Simple Minds - Real Life (1991)

Label: Virgin

1. Real Life (4:55)
  2. See the Lights (4:21)
  3. Let There Be Love (5:09)
  4. Woman (4:41)
  5. Stand by Love (4:03)
  6. African Skies (4:17)
  7. Let the Children Speak (4:54)
  8. Ghostrider (3:21)
  9. Banging on the Door (Part 1) (1:15)
  10. Banging on the Door (Part 2) (4:22)
  11. Travelling Man (3:34)
  12. Rivers of Ice (3:30)
  13. When Two Worlds Collide (4:06)
avatar van musicboy
Live bracht de Real Life tour een sterke vereenvoudiging. De Street Fighting Years tour ging door in de grootste stadiums van de wereld en bracht veel grootsheid: immens podium, doek met logo dat valt onder zwaar gedonder, bombast ten top. De Real Life tour was een terugkeer naar de eenvoud: kleinere concertzalen, minder lange nummers, intiemere sfeer. De vergelijking en de verschillen zijn zo duidelijk als je kijkt naar de Veronadvd (SFY) en de Barrowlandsopname (RL). Hoewel het één van hun zwakkere albums is, geniet het momenteel meer appreciatie ten huize van musicboy.

avatar van Thuurke
Wie kan mij uitleggen waarom de remastered edition van deze cd bovenstaande lelijke hoes heeft gekregen en waarom ze niet gewoon de originele blauwe hoes hebben gebruikt? Ik snap dit niet maar ik denk dat bovenstaande hoes al veel afbreuk doet aan de kwaliteit en de beleving van deze plaat.

avatar van vigil
ik vraag me af of die echt geremasterd is. Volgens mij is de hoes die hier staat van de budget (disky) versie. Dat deze een stuk lelijker is dan de originele blauwe hoes staat vast.

avatar van Thuurke
Nee de reissue uit 2002 heeft ook deze hoes en het schijnt dat op deze versie een extended versie van Let There Be Love op staat van 5.09 min terwijl deze op de originele versie met de blauwe hoes dit nummer 4.57 min wat (wiki).

avatar van sierrra
Omhoog naar 4 sterren. Dit album is ongelofelijk ondergewaardeerd. Kan iemand mij eens uitleggen waarom dit album zogenaamd zoveel minder is dan ander Simple Minds albums.

De nummers blijven niet hangen.

avatar van Thuurke
Ze blijven wel hangen als je eerste release van deze cd hebt gekocht in 1991 en als je er gewoon 40 gulden voor hebt betaald, wat toen de normale prijs was van een nieuwe cd. De 3 singles waren gewoon hits en met deze plaat was niks mis mee.

Deze cd is niet minder dan de rest, maar de meeste mensen vinden New Gold Dream de beste plaat met Michael McNeil op synthesizer en Derek Forbes op bass. Deze plaat was de eerste zonder McNeil en daarom wordt deze als mindere plaat gezien. Zijn opvolger Good News From The Next World was ook geen slechte plaat.

deric raven schreef:
De nummers blijven niet hangen.

Maar waarom blijven de nummers niet hangen. Is het teveel van hetzelfde of waren de mensen Simple Minds moe.

Er werd teveel een nadruk gelegd op het bombastische geluid.
Dat camoufleerde de kwaliteit van de nummers, want die waren niet echt spannend of opwindend te noemen.
Ik vond het bij Once Upon A Time nog wel in evenwicht.
Dit album is daar wel enigszins mee te vergelijken, maar mij viel hij al vrij snel tegen.

avatar van Casartelli
Vroeger vond ik dit een prima plaat, maar naarmate ik de begintijd (meer) leerde kennen, kelderde de waardering voor deze (enkele andere latere albums hebben er minder onder geleden). Ik kan me in deric ravens analyse wel een beetje vinden, al heb ik de plaat indertijd genoeg gedraaid om alle nummers wel 'hangend' te hebben.

De eerste twee nummers maken de productionele belofte waar, voor de rest zijn er wel wat aardige details, maar die zitten dan in net wat te magere nummers ingebed. Het reprise-effect van When Two Worlds Collide werkte vroeger al niet en nu nog steeds niet...

deric raven schreef:
Er werd teveel een nadruk gelegd op het bombastische geluid.
Ik vond het bij Once Upon A Time nog wel in evenwicht.

