Het Zesde Metaal - Calais (2016)

België
Label: Unday

1. Liefde (4:17)
  2. Naar de Wuppe (3:50)
  3. Paradis (4:17)
  4. Monsters (4:18)
  5. De Vrede (Weet Je Nog?) (3:39)
  6. Onderbemand (3:22)
  7. Calais (5:01)
  8. Nie Gezond (4:20)
  9. Achter Zoveel Jaar (4:17)
avatar van SébastienY
Zoals altijd een blinde aankoop. Als West-Vlaming is Het Zesde Metaal echt iconisch geworden voor mij.

SébastienY schreef:

Dat geldt overigens niet alleen voor West-Vlamingen.

avatar van Venceremos
Ook voor noorderlingen, hoop dat ze een keer boven Zwolle komen spelen. Nijmegen mag ook desnoods.

avatar van Snoeperd
Ja doe maar Nijmegen. Ik kan weer niet wachten tot het nieuwe album. Zeker een kandidaat voor beste plaat van het jaar als ze op hun tot nu toe consistente niveau doorgaan.

avatar van SébastienY
Naar De Wuppe is echt weer een heerlijk cynisch nummer, love it.

Snoeperd schreef:
Ja doe maar Nijmegen.

Het blijft (voorlopig althans) bij het onwaarschijnlijke Leeuwarden, alwaar Wannes met Tom Pintens een duoshow verzorgt op Explore the North 26-11 a.s.

Slechts 3 kwartier rijden vanaf Vera

avatar van SébastienY
Amai, we hebben al een stem hier. Dat is wel straf.

avatar van Snosky
Gisteren in avant-première live mogen beluisteren in Gent en daarna ook de gelimiteerde rode vinyl mee naar huis gehad.

Toch opnieuw een zeer geslaagd album, met Paradis, Calais en De Vrede als hoogtepunten.

avatar van SébastienY
Ik ben benieuwd . Zaterdag ga ik erom, aangezien 11 november een vervelende dag is.

avatar van Flurk
Snosky schreef:

Ik was er ook. 'Nie gezond' vind ik het hoogtepunt van de plaat. Het is echt wel weer een topplaat geworden, hoewel hij iets rustiger en elektronischer is dan 'Nie voe kinders'. Wederom een aanrader van jewelste.

Flurk schreef:

'Elektronischer' is inderdaad een woord waar ik ook moest aan denken. Om die reden vond ik de plaat in het begin ook wat bevreemdend klinken. Na enkele luisterbeurten kwam toch weer dat vertrouwde 'Zesde Metaal-gevoel' bovendrijven. Tekstueel vind ik dit toch ook weer een sterke plaat.

avatar van Snosky
Album kan trouwens vanaf vandaag beluisterd worden op website van de standaard.

Beluister Calais, de nieuwe plaat van Het Zesde Metaal - De Standaard Mobile - m.standaard.be

avatar van SébastienY
Jammer genoeg kan ik enkel het eerste nummer beluisteren, er loopt iets mis met die embedded playlist.

EDIT: nu is het opgelost

SébastienY Vandaag 10 november al in de winkelrekken (Media...) terug te vinden

avatar van dazzler
Ik heb hem net gekocht en grasduinde al eens door het tekstboekje.
Het bestaat nog: teksten die geen muziek nodig hebben om je bij je nekvel te grijpen.
Wannes vindt woorden en beelden bij emoties en gedachten waarbij ik enkel kan stamelen.

En je slaat die woorden en beelden dan als een warme deken om je heen.
De teksten van Het Zesde Metaal verwarmen alles wat koud en kil is vanbinnen.
Nu al de ideale plaat om de komende winter mee door te komen.

Eén voorbeeldje dat me meteen trof uit De Vrede (Weet Je Nog?).

