Simple Minds - Néapolis (1998)

Label: Chrysalis

1. Song for the Tribes (5:37)
  2. Glitterball (4:55)
  3. War Babies (5:03)
  4. Tears of a Guy (4:48)
  5. Superman V Supersoul (4:47)
  6. Lightning (5:35)
  7. If I Had Wings (4:43)
  8. Killing Andy Warhol (5:16)
  9. Androgyny (5:07)
avatar van goldendream
Ayreonfreak schreef:
Tjonge wat een drama dit album. Ik was eigenlijk al afgehaakt naar "Good news....", maar bij het horen van dit album in de winkel zakte mijn broek af. Ik ben een hele grote fan geweest, heb alles van hun verzameld, maar na dit album was ik beschaamd om te zeggen dat ik alles van hun heb gehad........

Hopelijk was er toen geen volk in de winkel.

avatar van Chameleon Day
goldendream schreef:

Hopelijk was er toen geen volk in de winkel.

Bij het "afhaken" of het "afzakken"? Ik zou gewoon met een stalen gezicht de winkel uit gestrompeld zijn.

avatar van Erik The Viking
Ik herinner me vol enthousiasme uit te kijken naar het nieuwe nummer, Glitterbal.
En wat volgde was een ijskoude douche.
Een paar SM niet meer gevolgd.
Jaaaren later nadat B&W gekomen was had ik terug wat hoop gekregen.
Toen Néapolis beluisterd en bleek dat ze de slechtste song hadden genomen als eerste single.
Iets wat ze nogal wel eens meer durven te doen.
Ik stel vast dat ik nu regelmatig naar dit album teruggrijp. Mijn topper is Superman vs Supersoul maar er staan hier redelijk wat goede nummers op.
Ik heb de indruk dat Glitterbal wel als single veeleer remmend heeft gewerkt op het succes dat dit album uiteindelijk zeer verdiende.

avatar van VlaFlippie
Na Street fighting years had ik de moed opgegeven dat er nog een écht goed album zou komen. Wat ze er na hebben gedaan heeft niet meer het niveau van daarvoor gehaald, vind ik. Maar slecht zal ik het zeker niet noemen. Zo ook deze plaat, inmiddels heb ik m op vinyl, gekocht op RSD. En dat was een mooie gelegenheid om m weer s goed te luisteren.
Ik vind m lekker, goeie nummers maar soms een beetje kabbelend. Je zou m kunnen opzetten en drie kwartier later kunnen denken "hé hij is afgelopen". Hij knettert nergens, maar toch...als je echt gaat zitten, dan ga je m wel waarderen.

Klopt wel. Maar er was een tijd dat het opzetten van een Simple Minds album een belevenis was. Ontzettend jammer dat ze zo zijn weggegleden naar een zeer bedenkelijk niveau.

avatar van VlaFlippie
Probleem is denk ik dat het allemaal te plat wordt geproduceerd. Ja, het zal technisch veel beter op orde zijn, maar als je Empires and dance bijv. luistert, dan hoor je toch wel een andere band. Kerr die zingt alsof zn leven er vanaf hangt (Rockpalast 82 is wat mij betreft prachtig voorbeeld beeld hiervan), de pompende Bas van Forbes en de rest ook heerlijk bezig. Tja, het is gewoon andere koek. Heel eerlijk, als dit het eerste album geweest zou zijn dat ik van SM had geluisterd, was ik nooit bij de rest terecht gekomen.