Ik vind Once Upon A Time veel bombastischer dan dit album. De variatie van nummers spreekt mij op dit album juist erg aan.

Die vond ik op Once Upon A Time meer aanwezig, maar ieder zijn smaak.
Dit album blind gekocht, maar mijn verwachtingen werden niet ingelost.

avatar van Thuurke
Zoals eerder geschreven. Deze cover is van de remaster cd en is gewoon een lelijke cover. De blauwe cover van de originele cd release was wel Simple Minds waardig.

Daarnaast is deze cd met deze cover ook nog eens een keer uitgebracht door Virgin B merk Disky, en dat alles werkt niet mee aan de beleving van deze cd.

avatar van Heer Hendrik
Wat een goed album is dit toch. Prima balans qua songs. Zeker de eerste 7 nummers zijn top. African skies vind ik echt een juweeltje, Absoluut het interessantste nummer van dit album en niet Simple Mindsachtig!Ghostrider en Banging on the door hadden er wat mij betreft afgemogen. De laatste 3 nummers pakken de draad weer op.
Travelling man lijkt trouwens wel op Waterfront, zoals al meerdere personen is opgevallen
Maar verder heeft real life wel een jaren 90 sound.
Ik heb de eerste versie van dit ablum, dus met de blauwe frontcover en die is inderdaad mooier dan die latere cover. Het viel me destijds op dat ze het TROSlogo in de hoes hadden verwerkt.
Simple Minds Real Life USA Promo CD ALBUM (458251) - eil.com

avatar van vigil
Ik snap toch niet zo goed waarom deze plaat zo'n laag gemiddelde heeft. Is het papagaai gedrag of heb ik de verkeerde oren?

Natuurlijk is het niet de beste Simple Minds plaat ooit maar met nummers zoals Real Life, See the Lights, Let There Be Love, Let the Children Speak, Rivers of Ice en Banging on the Door moet er toch boven een 3* gemiddeld uit te komen zijn?

Ozric Spacefolk
3 users achter elkaar die deze plaat een lekker score toekennen, en toch heeft de plaat een mager 2.83 als eindscore.

Ik ken deze plaat nog van MC (cassette) en draaide het zeer vaak, naast Queen en Saga.

Heerlijke poprock, en erg goede composities. African Skies, Let The Children Speak en Let There Be Love waren en zijn mijn favoriet

avatar van Twinpeaks
Ook ik geef 4 sterren.Verre van slechte plaat .Natuurlijk zit er weer een hoop galm onder ,maar op 1 of andere manier heb ik met op dit album mee verzoend.De nummers zijn keurig verzorgd en de 3 singles deden het redelijk .Geen megatoppers ,maar gewoon mooie pop/rock liedjes die anno 2013 nog steeds gehoord mogen worden en dat kan je niet zeggen van heel veel muziek uit de jaren 90.

Ozric Spacefolk
Ik laat mijn stem niet afhangen van singles. Succes of niet.

Ik weet ook even niet wat de singles waren. Mijn 'sterretjes' staan bij African Skies, Let the Children Speak en Real Life.

avatar van vigil
liedje 2, 3 en 5 behaalden de Top 40. Het titelnummer is ook nog op single uitgebracht (niet overal volgens mij) en wist weinig tot geen potten te breken.

Oh..

Stand By Love vind ik niet zo'n leukerd.

nrs 2 en 3 weer wel. Wel logisch dat dit de singles waren. Klinken erg radiovriendelijk. Hele plaat, eigenlijk wel.

avatar van Alicia
Half puntje erbij! Ik heb alle albums vanaf Empires And Dance even lief. Behalve 'Neon Lights' .
Dat wil niet zeggen dat ik alles even geslaagd vind. Draakjes als 'Stand By Love' sla ik gewoon over. Hier staan toch ook weer hele mooie nummers op!

avatar van Supersid
Niks mis met deze plaat, geïnteresseerden moeten het gemiddelde links laten liggen!