Elk ons leger, elk ons land, maar het marcheert niet
Het gaat vanzelf; elk kiest een kant
Het is lang werken aan een band, het motiveert niet
We maken ons lippen nier meer moe
We zijn gestopt met dat gedoe
Maar weet je nog hoe we van de liefde leefden
We kamen er ruim mee rond, we waren erin bedreven
Weet je nog wat er ons toen ontbond

Het is lang werken aan een band...
Een metafoor voor de dagelijkse sleur van de kleine man,
maar ook van een samenleving die niet meer tot verbinden komt.

Als the times a-changing zijn,
dan is Wannes Cappelle dichter bij de tijd.

avatar van willymeuf
Wat een dondersgoed album weer zeg! Heb vorige albums ook, dus dit was geen keuze of ik hem ging aanschaffen of niet.

avatar van SébastienY
Paradis heeft echt een heerlijke vibe. Wat een nummer.

avatar van CWTAB
Gisteren Wannes & Tom (elektrische & acoustische gitaar) gezien tijdens een instore optreden in de Fnac waar ze 8 nummers speelden (6 van deze plaat). Onderbemand (een nummer geschreven ten voordele van een buddy groep voor psychiatrische patiënten) hakt er al op plaat serieus in, gisteren was de versie ondersteund door meer drone klinke.nde gitaar met de Sigur Ros backings van Tom. De loodzware tekst van Calais (chapeau dat Wannes dit onderwerp niet uit de weg gaat) waarin Tom Neil-Youngs gewijs z'n gitaar in flarden speelde was live toch meer pakkender (een constante voor het Zesde Metaal: live zijn ze een pak steviger, meestal toch). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de elektronische klanken van pakweg Liefde in een normale setting worden vertaald...

Kortom waar blijft die live dvd/cd?

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Het nummer Calais is muzikaal én tekstueel bijzonder sterk, gaat door merg en been;
beluister album Calais

ver genoeg, hoe ver is ver genoeg?
er is tijd en vuur, hier kunnen we onze kousen drogen
leg je gerust, hier veilig voor de kust, welgekomen
...
de mensen zijn hier nog beschaafd
...
doe je ogen toe, ze zijn van het zien zo moe
slaap, zoon, slaap,
dus ogen toe, je bent zo moe
toe, kom, slaap, zoon, slaap, ik bescherm u
...
en ik weet je kamer heeft geen muren,
maar het gaat echt niet lang duren,
we komen op krachten in Calais
en morgen gaan we samen op het strand dromen van de overkant,
nog een beetje wachten in Calais
...
maar zoon hou vol, echt,
denk je eens in:
de mensen zien, de mensen horen, ze herkennen ons lot
...
de hoop wordt ons niet afgenomen,
daarvoor zijn we niet van zover gekomen
...

De manier waarop Wannes "ik bescherm u" zingt...

avatar van Lura
Doordat ik niet ver van de grens woon, kom ik sinds mijn jeugd regelmatig in Vlaanderen. Ook kijk ik sinds die tijd geregeld naar de VRT, met name naar films en wielrennen. Toevallig ontdekte ik de groep van Wannes Cappelle door een optreden in De Laatste Show op de VRT.

Hij zong daar de titeltrack van het album , het prachtige liedje over het tragisch verlopen leven van de wielrenner Frank Vandenbroucke. Terstond heb ik toen de cd aangeschaft. Ik werd aangenaam verrast door met name de persoonlijke teksten van liedjes als Ge Zwiegt en Met Drie, die keihard binnenkwamen.

De naam van groep werd ooit bedacht door oerlid Jan Bulekaen. Op het debuut Akattemets uit 2008 schreef Cappelle nog alle liedjes zelf, op Lore na, wat een cover was van Laura Laurent van Conor Oberst.

Een vaste vorm kreeg de groep vanaf Ploegsteert. In het prachtig vormgegeven boekje is overigens niet terug te vinden, wie er tekende voor de teksten en muziek, alleen maar wie de arrangementen verzorgden.

Het hoge niveau van Ploegsteert vindt een vervolg op opvolger Nie Voe Kinders, dat niet in eigen beheer wordt uitgegeven maar door Unday Records. Een label waar meer zeer interessante artiesten onderdak vinden. Ook hier weer hartverscheurend mooie, persoonlijke liedjes als Ip Min Knieën.

