Het Zesde Metaal - Calais (2016)

4,06

België
Label: Unday

1. Liefde (4:17)
  2. Naar de Wuppe (3:50)
  3. Paradis (4:17)
  4. Monsters (4:18)
  5. De Vrede (Weet Je Nog?) (3:39)
  6. Onderbemand (3:22)
  7. Calais (5:01)
  8. Nie Gezond (4:20)
  9. Achter Zoveel Jaar (4:17)
40 BERICHTEN 4 MENINGEN

Weet iemand of/wanneer deze op Spotify terecht komt?

avatar van SébastienY
Ik denk dat dat een regiokwestie is. Nederlander neem ik aan?

SébastienY schreef:
Ik denk dat dat een regiokwestie is. Nederlander neem ik aan?

Ja klopt... maar aangezien de andere albums van Het Zesde Metaal wel vrij vlot (<1 week na release) op de Nederlandse Spotify terecht zijn gekomen voor ons Hollanders had ik gehoopt dat dit ook gold voor dit album.

avatar van Gretz
Ja, ik wacht er ook nog altijd op. Onhandig dat ze niet op Spotify staan voor ons Nederlanders. Ik heb het even nagevraagd bij Unday Records maar nog geen antwoord gekregen.

avatar van Sandokan-veld
Na wat wikken en wegen het album toch opgehoogd naar vier sterren. Ondanks de wat meer 'poppy' aanpak die Het Zesde Metaal lijkt te kiezen hier, blijft dit toch een band waarvan de liedjes even moeten rijpen voordat ik ze echt op waarde kan schatten.

Knap hoe Wannes Cappelle dat toch doet. Op zichzelf lijken zijn songs namelijk helemaal niet zo complex, maar ze gaan bij nadere beluistering bijna allemaal onder de huid kruipen. Er zit misschien nog steeds groei in: het middenstuk van de plaat (song 3 t/m 6) heeft me namelijk nog niet echt honderd procent overtuigd.

Maar de rest vind ik inmiddels echt adembenemend goed. Enkele hoogtepunten: het titelnummer, waarin Cappelle de wereld bekijkt door de ogen van een vluchteling, en erin slaagt hartverscheurend te zijn in plaats van in Bono-sentiment te vervallen; afsluiter Achter Zoveel Jaar, waar je hart gewoon van open bloeit alsof het geen winter is; single 'Naar de Wuppe', waarbij ik eerst dacht dat ik Het Zesde Metaal liever ingetogen hoorde, maar die inmiddels luidkeels wordt meegebruld. En nee, dat klinkt voor geen meter, Sandokan in het West-Vlaams.

avatar van Gretz
Sandokan-veld schreef:

Mooi gezegd Sander. Er zijn binnenkort ook volop mogelijkheden om ergens in eigen land mee te brullen, ze doen een mini-tour in Nederland.

Inmiddels ook volledig op de Nederlandse Spotify te beluisteren!

StanleyCVSG schreef:
Inmiddels ook volledig op de Nederlandse Spotify te beluisteren!

Zo zie je maar: 't es nog al nie naar de wuppe.

avatar van stoepkrijt
In Naar de Wuppe komt alles wat hun teksten zo goed maakt samen.
Humor
Er wordt nog altijd meer gedronken dan dat er wordt gekotst

rake, confronterende woorden
Er zijn meer bommen gemaakt dan dat er zijn ontploft

en pure poëzie
Er wordt nog altijd meer gelogen dan dat er wordt geloofd

Hoeveel synthesizers ze er ook bij slepen, aan de teksten is nog altijd te merken dat we naar Het Zesde Metaal luisteren. Daarin schuilt toch hun grootste kracht vind ik.