Supersid schreef:

Precies. Dat doe ik eigenlijk al heel lang niet meer. Naar gemiddelden kijken, want het strookt bijna nooit met mijn smaak.

avatar van luigifort
Het is geen heel geweldig album maar ook niet heel slecht..vind t wel een mooi geheel met over het algemeen een rustige sfeer..paar goede nummers..paar ook echt bal..voor sommigen ms iets te soft en voorspelbaar..een erg krappe 4*

Het grote gebaar is nog steeds aanwezig, maar de boodschap is definitief verdwenen.
Had ik bij de vorige albums nog steeds de indruk dat het ergens over ging, hier is dat gevoel helemaal weg.
Tussen Street Fighting Years en Real Life zat een scheiding met Chrissie Hynde.
Vaak levert juist zo’n privé crisis genoeg goed materiaal op, om over te schrijven.
Veel liefdesliedjes hier aanwezig, maar ik heb regelmatig het gevoel dat Kerr als verdoofde buitenstaander de situaties schetst.
Het lijkt niet over hemzelf te gaan, ik mis de emotie.
Gladde nummers.
Real Life is de Sky Radio plaat van Simple Minds.
Prima te programmeren tussen Wet Wet Wet, Spandau Ballet en Johnny Hates Jazz.

Of ik dan toch nog een leuke anekdote weet te vermelden?
Ja, Real Life kocht ik in Fame in Amsterdam.
De eerste keer dat ik deze gigantische platenzaak bezocht.
Maar ook had ik zelfs daarvan meer verwacht, dus sluit deze gebeurtenis wel weer aan bij mijn conclusie over dit album.
En de cd zelf heeft een opdruk, welke veel weg heeft van het TROS teken, en daarmee sluit ik af; muziek voor de grootste familie van Nederland.

avatar van musician
Ik heb als favoriete track aangekruist Travelling man, dat wat aan Waterfront doet denken.

Mijn voorganger heeft het over het verdwenen "grote gebaar" en "boodschap", kwalificaties toegedicht aan het begin van de carrière van de band. En waarbij de Simple Minds die eigenschappen dan, als een soort van halo, een paar jaar boven zich had zweven waarna het plotseling weer is verdwenen. Net zo goed als bijvoorbeeld bij U2 is gebeurd.

Daarna kan er nooit meer iets goeds van de band verschijnen, wat ze ook ondernemen.
Noem het de verdwenen magie, maar wat het ook was, het komt niet meer terug.

Vreemd genoeg wordt er aan "grote gebaren" en "boodschappen" in de muziek een waarde gehecht die de kwaliteit van de composities en de uitvoeringen ver te boven gaat. Er is menige band zonder (politieke) pretenties en blijkbaar kunnen die op voorhand geen goede muziek afleveren.

Die conclusie gaat mij veel te ver en daarom denk ik ook niet dat dat aan de hand is met de Simple Minds. Dat ze muzikaal gezien uit een wat ander vaatje tappen dan 5 en 10 jaar eerder lijkt mij wel duidelijk. Of het dan per se minder is geworden is ook een moeilijke vraag. Anders is meer de juiste term.

De band speelt grotendeels in een wat lagere versnelling,.
Dat pakt soms goed uit, soms ook niet. Per saldo krijgt het wel een ruime voldoende. Van mij hoeft er nooit langer te worden gemusiceerd dan de oude lengte van LP's. Ze hadden misschien 2, 3 nummers weg kunnen laten voor een beter eindresultaat.

Ben een fan van het eerste uur maar dit album is echt zwak.
Het succes van Street Fighting Years eist zijn tol. De mannen zijn niet geïnspireerd. Enige lichtpunt: See The Lights

avatar van vielip
Mwoah, Let the be love is toch ook prima te doen? Of is dat onder die hard fans geen populair nummer? Ik mag 'm altijd graag horen als ie weer eens ergens voorbij komt.

avatar van Heer Hendrik
Op de school van mijn kinderen zit ik in de organisatie voor een activiteitenweek met als Thema "Africa/Jungle" en ik ontkom er gewoon niet aan om "African Skies" als Intro te gaan gebruiken. Ik heb ook andere nummers/Songs geluisterd( o.a. Johnny Wakelin/Paul Simon/ Magaret Singana/Toto) Maar het nummer van deze plaat komt toch telkens als winnaar uit de bus.