Deze drie prachtige albums schiepen huizenhoge verwachtingen voor Calais. Wannes Cappelle, Tom Pintens, Filip Wauters, Tim Van Oosten en Robin Aerts voldoen wederom aan alle verwachtingen.

In het titelnummer laat Wannes zijn sociale betrokkenheid spreken, maar gelukkig zijn er weer de nodige, prachtige, persoonlijke verhalen op te tekenen, waarin hij de ziel van de mens prachtig weet bloot te leggen.

Muzikaal is de toegevoegde elektronica een verrijking, net als de fraaie strijkersarrangementen van Tom Pintens. Met Calais voegen de heren weer een indrukwekkend album toe aan hun oeuvre.

avatar van SébastienY
Ik heb voor het eerst het gevoel dat Het Zesde Metaal standvastig is en vol zelfvertrouwen is. Ze klinken voor mij althans volwassen. De vorige albums zat er altijd nog iets speels en kinds in. Meer concreter kan ik mijn gevoel niet maken.

avatar van Lontanovicolo
Lura schreef:

Bloedstollend mooi, heb wel enige moeite moeten doen om het accent te verstaan maar het was zeker de moeite !!!

avatar van dazzler
Ik heb zonet een paar flarden beluisterd: die elektronica is toch even wennen, hoor.
Misschien omdat de muziek nu meer doet dan begeleiden, ze wil meespreken met de teksten.

Lontanovicolo schreef:

Dan kan je beter nog even wachten met luisteren naar iemand als Willem Vermandere en Flip Kowlier.

avatar van SébastienY
Ik moet eerlijk zijn met mezelf. Ik zit nu bijna aan tien luisterbeurten, maar die synths... Voor mij doen ze afbreuk aan die typische sfeer die Het Zesde Metaal bij alle voorgaande platen ten berde kon brengen. Het klonk in het begin zeer impressionant, maar het zakt een klein beetje in elkaar. Nog altijd goed voor een 4*, maar zeker als ik de andere drie platen nog eens herbeluister, is dit een vrij radicale ommezwaai. Ik doe wel mijn hoed af dat Wannes het aandurft te experimenteren. Geslaagd is het wel, maar voor mij is de slinger toch te ver doorgeslagen.

avatar van kobe bryant fan
SébastienY schreef:

Ik heb exact hetzelfde, zeker na het eerst akoestisch in de Fnac gehoord te hebben. Zeker De Vrede, heeft een verschrikkelijke synth. Bij Liefde pakt het nog enigszins goed uit, maar de warme, huiselijke sound van Het Zesde Metaal is met de noorderzon verdwenen; niettemin een aangename plaat maar er had veel meer ingezeten.

dazzler schreef:

Wonderschone ABN-teksten in het boekje cq tekstvel.

avatar van CWTAB
De mensen van de Radio 1 Sessies zijn zo vriendelijk geweest om het volledige optreden op youtube te smijten... redelijk wat verrassingen: Naar De Wuppe blijft in de live band versie aardig trouw aan de studio versie (inclusief de electronica toets), leuk maar het kan feitelijk ook zonder. Misschien de enige opmerking aan deze plaat: erg goeie plaat maar had misschien nog beter geweest zonder de aanpassing van het geluid?

Hangt wss volledig van mij af maar als ik de plaat in z'n geheel beluisteren stoor ik mij er niet aan maar als dit op schuifel sta is het toch altijd, tiens de Calais sound... (zeker na live de andere versies van de plaat gehoord te hebben). Detailkritiek want een plaat met teksten van het kaliber Calais, Onderbemand, Monsters... is er om te koesteren

avatar van Johnny Marr
Liefde . Veel liefde voor dat nummer. In z'n geheel is dit helaas wel een stap terug ten opzichte van z'n twee geniale voorgangers.

avatar van dumb_helicopter
Minder dan de voorbije albums wat mij betreft. Het gaat minder diep en emotioneel. Calais is echter een topper die mee kan met hun beste nummers.