn geheel mag dit album misschien dan wel minder zijn dan hun volgende albums "It's My Life" en "The Colour of Spring" maar dit album bevat voor mij wel de beste song die Talk Talk ooit gemaakt heeft en dan heb ik het over "The Party's Over". Wat een fenominaal nummer. Je moet er wel van houden natuurlijk, maar dit soort donkere muziek ligt me wel. Ook "Have You Heart the News" klinkt zeer mooi. De laatste drie nummers van dit album zijn niet zo bijzonder.
Talk Talk zou na dit prima debuut nog twee voortreffelijke albums maken maar met het voor mij oersaaie en radikaal anders klinkende Spirit of Eden haakte ik definitief af. Wat dat betreft zou je haast van twee verschillende bands kunnen spreken; Talk Talk (I) en Talk Talk (II) want een groter verschil tussen "The Party's Over" en "Spirit of Eden" is haast niet denkbaar.

avatar van RonaldjK
Met een stem als die van Mark Hollis zul je nooit een talentenjacht winnen. En tegelijkertijd komt die stem binnen! Desondanks duurde het even voor ik de groep leerde kennen, wellicht mede door de plaatrecensie in Oor. Daarin was Jan Libbenga vernietigend: "Met uitzondering van de singles hebben de nummers geen enkele ruggengraat".
Net als de meesten in Nederland leerde ik de groep kennen met de singles van hun tweede album. Dit naar aanleiding van een (playback?) optreden bij de BRT op een zaterdagmiddag. Dit album ging daaraan vooraf en bleef mij onbekend. Tot streaming kwam!
The Party’s Over bleek een heerlijk synthwave-album. Volgens Wikipedia werd de band vaak vergeleken met Duran Duran: niet alleen omdat ze een dubbel woord in de groepsnaam hadden, maar ook omdat ze platenmaatschappij (EMI) en producer (Colin Thurston) deelden. Daarvan wist ik indertijd niets.

Vooral de A-kant bevalt mij goed, omdat daar de meeste uptempo liedjes staan. Op de B-kant is het tempo soms wat lager en dankzij de fretloze bas van Paul Webb doet het in de langzamere delen aan Japan denken: vooral bij Have You Heard the News en het afsluitende Candy zijn het die bas en zwevende toetsenpartijen die maken dat ik zin krijg in een goed glas witte wijn.
Wikipedia en de site van British charts vertellen meer. Over Thurston, dat hij als producer was uitverkoren door Hollis omdat hij had meegewerkt aan "Heroes" van Bowie. Over de geflopte singles Mirror Man en Talk Talk, de eerste bescheiden hitsingle Today (#52 in mei 1982) en dat het opnieuw uitgebrachte Talk Talk in december ’82 #23 haalde. Dit vind ik inderdaad de sterkste liedjes van het album mét het titellied. Na herhaald afspelen groeit de B-kant, dus vanaf track 6.

Ja, dit is new wave, dit is synthesizerpop… Maar vooral de composities vind ik heerlijk, edelpopliedjes pur sang. Dit in combinatie met die aparte stem van Hollis maakt dat een sterk debuut klinkt, zoals ik ook het debuut van Duran Duran als een aangename verrassing van vóór de grote successen beleefde.