Acda en de Munnik - Hier Zijn (2000)

Label: S.M.A.R.T.

1. De Beatles en de Buren (2:22)
  2. Verkeerd Verbonden (4:31)
  3. Foto's van Vandaag (3:27)
  4. Als Je Me Morgen Ziet (3:21)
  5. De Kapitein Deel II (3:02)
  6. Zo'n Lief Als Ik Had (3:23)
  7. Morgen Is Ze Weg (4:53)
  8. Andere Maan (3:39)
  9. Uit het Hoofd (4:48)
  10. Misschien Wel Niets (3:13)
  11. Ergens Zingt een Zanger (3:46)
  12. Kees (4:18)
  13. Een Spaanse Moslim Groet Zijn God (4:24)
  14. Laura, Bob & Ellen (3:59)
Wisselvallig album met een adembenemende start. De eerste drie liedjes zijn geweldig maar daarna krijg ik het gevoel dat ik alles toch al een keer gehoord heb. De Beatles En De Buren, Verkeerd Verbonden en Foto's Van Vandaag mogen alledrie vooraan op een best of.

Maar na die pakkende popliedjes vallen Acda & De Munnik te veel in herhaling, een manco dat ook hun vorige album kenmerkte. Te vaak hetzelfde liedje. Na deze plaat ben ik afgehaakt, al maakten Acda & De Munnik met de Poema's nog een paar fantastische singles (Mijn Houten Hart en Zij Maakt Het Verschil).

avatar van Ronald5150
Over alle Acda en de Munnik platen heb ik min of meer dezelfde mening. Muzikaal niet heel spannend of origineel, maar tekstueel gewoonweg goed. Thomas Acda en Paul de Munnik weten de Nederlandse taal vernuftig te gebruiken in hun teksten, en dat is precies wat er op "Hier Zijn" ook gebeurt. "De Kapitein Deel II" is een aanstekelijke single met een licht humoristische tekst over relaties. Maar "Hier Zijn" heeft nog mooiere liedjes. Albumopener "De Beatles en de buren" is direct een goede binnenkomen met de mooie samenzang tussen Thomas en Paul. Ook de bewerking van Frans Halsema's "Kees" een mooi liedje. Maar het echte hoogtepunt is voor mij toch "Andere Maan". Een van de mooiste Nederlandstalige liedjes wat mij betreft. "Hier Zijn" is in het Acda en de Munnik oeuvre niets nieuws onder de zon, maar wel gewoon weer goed uitgevoerd.

Redelijk album van Acda en de Munnik, sommige nummers vind ik erg goed (Andere Maan, Ergens zingt een Zanger, Beatles en de Buren) en sommige vind ik echt gewoon heel slecht met name de tekst van Foto`s van Vandaag ''We konden eindelijk op vakantie, wist niet waarheen, maar toch het mocht'' . Muzikaal klinkt het allemaal wel leuk, en de meeste teksten vindt ik wel goed , op een paar na.

Ik vindt hun eerste en hun laatste plaat nog steeds het beste. Alleen liedjes van Lenny heb ik nog niet gehoord, gezien het gemiddelde hier op Musicmeter mis ik niets. *3.0

avatar van Red33
Inmiddels heb ik alle vier de eerste albums op LP, waarvan ik Naar Huis, Hier Zijn en Groeten Uit Maaiveld op gelimiteerd coulered vinyl heb! Erg blij mee! Top aankopen, stuk voor stuk!

Na deze de eerste keer geluisterd te hebben vind ik 'm wel prima, maar nadat ik er eens goed voor ben gaan zitten (ogen dicht en achteroverliggend in m'n fauteuil) ben ik aangenaam verrast van de kwaliteit van dit album! De teksten zijn zoals heel vaak weer steengoed en de muzikale compositie is ditmaal wat rijker (meer instrumenten), wat vaak goed uitpakt. De stemmen van beide heren zijn zoals altijd weer prachtig op elkaar afgestemd, waarbij sommige nummers slechts door één van beide gezongen wordt. Persoonlijke favorieten zijn Morgen Is Ze Weg, Andere Maan en Een Spaanse Moslim Groet Zijn God. Vooral de tekst van Morgen Is Ze Weg vind ik ontzettend sterk! De eerste keer dat ik dat nummer hoorde zette de laatste zin voor mij het hele nummer op z'n kop: 'Morgen is ze weg, of anders overmorgen...' Dat tweede deel deed mij nadenken over het hele nummer. Is die vrouw zo'n grote twijfelaar dat ze het toch niet durft? Kíppenvel! Prachtig verwoordt!! Kant A vind ik prachtig, maar kant B vind ik iets minder. Ik voel tot nog toe weinig voor Ergens Zingt Een Zanger en Kees. Vandaar 'maar' 4,0 sterren in plaats van meer.

Niet hun beste album, maar desondanks een erg mooi album!